Permalänk

Ny Gaming Dator.

Halloj Sweclockers forum, skapade precis kontot för att kunna skapa en thread här och förhoppningsvis få goda råd & svar då det kryllade av posts på detta forum med en massa sköna peeps som verkar kunna bra mycket om datorer och komponenter.

Jag sitter just nu med en gammal potatis som är säkerligen 6-7år gammal och tyvärr är en färdig byggd dator. Den hade en fin start men har med åren verkligen blivit sämre och sämre men jag har antingen inte haft ekonomin eller suget till att köpa en ny men nu börjar det bli alldeles för många titlar som min dator antingen inte klarar av eller som Inte går att köras i 144+ FPS så jag har bestämt för att fixa en ny super dator då jag börjar på mitt nya jobb nu på måndag ;D

Jag har byggt en egen dator på Inet som jag tänkte dela länken till här : https://www.inet.se/datorbygge/b1166661/nya-datorn

Och nu har jag några frågor som jag kommer lista i rad..

1. Rekommenderar ni någon annan sida utöver Inet eller har de liksom..schyssta precis osv för sina komponenter?

2. Vad skulle ni vilja ändra på med bygget eller addera? Jag är definitivt öppen för förslag, allt jag vill är att fixa en riktig bjässe till gaming datorn som presterar bra i spel och inte låter som en jet motor när man spelar sagda spel.

3. Hur svårt är det att bygga ihop datorn ifrån scratch själv? Tänkte beställa buntband & mejselkit sen kolla på en guide..men måste man fortfarande ha knowledge kring dator bygge eller ska det räcka med verktyg och en guide?

4. Har jag förstått det rätt med att chassit har plats för 4st fläktar (förutsatt att alla är 120mm) ? Är det verkligen nödvändigt med så många eller hur många skulle ni rekommendera? Och varför säger den ifrån efter 5st med att det inte får plats med fler?

5. Dela gärna ett helt ny-from-scratch bygge ifrån Inet eller annan sida om ni har nå idé för en gaming dator runt samma pris klass som ni skulle rekommendera, priset är verkligen inte det som ligger i fokus här utan mer fokus på att allt fungerar i datorn och att den blir så bra som möjligt..men gärna mellan 20-30k och inte mer.

Tack så hemskt mycket på förhand & hoppas verkligen att era kloka hjärnor kan hjälpa mig med detta, trotts mitt intresse för gaming så har komponenter aldrig varit något jag satt in mig i..hoppas att jag inte frågar om för mycket

Permalänk
Medlem

Inet brukar ofta inte ha de bästa priserna, men jag har aldrig haft några problem med deras kundservice. Upp till dig om du prioriterar att köpa allting från samma butik med bra kundservice eller att spara någon tusenlapp.

Varför 3700X? Enligt mig en av AMDs mest meningslösa processorer. Om du bara ska spela får du nästan identisk prestanda med en 3600. Om du använder flertrådiga applikationer är det bättre att lägga lite extra för en 3900X. Om du är den typen som hellre tar högsta möjliga FPS än att spela på högsta grafik skulle jag även överväga en i5 10600K; den ger något bättre prestanda i spel där processorn är den begränsande faktorn.

Jag skulle nog köra på två 140 mm fläktar i fronten istället. Vet inte vad du ska med 5 extra fläktar till. NF-A14 är helt okej om du inte bryr dig om utseendet. Annars fungerar ML140 bra, vilka dessutom finns i RGB-varianter. Chassit kommer redan med två fläktar som du kan montera som utsug.

Om du ska köra eller planerar att i framtiden uppgradera till en processor med 12 eller fler kärnor klarar du dig utmärkt på ett billigare moderkort. MSIs B450-moderkort är bra till priset. Det finns även många bra B550-moderkort. Den huvudsakliga anledningen till att köpa X570 är om man använder mer än en PCI-E 4.0 NVMe-enhet, då de flesta B550 är begränsade till enbart en.

Inets buntband och mejselkit är krimskrams som de försöker lura på de som bygger för första gången. Buntband kommer nästan alltid med både nätaggregatet och chassit, ibland även med grafikkortet. En vanlig mellanstor stjärnskruvmejsel fungerar utmärkt för allting som behöver monteras i en dator. Och på tal om nätaggregat, jag skulle byta till ett "Seasonic Focus GX 650/750W" och spara några hundra. Seasonic anses vara en av de bästa tillverkarna av nätaggregat.

Permalänk

@TMG: Nae att spara någon ynka tusenlapp genom att beställa ifrån diverse hemsidor är inget som jag prioriterar allt för mycket.

3700X valde jag endast för att ens kompis kompis snackade om processorer och fick en bra vibe av 3700X. Men om 3600 är minst lika bra för the average gamer så absolut då ska jag kika in på den istället. Jag har ingen super bra "anledning" till komponenterna jag valt annat än baserat på vad jag hört bekanta säga och vad jag fått för intryck ifrån reviews/andra threads.

NF-A14 låter bra, bryr mig inte ALLT för mkt om utseendet, men jag vet inte angående fläktarna..jag läste bara chassit och kom fram till att det finns plats för 9 fläktar men har inte en SUSNING om vad som är en BRA mängd med fläktar..hur många fläktar skulle du rekommendera totalt och vart på chassit skulle du placera dem?

Har inga planer på att behöva uppgradera än på ett tag utan detta är liksom basen jag sätter för att kunna spela saker så som R6, DBD, GTA(kanske), predator hunting grounds etc på high/ultra graphs med 144+ fps (kör dock low på competitive spel). Men betyder det att du inte rekomenderar x570 till mitt bygge?

Tack för tipset angående buntbandet och det, har ingen erfarenhet om vad som kommer med i lådorna hehe..

Jag tog ditt tips angående nät agget och fixade en Seasonic Focus GX 750W istället

Sorry för ännu mer frågor men uppskattar verkligen hjälpen och inputen och återigen..är inte helt dum eller så men har inte mycket erfarenhet med datorbygge eller vad som är bra/dåligt annat än reviews, internet & kompisars åsikter..

Permalänk
Medlem

@Sleepy Doe: Jag skulle nog köra på en 3600 då. Den är tillräcklig för att få över 144 FPS i de flesta spel och begränsar inte ett 2070 Super särskilt mycket. Det är främst om man köper har ett 2080 Super eller bättre som en starkare processor börjar ge betydligt bättre prestanda (i 1080p). Ifall du planerar att uppgradera enbart grafikkortet kan det tänkas vara värt att lägga en extra tusenlapp på en 10600K istället.

9 fläktar kommer inte att ge någon mätbar temperaturförbättring. Om någonting finns det risk att temperaturen blir sämre om till exempel en utsugsfläkt i toppen konkurrerar med processorkylaren om luften. Behåll utsugsfläkten där bak i chassit och flytta den i fronten till fläktplatsen längst bak i toppen. Du kan då montera de två extra NF-A14 i fronten vilket ger en stor förbättring i prestanda:

Ett X570-moderkort är onödigt slöseri med pengar om du ska köra en 3600 (eller 3700X). Ett B450-moderkort fungerar utmärkt till de processorerna. Om du planerar att uppgradera processorn till en med 12 eller fler kärnor i framtiden kan det vara värt att investera i ett B550, då dessa generellt har bättre strömförsörjning för de extra kärnorna.

Angående hur svårt det är att bygga en dator: Inte så svårt så länge du har någon bra guide att följa samt kollar upp det nödvändiga i moderkortets manual. Det läskigaste för mig när jag byggde min första dator var att installera processorn i sockeln och att koppla in strömknappen och front-LED:erna. Jag var så rädd för att kontakterna i sockeln skulle bli böjda, men med tiden har jag insett att de är rätt så hållbara och att man i princip måste trycka ner fingret i dem för att de ska bli böjda. Det som gjorde mig förvirrad med frontpanelskontakterna var att plus och minus var markerat för LED:erna men inte för ström- och resetknappen. Jag insåg i efterhand att det inte spelar någon roll vilket håll man kopplar in ström- och resetknappen, vilket är varför deras polaritet inte är markerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleepy Doe:

Halloj Sweclockers forum, skapade precis kontot för att kunna skapa en thread här och förhoppningsvis få goda råd & svar då det kryllade av posts på detta forum med en massa sköna peeps som verkar kunna bra mycket om datorer och komponenter.

Jag sitter just nu med en gammal potatis som är säkerligen 6-7år gammal och tyvärr är en färdig byggd dator. Den hade en fin start men har med åren verkligen blivit sämre och sämre men jag har antingen inte haft ekonomin eller suget till att köpa en ny men nu börjar det bli alldeles för många titlar som min dator antingen inte klarar av eller som Inte går att köras i 144+ FPS så jag har bestämt för att fixa en ny super dator då jag börjar på mitt nya jobb nu på måndag ;D

Jag har byggt en egen dator på Inet som jag tänkte dela länken till här : https://www.inet.se/datorbygge/b1166661/nya-datorn

Och nu har jag några frågor som jag kommer lista i rad..

1. Rekommenderar ni någon annan sida utöver Inet eller har de liksom..schyssta precis osv för sina komponenter?

2. Vad skulle ni vilja ändra på med bygget eller addera? Jag är definitivt öppen för förslag, allt jag vill är att fixa en riktig bjässe till gaming datorn som presterar bra i spel och inte låter som en jet motor när man spelar sagda spel.

3. Hur svårt är det att bygga ihop datorn ifrån scratch själv? Tänkte beställa buntband & mejselkit sen kolla på en guide..men måste man fortfarande ha knowledge kring dator bygge eller ska det räcka med verktyg och en guide?

4. Har jag förstått det rätt med att chassit har plats för 4st fläktar (förutsatt att alla är 120mm) ? Är det verkligen nödvändigt med så många eller hur många skulle ni rekommendera? Och varför säger den ifrån efter 5st med att det inte får plats med fler?

5. Dela gärna ett helt ny-from-scratch bygge ifrån Inet eller annan sida om ni har nå idé för en gaming dator runt samma pris klass som ni skulle rekommendera, priset är verkligen inte det som ligger i fokus här utan mer fokus på att allt fungerar i datorn och att den blir så bra som möjligt..men gärna mellan 20-30k och inte mer.

Tack så hemskt mycket på förhand & hoppas verkligen att era kloka hjärnor kan hjälpa mig med detta, trotts mitt intresse för gaming så har komponenter aldrig varit något jag satt in mig i..hoppas att jag inte frågar om för mycket

1. Rekommenderar att handla från olika sidor om du ändå ska bygga själv och helt enkelt handla varje komponent därifrån det är billigast.

2. Länkar en dator som presterar likvärdigt men med lite andra komponentval.

3. Att bygga en själv är enkelt och det enda du behöver i ärlighetens namn är en lite skruvmejsel, strunta i mejselkittet, buntband behövs inte heller, det finns i chassit.

4. Rekommenderar detta chassi eftersom det har grymt luftflöde vilket gör att du kan dra ner fläktkurvorna väldigt lågt så att det inte låter nästan nånting även när man seplar. Det medföljer tre fläktar till chassi i sen la jag till två extra, kör på denna setup själv och den är väldigt tyst.

5.

Vill du ha maximal prestanda så kan du köra på ett med 2080 Super.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@TMG: Tack som satan för hjälpen Vart väldigt hjälpsam, jag ska titta närmre på moderkortet osv och ta in allt du läst, väldigt hjälpsam. Och start tack för fläkt förklaringen haha..helt vilse när det kom till det..men ja, tack återigen!

Permalänk

@JohanFlodqvist:

mmmh, okej..får se huruvida jag gör med olika hemsidor etc och inte.
Mja har börjat förstått att det inte krävs så mkt för att installera datorn utan att det mest handlar om en skruvmejsel, tålamod & precision haha

Ska kika in på chassit och uppskattar verkligen att du länkade två st byggen, gör livet så mycket lättare för mig tbh..Gillade bygget för 19 439kr.
Skulle den klassas som en stabil gaming dator som koller vid behålla 144+ fps på dagens stora spel & troligtvis några kommande titlar?

Återigen, tack för att du tog dig tid med de två länkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleepy Doe:

@TMG: Tack som satan för hjälpen Vart väldigt hjälpsam, jag ska titta närmre på moderkortet osv och ta in allt du läst, väldigt hjälpsam. Och start tack för fläkt förklaringen haha..helt vilse när det kom till det..men ja, tack återigen!

Du får gärna fråga om moderkort också när du har bestämt vilken processor du vill ha mm. Jag känner mig någorlunda insatt i dem. Jag behöver i sådana fall veta processorn du planerar att köra, ifall du ser det som en stark fördel att kunna uppgradera den processorn samt om det är några speciella krav du har (till exempel 6 st. SATA-kontakter för anslutning av hårddiskar eller antal USB-portar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleepy Doe:

@JohanFlodqvist:

mmmh, okej..får se huruvida jag gör med olika hemsidor etc och inte.
Mja har börjat förstått att det inte krävs så mkt för att installera datorn utan att det mest handlar om en skruvmejsel, tålamod & precision haha

Ska kika in på chassit och uppskattar verkligen att du länkade två st byggen, gör livet så mycket lättare för mig tbh..Gillade bygget för 19 439kr.
Skulle den klassas som en stabil gaming dator som koller vid behålla 144+ fps på dagens stora spel & troligtvis några kommande titlar?

Återigen, tack för att du tog dig tid med de två länkarna

Kan du bygga en lego sats för barn i 6 års åldern, så kan du bygga en dator.
Observera att skrivmejseln bör vara ganska smal och lång med en magnetisk spets.
Detta underlättar enormt, så många skruvar är små och ofta kommer man inte riktigt åt, om man nu har tjocka händer som jag=)

använd https://komponentkoll.se/
där kan du välja olika komponenter och de länkas även till butiker med bäst pris. bra sajt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inet brukar ofta inte ha de bästa priserna, men jag har aldrig haft några problem med deras kundservice. Upp till dig om du prioriterar att köpa allting från samma butik med bra kundservice eller att spara någon tusenlapp.

Gratis frakt är en liten men väldigt skön grej. Webhallen har också gratis frakt, men kan ta en vecka att få grejerna. Du köper dator för 10 000, men måste ändå lägga på 39 kr för att få sakerna inom 2 dagar ... jag gillar inte deras bonussystem.

Lägg sedan till fria returer och gratis hemleverans för SweC-medlemmar.

Permalänk

@TMG: Inte helt bestämt på processor, lutar mot AMD Ryzen 7 3600 eller 3700. Ser gärna att jag kan uppgradera den i framtiden (vet dock inte till vad) men just nu vill jag bara ha en dator som är stark i några år frammåt och när det kommer ytterliggare en "game changer" inom grafikens värld eller så, så vill jag att min dator ska i stort sett vara compatibel så att jag utan alldeles för mycket besvär kan byta ut det som måstes och att allt ska vara compatible/förberett inför det. If that makes sense?

Har ingen aning om SATA-kontakter, för mig räcker det med en vanlig hårdisk och en SSD..tycker jag personligen iaf om jag inte har helt fel där..

USB portar så använder jag bara 2st konstant men ser gärna att jag har 3-4 så att man alltid har 1-2 fria.

Permalänk

@Savage_Gray: Ja jo jag har kikat lite på youtube videos och verkar ju vara lite som lego fast ömtåligare bitar såklart. Just nu är min verktygslåda jävligt sketen så kan ju kika in på clas ohlson eller ngt för en liten, smidig bra och billig skruvmejsel inför datorbygget

Mja tack för tipset! såg att komponentkoll.se hade används till ett tidigare svar och verkar vara en sjukt smidig hemsida när man ska beställa hem komponenter till hemma bygget!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleepy Doe:

@Savage_Gray: Ja jo jag har kikat lite på youtube videos och verkar ju vara lite som lego fast ömtåligare bitar såklart. Just nu är min verktygslåda jävligt sketen så kan ju kika in på clas ohlson eller ngt för en liten, smidig bra och billig skruvmejsel inför datorbygget

Mja tack för tipset! såg att komponentkoll.se hade används till ett tidigare svar och verkar vara en sjukt smidig hemsida när man ska beställa hem komponenter till hemma bygget!

Tänk på att skruvmejseln ska vara av typen Philips 2 (PH2), andra storlekar kan lätt förta lite av glädjen vid ett bygge

Glhf!

Permalänk
Medlem

Som sagt kulle jag köra på en 10600k om du väljer ett 2080 Super eller bättre. Jag antar att du spelar i 1080p då inget annat har nämnts? Skulle kännas dumt för mig att tappa 10% spelprestanda för att spara in 1000 kr på processorn om jag ändå lägger 8k på grafikkortet.

I nuläget har Intel och AMD samma troliga/bekräftade uppgraderingsmöjligheter på AM4 jämfört med LGA1200. AMD kommer att släppa Zen 3 (4000-serien) på AM4 och efter det kommer de högst troligtvis att byta sockel för att få stöd för DDR5. Intel ger alltid stöd för två generationer på sina moderkort, och då Z490 är den första generationen på LGA1200 kan du uppgradera till nästa Intelgeneration i framtiden.