Permalänk
Medlem

Val av nya köksknivar

Hej gott folk! Jag är på jakt efter nya knivar som ska förhoppningsvis användas i flera år framöver.🔪🔪

Jag letar efter 1-2 stycken kockknivar, en grönsakskniv och sist av allt en brödkniv.

De märken jag har kollat på är följande -

. Yaxell Zen, 1099kr
. Wusthof Classic Ikon, 799kr
. Zwillinger Pro, ca 900kr
. Victorinox olika varianter
. G. R. Y. M, Santuko & Hammered, 970kr/360kr
. Globals olika varianter
. MAC olika varianter
. Miyabi Artisan 20 cm, 1499kr

Har ni några rekommendationer från listan/utanför lista?

Dela gärna av er från era tidigare köp och erfarenheter.
All hjälp uppskattas!

Budget -

Under 1600kr per kockkniv
Under 1000kr för grönsakskniv
Under 500kr för brödkniv

_____________________________________________________

Andra underhållnings redskap kommer införskaffas efter köp av knivar.

Eftersom det finns så många valmöjligheter och få tester med en massa "fake rea", så har det varit otroligt svårt att bestämma sig för ett val hittils. 😓

Vet att alla knivar inte passar alla, men jag vill höra vilken kniv ni skulle själva ha köpt idag. 👍

Med vänliga hälsningar,
Ted

Permalänk
Medlem

Vi kör tre st Global i olika storlekar. Tyvärr har vi ingen brödkniv.

Nackdelen är att de tål inte att maskindiskas men ibland åker knivarna ner i diskmaskinen ändå.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Varit mycket nöjd med köpet av Zen-knivar, skulle kunna tänka mig fler modeller.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har en stor Victorinox med trähandtag. Jag älskar den för den är lätt, så jag använder den ofta när man annars hade haft en mindre kniv. Den har också mjukt blad, så även om den blir slö fort, är den lätt att vässa och jag kan tappa den på bänken utan att bladet går av.

Jag har filekniven och slaktkniven från Vic också, men de används så klart rätt sällan. Oljar handtagen en gång om året eller vid behov, haft dem i 20+ år nu.

Har en rätt liten Global med halvhandtag, blir rätt grova valkar efter bladet på fingret eftersom handtaget är larvigt. Svårare att vässa.

Eftersom stora kniven inte har en kross klack, har jag en hammare istället. Föredrar lätt kniv.

Permalänk
Medlem

Köpt global och kanske 10st olika modeller och deras magnetlist som "knivställ". Knivarna håller livet ut om man sköter dem samt hygieniska då det inte är några skarvar mot hantaget där smuts lätt annars samlas. Priserna är vad de är men köpte på mig vid kampanjer osv.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Hej gott folk! Jag är på jakt efter nya knivar som ska förhoppningsvis användas i flera år framöver.🔪🔪

Jag letar efter 1-2 stycken kockknivar, en grönsakskniv och sist av allt en brödkniv.

De märken jag har kollat på är följande -

. Yaxell Zen, 1099kr
. Wusthof Classic Ikon, 799kr
. Zwillinger Pro, ca 900kr
. Victorinox olika varianter
. G. R. Y. M, Santuko & Hammered, 970kr/360kr
. Globals olika varianter
. MAC olika varianter
. Miyabi Artisan 20 cm, 1499kr

Har ni några rekommendationer från listan/utanför lista?

Dela gärna av er från era tidigare köp och erfarenheter.
All hjälp uppskattas!

Budget -

Under 1600kr per kockkniv
Under 1000kr för grönsakskniv
Under 500kr för brödkniv

_____________________________________________________

Andra underhållnings redskap kommer införskaffas efter köp av knivar.

Eftersom det finns så många valmöjligheter och få tester med en massa "fake rea", så har det varit otroligt svårt att bestämma sig för ett val hittils. 😓

Vet att alla knivar inte passar alla, men jag vill höra vilken kniv ni skulle själva ha köpt idag. 👍

Med vänliga hälsningar,
Ted

Vill du inte lägga för mycket skulle jag faktiskt köra på Ikeas Briljera serie.

Det är av VG-10 stål och slår långt över sin prisklass. Du burkar få betala markant mer för sånt stål.
Men det kräver då att du gillar "europeisk" stil på knivarna.

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/
https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-broedkniv-80257572/
https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-skalkniv-50392802/
https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-10257580/

Ingen riktig nakiri där tyvärr. Ska du promt ha det rekommenderar jag denna:
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/gronsaksknivar/gro...

Över din budget men iom att resten av knivarna var så billigt så..

Sen skulle jag starkt rekommendera att du skaffar dig ett keramiskt bryne i samband med knivköpet.
https://www.ikea.com/se/sv/p/flaksa-keramiskt-bryne-svart-301...

För övrigt är Cleancut riktigt duktiga på det de gör och hjälper alltid till. Stort utbud av riktigt bra knivar.

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hallå TS.

Jag har en Wüsthof (kommer inte exakt ihåg modell, den är 160mm och har trähandtag).
EDIT: Efter en googling är det en Wüsthof Classic 160 jag har.

Enda finkniven jag har.
Är i stort sett nöjd, den är fortfarande hel och fin efter många års användande.
Det är väldigt härlig känsla i kniven, tung och mäktig. Den känns som ett proffsverktyg.
Mina förväntningar var typ att nu har jag fått tag på en evighetskniv, riktig kvalitet. En kniv jag aldrig kommer behöva slipa.

Så är det ju inte, allt stål mattas. Och Ikeas knivar för en femtedel av priset gör också jobbet, och de vågar jag köra i diskmaskin och slarva av med våtsten varannan månad.
Man betalar ju LÖJLIGT mycket för namnet med alla märkesknivar, så är det ju bara.

Med det sagt är det alltid trevligt att skämma bort sig själv med vackra ting, och det är skillnad i känsla att hantera köksknivarna hemma.

Mvh

Googlat modell
Permalänk
Medlem

Köpte ett global knivset för lite över fyra årsedan. Är riktigt nöjda med dom. Köpte till en Global G-45 Keramisk Skärpstav detta året för att hålla dom skarp.

Tittar lite efter ett Global Knivblock och en Global Sax men försöker hitta någon deal med 25%+ rabatt.

Jag gillar Global, lite dyrare men tycker de håller bra kvalité och det gör matlagningen roligare. Har man lite tålamod så kan man hitta dom på rea och då få ~25% rabatt.

Permalänk

Victorinox brödkniv är oslagbar! 9 av 10 kockar föredrar den! 👍

Permalänk
Avstängd

Vi kör Mac-knivar. Gillar dem bättre än Global, både balansen och greppet. Brödkniven tycker jag du borde köpa på Ikea eller liknande, finns ingen mening med att lägga så mycket om du inte absolut vill ha ett matchande set.

Permalänk
Medlem

Tjejen är kock och har gått igenom dom flesta.

Enligt henne är det inte så stor skillnad mellan knivarna så länge du köper något märke. Då är i princip allt bra och det handlar mest om tycke och smak. Det är mycket viktigare att slipa dom regelbundet och diska dom på rätt sätt och använda rätt kniv för rätt ändamål.

Själv skulle jag nog jämföra knivar med tangentbord. Visst ett sketet Dell tangentbord med membranes funkar ju för allt egentligen men det är fan så mycket trevligare att sitta med något dyrare som är mekaniskt. 😂

Permalänk
Medlem

Jag upplevde Zwilling Pro som ganska tung, fick en sådan kockkniv i present, tror det var 8". Slutade med att den låg oanvänd ett tag innan jag gav bort den till en släkting. Mycket tjockt blad, mycket metall in i skaftet. Säkert bra balans, men tung. Jobbig att arbeta med.

Hade redan en lättare Victorinox kockkniv med "antihalk-plasthandtag" som vi gladeligen kör i diskmaskin efter att ha skurit kyckling eller whatever.

Sedan har vi min favorit, en Frost kockkniv med trähandtag. Modellen tror jag är utgången, då den är från 1980-talet gissar jag (arvegods), men den är väldigt lätt med ett ganska tunt blad. Från den tiden då Frost hade ganska billiga men bra knivar. Numera har de bytt namn till Morakniv och Frosts verkar vara industri-knivarna (populära när jag jobbade på charkuteri, lätta och snabbskärpta). Morakniv har fortfarande lyxknivar med trähandtag, jag hade nog funderat på en sådan om jag var i nyköpartagen - men jag hade gärna provhållt den först då de verkar sakna halkskydd bakåt numera. Frun har ett par japanska knivar, de vågar jag bara använda till grönsaker, säkert jättehållbara men snortunna i bladet och vad det verkar väldigt hårda. De har dock trähandtag, vilket ju är ett plus om man inte slabbar så man måste ha ett anti-halk-handtag i blästrad plast.

Brödkniv? Det har jag länge tänkt starta en tråd om, eftersom jag i tidens anda funderar på att byta ut en fullt fungerande sådan mot en snyggare utan maskinsönderdiskat handtag. En brödkniv ska vara mera vågtandad än sågtandad. Svårt att hitta idag. Vi har en KN (Karlsson Nilsson) med trähandtag från 1980-talet, den skär genom bröd som vore det smör, utan att smula nämnvärt. Googlade lite bilder och hittade detta.

https://www.utsidan.se/forum/threads/vad-behoevs-foer-att-sli...
Jag länkar till källan (dePaul i tråden ovanför) då jag ser honom som en auktoritet på området.

Jag funderar på att köpa en begagnad brödkniv av liknande modell som ovan, men med träskaft, och lägga som reserv i en låda tills vidare, då det verkar så svårt att få tag på den typen av vågformade brödknivar numera. Har funderat på att göra ett eget handtag till brödkniven vi har, som alltså redan på 1980-talet blev maskindiskad bortom estetisk räddning. Men bra är den, sitt fula, sönderdiskade, trähandtag till trots.

Min brödkniv är alltså viktigaste kniven i köket; jag kör hellre brödet med kockkniv än dagens extremt sågformade "brödknivar" som smular till förbannelse. Men Victorinox är nog en av de bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vi kör OBH Nordica. Köpte dom för flera år sen och tycker fortfarande dom funkar okej om man slipar emellanåt. Jag valde dom för att dom kom 2a i nåt test efter Porsche, och fick bra betyg på hållbarhet. Sen kostar dom en fjärdedel av proffsknivar så det kändes rätt prisvärt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Kör själv Yaxell och är MYCKET nöjd. Körde Global innan och dom är helt ok, men känns prisvärda endast om man kan köpa dom på rea. Sen kan jag tipsa om denna, https://www.amazon.com/Dexter-Outdoors-Chinese-chefs-knife/dp... - har blivit en favorit i mitt kök efter att jag fick tipset av Erik Videgård. Är alltså en kinesisk kockkniv och inte en köttyxa som vissa tror.

Och, kosta på en proffsslipning då och då, så värt det, även om du bryner själv för att hålla skärpan. Akta fingrarna efter det bara Själv kör jag med https://www.eggen.se/

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Warus:

Hej gott folk! Jag är på jakt efter nya knivar som ska förhoppningsvis användas i flera år framöver.🔪🔪

Jag letar efter 1-2 stycken kockknivar, en grönsakskniv och sist av allt en brödkniv.

De märken jag har kollat på är följande -

. Yaxell Zen, 1099kr
. Wusthof Classic Ikon, 799kr
. Zwillinger Pro, ca 900kr
. Victorinox olika varianter
. G. R. Y. M, Santuko & Hammered, 970kr/360kr
. Globals olika varianter
. MAC olika varianter
. Miyabi Artisan 20 cm, 1499kr

Har ni några rekommendationer från listan/utanför lista?

Dela gärna av er från era tidigare köp och erfarenheter.
All hjälp uppskattas!

Budget -

Under 1600kr per kockkniv
Under 1000kr för grönsakskniv
Under 500kr för brödkniv

_____________________________________________________

Andra underhållnings redskap kommer införskaffas efter köp av knivar.

Eftersom det finns så många valmöjligheter och få tester med en massa "fake rea", så har det varit otroligt svårt att bestämma sig för ett val hittils. 😓

Vet att alla knivar inte passar alla, men jag vill höra vilken kniv ni skulle själva ha köpt idag. 👍

Med vänliga hälsningar,
Ted

Personligen så tycker jag att du ska börja satsa på riktiga japanska handsmidda knivar. Finns en hel del att välja på och i lite olika legeringar beroende på hur mycket pengar du vill lägga. Den budget du har kommer att räcka till riktigt fina knivar som start.

Många förespråkar kända märken som Global exempelvis, men du få betydlig roligare/bättre knivar om du börjar kolla åt de handsmidda i Kolstål.

Jag har själv ett antal Globalknivar och de är numera mina slit och slängknivar. Mina kolstålsknivar använder jag bara till att skära fina råvaror med och inget annat. Otinad mat ska du vara försiktig med att skära med kolstål genom att eggen blir rakbladsvass och kan flisa sig om du skär i hårda saker. Och diska inte dina knivar i diskmaskin. Vill du ha en fin och vass egg så låter du bli det.

Jag rekommenderar dig till en grupp på Facebook som heter ”Vi som har nördat mer oss i kockknivar” Där får du svar på det mesta. Speciellt om handsmidda knivar. Kika också på en försäljare i Sthlm som heter Cleancut så hittar du massor av roliga knivar i bra kvalitet. Även av dem får du goda råd och en kanonservice.

Blir du ytterligare intresserad så är det riktigt kul att slipa sina dyrgripar själv. Krävs lite övning och då passar äldre billigare knivar bra att öva på innam man ger sig på sina dyrgripar.

Och till er som vill ha hjälp med att slipa era knivar så vill jag bara varna er från Knivbrev.se. De slipar sönder era knivar eftersom de avverkar alldeles för mycket material samt förstör härdningen i och med att eggen blir för varm.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Brödkniv skulle jag inte betala mer än en hundring för. De andra knivarna däremot kan vara väl värt att ge lite mer för. Köpte en Tamahagane (hur det nu stavas) kockkniv för ca 1200kr för kanske 6 år sedan. Den är värd pengarna tycker jag. Bra om man lär sig slipa dem själv också, så man inte behöver nyttja t.ex. knivbrev.

Permalänk
Medlem

GRYM har bra knivar för priset. I min mening kommer det gå bra oavsett vilken du väljer så länge du tar hand om dem.

1. Diska aldrig i maskinen, lägg dem aldrig heller på diskbänken blöta, alla knivar rostar, även de med lågt kolinnehåll i stålet. Diska istället av direkt efter användning, torka av och ställ i knivblock.
2. Köp ett bryne! Tex https://fallkniven.se/kniv/dc3
När kniven inte längre känns skön att skära tomat med dra tre drag på varje sida med diamantbrynet.
3. När bryningen inte länge funkar med tre drag - skicka in för slipning.

Hoppas du tar min föreläsning på rätt sätt och grattis till ditt val av att lägga pengar på riktiga verktyg, du kommer inte ångra dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Brödkniv skulle jag inte betala mer än en hundring för. De andra knivarna däremot kan vara väl värt att ge lite mer för. Köpte en Tamahagane (hur det nu stavas) kockkniv för ca 1200kr för kanske 6 år sedan. Den är värd pengarna tycker jag. Bra om man lär sig slipa dem själv också, så man inte behöver nyttja t.ex. knivbrev.

Kör dessa själv också, enda problemet är att man även måste behandla träet. Annars är jag väldigt nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KabelA:

GRYM har bra knivar för priset. I min mening kommer det gå bra oavsett vilken du väljer så länge du tar hand om dem.

1. Diska aldrig i maskinen, lägg dem aldrig heller på diskbänken blöta, alla knivar rostar, även de med lågt kolinnehåll i stålet. Diska istället av direkt efter användning, torka av och ställ i knivblock.
2. Köp ett bryne! Tex https://fallkniven.se/kniv/dc3
När kniven inte längre känns skön att skära tomat med dra tre drag på varje sida med diamantbrynet.
3. När bryningen inte länge funkar med tre drag - skicka in för slipning.

Hoppas du tar min föreläsning på rätt sätt och grattis till ditt val av att lägga pengar på riktiga verktyg, du kommer inte ångra dig!

Ett brynstål behöver passa knivtypen, de vanligaste här passar inte japanska knivar exempelvis. Personligen kör jag bara rullslip nu på rekommendation av några kockvänner, det går fort och är enkelt och resultatet blir bra så länge det är en slip som passar knivtypen. Behövs det grövre slipning så skickar jag in dem.

Permalänk
Medlem

jag köpte nya i höstas och det fick bli ikea 365 sylvassa och väldigt sköna
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-knivset-3-delar-9034117...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag gillar Sabatier. Klassiskt franskt märke. Global ligger helt fel i handen på mig så dem skulle jag aldrig köpa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har 2st Ikea Vörda 17cm, som är fantastiskt bra. Vässar dom då och då med keramisk slipstav, men börjar vara dags att slipa mer ordentligt nu efter cirka 3 år. Känner att dom behöver sig en uppfräschning.

Har däremot inga bra referenser på vad som skiljer en så kallad kvalitetskniv från knivar för vanliga dödliga.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Jag kan också slå ett slag för Ikeas briljera. Bästa knivarna jag använt (bättre än Global, Fiskars m.m. med "vanligt" stål) och jag trivs väldigt bra med formen på handtaget. Kan vara värt att åka till en butik och känna på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Jag kan också slå ett slag för Ikeas briljera. Bästa knivarna jag använt (bättre än Global, Fiskars m.m. med "vanligt" stål) och jag trivs väldigt bra med formen på handtaget. Kan vara värt att åka till en butik och känna på!

Den tror jag oxå på bra i test

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tester/stort-test-av-koc...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

KN brödkniv, har haft i evigheter

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett brynstål behöver passa knivtypen, de vanligaste här passar inte japanska knivar exempelvis. Personligen kör jag bara rullslip nu på rekommendation av några kockvänner, det går fort och är enkelt och resultatet blir bra så länge det är en slip som passar knivtypen. Behövs det grövre slipning så skickar jag in dem.

Rimligt!
Själv upplever jag att rullslip äter lite mycket av eggen, men det kräver till skillnad från bryne ingen fingerfärdighet så jag antar att det är en smaksak.

Permalänk

Victorinox med Fibrox handtag skulle jag rekommendera. Trähandtaget är snyggare, men allt annat är bättre med Fibrox.
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox-kockkniv-me...
Det är en kniv du hittar som standard kniv i många kockskolor och restauranger.

Annars är IKEA:s knivar också väldigt bra.
Sen måste du lära dig ta hand om kniven. Bryna och slipa. Bryna själv. Slipa endera i butik eller skicka in. En knivslip hemma funkar det med.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Det är nice att ha en keramisk kniv också tycker jag, väldigt praktisk och lättanvänd.

Själv har jag denna: https://cutlery.kyocera.com/innovation-soft-grip-55-ceramic-s...

ingen aning vad knivnördar anser om keramiska knivar dock

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Åk och känn på de knivar som är aktuella för dig. I slutändan använder man helst de knivar som upplevs bäst balanserade.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå in i en bättre butik och testa samt fråga. Det handlar väldigt mycket om dina händer, hur kniven passar och så. Jag har en Zen, flera globalknivar, ikea briljera brödkniv som jag har proffsslipat vassare. Samt några Satake knivar som jag köpte på någon rea, dessa knivar är vad jag är mest nöjd över för pengarna.

Zen är en fantastisk kniv, dock ganska stor och otymplig för mina ändamål.
Brödkniv så hade jag kört på en Ikea Briljera vilket har otroligt bra stål och slår över sin viktklass, men annars

https://www.kitchnsverige.se/natbutik/knivar/knivar/5293026/?...

Köksknivar beror på om du vill ha europeiska eller japanska. Jag föredrar japanska, vassare out of the box men håller inte skärpan lika länge, tänker du sköta om knivarna och slipa dem regelbundet är detta ett bra val. Annars kör på Europeiska.

Vill du av enkelhet ha ett set hade jag kikat på https://bagarenochkocken.se/koksknivar/satake-houcho-knivset-...

Min perfekta lineup hade nog varit:
Min Zen för grovgöra
En Satake No Vac Santoku med trähandtag för grönsaker och saker som tenderar att fastna på bladet. Det eller en olivslippad kniv, riktigt fult men väldigt praktiskt.
En Victorinox brödkniv.
Och sist en Satake Houcho Grönsakshacka (För jag redan har en och den är helt ok, mycket bättre än priset, alternativt en Yaxell Zen Nakiri

Jag tycker dock om knivar som är fina och inte bara praktiska tåls att sägas.