Permalänk
Medlem

LG 38gn950 eller Odyssey g9

Jag har svår beslutsångest mellan dessa två, kan ni hjälpa mig att fatta ett beslut?😬 Skall användas enbart till spel skall tilläggas.

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Jag har svår beslutsångest mellan dessa två, kan ni hjälpa mig att fatta ett beslut?😬 Skall användas enbart till spel skall tilläggas.

Vad spelar du?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vilken hårdvara du sitter på men jag antar att den inte är särskilt pjåkig eftersom du tittar på skärm i prisklassen 15k+. Baserat på det så hade jag, i din sits, valt LG:n då den är lite mer greppbar i sin storlek men fortfarande uppslukande, marginellt enklare att driva (6.1M vs 7.4M pixlar) på en mindre yta dv.s högre pixeltäthet. Jag har generellt hört mycket bra om LGn men jag tycker att du ska ta dig tiden att kolla på flertalet recensioner på ex. Youtube för att bilda dig en uppfattning om vad som hade passat dig bäst. Skärm är ofta rätt individuellt vad man tycker om och är bekväm med.
/Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad spelar du?

Rätt blandat, ingenting tävlingsinriktat dock. Typ Assassins creed, Far cry, FIFA och kan omöjligt sluta med Diablo 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Nu vet jag inte exakt vilken hårdvara du sitter på men jag antar att den inte är särskilt pjåkig eftersom du tittar på skärm i prisklassen 15k+. Baserat på det så hade jag, i din sits, valt LG:n då den är lite mer greppbar i sin storlek men fortfarande uppslukande, marginellt enklare att driva (6.1M vs 7.4M pixlar) på en mindre yta dv.s högre pixeltäthet. Jag har generellt hört mycket bra om LGn men jag tycker att du ska ta dig tiden att kolla på flertalet recensioner på ex. Youtube för att bilda dig en uppfattning om vad som hade passat dig bäst. Skärm är ofta rätt individuellt vad man tycker om och är bekväm med.
/Max

Yes, hårdvaran är inga problem. 9900k, 2080ti, mm. Vattenkylt och överklockat. Byter också ut minst GPU nu vid nästa lansering. Resonerar lite som du men det finns snudd på inga recensioner på någon av dom, förutom ett par från Korea typ 😒.

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Rätt blandat, ingenting tävlingsinriktat dock. Typ Assassins creed, Far cry, FIFA och kan omöjligt sluta med Diablo 😁

Då hade jag testat G9.

Permalänk
Medlem

@Eyeless1983: Du vet att du jämför IPS med VA?

Testa först skillnaderna någonstans.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och väger mellan samma skärmar, så jag har väl kanske inte så mycket att tillföra egentligen
Hade egentligen bestämt mig för att prova en G9 men är lite fundersam på om eftersläpningar på VA-panelen är något som kommer vara störande

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

@Eyeless1983: Du vet att du jämför IPS med VA?

Testa först skillnaderna någonstans.

Yes, Har bara haft TN och IPS själv. Har dock testat lite VA hos en kompis, det lilla jag provade så betedde den sig rätt likt min IPS

Permalänk

Har precis kopplat in/upp min LG 38GN950 och kan bara säga WOW!!! Dyr som fan, men beräknar att ha denna många år. Jag gick från en Acer Predator 35" Z35P (3440x1440, G-Sync) och detta var STOR skilland. Har testat Samsungs CRG9 monitor som är liknande G9 men jag saknade höjden på skärmen. Så denna LG 38GN950 rekomenderar jag skarpt. Verkar "inte" vara någon fläkt i denna skärm så den är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strike555:

Har precis kopplat in/upp min LG 38GN950 och kan bara säga WOW!!! Dyr som fan, men beräknar att ha denna många år. Jag gick från en Acer Predator 35" Z35P (3440x1440, G-Sync) och detta var STOR skilland. Har testat Samsungs CRG9 monitor som är liknande G9 men jag saknade höjden på skärmen. Så denna LG 38GN950 rekomenderar jag skarpt. Verkar "inte" vara någon fläkt i denna skärm så den är knäpptyst.

Kul! Tack för input 👍 Upplever du att det är stor skillnad rent storleksmässigt från 35” Går själv från en 34”.

Permalänk

Det är givetvis bredden men framförallt höjden som blev bättre, nästan lika hög som en 32" 16:9 skärm. Belysningen bak på skärmen kan justeras antingen via en app som finns på LGs hemsida. Sedan finns det även ett litet vred på skärmens undersida som man kan justera ljusstyrkan. Riktingt bra RGB effekt om man vill ha detta, går att stänga av. Mitt GTX1080Ti hittade G-Sync direkt med skärmen, kör skärmen just nu i 144Hz, får invänta RTX 3080Ti.

Permalänk

På detta ex 38GN950 så har jag ingen IPS glow alls, väldigt svart, nästan i samma nivå som min gamla VA-skärm. Ljuset var jag tvungen att tona ner en hel del, var som att titta in i en atombomb när man satte på skärmen första gången, ändå var det bara satt 60% ljusstyrka i menyn i skärmen. Så ljusstartk är den.

Permalänk
Medlem

Avbokade G9 nu och beställde en LG👍

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Avbokade G9 nu och beställde en LG👍

Tittar man på Linus snabb test så verkar ju G9 va guld. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tittar man på Linus snabb test så verkar ju G9 va guld. 🙃

Såg trevlig ut, men hade vissa varningstecken också.
Väntade tålmodigt på att PostNord skulle leverera hem LG’n idag men döm om min förvåning så kom dom med en bordsfläkt(!?) istället. Visade sig att inet skickat fel vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Såg trevlig ut, men hade vissa varningstecken också.
Väntade tålmodigt på att PostNord skulle leverera hem LG’n idag men döm om min förvåning så kom dom med en bordsfläkt(!?) istället. Visade sig att inet skickat fel vara..

Det går bra nu för Inet!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på min G9, skall komma under nästa vecka verkar det som.
Spännande, går från 4 skärmar till G9 plus att min 27" som är vriden nog får vara kvar.
Kul att Linus fick ut en liten film idag, varit väldigt tyst.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk

Lånar tråden lite.

Någon som testat HDR på Samsungs nya skärmar? Jag antar att det inte är OLED-nivå men hur står de sig mot LG:s nyare monitorer? Sitter själv på en LG 27GL850 och tycker inte HDR:en är mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Lånar tråden lite.

Någon som testat HDR på Samsungs nya skärmar? Jag antar att det inte är OLED-nivå men hur står de sig mot LG:s nyare monitorer? Sitter själv på en LG 27GL850 och tycker inte HDR:en är mycket att hurra för.

Jag hade förra årets 49"-are som var HDR1000 certifierad. Jag var inte alls imponerad. Visst hade den ordentlig ljusstyrka, men den hade bara en handfull av väldigt tydliga edge-belysta verktikala zoner (ca 10 över hela skärmen). Skulle inte köpa den för HDR, den var mycket trevligare med HDR avstängt. Kan ju hoppas att de har gjort bättre till årets, men är den inte mycket dyrare är det tveksamt om de fått in tillräckligt många zoner för bakgrundsbelysningen för att det ska vara intressant.

Edit: Kolla på videon här under Local Dimming:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/c49rg9-crg9

Den illustrerar rätt bra känslan även för normalt men lite mörkare content, t.ex. spel och film

Permalänk
Medlem

Fick hem LG’n tillslut, galet nöjd! Inga pixelfel, minimalt med IPS glow, felfri g-sync och enligt mig perfekt storlek.
Glad att jag hoppade av G9 tåget.

Permalänk

Jag hade den tidigare modellen men bytte till en IPS PG349Q och ångrar verkligen inte det nu, gillar IPS paneler mycket bättre än VA panaler. Dock måste jag ju medge att vissa spel saknar jag att spela på en 49 Tum skärm

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk