SAS Travel Voucher - Undermålig kommunikation

Permalänk

SAS Travel Voucher - Undermålig kommunikation

Skulle resa från London till Stockholm och tillbaka i påskas men pga av Coron så avbokade jag resan (i enlighet med deras regler). När detta gjorde så skickades inget bekräftelsemail (detta görs inte av systemet enligt deras kundtjänst). Min partner fick sin voucher den 27 April, när detta skedde så kontrollerade jag min mail och dess skräppost. Inget där för min del.

Spola fram till i helgen när vi äntligen bokade en ny resa London Stockholm t/rt i Augusti så då kom jag på att jag fick ju aldrig den där vouchern i våras. Kundtjänst är stängd på helger under sommaren så jag ringde dem i måndags och och efter 75 min väntan så fick jag tala med en kundtjänstmedarbetare som sa att hon kunde se att en voucher skickats till mig den 27e. Hon berättade att hon skulle be sina kollegor som sköter voucher-hanteringen att skicka mig en ny. Inga problem men detta sades ta ett par dagar. Eftersom deras kommunikation varit dålig innan så bad jag henne att skicka mig en skriftlig bekräftelse på att detta var påväg och hon lovade att detta skulle ske. Vi bekräftade även att hon hade rätt mail-adress till mig i systemet osv så det vvar ingen tvekan om att hon skulle göra det. Under samtalet så kom det fram att från att man får mailet med vouchern så måste man aktivera den inom 48 timmar annars försvinner den. Är inte det konstigt, tänk om man inte läser sin mail på 48 timmar? Nu är inte mina biljetter så dyra men jag skulle bli ännu mer uppgiven om de var värda 6 000 kr eller något i den summan.

Idag två dagar senare har inget mail kommit och jag ringer igen för att kolla vad som händer. Jag väntar nog bara 40 min i kö idag men kommer fram till en så otroligt dryg kundtjänstmedarbetare så jag har inte ord. Otroligt dryg. Det är alltid svårt att beskriva bådas sidor såhär på ett forum utan en inspelning. Men kontentan av det samtalet var att de skickar ALDRIG bekräftelsemail på vad som sagta i samtal, jag blev alltså ljugen för under första samtalet. Vidare sa han att jag fått vouchern den 1 Maj, inte den 27 April som den första personen sa, väldigt konstigt. Vidare berättade han att OM deras medarbetare som sköter voucherna kommer fram till att de visst skickat mailet till mig förut så är alla anledningar till att ja inte fått det, mitt fel. Skräpkorg spamfilter osv. Om så är fallet kommer de vägra skicka om vouchern, inte alls i stil med var jag fått reda under mitt första samtal då hon berättade att det skulle visst lösa sig och att SAS skulle göra vad det kan för att hjälpa. När detta kom fram så fråga jag om de nu tänkte göra så, så får jag väl ändå en bekräftelse på detta? Hör o häpna att nä de vägrar de göra, det kommer absolut inte skicka bekräftelse på nekat ny voucher. Så om jag nu inte hör från dem inom låt säga 3 dagar så måste jag ringa dem igen för att kontrollera om det nekat ärendet, inte hunnit hantera det eller om mailet försvunnit på vägen igen. Det känns för mig helt frånvänt att det vägrar kommunicera en sån sak.

I teorin har de alltså inte nekat mig min voucher än men deras nonchalans i ärendet är förbluffande och jag kan inte anmäla till ARN, för som sagt, de har inte nekat mig än. Men man känner sig väldigt uppgiven efter att vara in kontakt med dem när de ljuger och sen berättar att de tänker inte kommunicera på något sett.

Jag tror inte det kommer fram av min text men det känns bara så sjukt att de kan låta bli att kommunicera med en vid ett nekande och att de ljuger om hur de ska kommunicera när man pratar med dem.

JAg brukar flyga med SAS för att det känns som att de brukar göra rätt för sig men nu börjar man ju undra. Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Eftersom flyget inte var inställt utan hela tiden flyttades fram så trodde vi inte att vi kunde få pengarna tillbaka. Detta var då i början av april och reglerna var mer otydliga då.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

man har så vitt jag vet alltid rätt till pengarna tillbaka om flyget flyttas fram... sålänge vi inte pratar om förseningar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Väntar fortfarande på pengar för fyra flygningar som blev avbokade i mars :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Skickar de pengarna med flyg månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Ja, de sa på senaste presskonferansen att de började bli klara med mars, så då börjar de väl beta av april nu... väntar själv på voucher från resa som skulle varit i slutet av april, det kommer när det kommer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Skrivet av Mindfighter:

Ja, de sa på senaste presskonferansen att de började bli klara med mars, så då börjar de väl beta av april nu... väntar själv på voucher från resa som skulle varit i slutet av april, det kommer när det kommer.

Najs, hoppas!

Är några tusen som saknas på kontot :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

man har så vitt jag vet alltid rätt till pengarna tillbaka om flyget flyttas fram... sålänge vi inte pratar om förseningar.

Detta är korrekt. Du skall aldrig behöva välja mellan voucher eller pengar utan det är alltid pengar tillbaka som 1:a alternativ. Sedan är det givetvis upp till var och en och godta alternativa återbetalningar om man så önskar. När det är risk för konkurser i hela flygbranschen är risken dock uppenbar att värdet på alternativen är 0 kr.

Skrivet av BergEr:

Väntar fortfarande på pengar för fyra flygningar som blev avbokade i mars :/

Enklast är att betala allt med kreditkort. Efter 30 dagar så går du via kortutgivaren så fixar de pengarna åt dig. Flygbolag har väl alla en urusel service redan innan, hade själv en lång fight med Lufthansa 2018 där de godkänt utbetalning men den inte genomfördes. Informerade lugnt att det var kronofogden nästa om pengarna inte kom och då gick det fort.
Med alla flighter det är nu så förstår jag att det tar tid, både Lufthansa och SAS lånar pengar från kunder för att undvika konkurs (båda har väl statligt stöd på på gång och då kanske utbetalningar tar fart).

Jag förerar alltid skriftlig kommunikation för dokumentationen, men gissar du inte har prio på detta och då återgår man till kreditkortsutgivaren för att lösa skulden.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag också pengar tillbaks från SAS. De ställde in min flygning den 12/5 som skulle gått 21/5. Men jag har köpt den via Ticket.se och har inte hört ett ljud sedan de ställde in den, varken från SAS eller Ticket.

Tänkte vänta ett par veckor till innan jag börjar ringa/maila. Att gå via kortutgivaren är alltid en sista möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Skulle resa från London till Stockholm och tillbaka i påskas men pga av Coron så avbokade jag resan (i enlighet med deras regler). När detta gjorde så skickades inget bekräftelsemail (detta görs inte av systemet enligt deras kundtjänst). Min partner fick sin voucher den 27 April, när detta skedde så kontrollerade jag min mail och dess skräppost. Inget där för min del.

Spola fram till i helgen när vi äntligen bokade en ny resa London Stockholm t/rt i Augusti så då kom jag på att jag fick ju aldrig den där vouchern i våras. Kundtjänst är stängd på helger under sommaren så jag ringde dem i måndags och och efter 75 min väntan så fick jag tala med en kundtjänstmedarbetare som sa att hon kunde se att en voucher skickats till mig den 27e. Hon berättade att hon skulle be sina kollegor som sköter voucher-hanteringen att skicka mig en ny. Inga problem men detta sades ta ett par dagar. Eftersom deras kommunikation varit dålig innan så bad jag henne att skicka mig en skriftlig bekräftelse på att detta var påväg och hon lovade att detta skulle ske. Vi bekräftade även att hon hade rätt mail-adress till mig i systemet osv så det vvar ingen tvekan om att hon skulle göra det. Under samtalet så kom det fram att från att man får mailet med vouchern så måste man aktivera den inom 48 timmar annars försvinner den. Är inte det konstigt, tänk om man inte läser sin mail på 48 timmar? Nu är inte mina biljetter så dyra men jag skulle bli ännu mer uppgiven om de var värda 6 000 kr eller något i den summan.

Idag två dagar senare har inget mail kommit och jag ringer igen för att kolla vad som händer. Jag väntar nog bara 40 min i kö idag men kommer fram till en så otroligt dryg kundtjänstmedarbetare så jag har inte ord. Otroligt dryg. Det är alltid svårt att beskriva bådas sidor såhär på ett forum utan en inspelning. Men kontentan av det samtalet var att de skickar ALDRIG bekräftelsemail på vad som sagta i samtal, jag blev alltså ljugen för under första samtalet. Vidare sa han att jag fått vouchern den 1 Maj, inte den 27 April som den första personen sa, väldigt konstigt. Vidare berättade han att OM deras medarbetare som sköter voucherna kommer fram till att de visst skickat mailet till mig förut så är alla anledningar till att ja inte fått det, mitt fel. Skräpkorg spamfilter osv. Om så är fallet kommer de vägra skicka om vouchern, inte alls i stil med var jag fått reda under mitt första samtal då hon berättade att det skulle visst lösa sig och att SAS skulle göra vad det kan för att hjälpa. När detta kom fram så fråga jag om de nu tänkte göra så, så får jag väl ändå en bekräftelse på detta? Hör o häpna att nä de vägrar de göra, det kommer absolut inte skicka bekräftelse på nekat ny voucher. Så om jag nu inte hör från dem inom låt säga 3 dagar så måste jag ringa dem igen för att kontrollera om det nekat ärendet, inte hunnit hantera det eller om mailet försvunnit på vägen igen. Det känns för mig helt frånvänt att det vägrar kommunicera en sån sak.

I teorin har de alltså inte nekat mig min voucher än men deras nonchalans i ärendet är förbluffande och jag kan inte anmäla till ARN, för som sagt, de har inte nekat mig än. Men man känner sig väldigt uppgiven efter att vara in kontakt med dem när de ljuger och sen berättar att de tänker inte kommunicera på något sett.

Jag tror inte det kommer fram av min text men det känns bara så sjukt att de kan låta bli att kommunicera med en vid ett nekande och att de ljuger om hur de ska kommunicera när man pratar med dem.

JAg brukar flyga med SAS för att det känns som att de brukar göra rätt för sig men nu börjar man ju undra. Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Enklast är att betala allt med kreditkort. Efter 30 dagar så går du via kortutgivaren så fixar de pengarna åt dig. Flygbolag har väl alla en urusel service redan innan, hade själv en lång fight med Lufthansa 2018 där de godkänt utbetalning men den inte genomfördes. Informerade lugnt att det var kronofogden nästa om pengarna inte kom och då gick det fort.
Med alla flighter det är nu så förstår jag att det tar tid, både Lufthansa och SAS lånar pengar från kunder för att undvika konkurs (båda har väl statligt stöd på på gång och då kanske utbetalningar tar fart).

Jag förerar alltid skriftlig kommunikation för dokumentationen, men gissar du inte har prio på detta och då återgår man till kreditkortsutgivaren för att lösa skulden.

Ja får nog skaffa kreditkort om man ska börja resa mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Om jag inte är helt ute och turnerar är det GDPR som reglerar det. Tyvärr behöver de inte skicka inspelningarna till dig utan det räcker med att du ges tillfälle att du tar del av dem. En kollega bad om inspelningar från sin bank och det gick bra att lyssna på dem - på deras kontor.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Vilken del? Kundtjänst får spela in samtal bäst de vill eftersom de är en del av samtalet, och du får alltid spela in alla samtal du själv är delaktig i (4kap9a i brottsbalken). Lagring blir lite knepigare om det går att identifiera personen enligt PUL, vilket är lagligt så länge det handlar om strukturerad digital lagring samt man fått info. Du har alltid rätt till inspelningen ifall en sådan finns eftersom du faktiskt är en del av den

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Känns som man kommer få vänta länge, fått tillbaka mina pengar från Ryanair nu.
Väntar fortfarande på pengarna från austrian airlines. Känns som de kursar om de betalar ut så de väntar på att få in cash från staten eller nått. Får se hur lång tid de kan tänkas ta.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

Tror inte de bryr sig ett dugg om att det farit med osanning även om jag får inspelningarna. Jag har nu gjort en chargeback hos min bank jag har mitt kreditkort hos, tyvärr kan jag ha väntat lite förlänge med det och det kan ta upp till 45 dagar för dem att hjälpa en.

Jag har även försökt kontakta SAS via Facebook men får inga svar där heller.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Själv väntar jag också pengar tillbaks från SAS. De ställde in min flygning den 12/5 som skulle gått 21/5. Men jag har köpt den via Ticket.se och har inte hört ett ljud sedan de ställde in den, varken från SAS eller Ticket.

Tänkte vänta ett par veckor till innan jag börjar ringa/maila. Att gå via kortutgivaren är alltid en sista möjlighet.

Jag har nu äntligen fått tillbaks mina pengar från SAS. Det tog nästan exakt 6 månader. Ticket.se har tagit ut en "hanteringsavgift" på 595:-. Tydligen har de rätt att ta ut en skälig summa.

De säljer en flygresa till mig som ställs in och sedan tar de pengar av mig för att betala tillbaks det som de är skyldiga mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Jag har nu äntligen fått tillbaks mina pengar från SAS. Det tog nästan exakt 6 månader. Ticket.se har tagit ut en "hanteringsavgift" på 595:-. Tydligen har de rätt att ta ut en skälig summa.

De säljer en flygresa till mig som ställs in och sedan tar de pengar av mig för att betala tillbaks det som de är skyldiga mig....

Tyvärr brukar det fungera så när man går genom resebolag. Går man direkt till flygbolaget får man hela summan. Men man får kriga själv då.

SAS har också precis skickat mail till mig att jag får tillbaka pengar. Väntat sen mars.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElKungo:

Jag har nu äntligen fått tillbaks mina pengar från SAS. Det tog nästan exakt 6 månader. Ticket.se har tagit ut en "hanteringsavgift" på 595:-. Tydligen har de rätt att ta ut en skälig summa.

De säljer en flygresa till mig som ställs in och sedan tar de pengar av mig för att betala tillbaks det som de är skyldiga mig....

Skrivet av BergEr:

Tyvärr brukar det fungera så när man går genom resebolag. Går man direkt till flygbolaget får man hela summan. Men man får kriga själv då.

SAS har också precis skickat mail till mig att jag får tillbaka pengar. Väntat sen mars.

Var glada ändå att ni väntar pengar från SAS. Vi skulle flugit till Slovenien i Juni, bokade i januari via Austrian Airlines och Croatian Airlines. Fick tillbaka pengarna från Austrian nu i Augusti men Croatian lyser med sin frånvaro. Ringer man dem så hänvisar dem till att man måste skicka E-mail. När man skickar ett E-mail så ger dem endast ett alternativ att få vouchers tillbaka. När man står på sig om att få pengarna tillbaka så går det helt plötsligt att få tillbaka pengarna, men då måste man plötsligt ringa till dem igen.

Väl sagt och gjort. Nu kör dem tysta leken. Tur att min Balkanesiska sambo kan hantera ex-jugoslavisk byråkrati och lathet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||