Gamla/Retro datorkomponenter köpes

Permalänk
Medlem

Gamla/Retro datorkomponenter köpes

Jag har fått tag på några äldre datorer från Ebay som jag tänkte fixa i ordning nu när sommarvädret gått till det sämre. De är i behov av diverse uppgraderingar, så jag eftersöker komponenter enligt nedan:

Moderkort: Slot 1 / Socket 370 med ISA & AGP Slot
Processor: Intel Pentium III 1,4GHz (dvs snabbaste P3)
Grafikkort: Geforce 3 / Geforce 4 Ti / 3DFX Voodoo 1-5
Ljudkort: Modell äldre ex Soundblaster 16/AWE32/AWE64/Live! etc
Hårddiskar: 20-80GB med IDE-anslutningar

Även hela datorer eller andra komponenter kan vara av intresse, kom med förslag. Föredrar att köpa större paket med delar för att minimera fraktkostnad.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Duger en p3 800mhz?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Duger en p3 800mhz?

Tyvärr inte, men tack ändå

Permalänk
Medlem

Har några hårddiskar med ide kontakt Troligtvis 80-140gb. Intresserad? Ska kolla imorgon

Permalänk
Medlem

Ah, det var min dröm för ett par år sedan att pussla ihop en sådan rigg för den ultimata DOS/9x/tidiga XP-upplevelsen. Efter två döda moderkort (ett DOA och ett där en trace brann) gav jag upp det, jag har en P3 1100 och en 1200 liggandes men kan inte garantera någon som helst funktion på dem.

Det är förbannat att det bara är VIAs 694T-kort som har Tualatin-, AGP- *och* ISA-stöd. :/
Om man inte inkluderar industriella kort med PCI->ISA-bryggor då, men de brukar kosta ¤%&/(, och det är inte alltid de fungerar superbra vad gäller DMA-hantering i pure DOS.

Har utöver det någon IDE->CompactFlash-adapter liggandes, det rekommenderas någorlunda - men även där är kompatibiliteten något skakig, det gäller att hitta vettiga CF-kort, gärna med "fixed disk"-läge eller möjlighet att ställa om till det.

Annars kan jag varmt rekommendera IDE<->SATA (bidirectional) adaptrar (finns hyfsat billigt på eBay om inte annat) och någon billig 120GB SSD (finns ju nya för inte så stora pengar), har funkat klockrent i samtliga mina retrobyggen där jag använt dem, från P3 till några P4or till en Athlon XP.

Stort lycka till i alla fall, jag kommer bli både glad och smått avundsjuk om du lyckas fixa till någon bra rigg.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har ett

https://www.ebay.com/p/141731506 ATI Technologies ATI RAGE PRO TURBO 8 MB AGP

Kanske inte är vad du söker.. Annars 150kr plus frakt. Är bara kortet i ESD-påse så kan ju skickas i ett vadderat kuvert om man packar det bra antar jag.

Men lycka till med bygget oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Har ett https://i.ebayimg.com/images/g/GhEAAOSwjt5afVeN/s-l640.jpg https://www.ebay.com/p/141731506 ATI Technologies ATI RAGE PRO TURBO 8 MB AGP

Kanske inte är vad du söker.. Annars 150kr plus frakt. Är bara kortet i ESD-påse så kan ju skickas i ett vadderat kuvert om man packar det bra antar jag.

Men lycka till med bygget oavsett

Hej, tyvärr inte riktigt vad jag är ute efter. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Ska ha ett soundblaster live! liggandes någonstans, hittade bara X-Fi:t nu när jag kikade, återkommer om intresse finns?

Permalänk
Medlem

Hej, har de här IDE-diskarna, ifall du fortfarande söker efter såna. Kan kolla skicket på dem i så fall.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"