Permalänk

Microstutter i high end gaming pc

Tja gubbz!

Har nyligen köpt en ny dator från webhallen. Jag upplever ganska frustrerande ''microstutters'' som varar i ungefärligt 1-2 sekunder varje 2-3 minut. Ganska frustrerande..Har alla spelen på en SSD.

Saker jag testat:
- Sätta in skärmen i en annan port
- Tömma cache
- Ominstallera windows 10 från grunden
- Olika grafiska inställningar
- Skannat datorn efter virus
- Uppdaterat alla drivrutiner samt windows updates

Vad kan detta bero på tror ni? Jag har ju bra delar i datorn så det borde inte vara något bekymmer där. Temperaturerna på GPU, CPU med mera ser superfint ut. Får 99 % - 100 % Usage i de flesta spel, i en del spel får jag ungefär 25 - 55 % Usage av GPU. Ganska konstigt?
Spel som RDR2, Assassins creed: oddyseus, GTA V rullar på utan några stutters alls. Dock får jag stutters i spel som Crysis 3, Jedi Fallen order, Metro Exodus o.s.v. Har även testat ändra grafiska inställningar i en del spel men har inte blivit någon skillnad alls. Tror dock inte det är spelen som är dåligt optimerade, för en del vänner kan lira dessa spel utan problem.

Ser ut så här:

Processor: AMD Ryzen 9 3900X Processor 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz
Moderkort: ASUS Rog Strix x570F-Gaming- ATX/X570
Chassi: Corsair Obsidian 500D +3 fläktar ingick
Strömförsörjning: Corsair RM750X V2/ 80+
Vattenkylning: Corsair H100i RGB Platinum / iCUE-RGB / 240mm
Grafikkort: MSI Geforce Rtx 2080 SuperGaming X Trio
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMW32GX4M2Z3600C18
Skärm: Acer Nitro XZ272UP / 27" / VA / WQHD / 165Hz / 4ms / Curved / 2xHDMI,DP / VESA / Justerbar / Freesyn
SSD: Samsung SSD 860 QVO 2TB

Windows 10 är även installerat på en SSD på 116 GB.

Tack! /Snusmakaren

Permalänk
Medlem

Du har inte bildspel som skrivbordsbakgrund? Detta brukar orsaka precis de problemen du beskriver.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce