AMD B550 kort verkar kunna bli en dyr historia (Not) dom verkar humana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra kort för under 1500?
Min favorit för under 1500 är nog Gigabyte B550M Aorus Pro.

Kylning av VRM och bra ljudkrets, ECC-stöd är en bonus i mina ögon, 4 st SATA tycker jag är lite snålt.

Ja 4 sata var väldigt snålt, var inne på detta först tills jag såg det. Billigare o köpa dyrare moderkort än att köpa större hårddiskar för mig hehe.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Blev ett B550 Tomahawk

Verkar vara ett bra val. Av de recensioner jag har läst eller sett på tuben verkar MSI ha lyckats bra även med B550.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt utbud än så länge. Det enda ATX kortet med wifi jag hittar i lager kostar mer än de billigare X570 korten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 4.0:

Riktigt dåligt utbud än så länge. Det enda ATX kortet med wifi jag hittar i lager kostar mer än de billigare X570 korten.

Är du sugen på något, går det ju att beställa, då har du det i handen om två veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är du sugen på något, går det ju att beställa, då har du det i handen om två veckor.

Blev ett ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI) med 400kr rabatt på proshop. En ren chansning från mig, men borde nog leverera. Det jag hoppas på är att kunna trycka dit en överklockad 8c/16t CPU från 4000 serien senare. (4700x-4800x(?)

Men pallar inte vänta längre då jag är helt utan dator i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Om inte priserna ändras mycket skulle jag säkert välja en X470 bräda idagsläget även om jag behöver köpa nytt tills Ryzen 3, väldigt stort utbud och bra prissättning, får bara lösa BIOS update på något sätt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Gigabyte ITX B550. Ingen aning när det kommer dock. Hade hoppats på innan semestern i Juli men ser väl mer och mer mörkt ut. Kanske ska tänka om och köra på atx i något av de mindre casen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Har beställt ett Gigabyte ITX B550. Ingen aning när det kommer dock. Hade hoppats på innan semestern i Juli men ser väl mer och mer mörkt ut. Kanske ska tänka om och köra på atx i något av de mindre casen.

Kryllar med mATX kort verkar det som.

Permalänk

Funderar på antingen ett ASUS ROG STRIX B550-F GAMING eller MSI MAG B550 TOMAHAWK, kikat på lite reviews så verkar ju ändå VRM temps vara bra på båda brädorna. Planen är att köpa mig en 3700X också.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Kollar på B550M-kort att para med min 3900X (tänkte inte överklocka)

ASRock B550M Pro4
M2.2-porten är bara Gen 3x2

MSI MAG B550M Mortar
PCIEX4 delar bandbredd med M2.2-porten

Gigabyte B550M Aorus Pro
Inga av ovanstående begränsningar, två M2-platser som kör har fyra lanes var.
PCIEX16 & PCIEX4 slots som kan användas samtidigt.

Jag kommer att köra som headless server, 10G NIC och i framtiden kanske LSI2008/3008 eller annat HBA. Redan köpt Samsung 970 Evo Plus men vill kunna sätta in t.ex. en 665p 2TB när de nu kommer ner i pris.

För mina behov så verkar det bara finnas ett mATX-kort och det är Gigabyte B550M Aorus Pro.
Sitter och försöker förstå om det är bra VRM på det kortet.
OnSemi 1H : 4C10N / 1L : 4C06 låter/verkar vara lite budget men å andra sidan så är det 10st(?)

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa till och förklara

På bilden ser det ut som om att CPU och B550 är ihopkopplade med PCIe 3.0 x4 vilket alltså ger en teoretisk bandbredd på 32GT/s (~4GB/s).

På t.ex. Gigabyte B550M Aorus Pro så sitter det kopplat mot chipset:
1x NVMe M.2 PCIe 3.0 x4
4x SATA3
1x PCIe 3.0 x4
1x PCIe 3.0 x1
1x LAN 1 Gbit/s
Massa USB-portar

Det betyder att allt som jag listade ovan delar på PCIe 3.0 x4? Dvs om jag har en M.2 NVMe i M2B-SB-porten och t.ex. ett HBA i PCIe x4-platsen samt någon SATA SSD/HDD, så kommer de alla att dela på bandbredden och kopplingen mellan CPU och chipset är/kan alltså lätt bli en flaskhals.

Har jag förstått det hela rätt? Sen kan man diskutera sannolikhet för att allt behövs samtidigt etc.
X570 kör ju PCIe 4 mellan CPU och chipset så där har man dubbel bandbredd i alla fall.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Kollar på B550M-kort att para med min 3900X (tänkte inte överklocka)

ASRock B550M Pro4
M2.2-porten är bara Gen 3x2

MSI MAG B550M Mortar
PCIEX4 delar bandbredd med M2.2-porten

Gigabyte B550M Aorus Pro
Inga av ovanstående begränsningar, två M2-platser som kör har fyra lanes var.
PCIEX16 & PCIEX4 slots som kan användas samtidigt.

Jag kommer att köra som headless server, 10G NIC och i framtiden kanske LSI2008/3008 eller annat HBA. Redan köpt Samsung 970 Evo Plus men vill kunna sätta in t.ex. en 665p 2TB när de nu kommer ner i pris.

För mina behov så verkar det bara finnas ett mATX-kort och det är Gigabyte B550M Aorus Pro.
Sitter och försöker förstå om det är bra VRM på det kortet.
OnSemi 1H : 4C10N / 1L : 4C06 låter/verkar vara lite budget men å andra sidan så är det 10st(?)

Enda riktiga problemet med B550M Aorus Pro är placeringen av full längd PCI-E slots. Iom att de har flyttat ner den första PCI-E x16 slot ett steg och satt m.2 porten ovanför så betyder det att den andra full längd PCI-E slot blockeras av ett grafikkort som är bredare än 2 slots (vilket näst intill alla högre kvalitets GPU:er är). Förstås är det ju inte ett problem i ditt fall om du kör den som server.

Skrivet av tomle:

Kan någon hjälpa till och förklara
https://www.gamersnexus.net/media/k2/items/cache/aac68d5be57c1b8af5efed09e2ce8bc2_XL.jpg

På bilden ser det ut som om att CPU och B550 är ihopkopplade med PCIe 3.0 x4 vilket alltså ger en teoretisk bandbredd på 32GT/s (~4GB/s).

På t.ex. Gigabyte B550M Aorus Pro så sitter det kopplat mot chipset:
1x NVMe M.2 PCIe 3.0 x4
4x SATA3
1x PCIe 3.0 x4
1x PCIe 3.0 x1
1x LAN 1 Gbit/s
Massa USB-portar

Det betyder att allt som jag listade ovan delar på PCIe 3.0 x4? Dvs om jag har en M.2 NVMe i M2B-SB-porten och t.ex. ett HBA i PCIe x4-platsen samt någon SATA SSD/HDD, så kommer de alla att dela på bandbredden och kopplingen mellan CPU och chipset är/kan alltså lätt bli en flaskhals.

Har jag förstått det hela rätt? Sen kan man diskutera sannolikhet för att allt behövs samtidigt etc.
X570 kör ju PCIe 4 mellan CPU och chipset så där har man dubbel bandbredd i alla fall.

Svar Ja. Sannolikheten att du använder flera av de där till 100% på samma gång är ju inte så stor men visst finns det möjligheter att det blir en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Enda riktiga problemet med B550M Aorus Pro är placeringen av full längd PCI-E slots. Iom att de har flyttat ner den första PCI-E x16 slot ett steg och satt m.2 porten ovanför så betyder det att den andra full längd PCI-E slot blockeras av ett grafikkort som är bredare än 2 slots (vilket näst intill alla högre kvalitets GPU:er är). Förstås är det ju inte ett problem i ditt fall om du kör den som server.

Svar Ja. Sannolikheten att du använder flera av de där till 100% på samma gång är ju inte så stor men visst finns det möjligheter att det blir en flaskhals.

Tackar!

Gigabyte B550M Aorus Pro verkar ju inte komma in på ett tag, ASUS TUF GAMING B550M-PLUS ser ut att uppfylla mina behov och finns att hämta hos Webhallen, jag kan köra alla PCIE-platser + 2 M2-slottar utan att någon blir disablad. Sen så kan man ifrågasätta varför de har heatsink på M2 Gen 3x4 platsen och inte Gen 4x4 men det går ju att köpa till en heatsink också.
350kr extra för 2,5G LAN som jag inte behöver och tyvärr bara 2 system_fan men det kan det vara värt för att komma igång i helgen

Min svaga sida är dock att bedöma om VRM är ok på kortet. Finns inga reviews men ASUS TUF GAMING B550M-PLUS (Wi-Fi) ser ju ut att ha fått bra reviews och verkar funka med 3900X.

Visa signatur

RIPE LIR