Permalänk
Medlem

Konvertera chassifläkt

Hej!
Spännande tider väntar då vi kommer flytta bohaget till ett nytt hus, eftersom jag är en av många som avskyr elkostnad i all dess form har jag några frågor angående uppvärmning och cirkulation.

Min tanke: Kan/Hur konverterar jag vanliga chassifläktar till vårat vanliga stickuttag? Är det komplicerat och framförallt är det:
Dyrt?
Värt mödan?

Jag vill få ut ”mer” av värmen på elementen och förbättra ventilationen/omsättning på luft för hälsans skull och även huset såklart (huset har inga problem med hälsan överlag, det är bara mina bokstavskombinationer som tror det kan bli ”bättre”).

Någon med erfarenhet av det här sedans tidigare som kan svara på mina försiktiga frågor?

Mvh Mathias.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Chassiefläktar till vägguttag är superenkelt med första bästa 12v dc adapter som man har samlat på sig genom åren.

Element är byggda på ett sådant sätt att luften ska komma i rörelse när elementet värmer upp luften.
Damm bakom elementen försämrar den förmågan mycket, rekommenderar att göra rent elementen.

Fläkt hjälper absolut att förflytta den varma luften och värma upp rummet snabbare men du spar inget på att göra så om du betalar för uppvärmningen av elementen.

Vill du spara uppvärmningskostnad så bör du kolla på isoleringen på vinden, där finns det mycket värme att spara.

Permalänk
Medlem

12vc adaptrar finns det några av som sagt, men för att krångla ännu mer, styrning av hastighet är det krångligt att implementera?

Vet hur elementen fungerar, det som är fokus på är mer luft och cirkulation samtidigt som jag vill förflytta värmen över större ytor med hjälp av fläktarna.

Istället för att sätta BVP på 24 sätts den på 21, jag får ut värmen från elementen över större yta och täcker den energin/kostnaden det skulle kostat att ha pumpen på 24 t.ex.

Besparingen i sig är minimal säkerligen men det viktigaste är bättre cirkulation och att kunna värma upp större yta.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Fläktar med styrning via PWM skulle väl gå att styra ganska enkelt via Arduino beroende på hur mycket energi du vill lägga på projektet. Vill du göra det riktigt smidigt kan du bygga din egen mjukvara ovanpå till exempel Tasmota eller HomeKit Accessory Architect, för styrning genom HomeAssistant eller HomeKit eller vad du nu vill använda för system för hemautomatisering.

Fläktar som endast styrs via spänning brukar gå att justera farten på genom att bara montera en inline adapter. Vet inte exakt vad dessa innehåller men troligtvis inte så mycket mer avancerat än en resistor eller något annat som droppar spänningen något gissar jag?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem Swe
Jag har noll erfarenhet av att bygga/programera men helt klart en intressant vinkel, det kanske jag ska kika närmare på.

Kollar lite andra forum om just detta och det finns info samt statistik (mellan tumme/pekfinger) om hur mycket det ”kan” förbättras.

Vi ska in i huset först, detta kommer att göras men är inte prioriterat som nummer ett men det är aldrig för tidigt att starta en diskussion om detta med idéer och förslag.

Ska kika närmare på mjukvara och homekit, går det göra ”smart” till en rimlig kostnad är det bara plus i kanten

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden där någon gjort samma sagt med ESPHome kopplat till Home Assistant:

https://community.home-assistant.io/t/pwm-controlled-fan-with...

Vill du köra Apple HomeKit kanske det går att brygga in med HomeBridge. Jag har än så länge endast Phlips Hue belysning i mitt system men blev ändå tvungen att skaffa HomeBridge då man annars inte får upp lampor från tredje part i HomeKit. IKEA är så väldigt mycket billigare för de ställen man kan nöja sig med endast dimning…

Annars är det nog Home Accessory Architect som gäller om man vill få upp fläktarna direkt i HomeKit utan någon form av brygga eller hub. Skall själv ge mig på det installerat på hårdvara från Shelly snart då jag vill kunna ansluta golvvärme, handdukstork, espressomaskin och lite annat till systemet. Skulle gissa att det med rätt konfigurering bör gå att komma undan utan att skriva någon kod alls även för din del.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem_Swe

Den tråden var intressant, förstor litterärt ingenting men jag tänker jag gör det så enkelt som möjligt först för att se om det blir bättre och sedan när "tiden" finns får jag grotta ner mig mer i den avancerade delen med smartare lösning. Manuellt "vred" för att styra hastighet blir en vettig början.

Tanken är att hitta optimala platsen för fläkten vid elementen, hur ska fläkten byggas in och ska den byggas in överhuvudtaget, vilket material ska användas, vilken vinkel skall utblås(en) vara i, varvtal på fläkarna, vilken eller vilka fläktar är absolut tystast för minsta pengen för detta projekt ska inte "kosta skjortan" heller

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

På A svarar jag 12V nätadapter (och eventuell styrning om du tycker det behövs. Väljer man tysta fläktar från början så kanske man klarar sig utan.

Och på B

Skrivet av Izenoz:

Jag vill få ut ”mer” av värmen på elementen och förbättra ventilationen/omsättning på luft för hälsans skull och även huset såklart (huset har inga problem med hälsan överlag, det är bara mina bokstavskombinationer som tror det kan bli ”bättre”).

Så kanske du får bättre spridning av värme i rummet, men det förbättrar inte ventilationen över huvud taget.
Förbättrad ventilation kräver ju att du släpper in syrerik luft utifrån och får ut den dåliga inneluften, en fläkt på elementet gör inte det.
Sen kommer ju problemet att ju mer frisk luft du släpper in och varm luft du släpper ut, ju dyrare blir ju även uppvärmningen över lag (mer luft som skall värmas upp till behaglig innetemperatur). Finns ju FTX lösningar som kan ta tillvara på värmen i luften som går ut till att värma upp luften som kommer in dock, men det kommer ju att kosta att installera istället.

Permalänk
Medlem

@Izenoz: Jag är inte expert i detta område, men känns om en rätt krånglig lösning och projekt. Jag skulle hellre satsa på att täta på vinden. kolla fönsterlistor eller byta fönster eller nya element om de är elelement.

För att flytta luft kan du läsa lite om här och finns för lite över en tusanlapp här. Känns som det är bäst att ta ut en vent-kille som har kunskap, annars kanske du ventirerar fel så det blir värre.

Jag skulle flytta in först och bo ett tag innan jag rör sådana saker, för att se hur saker är i huset. det är samma sak med att bygga om kök och badrum, då är det bra att bo ett tag innan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Finns 12V adaptrar som har inställningsbar spänning som kan reglera en 'dum' 12V fläkt utan PWM.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Jag körde den lösningen när vi skulle installera en dass-fläkt ute i sommarstugan innan vi skaffade en riktig toalett där. Jag tog en gammal chassifläkt från en gammal Dell och körde på 7.5V så den var i princip ljudlös. Den snurrade inte om jag gick lägre.

Se till att ha en någorlunda lättdriven fläkt så kan du köra den på halvfart

Det är en ghettolösning men det kan fungera för det du vill ha

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Och på B Så kanske du får bättre spridning av värme i rummet, men det förbättrar inte ventilationen över huvud taget.

Den biten har jag/vi koll på, tack för input

Skrivet av Lagers:

@Izenoz: Jag är inte expert i detta område, men känns om en rätt krånglig lösning och projekt. Jag skulle hellre satsa på att täta på vinden. kolla fönsterlistor eller byta fönster eller nya element om de är elelement.

Jag skulle flytta in först och bo ett tag innan jag rör sådana saker, för att se hur saker är i huset. det är samma sak med att bygga om kök och badrum, då är det bra att bo ett tag innan.

Vinden samt fönster är det inga "läckor" i, kanske ska skriva stora läckage i, vattenburet system, el gillar vi inte.

Anser inte att det är krångligt, snarare roligt att sätta tänderna i någonting som detta, när tiden finns så att säga och detta måste inte göra imorgon, självklart ska vi "bo in oss", går in på hus nr.3 och man lär sig genom åren, detta är någonting som jag velat göra i de befintliga husen men har då fokuserat på just Kök, badrum, renoverat de "stora" bitarna, nu är det tapeter och färg som kommer behöva ändras och det ger mig tid till detta.

Skrivet av Keffmode:

Finns 12V adaptrar som har inställningsbar spänning som kan reglera en 'dum' 12V fläkt utan PWM.

Det är en ghettolösning men det kan fungera för det du vill ha

Den ghettolösningen "kan" vinna 1á pris i första skede, vill först och främst se om/hur mycket vinning det kan bli i detta hittills lilla projekt, superbra länk

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Varför göra saker så komplicerat?
Hittade en bild på en snabblösning som jag fixade 2018 när det var vindstilla och en lätt och totalt LJUDLÖS bris gjorde en enorm skillnad.
https://ibb.co/k8Gn829

2st 140mm noctuafläktar (billigare fläktar funkar lika bra) kopplade med en gammal molex till PWM adapter och sedan kablarna intryckta och tejpade i 12v adaptern.
Lösningen används fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Varför göra saker så komplicerat?
Hittade en bild på en snabblösning som jag fixade 2018 när det var vindstilla och en lätt och totalt LJUDLÖS bris gjorde en enorm skillnad.
https://ibb.co/k8Gn829

2st 140mm noctuafläktar (billigare fläktar funkar lika bra) kopplade med en gammal molex till PWM adapter och sedan kablarna intryckta och tejpade i 12v adaptern.
Lösningen används fortfarande.

Ursäkta sent svar, det är mycket nu innan semester

Skön lösning, det behöver inte vara snyggt för att det ska funka och det där kan jag tänka mig gjorde skillnad

Mellan varven så har jag gått och funderat på en lösning, har en "skiss" i huvudet på själva konstruktionen och det handlar om att få fart på varmluften, nu pratar jag vintertid såklart.

Tänker att 2 fläktar får blåsa uppåt från elementen och om dessa ska sitta längst ner eller ovan återstår att se men även att en fläkt får blåsa utåt/sidled för att ge extra skjuts på luften, har inte heller koll på hur många element det sitter och det blir overkill att ha på varje beroende på hur många element det finns.

Oavsett så ska det bli ett roligt projekt, tänker att jag ska bygga 2st i 3mm boardskiva från byggmax för att testa till en början.

Har sneglat på dessa och det är inte gratis att köpa, tror jag kan komma under halva priset men med bättre effekt beroende på vilken fläkt som sitter i såklart men ändå.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vad har huset för värmekälla?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad har huset för värmekälla?

Vattenburet, BVP samt en äldre/sämre insatskamin i nedre vardagsrummet.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag är ärligt talat rätt intresserad av hur bra det här blir. Överlag skulle jag ju säga att totala effekten i elementen inte skulle öka så här, men det är ju förstås möjligt att luften sprids runt bättre, vilket gör att termostaten inte gör att den slår av lika snabbt, om det är mindre skillnad på elementet och rummet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag är ärligt talat rätt intresserad av hur bra det här blir. Överlag skulle jag ju säga att totala effekten i elementen inte skulle öka så här, men det är ju förstås möjligt att luften sprids runt bättre, vilket gör att termostaten inte gör att den slår av lika snabbt, om det är mindre skillnad på elementet och rummet.

"Överlag skulle jag ju säga att totala effekten i elementen inte skulle öka" = Exakt och korrekt, däremot så blir effekten av värmespridningen bättre, det är det jag är ute efter.

Kul med mer intresse, detta kommer som sagt ta tid innan det sätts igång på allvar men till vintern ska det vara igång.

Har fått massa bra tips på vad som behövs och ska ta in en god vän som är elektriker som hjälp på traven när det börjar närma sig start.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sådan här som kan kopplas till powerbank för portabilitet eller eluttag med en adapter till USB (från tex en gammal mobiltelefon). Därifrån sedan en vanlig USB -> micro USB-kabel. Går att justera hastighet med en liten skruvmejsel. Går att få rätt skönt tryck och ändå i princip ljudlöst med ett par Noctua A15 140mm-fläktar jag hade över.

Jag har inte lyckats göra något riktigt snyggt och smart skyddshölje och det är ett projekt som hamnat lite på sidan, men jag ska försöka ta tag nu inför sommaren och göra något som inte ser alltför "McGyver:igt ut hehe). Jag har använt det för personlig kylning och finner det överlägset vanliga fläktar då de är så enormt tysta vs en traditionell torn- eller bordsfläkt (med möjlighet att maxa på genom att skruva på för att öka volten). Men de har framförallt använts för ventilation i TV-bänken där min OneConnect Box till min Samsung-TV + en Chromecast 4K huserar, vilka båda kan bli ganska varma om jag har luckan för TV-bänken stängd.

Vet inte om det hjälper dig något, men det är ett av mina sommarprojekt hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror skillnaden blir liten om du sätter en fläkt vid elementet, arean är enorm och utspridd så luften vid elementet cirkulerar ändå ganska bra, däremot så hamnar den varmaste luften under taket och dui vill egentligen ha den vid golvet. Det är därför golvvärme är så komfortabelt och brukar innebära att man kan sänka tempen med bibehållen komfort.
Värmeflyttare brukar monteras i taket för att fösa runt den varmaste luften och kanske hjälpa till så att den lättare kan passera tex dörrkarmar som annars stänger in luften i ett och samma rum.

Väljer du lämpliga fläktar är det onödigt med styrning men även pwm fläktar går att köra på lägre spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vattenburet, BVP samt en äldre/sämre insatskamin i nedre vardagsrummet.

Jag tror du vinner mer på att optimera din BVP än vad du någonsin kan vinna på att greja med några PC fläktar.

Vad är det för pump? Hur arbetar reglersystemet?

Delta på värmebärarsidan spelar roll för verkningsgrad, delta över alla element (köp en IR termometer), inga stängda termostater om det går undvika. Finns massa

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag tror du vinner mer på att optimera din BVP än vad du någonsin kan vinna på att greja med några PC fläktar.

Vad är det för pump? Hur arbetar reglersystemet?

Delta på värmebärarsidan spelar roll för verkningsgrad, delta över alla element (köp en IR termometer), inga stängda termostater om det går undvika. Finns massa

Vad menar du att jag ska vinna med att optimera BVP, förklara för en som har noll koll

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Izenoz:

Nu kanske din BVP är optimerad, men..

En värmepumps uppgift (när man värmer ett hus) är att ta stora mängder energi ur en källa med låg temperatur och koncentrera den till en energi med en temperatur som du har nytta av.
Detta gör man genom att vid låg tryck förånga ett flytande köldmedia, då det omvandlas till gas krävs värme som tas från luft eller vatten, sedan komprimeras gasen i en värmeväxlare där den övergår till vätskefas och avger sin värme. Denna process har många parametrar som påverkar verkningsgraden.

De parametrar du kan påverka är framledningstemperatur (till radiatorerna), deltatemperatur över radiatorerna, hur regleringen startar och stoppar, gångtid, varmvattenproduktionsparametrar etc.

En värmepumps verkningsgrad är högre ju mindre du måste lyfta temperaturen.

Om jag minns rätt så ger min panna vid 0° in och 50° ut 7kW vid 2.2kW tillförd eleffekt. Men lyfter jag bara från 0° till 35° så ger den plötsligt 9kW.

En liten optimering av flöden och rumstemp gör stor skillnad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Har man värmepump så ger golvvärme bättre verkningsgrad än element eftersom man inte behöver värma det till samma temp eftersom ytan är så mycket större och att värmen dessutom hamnar på rätt ställe i rummet komfortmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Izenoz:

Nu kanske din BVP är optimerad, men..

En värmepumps uppgift (när man värmer ett hus) är att ta stora mängder energi ur en källa med låg temperatur och koncentrera den till en energi med en temperatur som du har nytta av.
Detta gör man genom att vid låg tryck förånga ett flytande köldmedia, då det omvandlas till gas krävs värme som tas från luft eller vatten, sedan komprimeras gasen i en värmeväxlare där den övergår till vätskefas och avger sin värme. Denna process har många parametrar som påverkar verkningsgraden.

De parametrar du kan påverka är framledningstemperatur (till radiatorerna), deltatemperatur över radiatorerna, hur regleringen startar och stoppar, gångtid, varmvattenproduktionsparametrar etc.

En värmepumps verkningsgrad är högre ju mindre du måste lyfta temperaturen.

Om jag minns rätt så ger min panna vid 0° in och 50° ut 7kW vid 2.2kW tillförd eleffekt. Men lyfter jag bara från 0° till 35° så ger den plötsligt 9kW.

En liten optimering av flöden och rumstemp gör stor skillnad.

HELT med på noterna, du får läsa om från början vad syftet är

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

HELT med på noterna, du får läsa om från början vad syftet är

Ja, och jag tror inte du kommer kunna tjäna mätbart på det.

Du kommer däremot lägga ut pengar på fläktar och nätadaptrar som kommer att föra oväsen.
Du kan köpa rätt många kWh el för de pengarna.

Det kommer inte heller bidra till bättre luft, du riskerar däremot att skapa drag då en PC fläkt har väldigt riktad luftomsättning, detta kan göra att det känns kallare och därigenom vara kontraproduktivt.
Dessutom kanske det rör upp mer damm.

Vill du ha bättre luft skall du se över din ventilation. PC fläktar duger möjligen till att flytta lite luft mellan två rum med samma statiska tryck. Men de duger inte till att flytta värme mellan våningsplan t ex. En släkting försökte göra detta och jag sa att det troligen inte duger. Han berättade senare att jag hade rätt, de gjorde ingen nytta.

Däremot kan en injustering av panna, en kortare dusch och såna små saker troligen spara tiotals gånger mer el än att sätta datorfläktar på element.

Lägg inte tusen spänn på material för att spara sjuttiofem kronor el.

EDIT: Den gången det lönar sig att sätta massa fläktar på en vattenradiator är när den är för klent dimensionerad. Produkter för att blåsa luft från vanliga element har funnits i massa år, gjorde de någon större skillnad värd oväsen och elförbrukning skulle fler ha det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: "flytta värme mellan våningsplan"

Jo jag är helt med på noterna, jag har läst lite om detta till och från under 7 års tid i nuvarande hus där tanken alltid varit att testa och laborera, saken är att jag ska inte flytta värmen mellan våningsplanen, skulle jag göra det hade jag inte satsat på egna framtagna produkter då det redan finns och den erfarenheten jag har av dessa såkallade värmeförflyttare är fantastisk (helt annat samtalsämne).

Tack för tips och råd, uppskattas, får mig dock inte att lägga ner detta projekt men jag är inte den som säger att jag hade "rätt", noterar och kommer ihåg dina ord och visar det sig att du hade rätt ska du få stor eloge och hatten av

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tänker jag slår liv i tråden igen då det har hänt lite saker i huset, även med elpriset så detta "projekt" eller "test" (vad man nu ska kalla det) ligger lite i tiden då det handlar om att få ut mest av elementen/värmen/spridningen.

Först och främst så har vi lagt offert(er) för att byta våra utomordentligt klappruttna element, både underdimensionerade och värdelösa för att prata ren svenska MEN på detta så har nu Transformatorer inhandlats (x2) OCH testkörts, fungerade faktiskt över förväntan, kom ihåg att detta är mer åt "hobby och nyfikenhet" än att faktiskt få 100% bra resultat till en början.

Tog en gammal Corsair-fläkt och fick liv i den, behöver snygga till kopplingen lite och på något vis få fram en hållare eller låda som den ska monteras i.

Tanken var först att bygga lådan i tunnare playwood eller annat formpressat material men kom på att man kan göra en hållare i en 3D-skrivare?

Nu vet jag inte om detta stämmer men efter att ha googlat så skrivs det att 1 grads sänkning motsvarar uppvärmningskostnaderna med cirka 5 procent eller 111KW.

Tänker jag fel nu?
-Nätadaptern gör 7,2W, på 1000 timmar blir det 7,2 KW (betalar 60 öre/KW) vilket motsvarar 4,32kr, 1000 timmar (41 dagar). Med 2 fläktar 8,64kr för 41 dagar.

-Vi sänker bergvärmen från vad vi har idag (har noll koll i skrivande stund) 5 grader vilket i sin tur omräknat i KW/månad gör c:a 5x111 = 555KW, 555KW*0,60kr= 333kr.

1 fläkt sätts i närheten av Kamin/Insats på nedre plan (suterängshus) för att ge extra skjuts upp via trappen och den andra sätts i andelen av kök/vardagsrummet centrerat mot bortre väggen, jag "killgissar" att detta kommer skapa bäst luftrörelse.

Har små termometrar som får läsa av hur detta blir både med och utan fläktar igång, kommer säkert få lite skäll av frun i början men man måste få laborera lite innan man vet.

Total amatör på detta, ska få in lite bilder tids nog också så håll till godo.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.