Kan inte hitta digitala grundutbudet på Samsung-tv

Permalänk

Kan inte hitta digitala grundutbudet på Samsung-tv

Hej!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig..

Jag hyr en lägenhet i andrahand och personen jag hyr av var så stolt över sin smart-tv där man kunde streama blablabla. Själv har jag en apple tv som duger jättebra till Netflix och annat. Personen jag hyr av är inte världens mest tillmötesgående människa så när jag har frågat har jag bara fått svaret "du kan ju streama", och ja, självklart kan jag göra ett aktivt val och gå in på svt play i apple tv:n och välja rapport där - men man är lite gammalmodig och vill gärna se sändningen live på tv.

Problemet är att jag, hur jag än gör, inte kan hitta några tv-kanaler! TV:n är en Samsung UE46ES8005U. Har kollat på comhems sida och enligt den så ska adressen jag bor på ha tillgång till svt1, svt2, svt24, svtbarn, kunskapskanalen, tv3, tv4, kanal5, tv6, sjuan, tv8, kanal9, kanal11, atglive och lokal-tv. Men HUR gör jag för att få tillgång till dem?? Enfaldig som man är så trodde jag att det vara var att köpa en antennkabel, koppla in i uttag och tv, göra en kanalsökning och vipps: kanalerna skulle finnas. Men det går inte hur jag än gör. När jag kollade på comhem om tv:n har en digital tv-mottagare så stod det att den kan visa digital-tv men "du kan behöva byta källa för att se de digitala sändningarna". Jag har bara tre källor: tv, hdmi (apple tv:n) och ext.

Är ganska oteknisk så om någon har en lösning får ni gärna skriva så pedagogiskt som möjligt, så hoppas jag det kan lösa sig!

Tack!

Permalänk
Medlem

Var det så här du gjorde kanalsökningen? Vad hände då?
https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/att-gora-en...

Permalänk
Bildexpert 📺

@emmacarlsson: Du måste söka mer specifikt efter kabel-TV-kanaler (DVB-C) och inte som "antenn" (DVB-T/T2) som syftar på om man har egen antenn på taket eller inomhusantenn. TV:n är i alla fall tillräckligt modern.

Permalänk

@MrPasty: Jag hittade den sidan men förstod inte hur jag ska göra, jag har ingen knapp med ett hus och under inställningar finns det inget val som är "utsändning".

@Laxpudding: Jaha, där ser man, tack! Hur gör man det? När jag väljer att göra en kanalsökning verkar det bara finnas valen antenn eller kabel.

Permalänk
Medlem

Som Laxpudding säger så ska du välja "kabel". Så här står det i länken jag skickade tidigare;
Sätt antenn till Kabel.
Sätt operatör till ComHem.
Tryck Sök.

Permalänk
Bildexpert 📺

@emmacarlsson: Förutom det @MrPasty skriver kan det ibland vara enklare att fabriksåterställa TV:n. Då tvingas man igenom en rätt dryg steg-för-steg-installation där man söker efter TV-kanaler.

Gäller bara att finns fabriksåterställningen. Men den finns där. Någonstans i menyerna. Menyerna som ser olika ut för varje TV-modell...

Permalänk

@MrPasty: Nu testade jag att kanalsöka genom att välja kabel och comhem istället. Den hittar fortfarande inga kanaler.

@Laxpudding: Jag testade att fabriksåterställa den i helgen som den sista åtgärden jag själv kunde komma på, men det lyckades inte heller.

Jag kanske får acceptera att jag inte kan titta på tv, men jag förstår verkligen inte varför. Kan fiber störa "signalen" på nåt sätt..?

Permalänk
Bildexpert 📺

@emmacarlsson: Du frå kontakta comhem om hur de distribuerar TV i just den fastigheten och vad som ska göras. Kan vara så att man dragit nya kablar och satt nya uttag i alla lägenheter där man blivit insläppta. vilket kanske är ett undantag för den du hyr.

Permalänk
Medlem

Fiber kan inte störa en sådan signal, nej. Jag börjar misstänka att du har kopplat in med fel sladd, men jag har dålig koll på hur linjär-TV från Comhem funkar nu för tiden. På den fronten kan nog någon annan hjälpa dig bättre.

Permalänk
Medlem

@emmacarlsson:

Du kan även behöva nätnummer när du gör en kanalsökning via kabel:

https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/grundinstall...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

@joeldeluxe: Nätnumret letade jag upp så det är rätt ifyllt, men det fungerar av någon outgrundlig anledning inte ändå.

Det är rätt antennkabel och den är inkopplad rätt så jag förstår inte. Jag har kontaktat Com Hem nu och hoppas att de kan hjälpa mig. Tack för att ni har försökt allihop!

Permalänk
Medlem

Nu tar jag bara från minnet som är lite vagt, men var det inte så att man skulle välja Finland som land på Samsung-apparater (åtminstone för några år sedan) i ComHem-hus? Annars riskerade man att, precis som du råkat ut för, inte hitta några kanaler, det kan ju vara värt att testa iallafall...

Permalänk
99:e percentilen

Är du säker på att det finns digitala TV-sändningar i ditt hus? Många gånger när det "ingår TV-kanaler" via kabel-TV avses endast analoga sändningar, vilka du då inte hittar om du bara söker efter digitala. Ingen större förlust i så fall, för kvaliteten på de sändningarna är verkligen usel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:

Numera finns det Digital-TV i alla Comhem-hus då analoga kanaler (äntligen!) ska utgå

https://www.comhem.se/tv/digitalisering

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är att i vissa områden kräver de box med programkort eller ett programkort till din TV-modul även för de fria kanalerna. Som då ska ha delats ut till lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Alling:

Numera finns det Digital-TV i alla Comhem-hus då analoga kanaler (äntligen!) ska utgå

https://www.comhem.se/tv/digitalisering

Det är inte infört hos alla ännu, blev uppskjutet p.g.a. pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Det är inte infört hos alla ännu, blev uppskjutet p.g.a. pandemin.

Jo det finns hos alla:

"Dina digitala kanaler finns redan tillgängliga i ditt befintliga tv-uttag. Följ våra enkla tips nedan och ändra till digital-tv och njut av bättre bild och ljud redan idag."

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

Det kan ju också vara så att de helt lagt ner kabelnätet. Så är det här i alla fall. Comhems uttag finns kvar men det är liksom inget i dom utan det är iptv via fiber som gäller. Dock kan man få tv från Comhem där med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju också vara så att de helt lagt ner kabelnätet. Så är det här i alla fall. Comhems uttag finns kvar men det är liksom inget i dom utan det är iptv via fiber som gäller. Dock kan man få tv från Comhem där med.

Det är i så fall olagligt om man inte tillhandahåller utrustning för iptv gratis, det finns vidaresändningsplikt i kabeltv nät, man måste alltså ha vissa kanaler om det finns ett nät men man måste inte ha ett nät.

Radio- och tv-lag (2010:696)
9 kap. Vidaresändningar i kabelnät
Skyldighet att vidaresända programtjänster
1 § Den som äger eller på annat sätt förfogar över ett elektroniskt kommunikationsnät som används för överföring av tv-sändningar till allmänheten genom tråd ska, om ett betydande antal hushåll som är anslutna till nätet använder det som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv-sändningar, se till att de boende i de anslutna hushållen kan ta emot tv- sändningar som sker med tillstånd av regeringen och som kan tas emot i området utan villkor om särskild betalning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du måste ha programkort och box/modul även för de fria kanalerna.

Permalänk
Medlem

Gjorde denna operation i går på en TCL. Fick det inte att fungera när jag valde Antenn och digitala kannaler.
På TCL fick man välja kabel och sen kunde man antingen välja att söka igenom alla frekvenser eller knappa in den som stod på Comhem. Dock stod den en i Hz och den andra i MHz men med den extra nolla på slutet funkade det.

Behövs ingen CA modul eller programkort för SD kanalerna som ingår.

Edit: du kan ändra "antennkälla" enl instruktionsboken.

Permalänk

Hej alla!

Nu har jag dragit i problemet ett varv till, jag har haft kontakt med fastighetsägaren som säger att de har ett Com Hem-avtal. Jag har haft kontakt med Com Hem som intygar det. Och jag har pratat med Samsungs support som tyvärr inte kunde hjälpa mig mer än att "ja, då är det nog antennuttaget på tv:n som inte fungerar". Så jag får acceptera att det inte går att titta på "vanlig" tv helt enkelt. Men tack för att ni kom med tips och möjliga lösningar!

Permalänk
Skrivet av emmacarlsson:

Hej alla!

Nu har jag dragit i problemet ett varv till, jag har haft kontakt med fastighetsägaren som säger att de har ett Com Hem-avtal. Jag har haft kontakt med Com Hem som intygar det. Och jag har pratat med Samsungs support som tyvärr inte kunde hjälpa mig mer än att "ja, då är det nog antennuttaget på tv:n som inte fungerar". Så jag får acceptera att det inte går att titta på "vanlig" tv helt enkelt. Men tack för att ni kom med tips och möjliga lösningar!

Hello! (sorry for the English)

I had the eact same problem, but I managed to solve it.

1. See this tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=hIbPoif2Fxc

You need to change the network settings. Choose: Digital (not Analogue and Digital), choose the comhem network (maybe is already selecte) and then put the network ID of your area and click "search".

2. You will find the network id of your area here: http://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/grundinstalln...