Permalänk

Tappat tryckluftsmunstycke i datorn

Hej, vid rengöring av stationära datorn med tryckluft lossnade det lilla röret, munstycket, och föll in i datorn. Kan se det ligga där vid grafikkortet. Tror ni att detta är någon fara att låta ligga (för värme mm) eller bör jag lämna in den för att få det borttaget? Jag vet att det är en enkel match att öppna baksidan själv och plocka ut det, men öppnar jag den så slutar min garanti att gälla. Hur de nu skulle märka det, märker de det, att man öppnat på egen hand? Ska ju inte göra något annat än att plocka ut röret.

Tacksam för tips!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Caramellamia: Hur rengjorde du datorn utan att öppna sidopanelen? Vad är det för chassi? Var är den köpt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Inte full rengöring, blåste lite genom hålen bara. Elgiganten, en predator Orion

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk? Plastmunstycke?

Så länge de inte hamnar i några rörliga delar...

Men nästa gång, skippa rengöring utan att öppna datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Caramellamia: (Yep, asklantigt. Vet.)

Permalänk

@Karaff: ja, precis, tryckluft med platsmunstycke. Har lärt mig läxan. Så du tror det är OK att låta den ligga?

Permalänk
Expertgissare

Eftersom det är ett plaströr så skulle jag säga att det inte är någon fara så länge det inte finns risk för den att hamna i någon fläkt.

Men att få ut den lilla rackaren är inte omöjligt om så önskas, bara att finna sin inre macgyver

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Borde inte vara någon fara. Men plombar Elgiganten datorerna man köper där 🤔?

Permalänk

@Edvin-89: tack, nej, en liten bit ifrån, men ändå inte superlångt från fläkten, ska försöka skaka iväg den försiktigt att lägga sig snällt i ett hörn....

Permalänk

@DaCapo_X: Oklart, ska kolla detta. Tar väl dit den i vörsta fall så får de öppna den.

Permalänk
Medlem

Utöver vad som redan sagt så bör man av en annan anledning inte använda tryckluft/dammsugare i en dator/bärbar.
Och det är fläkten/fläktarna kan man ej komma åt alla fläktar och hålla fast dom när man blåser/suger så är det i stort sett säkert att dom kommer snurra för fort och kan ta skada om man har otur (dvs kortare livslängd).

Sen kan även moderkort/etc ta skada av att en fläkt snurrar för fort, dvs en fläkt som snurras av annan kraft är en generator och snurrar den snabbare än sitt max varvtal så genererar den även högre volt som i sin tur kan skada moderkortet.
Tex så är det inte omöjligt att en fläkt kan snurra i många tiotusentals RPM med hjälo av tryckluft/dammsugare.
Och en 12v 3000RPM fläkt som snurrar 30000 genererar ju då upp till 120v troligen mindre dock.
Det är dock extremt ovanligt att detta händer men inte omöjligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Utöver vad som redan sagt så bör man av en annan anledning inte använda tryckluft/dammsugare i en dator/bärbar.
Och det är fläkten/fläktarna kan man ej komma åt alla fläktar och hålla fast dom när man blåser/suger så är det i stort sett säkert att dom kommer snurra för fort och kan ta skada om man har otur (dvs kortare livslängd).

Sen kan även moderkort/etc ta skada av att en fläkt snurrar för fort, dvs en fläkt som snurras av annan kraft är en generator och snurrar den snabbare än sitt max varvtal så genererar den även högre volt som i sin tur kan skada moderkortet.
Tex så är det inte omöjligt att en fläkt kan snurra i många tiotusentals RPM med hjälo av tryckluft/dammsugare.
Och en 12v 3000RPM fläkt som snurrar 30000 genererar ju då upp till 120v troligen mindre dock.
Det är dock extremt ovanligt att detta händer men inte omöjligt.

Har du belägg för att en borstlös DC motor med halleffektgivare genererar el när den drivs?

Jag tror risken att man genererar ESD skador med en dammsugare är tusentals gånger större.

Sug finfördelat damm genom ett plaströr, det blir fruktansvärt uppladdat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Caramellamia: Predator orion är ju en stationär burk, stor låda?
Ryck ur alla sladdar, öppna sidopanelen och ta bort det som ramlat in i den. Sedan på med sido skivan igen och i med sladdar å spela vidare
Edit: låt otroligt att de satt ett klisterlapp på sidopanelerna som säger att garantis bryts om du tar av sidorna?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Caramellamia: Varför skulle garantin sluta gälla om du öppnar sidopanelen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@Caramellamia: Varför skulle garantin sluta gälla om du öppnar sidopanelen?

Undrar jag också?
För många år sen när jag beställt en sån leasingdator via jobbet så stod det att man absolut inte fick öppna datorn under garantin, problemet var bara att allt kom i delar så var tvungen att bygga ihop den själv

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har för mig att det finns prejudikat på att man får utföra service på "plomberade" datorer om det utförs fackmannamässigt så att öppna en dator för rengöring på rätt sätt påverkar åtminstone inte reklamationsrätten garantin kanske påverkas men den behövs kanske inte utöver reklamationsrätten.
Man har tex rätt att öppna en dator och montera mer minne eller expansionskort.
generellt för att garanti ska upphöra så ska det bero på vanvård eller onormal användning och det är det inte att rengöra om det görs korrekt, att dammsuga eller sandblästra datorn är däremot inte normala metoder så det skulle förverka garantin.

Garantin gäller inte om konsumenten varit oaktsam
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan inte konsumenten kräva att garantin ska gälla:
en olyckshändelse efter det att konsumenten har fått varan
vid vanvård
onormal användning

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Caramellamia: Varför skulle garantin sluta gälla om du öppnar sidopanelen?

Många OEM-burkar kommer med plombering för att kedjor ska slippa garantiärenden som kunden själv har orsakat genom oaktsamt pillande. Men som mrqaffe säger är det inte så att reklamationsrätten försvinner bara för att man rengör datorn så länge det görs varsamt.

(Komplett har det omvända här t.ex
9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd.)

Permalänk
Medlem

Tror inte att detta har nämnts ännu. Du kan försöka skada eller vrida datorn (försiktigt) så att plaströret rullar av grafikkortet. Jag antar att det ligger på baksidan av grafikkortet? Jag har själv uppmätt temperaturer på upp till strax över 100 grader på grafikkorts baksida med IR-termometer. Beroende på plasten kan det smälta vid den temperaturen. Jag misstänker att ett fastsmält plaströr på grafikkortets baksida orsakar större problem vid ett garantiärende än om du har öppnat sidopanelen, men det bästa är nog att du vrider datorn lite så att röret hamnar säkert på datorns botten.

Permalänk
Medlem

Öppna bara datorn och ta ut röret.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc