Intel + Nvidia, köpråd max 12000kr

Permalänk
Medlem

Intel + Nvidia, köpråd max 12000kr

Hej,

Behöver lite inspiration och hjälp gällande ett stundande datorbygge.

Jag eftersöker en Intel + Nivida kombo, ej AMD.

Som grund tänkte jag använda ett 10600k. Jag har ej tänkt att överklocka, ute efter ett gediget tyst system.
Lagring har jag sedan förut.

Vilket moderkort är att föredra?
1660 super eller är det värt att köra på ett 2060?

Budget 12000kr.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Som alltid, ge oss mer information så kan vi hjälpa dig (er!) bättre:

- Vilken skärmstorlek / upplösning ska du använda?
- Ska du överklocka?
- Ska du spela eller mestadels använda den till produktivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Som alltid, ge oss mer information så kan vi hjälpa dig (er!) bättre:

- Vilken skärmstorlek / upplösning ska du använda?
- Ska du överklocka?
- Ska du spela eller mestadels använda den till produktivitet?

-Jag kommer att köra 1080p och sikta på minst 60 fps i samtliga titlar.
-ska ej överklocka.
-Spela.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

@Haiwa: Får man ifrågasätta valet av ''inte AMD''?
Mer prestanda per krona.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Haiwa: Får man ifrågasätta valet av ''inte AMD''?
Mer prestanda per krona.

Haft flertalet AMD system, men aldrig känt mig hemma i dessa. Intel för mig är stabilitet och långvarighet dessutom har jag läst mycket negativt om AMDs grafikkort- även om prestandan är bra, verkar de har problem med vissa kyllösningar samt drivrutiner. Jag är inte ute efter prestanda/krona, jag vill ha en "volvo" och inte en "volkswagen", om du förstår hur jag menar.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Haft flertalet AMD system, men aldrig känt mig hemma i dessa. Intel för mig är stabilitet och långvarighet dessutom har jag läst mycket negativt om AMDs grafikkort- även om prestandan är bra, verkar de har problem med vissa kyllösningar samt drivrutiner. Jag är inte ute efter prestanda/krona, jag vill ha en "volvo" och inte en "volkswagen", om du förstår hur jag menar.

https://teknikensvarld.se/tesla-har-samst-kvalitet-volvo-inte...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Denna lyckades jag skrapa ihop med din budget utan att kompromissa med kvalité på någon komponent.

Dock är min rekommendation att åtminstone köra på AMD CPU då det lämnar utrymme för ett bättre grafikkort i bygget, och det är faktiskt det som kommer påverka din spelprestanda mest.

Kör du t.ex på en Ryzen 5 3600 ryms ett 2060 Super i din budget.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Något sånt här borde du kunna klämma in i budgeten om du redan har lagring
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13856533

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

"1660 Super" motsvarar nog dina förväntningar i sådant fall, presterar ganska lika som ett 1070 men mindre minne.

Har du mer budget så rekommenderas 2060 alt. 2060S men "extra" knepig tid att köpa nytt kort just nu med tanke på att nytt är ingång ganska snart från båda lagen, dock sannolikt high-end kort utanför din budget så det är nog lika bra att slå till!

Permalänk
Medlem

Budgetkort på alla vis men bra pris och kampanj! (3090kr)

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...