Permalänk
Medlem

Hjälp med ny skärm

Hej! är sugen på en ny skärm och har tittat på denna https://www.inet.se/produkt/2216278/acer-27-nitro-xv270p-ips-...

Är den nått bra eller ska jag titta på någon annan i samma prisklass?

Har ett sånt här grafikkort med om det är till nån nytta KFA2 Geforce RTX 2060 OC med 1-click överklockning

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Om en skärm är bra eller inte är ofta väldigt subjektivt.
Enligt nån på reddit så är den bra...
Men jag har ingen aning om vad han klassar som dåligt.
Hoppas du förstår problematiken.
Sen kan det vara relevant att veta vad som känns viktigt för dig.
Korrekta färger? Bra kontrast? Jämn ljusstyrka över skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@sunken1: Går igenom hur man ställer frågor som ger mer givande svar i denna köpguide: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Skärmen du länkar till är en IPS-panel med QHD-upplösning och är därmed en skärm som passar allroundkrav och spelande. Så rätt tryggt köp i fråga om att du vet ungefär vad du får.

Men det är också bara en av flera tusen modeller på marknaden vilka svara mot olika krav och behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sunken1: Går igenom hur man ställer frågor som ger mer givande svar i denna köpguide: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Skärmen du länkar till är en IPS-panel med QHD-upplösning och är därmed en skärm som passar allroundkrav och spelande. Så rätt tryggt köp i fråga om att du vet ungefär vad du får.

Men det är också bara en av flera tusen modeller på marknaden vilka svara mot olika krav och behov.

Behöver ha en skärm med bra färger och som passar bra till spel och till film. Skärmen jag har nu har tydligen dålig kretik, som tex kollar jag på en film så blir svart färg grå pixligt.

Men som denna skärmen jag länkade kommer alltstå funka bra till det jag använder den till?

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om en skärm är bra eller inte är ofta väldigt subjektivt.
Enligt nån på reddit så är den bra...
Men jag har ingen aning om vad han klassar som dåligt.
Hoppas du förstår problematiken.
Sen kan det vara relevant att veta vad som känns viktigt för dig.
Korrekta färger? Bra kontrast? Jämn ljusstyrka över skärmen?

Vill ha en skärm som hänger med i svängarna till spel. Och den ska ha bra färger. Sen ska det ju bli bra bild om man kollar film i full hd

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Viking

Kan tänka mig att den här är ungefär lika bra som den du länkade. Men denna är på rea: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan tänka mig att den här är ungefär lika bra som den du länkade. Men denna är på rea: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Tack, får spana in den

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sunken1:

Behöver ha en skärm med bra färger och som passar bra till spel och till film. Skärmen jag har nu har tydligen dålig kretik, som tex kollar jag på en film så blir svart färg grå pixligt.

Det brukar vara ett tecken på att något är felinställd. Ett vanligt exempel är att du kör HDMI-kontakt och grafikkortet står på video/begränsade nivåer.

Är det en äldre spelskärm kan dessa också komma inställd i sådant bildläge att den applicerar en tonkurva som ljusar upp bilden för att shooters ska bli tydliga. Vilket då dödar kontrast och plattar till bilden så att man ser tydliga block i mörka delar av filmen. Men det brukar finnas vettiga bildlägen som ger en mer förväntad tonkurva. Kolla igenom skärmens menyer och byt bildlägen.

Annars är just IPS:er och QHD-paneler säkra köp på den här punkten. Sällan fel och sällan kassa inställningar från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det brukar vara ett tecken på att något är felinställd. Ett vanligt exempel är att du kör HDMI-kontakt och grafikkortet står på video/begränsade nivåer.

Är det en äldre spelskärm kan dessa också komma inställd i sådant bildläge att den applicerar en tonkurva som ljusar upp bilden för att shooters ska bli tydliga. Vilket då dödar kontrast och plattar till bilden så att man ser tydliga block i mörka delar av filmen. Men det brukar finnas vettiga bildlägen som ger en mer förväntad tonkurva. Kolla igenom skärmens menyer och byt bildlägen.

Annars är just IPS:er och QHD-paneler säkra köp på den här punkten. Sällan fel och sällan kassa inställningar från början.

Skärmen jag har nu är en benq xl2411 och jag har testat ändra inställningarna utan framgång. Det får nog bli en sån skärm jag länkade då, för den verkar vettig

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Bildexpert 📺

@sunken1: Benq XL2411 är en notorisk skärm på mänga sätt. Många som påpekat problem att få bild lämplig för normala sammanhang. På Benq:s övriga spelskärmar är det vanligtvis Standard-läget som ger normal bild.