Permalänk
Medlem

Köp av nytt grafikkort

Hej? Behöver hjälp med vad för grafikkort min bror ska ha till sin dator. Ett billigt och bra grafikkort som passar.
Just nu har han.
Processor: intel core i5 2500
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 570
RAM: 12gb ddr3
Behöver man uppgradera något annat än grafikkortet så att den ska bli bättre i spel?

Permalänk
Medlem

Den datorn är det nog dags att pensionera. Typ ett RX 580 grafikkort kunde väl gå bra och vara en stor uppgradering, men den CPU:n har nog det tungt i alla moderna spel. Att köpa nåt bättre än RX580 är också relativt meningslöst då CPU:n blir en stor flaskhals.

Permalänk
Medlem

Böjd att hålla med: ett AMD RX 570 eller 580 skulle man möjligen kunna uppgradera till, men sen är det inte lönt att lägga mer pengar på denna burk.
Kanske passa på att installera om windows i samma läge, samt säkra att minnet körs i dual channel om möjligt. (12 GB RAM??)

Detta givet att nätagget är av någorlunda vettig kvalitet och prestanda och datorlådan är normalventilerad, då det är relativt strömhungriga kort för sin prestanda. (570 är ganska mycket strömsnålare än 580)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Böjd att hålla med: ett AMD RX 570 eller 580 skulle man möjligen kunna uppgradera till, men sen är det inte lönt att lägga mer pengar på denna burk.
Kanske passa på att installera om windows i samma läge, samt säkra att minnet körs i dual channel om möjligt. (12 GB RAM??)

Detta givet att nätagget är av någorlunda vettig kvalitet och prestanda och datorlådan är normalventilerad, då det är relativt strömhungriga kort för sin prestanda. (570 är ganska mycket strömsnålare än 580)

Hur säkrar man att minnet körs i dual channel?

Edit: spelar det någon roll vad för nätaggregat man har om man ska byta grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Hur säkrar man att minnet körs i dual channel?

Man använder 2 eller 4 minnesmoduler

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Man använder 2 eller 4 minnesmoduler

Det är 4 minnesmoduler

Permalänk
Medlem

möjligen detta om du får plats och nätagget klarar av kortet. https://www.sweclockers.com/marknad/185762-asus-geforce-gtx-9...

om du inte ska byta rubbet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Han köper nog en ny dator så slipper han lägga onödigt med pengar på denna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Hur säkrar man att minnet körs i dual channel?

Edit: spelar det någon roll vad för nätaggregat man har om man ska byta grafikkort

Använd mjukvaran HWinfo och kolla så att den rapporterar att minnet används i dual channel.
Dubbelkolla gärna även i BIOS manualen vilka minnes slottar som ska användas för att dual channel ska aktiveras och titta så det stämmer i datorn.

...

Och japp, nätagget spelar roll för olika grafikkort: vissa grafikkort kräver mer ström än andra, så nätagget behöver vara tillräckligt kraftigt för att klara lasten. Dessutom behöver nätagget ha de strömkontakter som krävs för att koppla in i grafikkortet. (det finns adaptrar osv för att använda andra kontakter om man måste, men om nätagget saknar de PCI-E kontakter som krävs så tyder det nog på att nätagget är för gammalt eller svagt för att vara lämpligt för uppgraderingen.

Grafikkort skapar även mer värme, så ventilationen i chassit behöver vara OK.

Fast jag dubbelkollade nu, och Nvidias 570 som sitter i datorn nu var även det ett strömhungrigt kort
Så om burken klarade ett Nvidia GTX 570 så ska det även klara de nyare AMD RX 570 och 580 korten!

Möjligen kan det finnas andra problem med att använda ett så relativt nytt grafikkort med en äldre burk, men tyvärr har jag inte praktisk erfarenhet av det själv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Hur säkrar man att minnet körs i dual channel?

Edit: spelar det någon roll vad för nätaggregat man har om man ska byta grafikkort

Äldre PSU saknar ofta 8-pinskontakter som nyare grafikkort kräver. Så ett nytt PSU krävs nog antagligen. (500w brukar vara min tröskel neråt för PSU). Räkna med minst 800 för ett PSU.
Jag fick byta mitt gamla Corsair 450W som hängt med från 2009 till ett nytt Corsair 650M nu när jag bytte grafikkort på min 4670K i midsomras. Det gamla saknade kontakter till det nya grafikkortet, ett GTX1660 Super 6GB GDDR6.

CPU kan man byta ut till en i7 i samma generation, förmodar 1155-socket. (4C/8Tgör ett bättre jobb än 4C/4T).
En begagnad i7 i 2xxx-serien kostar nog inte många kronor.
Antar att burken har SSD, har den inte det, så en billig SSD för femhundring är självklart.

Min uppgradering bestående av en extra chassiefläkt, PSU och grafikkortet kostade 3600:- totalt.
Heaven flyter på riktigt bra, får en bit över 100FPS i 1080 i high, runt 50FPS i 4K i medium.

Alltså: Grafikkort+PSU+ev. en beg i7+SSD om den saknas kostar totalt cirka 4000:-
Investeringen är inte bortkastad i framtiden för den som oroar sig, för man kan när man känner för det sätta in ett uppgraderingspaket bestående av CPU+mobo+DDR4 för ungefär lika mycket till, och då har man en helt ny dator. Så har jag uppgraderat mina burkar ända sedan 1980-talet, dvs. "bit för bit". Blir inte lika kännbart i plånboken då jämfört med att byta allt på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Äldre PSU saknar ofta 8-pinskontakter som nyare grafikkort kräver. Så ett nytt PSU krävs nog antagligen. (500w brukar vara min tröskel neråt för PSU). Räkna med minst 800 för ett PSU.
Jag fick byta mitt gamla Corsair 450W som hängt med från 2009 till ett nytt Corsair 650M nu när jag bytte grafikkort på min 4670K i midsomras. Det gamla saknade kontakter till det nya grafikkortet, ett GTX1660 Super 6GB GDDR6.

CPU kan man byta ut till en i7 i samma generation, förmodar 1155-socket. (4C/8Tgör ett bättre jobb än 4C/4T).
En begagnad i7 i 2xxx-serien kostar nog inte många kronor.
Antar att burken har SSD, har den inte det, så en billig SSD för femhundring är självklart.

Min uppgradering bestående av en extra chassiefläkt, PSU och grafikkortet kostade 3600:- totalt.
Heaven flyter på riktigt bra, får en bit över 100FPS i 1080 i high, runt 50FPS i 4K i medium.

Alltså: Grafikkort+PSU+ev. en beg i7+SSD om den saknas kostar totalt cirka 4000:-
Investeringen är inte bortkastad i framtiden för den som oroar sig, för man kan när man känner för det sätta in ett uppgraderingspaket bestående av CPU+mobo+DDR4 för ungefär lika mycket till, och då har man en helt ny dator. Så har jag uppgraderat mina burkar ända sedan 1980-talet, dvs. "bit för bit". Blir inte lika kännbart i plånboken då jämfört med att byta allt på en gång.

Min bror verkade inte så intresserad i att peta så mycket i burken så vi tog och hittade en ny dator för 5490kr
Som verkade ändå klara av spel ganska bra.

Specifikationer:
Processor: Intel Core i3 9100F
Moderkort: ASRock H310CM-DVS
Arbetsminne: 8GB DDR4
SSD: Kingston A400 240GB
Nätaggregat: 500W Inter-Tech SL-500 Plus
Grafikkort: XFX RX 580 8GB GTS XXX Edition OC+
Chassi: AeroCool Bolt TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Min bror verkade inte så intresserad i att peta så mycket i burken så vi tog och hittade en ny dator för 5490kr
Som verkade ändå klara av spel ganska bra.

Specifikationer:
Processor: Intel Core i3 9100F
Moderkort: ASRock H310CM-DVS
Arbetsminne: 8GB DDR4
SSD: Kingston A400 240GB
Nätaggregat: 500W Inter-Tech SL-500 Plus
Grafikkort: XFX RX 580 8GB GTS XXX Edition OC+
Chassi: AeroCool Bolt TG

Väldigt bra grejor för den pengen!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog uppgraderat grafikkortet till ett begagnad GTX980ti. Ram minnet minst 16gb. Sen skaffat mig en SSD om inte det finns redan.