PG279Q eller XG279Q, se hit skärmexperter!

Permalänk
Medlem

PG279Q eller XG279Q, se hit skärmexperter!

Hej!

För att göra en lång historia kort har jag haft jättemycket problem med min PG278Q från Asus och jag är nu inne på min fjärde utbytesenhet. Asus har nu gett mig möjligheten att få credit swap eller en XG279Q istället.

Från vad jag kan se så verkar XG279Q vara väldigt lik min PG278Q jag har idag, och jag kan se följande skillnader.

  1. XG279Q har HDR, det har inte PG278Q

  2. XG279Q är 170hz, PG278Q är 165hz

  3. XG279Q är "G-sync compatible medans PG278Q inte är det

vad tycker ni? Är det ett "nedbyte" att gå från PG278Q eller är det en uppgradering att ta XG279Q. Är det några andra skilnader?

Nu när jag har haft så jäkla mycket problem har även Asus garanti där de hämtar skärmen vid dörren och lämnar en ny varit ovärderlig. Detta är ingenting som jag ser att XG279Q har. Någon som vet mer där? På PG278Q var det en av "sellingpointsen" när man kollade på hemsidan.

All information angående vad ni tycker om XG279Q vs PG278Q uppskattas då det underlättar massvis i mitt beslut.

Med vänlig hälsning,
Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ja det låter som en deal bara att den har G-Sync, jag hade gått med på det om du är nöjd med det du haft tidigare exklusive allt strul.

Alternativt kan du försöka att förhandla dig till en lite dyrare skärm med tanke på besväret dem har skapat för dig. Om du har haft ögonen på någonting annat

Permalänk
Medlem

Tänker jag rätt att ena är IPS och andra TN? IPSen skulle jag köra.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Administrativ avgift

@MuLLvaD3n: Här får du särskilja om du använder G-sync mycket eller inte

G-sync compatible är just det compatible och kan inte mäta sig med precisionen av en äkta G-sync modul, skärmen verkar få bra betyg så jag skulle säga att dom är jämnvärdiga men somsagt är G-sync något du använder mycket så begär om att få en skärm med äkta G-sync

Jag har själv inte testat XG279Q så jag kan varken säga bu eller bä men jag har testat LG`s nanoIPS vilket ska vara liknande display och det är helt klart bra paneler. Personligen skulle jag försöka få dom att gå upp till PG279QE för att få en äkta G-sync modul (Det gör skillnad)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tänker jag rätt att ena är IPS och andra TN? IPSen skulle jag köra.

Båda är IPS. XG279Q ser ut att vara en nyare PG278Q egentligen. PG278Q tillverkas ju inte längre och det är bara de som finns kvar på lager som är till salu. Det är PG278QR som är TN, och det är antagligen den du råkar klicka in på när du googlar namnet.

Skrivet av andra94:

@MuLLvaD3n: Här får du särskilja om du använder G-sync mycket eller inte

G-sync compatible är just det compatible och kan inte mäta sig med precisionen av en äkta G-sync modul, skärmen verkar få bra betyg så jag skulle säga att dom är jämnvärdiga men somsagt är G-sync något du använder mycket så begär om att få en skärm med äkta G-sync

Jag har själv inte testat XG279Q så jag kan varken säga bu eller bä men jag har testat LG`s nanoIPS vilket ska vara liknande display och det är helt klart bra paneler. Personligen skulle jag försöka få dom att gå upp till PG279QE för att få en äkta G-sync modul (Det gör skillnad)

Det är en PG279QE jag har idag. Det är den jag har fått 4 varianter av där alla har varit felaktiga på något sätt. Min fråga nu är ju om jag ska ta pengarna tillbaka eller om jag ska acceptera XG279Q eftersom att PG279QE är EoL, (end of life).

Asus säljer alltså inte längre några "Äkta G-sync" skärmar, utan det är XG279Q som är G-sync compatible som gäller om du inte går upp på G-sync skärm.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

PG278Q,QR,QE är med tn-panel. PG279Q,QZ,QE är med ips-panel. Jag hade lätt valt XG279Q just för ips-panelen eller tagit pengar och köpt någon annan med ips. Får man fråga vad som har varit fel med PG279QE? Har själv en och det är en riktigt bra skärm (om man nu får en som funkar vill säga;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Båda är IPS. XG279Q ser ut att vara en nyare PG278Q egentligen. PG278Q tillverkas ju inte längre och det är bara de som finns kvar på lager som är till salu. Det är PG278QR som är TN, och det är antagligen den du råkar klicka in på när du googlar namnet.

Det är en PG279QE jag har idag. Det är den jag har fått 4 varianter av där alla har varit felaktiga på något sätt. Min fråga nu är ju om jag ska ta pengarna tillbaka eller om jag ska acceptera XG279Q eftersom att PG279QE är EoL, (end of life).

Asus säljer alltså inte längre några "Äkta G-sync" skärmar, utan det är XG279Q som är G-sync compatible som gäller om du inte går upp på G-sync skärm.

Jag får upp detta när och det ser ut som en TN panel enligt Inet?
https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...

Samtidigt skriver du att du har fått 4 olika varianter av PG279QE? Är inte riktigt med på vad som har hänt eller om det är jag som läser dåligt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Asus namn är förvirrande: 278-something-modellerna kör TN-paneler och 279-something-modellerna kör IPS-paneler.

Så du får nog dubbelkolla vilka det är som du faktiskt har.

XG279Q "Strix" är VESA Adaptive-varianten där XG279Q är G-sync compatible enligt Nvidias vitlista. Den har HDR
PG279Q/QE/QZ "Swift" är den klassiska modellen med G-Syncmodul i olika generationer. De saknar HDR

HDR på denna nivå av skärmar är dock mest meh-nivå så sällan någon starkt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

PG278Q,QR,QE är med tn-panel. PG279Q,QZ,QE är med ips-panel. Jag hade lätt valt XG279Q just för ips-panelen eller tagit pengar och köpt någon annan med ips. Får man fråga vad som har varit fel med PG279QE? Har själv en och det är en riktigt bra skärm (om man nu får en som funkar vill säga;)

Skrivet av Dashio:

Jag får upp detta när och det ser ut som en TN panel enligt Inet?
https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...

Samtidigt skriver du att du har fått 4 olika varianter av PG279QE? Är inte riktigt med på vad som har hänt eller om det är jag som läser dåligt

Skrivet av Laxpudding:

@MuLLvaD3n: Asus namn är förvirrande: 278-something-modellerna kör TN-paneler och 279-something-modellerna kör IPS-paneler.

Så du får nog dubbelkolla vilka det är som du faktiskt har.

XG279Q "Strix" är VESA Adaptive-varianten där XG279Q är G-sync compatible enligt Nvidias vitlista. Den har HDR
PG279Q/QE/QZ "Swift" är den klassiska modellen med G-Syncmodul i olika generationer. De saknar HDR

HDR på denna nivå av skärmar är dock mest meh-nivå så sällan någon starkt argument.

Alltså. Ibland är jag för trött och detta blev SJUKT rörigt.

1: Jag köpte skärmen ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
2: Den gick sönder och jag fick en utbytesenhet av Asus.
3 Den utbytesenheten gick sedan också sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync av Asus.
4: Sen gick den utbytesenheten sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
5: Nu gick min sista ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync sönder och Asus kan antingen ge mig pengarna tillbaka, eller en ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz.

ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync tillverkas inte längre så det är därför jag inte kan få en "ny" sådan av Asus. Jag TROR att ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz är "ersättaren".

Frågan blir då, (och ursäkta för rörigheten här), är det värt att ta ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz som ersättare till ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync eller ska jag ta pengarna tillbaka och köpa något annat?

Sorry och tack!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Alltså. Ibland är jag för trött och detta blev SJUKT rörigt.

1: Jag köpte skärmen ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
2: Den gick sönder och jag fick en utbytesenhet av Asus.
3 Den utbytesenheten gick sedan också sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync av Asus.
4: Sen gick den utbytesenheten sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
5: Nu gick min sista ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync sönder och Asus kan antingen ge mig pengarna tillbaka, eller en ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz.

ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync tillverkas inte längre så det är därför jag inte kan få en "ny" sådan av Asus. Jag TROR att ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz är "ersättaren".

Frågan blir då, (och ursäkta för rörigheten här), är det värt att ta ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz som ersättare till ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync eller ska jag ta pengarna tillbaka och köpa något annat?

Sorry och tack!

Jaha! HAHAH
Då är jag med! Det låter som att du har haft en rad otur med dina PG279Q då jag äger 2st och har inte haft några bekymmer alls med de. Jag skulle nog ta pengarna om du frågade mig

Får man fråga hur de gick sönder? Skickade du tillbaka de?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Dashio: Det har varit lite olika.

Skärm nummer 1: Här började limmet mellan filmlagrerna i skärmen släppa. Vad väldigt tydligt på typ... blåa och gråa scener. (Tänk Sea of Thieves färger). Det såg lite ut som att det hade runnit vatten innanför. Kontaktar Asus och de skickar en ny till mig på en gång.

Skärm nummer 2: Skärm nummer två hade fruktansvärd backlight bleed. Till och med @Laxpudding reagerade på det i en tråd jag skapade. Det far som en ficklampa var tryckt mot panelen på typ 3 ställen. Jag såg det till och med i ljusa miljöer i Word på typ 30% brightness i ett ljust rum. Det var det värsta jag har sett. Kontaktade Asus och de skickade en ny.

Skärm nummer 3: Skärm nummer 3 hade massvis med vita "ljuspunkter" det det såg ut lite som att det var hål i skärmen. Det lös mycket ljusare, (tänk dig att det är hål i "filmen" innan pixlarna.). Kanske "kluster" med 50-100 pixlar, så ganska stort och märkbart.

Skärm nummer 4: Samma problem som skärm nummer 1 fast typ... gånger 10. 1/3 av skärmen såg ut som att den hade lossnat. Dessutom var det en repa på skärmen och en fet tumme mitt på. (Såg ut som någon hade råkat lägga handen på den typ). Jag vet inte om Asus sitter och skickar enheter till mig som andra redan har retunerat eller vad som händer.

Jag måste dock säga att jag är nöjd över hur "smidigt" allt har gått i osmidigheten. Asus skickar en skärm, jag skickar tillbaka min gamla. Fram och tillbaka. Jag kan fortfarande tänka mig att köpa en ny skärm från Asus.

Tommy som har hanterat mitt ärende på Asus har aldrig ifrågasatt mig, och han har alltid hjälpt mig. Även om han har varit seg som fan att svara.

Allt som allt har detta tagit mig 6 månader och kanske... 50 mejl. Och det är inte klart än.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har haft XG279Q sen i februari och är riktigt nöjd med den, adaptiv synk fungerar felfritt ihop med mitt RTX 2070 Super. Jag fick dessutom ett bra exemplar utan pixelfel eller backlight bleed.

Jag rekommenderar dig att ta en XG279Q och hoppas du får mer tur med den skärmen 😊

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: jag lutar åt det här. För jag menar... även om jag får pengarna tillbaka är det ju typ en XG279Q jag köper. Jag vet inte ens vilken annan skärm i denna prisklassen jag vill ha. Jag byter egentligen "G-sync" mot HDR, (även om det är fjant-varianten av HDR), men får fortfarande G-sync compatible.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Administrativ avgift

@MuLLvaD3n: Det är refurb enheter de skickar helt klart, ta pengarna. Köp ny via butik och lämna tillbaka på öppet köp om det är något fel.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Ska skicka in en credit swap application här. Verkar inte vara helt enkelt det heller men nu har jag drivit ärendet i 6 måndader så antar att det bara är att tuffa på.

Inte helt enkelt = först ska skärmen skickas till Tyskland där dom kollar på den. Godkänner dem att den är trasig & ska få en Credit Swap så skickar de tydligen pengar till distributionscentret som köpte den från Asus, och de ska sedan skicka pengar till butiken, (i detta fallet Inet), som ska hjälpa mig med en lösning.

Detta kommer nog ta SVINLÅNG tid och jag kommer stå utan skärm ett tag. Jag börjar faktiskt tappa tålamodet.

Jaja... vi får se. Kanske har en skärm om 6 månader till

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Då kommer bli en Credit Swap. Så jag får pengarna tillbaka. Då kan jag lika gärna passa på att fråga här. Vilken skärm är "go to" i 6000-7000 kronors klassen just nu?

Jag har ju alltid kört just Asus, och om jag köper en från Asus idag blir det ju denna:
https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-rog-strix-xg279q-...

När jag kikar runt i prisklassen så verkar just det Asus-skärmen vara väldigt konkurrenskraftig. Vad tror ni? @Andra94, @Laxpuddingen, @220Volt

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MuLLvaD3n:

Då kommer bli en Credit Swap. Så jag får pengarna tillbaka. Då kan jag lika gärna passa på att fråga här. Vilken skärm är "go to" i 6000-7000 kronors klassen just nu?

Jag har ju alltid kört just Asus, och om jag köper en från Asus idag blir det ju denna:
https://www.inet.se/produkt/2216514/asus-27-rog-strix-xg279q-...

När jag kikar runt i prisklassen så verkar just det Asus-skärmen vara väldigt konkurrenskraftig. Vad tror ni? @Andra94, @Laxpuddingen, @220Volt

Skulle tipsa dig om att gå till nanoIPS paneler

Du har

*LG 27'' UltraGear 27GL83A
*Lenovo Legion 27" Y27gq-20 https://www.inet.se/produkt/2215606/lenovo-legion-27-y27gq-20...
*ELITE XG270QG (Äkta G-sync och reflekteras i priset)

Om du nu söker en 27:a med grymma spelegenskaper

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: XG279Q är nog så bra som någon med snarlika specs som är med på Nvidias vitlista. Men ifall det är PG279Q och G-Syncmodul du vill ha, kanske ska fundera på en annan modell med samma specs? Acer XB271HU är en klassiker jämte PG279Q och det är flera som bytt från den ena till den andra och haft bättre tur i exemplarlotteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuLLvaD3n: XG279Q är nog så bra som någon med snarlika specs som är med på Nvidias vitlista. Men ifall det är PG279Q och G-Syncmodul du vill ha, kanske ska fundera på en annan modell med samma specs? Acer XB271HU är en klassiker jämte PG279Q och det är flera som bytt från den ena till den andra och haft bättre tur i exemplarlotteriet.

Intressant.

Alla verkar ju vara så fruktansvärt lika.

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz verkar ju vara identisk med ASUS 27" ROG Strix IPS HDR 170 Hz

Nu får jag ju pengarna tillbaka, så jag kan ju egentligen beställa vad jag vill.

Just nu står det mellan följande skärmar:

XG279Q - från Asus.
XB273UGS - från Acer
27GL83A - från LG

Djungel.......

Edit: Såg nu att XB273UGS från Acer är 6 bitar + FRC. Det känns lite trist. Vet inte om jag vill ha det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MuLLvaD3n:

Alla verkar ju vara så fruktansvärt lika.

Ja... Det går ett tjog på dussinet.

Men de skiljer sig ofta en aning eller två på någon punkt. Så Nvidias vitlista över G-Sync Compatible-skärmar är ett gott tecken om något. Finns ju sällan genomgripliga tester på exakt alla modellerna på marknaden. Tricket är att välja modeller där det finns gott om bekräftat information om hur de fungerar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Precis. Jag läser och läser.

Just nu lutar det nog faktiskt mot Asusen. Den är "överlag" bäst på flest punkter. LG'n har lite fler bitar, (10) jämfört med Asus 8. Asusen har istället en snabbare panel, bättre färgåtergivning i de olika rymderna & är väldigt vältestad.

Ska läsa på lite mer men sen blir det nog Asus igen, trots alla bekymmer jag har haft.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Lägg ingen vikt vid specen av bitdjup/färgdjup. Dels är specarna ofta fel och det säger inget om faktisk prestanda. Någon måste testa skärmen i fråga och se hur den står sig med posterisering och framträdande flimmer från FRC.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag förstår. Men även med det i åtanke så ser det som att Asusen vinner på typ 4 av 5 punkter.

Det är svårt att hitta riktiga tester dock, men panelen verkar lite vassare på Asusen. Ska se om jag kan googla fram någon som faktiskt mätt på färger.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Alltså. Ibland är jag för trött och detta blev SJUKT rörigt.

1: Jag köpte skärmen ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
2: Den gick sönder och jag fick en utbytesenhet av Asus.
3 Den utbytesenheten gick sedan också sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync av Asus.
4: Sen gick den utbytesenheten sönder och jag fick en ny ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync
5: Nu gick min sista ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync sönder och Asus kan antingen ge mig pengarna tillbaka, eller en ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz.

ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync tillverkas inte längre så det är därför jag inte kan få en "ny" sådan av Asus. Jag TROR att ASUS 27" ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz är "ersättaren".

Frågan blir då, (och ursäkta för rörigheten här), är det värt att ta ROG Strix XG279Q IPS HDR 170 Hz som ersättare till ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync eller ska jag ta pengarna tillbaka och köpa något annat?

Sorry och tack!

Personligen skulle jag säga: Ja, det är värt det. Det enda tråkiga med den är väl att den inte har en faktisk G-sync modul.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@220volt: Nu är min tyska halvdan, så det var lite knepigt att läsa första artikeln. Som jag föstod det dock så tyckte dem att det var en helt fantastiskt gamingskärm som dessutom kunde användas till "semi-proffsig" bildredigering. Det låter ändå lovande.

Från artikel nummer två står det såhär: Asus addresses image quality well with one of the best IPS panels we’ve seen to date. It offers solid native contrast, a bright backlight capable of over 500 nits in HDR mode and a large color gamut with over 92% coverage of DCI-P3.

Jag tar pengarna tillbaka och sedan köper jag en XG279Q från Inet igen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Nästan alla IPS:er med dessa paneler kan användas för "semi-proffs"-nivå och bildredigering under förutsättningen att man använder mäutrustning för att få till vitbalans och hantera färgrymder som är större än sRGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuLLvaD3n: Nästan alla IPS:er med dessa paneler kan användas för "semi-proffs"-nivå och bildredigering under förutsättningen att man använder mäutrustning för att få till vitbalans och hantera färgrymder som är större än sRGB.

haha japp. Egentligen är det inte så mycket att snacka om. Jag kollar trots allt på lite dyrare skärmar här så alla bör ju i alla fall vara okej. Jag har bara blivit skadad av vilken skillnad det kan vara på en riktigt dyr proffsskärm och en dyr spelskärm.

Bara för skojs skull, och för att människor kommer googla på liknande saker sen, (jag tankte uppdatera min grundpost här i tråden med alla bra länkar och saker vi har diskuterat). Om du skulle gått ut och köpt en skärm i 6000-7000 kronors klassen idag @Laxpudding för spel, men där du fortafarande vill ha den bästa upplevelsen vid sidan av med. Vad hade du valt då? Är den lite billigare LG modellen, som verkar vara ganska "go-to" för många på forumet, det du hade valt också, eller hade du kört på en mer påkostad variant som typ Asusen?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@220volt: Nu är min tyska halvdan, så det var lite knepigt att läsa första artikeln. Som jag föstod det dock så tyckte dem att det var en helt fantastiskt gamingskärm som dessutom kunde användas till "semi-proffsig" bildredigering. Det låter ändå lovande.

Från artikel nummer två står det såhär: Asus addresses image quality well with one of the best IPS panels we’ve seen to date. It offers solid native contrast, a bright backlight capable of over 500 nits in HDR mode and a large color gamut with over 92% coverage of DCI-P3.

Jag tar pengarna tillbaka och sedan köper jag en XG279Q från Inet igen.

FYI

Så kan de flesta webbläsare översätta till valfritt språk 😊

Som sagt, jag har inte ångrat mitt köp av XG279Q.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Men vart är spänningen i det!?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync