råd inför köp av 1-2 27" extraskärmar till laptop

Permalänk
Medlem

råd inför köp av 1-2 27" extraskärmar till laptop

Jag är på väg att köpa en 4k skärm.

Jag har kört i mer än 20år med 2-3 skärmar men jag började bli trött på det. 2 skärmar tar för mycket plats och många ggr blir det för smått och blir det svårt att läsa.

Jag spelar inte spel, jag tittar ganska lite på video på dator och i allmänhet behöver jag inte den värsta skärmen men inte nån budget. Alltså jag vill att skärmen visar video i hyfsat bra kvalité. Jag använder datorn mest till ganska statiska saker: programmering, ordbehandling, Power Point, etc.

Jag sneglar på Samsung LU32R590CWUXEN 32" (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskarmar/118238/samsung-lu32r590cwuxen-32-valvd-bildskarm-for-gaming) eller Samsung 28" LED FreeSynC LU28E85 (https://www.komplett.se/product/978512/datorutrustning/bildskarm/bildskarmar/samsung-28-led-freesync-lu28e85#)?

Vad kan ni rekommendera?

Kanske ni hittar här nåt som är intressant!

https://www.komplett.se/category/11158/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Vissa här på forumet skriver att man kan bli åksjuk när man sitter längre vid en välvd monitor som dessutom är stor. Då frågan blir: ska man fortsätta med 2 st 2K skärmar eller ska man gå vidare till en större 4k skärm?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Varför skulle man bli åksjuk av en stor skärm?

Permalänk
Medlem

@Ernesto: Jag vet inte vad dem personerna menade. Kanske för att skärmen var stor och man satt för nära (ca 60 cm) och då skulle det ha varit bättre med 2 skärmar men mindre.

Just nu tittar jag igen på 1920x1080 och speciellt 2560 x 1440 skärmar men i mindre storlekar, runt 21,5 - 24 tum! Alltså att fortsätta köra med 2 extra skärmar, utöver laptopens skärm.

Jag tänkte att 2560 x 1440 blir en kompromiss alltså att man får med skrivbordsyta än en 1920x1080 skärm men man går inte upp till 4K skärmar, som kan vara dyra om man vill ha kvalité! Jag bara försöker tänka på hur jag skulle göra!!!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

@Ernesto: Jag vet inte vad dem personerna menade. Kanske för att skärmen far stor och man satt för nära (ca 60 cm) och då skulle det ha varit bättre med 2 skärmar men mindre.

Jag är rätt säker på att folk enbart pratar i perspektivet av spel, särskilt första persons spel. Nu vet jag inte hur illa det är på välvd skärm, men illamående är väldigt individuellt och en vanesak. Exemempelvis så blir min far åksjuk ibland när han spelar första persons spel även på en icke-välvd skärm. Men har han kört ett tag regelbundet innan dess så går det mycket bättre.

Om jag får gissa så är det inte att den är välvd som har varit problemet för dem utan att den tar upp rätt mycket av ens synfält. Men ivf, du spelar inte så du behöver inte bry dig. En större skärm ger inte illamående i skrivbordsarbete. Samma far som tidigare nämnd sitter med en 40" monitor på någorlunda nära avstånd och har 0 problem med det, så du ska nog inte behöva oroa dig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: du har rätt. Vissa inlägg var på det sättet. Utöver det snackades om att vrida för mycket må huvudet och/eller ögonen för att täcka en större yta när skärmen var för nära. Det pratades om 60cm djupa arbetsskrivbord men jag har 80 cm och en extra handledsstöd och på det sättet blir det som att ha minst 90 cm djupt arbetsskrivbord.

Det med spel är det sant för min del. Jag har spelat spel där jag skulle styra flygplan. Jag blev åksjuk med detsamma, även om det var för kanske 15-20 år sedan när skärmarna var på kanske 19 tum och icke välvda. Jag envisades en tid men jag var nära att spy flera ggr. Med tiden har jag slutat helt med spel, ha ha.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Har du tänkt köra scaling för att få skarpare bild eller ha mer arbetsutrymme? Om det är för arbetsutrymme tycker jag själv att allt under 30" är för litet. Texten är läsbar men man måste anstränga sig.

Själv har jag en AOC U3277PWQU, hyfsat trevlig skärm ändå med bra synvinklar, helt ok färg. Det ända negativa är att det bara finns 1 DP och 1 HDMI port.

Permalänk
Medlem

@ff0080: det är mest att jag vill spara utrymme på själva arbetsskrivbordet och att få det skarpare bild!

Men när jag tänker efter en större skärm kan inte ersätta till fullo 2 st skärmar. 2 bra skärmar kan man dela i två, och på det sättet kan man få 4 skärmar i ett, om behovet finns (alltså att kunna se 4 fönster samtidigt). Men en enda skärm (oavsett hur stor den är) kan inte ersätta 2 skärmar i det avseende.

Hmmm, hur ska jag göra?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@CDan: Go big! Du behöver inte två skärmar...

VA kan ha jobbig smearing vid scrollande av text - det kan ge känslan av åksjuka.

60 Hz är suddigt och även det är jobbigt. 100 Hz + är riktigt skönt för ögonen.

Kanske denna:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5296084

Du kanske slipper ytterligare en kabel om din laptop fungerar med åskbolten.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att ultra-wide skärmar passar de användningsområden du beskriver, men 2 vettiga 27” 1440p IPS är ju sällan fel för generell användning. De har bra egenskaper och pris för vad dom är och behöver inte skalas för de har redan lagom upplösning.

Titeln på tråden är dock ganska missvisande nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

@ff0080: det är mest att jag vill spara utrymme på själva arbetsskrivbordet och att få det skarpare bild!

Men när jag tänker efter en större skärm kan inte ersätta till fullo 2 st skärmar. 2 bra skärmar kan man dela i två, och på det sättet kan man få 4 skärmar i ett, om behovet finns (alltså att kunna se 4 fönster samtidigt). Men en enda skärm (oavsett hur stor den är) kan inte ersätta 2 skärmar i det avseende.

Hmmm, hur ska jag göra?

Vill du ersätta 2-3 skärmar med en är det ju 21:9 eller 32:9 som gäller. En 34" med 3440x1440 kan jag bekvämt köra 3 fönster sida vid sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänker att ultra-wide skärmar passar de användningsområden du beskriver, men 2 vettiga 27” 1440p IPS är ju sällan fel för generell användning. De har bra egenskaper och pris för vad dom är och behöver inte skalas för de har redan lagom upplösning.

Titeln på tråden är dock ganska missvisande nu...

Du har rätt när det gäller titeln.

Kan man bytta titeln eller ska man starta ny tråd?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Du har rätt när det gäller titeln.

Kan man bytta titeln eller ska man starta ny tråd?

Fråga TS

För mig går det bra att fortsätta här, titeln var ju inte relevant efter andra inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänker att ultra-wide skärmar passar de användningsområden du beskriver, men 2 vettiga 27” 1440p IPS är ju sällan fel för generell användning. De har bra egenskaper och pris för vad dom är och behöver inte skalas för de har redan lagom upplösning.

Tyvärr ser det ut att varianten med en större skärm sätts åt sidan. Jag lutar åt 2 skärmar. Jag tycker att det blir mer bekvämt så och att datorn orkar bättre på det sättet.

När det gäller 2 skärmar funderade jag mest på 24" (och just 1440p IPS) för att spara utrymme på det fysiska skrivbordet. Det är nämligen så att just nu går jag genom en utbildning som innebär att jag behöver riktigt mycket datorskrivbord i form av flera fönster, för att kunna följa läraren, att göra kanske labben som vi håller på med, att kolla i nån hjälp, etc. Det är mycket lättare att kunna se på en gång allt som man behöver än att växla mellan fönster. Jag märker att kollegorna som inte har extra skärmar har det lite svårt att följa det vi går genom.

Därefter på laptopens skärm måste jag hålla koll på virtuella maskinerna som vi skapar kanske. Eller kolla mejlen. Etc. Med andra ord det fysiska skrivbordet blir fort för litet om jag har för stora skärmar (fast att arbetsskrivbordet är på 160 x 80 cm och jag kör med handledsstöd och på det sättet blir det som att ha minst 90 cm djupt arbetsskrivbord eller mer).

Jag har funderat på det med att köra med en enda 32 tum antingen 4K eller 1440p, men jag har det svårt att hitta fördelar utöver att man har en enda fysisk skärm och mindre antal kablar.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Tyvärr ser det ut att varianten med en större skärm sätts åt sidan. Jag lutar åt 2 skärmar. Jag tycker att det blir mer bekvämt så och att datorn orkar bättre på det sättet.

När det gäller 2 skärmar funderade jag mest på 24" (och just 1440p IPS) för att spara utrymme på det fysiska skrivbordet. Det är nämligen så att just nu går jag genom en utbildning som innebär att jag behöver riktigt mycket datorskrivbord i form av flera fönster, för att kunna följa läraren, att göra kanske labben som vi håller på med, att kolla i nån hjälp, etc. Det är mycket lättare att kunna se på en gång allt som man behöver än att växla mellan fönster. Jag märker att kollegorna som inte har extra skärmar har det lite svårt att följa det vi går genom.

Därefter på laptopens skärm måste jag hålla koll på virtuella maskinerna som vi skapar kanske. Eller kolla mejlen. Etc. Med andra ord det fysiska skrivbordet blir fort för litet om jag har för stora skärmar (fast att arbetsskrivbordet är på 160 x 80 cm och jag kör med handledsstöd och på det sättet blir det som att ha minst 90 cm djupt arbetsskrivbord eller mer).

Jag har funderat på det med att köra med en enda 32 tum antingen 4K eller 1440p, men jag har det svårt att hitta fördelar utöver att man har en enda fysisk skärm och mindre antal kablar.

24” med 1440p är nog på gränsen till litet om du ska köra helt oskalat.

Philips har under flera år haft billiga 4k skärmar på runt 40”, dessa fungerar också fint oskalat och ger dig ungefär samma effektiva yta men på ett smalare men högre format.

Men man måste upp till ca 40” för att det ska gå bra att köra oskalat tycker jag, men du kanske har bättre ögon?

Jag tror starkt på 2x27” dock, men det finns många alternativ att tänka igenom.

34” på 3440x1440 (typ 21:9) ultra wide är ju typ som en och en halv 27” skärm men utan skarv på mitten. Den storleken ska fungera med exakt samma skalning som 27” eftersom ppi är samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

24” med 1440p är nog på gränsen till litet om du ska köra helt oskalat.

Philips har under flera år haft billiga 4k skärmar på runt 40”, dessa fungerar också fint oskalat och ger dig ungefär samma effektiva yta men på ett smalare men högre format.

Men man måste upp till ca 40” för att det ska gå bra att köra oskalat tycker jag, men du kanske har bättre ögon?

Jag tror starkt på 2x27” dock, men det finns många alternativ att tänka igenom.

34” på 3440x1440 (typ 21:9) ultra wide är ju typ som en och en halv 27” skärm men utan skarv på mitten. Den storleken ska fungera med exakt samma skalning som 27” eftersom ppi är samma

Tack!

Det var det jag fundera på innerst inne: var nånstans kan "brytpunkten" vara. Jag valde 24" med tanke på fysiska storleken men jag var rädd att det kan bli för smått. Ja, jag måste titta på 27"!

Nån som har nån modell att rekommendera? Jag tittade på Lenovo Q27-10 och Philips Brilliance 272B8QJEB

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

27" skärm för vanligt kontorsarbete

Jag jobbar mycket med vanligt kontorsarbete, men även programmering och datasupport, för att det blir oxå lite filmer och bilder som jag tittar på.

För sådana ändamål, vad skulle man rekommendera? Med andra ord jag behöver en bättre monitor men inte det värsta, en som kan prestera i ganska många avseende, men inte just spel för att jag spelar aldrig.

Finns det 27" IPS i 120Hz som inte kostar skjortan? Jag läser att även i vanliga sammanhang kan vara bra med mera Hz. Vad tycker ni?

Jag ville ha högre upplösning typ 2560 x 1440!

Datorn som monitorerna (jag vill ha 2) ska kopplas till är MSI GL75 9SD!

Visa signatur

CDan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CDan:

Jag läser att även i vanliga sammanhang kan vara bra med mera Hz. Vad tycker ni?

Verkligen! Trivs mycket bättre med att arbeta i 120 Hz än i 60 Hz. Det är framförallt när du använder musen eller scrollar som skillnaden märks.

Har inget konkret förslag, men du ska satsa på en IPS-panel iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Exempel Asus VG279Q eller AOC 27G2U är båda 144Hz och IPS. Jag har 24G2U som är samma sak fast 24" och jag tycker mycket om den. De är inriktade för gaming men de är ju IPS ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkligen! Trivs mycket bättre med att arbeta i 120 Hz än i 60 Hz. Det är framförallt när du använder musen eller scrollar som skillnaden märks.

Har inget konkret förslag, men du ska satsa på en IPS-panel iallafall.

Tack! IPS självklart. Jag glömde skriva det.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Juste. Jag glömde skriva att jag ville ha högre upplösning: 2560 x 1440!

Visa signatur

CDan

Permalänk

Den där 850GL....ehm...eller vad den heter (låter som en volvomodell). Hm...var det LG? Vet att denna hade bättre färgåtergivning (bredare) än lillebrodern som hette, ja...något annat.

Nej, ni får hjälpa mig här... Vilka tänker jag på. Funderar själv på någon av dessa och har lite valt bort spelskärmar då jag läst om ojämna färger osv (tråkigt vid bildredigering när jag man dessutom försöker få rätt färger osv).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Bidrar med en länk som kanske kan vara av intresse.

http://4k.com/monitor/

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Tack!

Tyvärr datorn i frågan kan driva på HDMI 1.4 porten en 4K monitor bara i 30Hz. Följaktligen vill jag hålla mig till 27" 1440p skärmar med högre frekvens än 60Hz (kanske upp till 120Hz)!

Visa signatur

CDan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CDan:

@Alpha77: Tack!

Tyvärr datorn i frågan kan driva på HDMI 1.4 porten en 4K monitor bara i 30Hz. Följaktligen vill jag hålla mig till 27" 1440p skärmar med högre frekvens än 60Hz (kanske upp till 120Hz)!

Det vore väldigt bra om du berättade vilken dator du ska koppla till skärmen. Helst redan i trådstarten förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: det är en MSI GL75 9SD!

Visa signatur

CDan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CDan:

Den har ju DisplayPort, så jag vet inte hur relevanta HDMI-portens begränsningar är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: jag ska köra med 2 externa monitorer, alltså jag ska utnyttja båda: HDMI och mini DisplayPorten!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

@Alling: jag ska köra med 2 externa monitorer, alltså jag ska utnyttja båda: HDMI och mini DisplayPorten!

Beroende på vilken monitor du väljer, så ska det gå att daisychaina upp till fyra monitorer från ett DP-uttag..

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

@noxela: Tack! Berätta mer! Ska man köpa typ en splitter?

Jag planerar köpa 2 identiska skärmar 1440p/144Hz men jag är osäker på att jag kan köra dessa snabbare än 60Hz på den laptop jag ville köpa! Alltså datorn är bara reserverat tills imorgon och tills dess vill jag komma fram att jag kan åstadkomma detta!

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan