Permalänk
Medlem

Dator för spel och daz3d

Intel eller Amd?

Daz3d använder sig av cuda cores och även ray tracing nu. Så där är ju valet lätt. Men tänkte behålla mitt 1080ti ett litet tag till.

Men resten behöver jag börja planera på nu. Antar att det inte blir några jätte sklillnader på cpu sidan oavsett vilken man väljer, speciellt då renderingen använder grafikkortet? Men allt blir väl "snärtigare" och snabbare medans man arbetar (ej rendering) ju fler cores man har?

Tänkte köpa allt lagom till jul. Då skulle väl amds 3950x passa fint? Vad tror ni om intels kommande som kommer ungefär samtidigt?
(Glömt vad den heter och lyckas inte googla fram den)

Sitter på 3770k idag.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av manturr:

Intel eller Amd?

Daz3d använder sig av cuda cores och även ray tracing nu. Så där är ju valet lätt. Men tänkte behålla mitt 1080ti ett litet tag till.

Men resten behöver jag börja planera på nu. Antar att det inte blir några jätte sklillnader på cpu sidan oavsett vilken man väljer, speciellt då renderingen använder grafikkortet? Men allt blir väl "snärtigare" och snabbare medans man arbetar (ej rendering) ju fler cores man har?

Tänkte köpa allt lagom till jul. Då skulle väl amds 3950x passa fint? Vad tror ni om intels kommande som kommer ungefär samtidigt?
(Glömt vad den heter och lyckas inte googla fram den)

Sitter på 3770k idag.

Budget?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade väl tänkt 20-30.000 för en komplett dator utan grafikkort.
Chassi, kylning,hdd och sådant har jag redan lite koll på så det är väl främst moderkort, cpu och ram jag behöver hjälp med.

32gb ram tänkte jag.

Fast det kanske är dumt att planera redan nu då internet verkar vara helt tomt om 3950x förutom lite info som varje sida har kopierat.

Kan man ens förhandsbeställa den här i Sverige än?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Hade väl tänkt 20-30.000 för en komplett dator utan grafikkort.
Chassi, kylning,hdd och sådant har jag redan lite koll på så det är väl främst moderkort, cpu och ram jag behöver hjälp med.

32gb ram tänkte jag.

Fast det kanske är dumt att planera redan nu då internet verkar vara helt tomt om 3950x förutom lite info som varje sida har kopierat.

Kan man ens förhandsbeställa den här i Sverige än?

3950x har inte lanserats en men skulle gissa på att du kommer behöva hyffsat bra vrm på de moderkortet du köper

Aorus Elite skulle ha hyffsat bra vrm så skickar in ett förslag på den och 3600mhz ram med cl16 och CPU var ju given 3950x

Här har du källa på vrm
https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/Amd/comments/c4...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jäklar va sent svar från min sida!
Glömde bort datorn mitt i flytten hehe.

Är rekommendationen ovan fortfarande aktuell?
Tror jag kommer gå på en 3900x då 5k extra för en 3950x känns lite surt

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Jäklar va sent svar från min sida!
Glömde bort datorn mitt i flytten hehe.

Är rekommendationen ovan fortfarande aktuell?
Tror jag kommer gå på en 3900x då 5k extra för en 3950x känns lite surt

Du kanske ska avvakta 4000 serien i höst om du inte har bråttom eventuellt annars att du tittar på 3900xt som snart lanseras sen lanseras navi 2 och Nvidia 3000 i höst med

Med tanke på att du redan väntat såhär länge så är de ju inte så illa att vänta ett tag till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du kanske ska avvakta 4000 serien i höst om du inte har bråttom eventuellt annars att du tittar på 3900xt som snart lanseras sen lanseras navi 2 och Nvidia 3000 i höst med

Med tanke på att du redan väntat såhär länge så är de ju inte så illa att vänta ett tag till?

Tack tack!

Får googla om 4000 serien. Hade missat den helt så tack igen!

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |