Permalänk
Inaktiv

ECC minne samt i7 kompabilitets frågor

Morrs jag har lyckats snubbla över lite datordelar som jag tänkt mig göra något vettigt med , observera att allt är plomberat och nytt så vill inte gärna spräcka förpackningen utan vetskap om att jag kan anv dom .
kan jag inte få ihop något avser jag sälja sakerna så finns något av intresse skicka ett meddelande .

https://b2c.cdon.se/accessoarer/hpe-16gb-1rx4-pc4-2400t-r-kit...
har jag 3 st ECC minnen 16gb totalt 48 gb ddr4 jag inte vet hurvida dom passar i något av följande moderkort :

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/...

https://www.msi.com/Motherboard/H310M-GAMING-PLUS/Specificati...

har även 2 st boxade Intel CPU i7 7700 .

2 st samsung evo 960 nvme 250gb

så frågan är då , går det att göra något vettigt med allt detta då det bara ligger eller är allt huller om buller och inte passar ?

vad jag fått fram så går inte ecc minnen i dessa moderkort medans andra säger att det kan fungera men återigen är allt plomberat .
passar processororerna för dessa moderkorten eller stämmer det att 1151 som det står på både moderkort och processor har 2 varianter varvid dessa inte går ihop ?`

tacksamt på ideer vad man kan göra med sakerna och som sagt går inget vettigt att göra men någon kan ha användning för det är det bara skicka ett mdl .

tack och bock , aldrig skrivit förr men trogen läsare sedan många år

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte mycket som passar ihop där. Minnena är registrerade/buffrade ECC-minnen, vilket i regel endast fungerar på serverplattformar som Intel Xeon och AMD Epyc och kommer inte fungera med komponenterna du har. Att du har tre stickor är också lite olyckligt, fyra hade nog varit enklare att sälja eftersom majoriteten av potentiella köpare troligtvis har Xeons med fyra minneskanaler.

Moderkorten har sen styrkretsar från 300-serien, vilket betyder att de är kompatibla med processorer ur 8000- och 9000-serierna och inte 7000-serien som du har.

Det enda som är kompatibelt är SSDerna som passar på moderkorten du har, men M.2-porten på H310-moderkortet är bara PCIe 2.0. Det kommer ändå fungera eftersom PCIe är bakåtkompatibelt, men prestandan kommer begränsas en del.

Permalänk
Medlem

7700 processorerna kan du nog sälja dyrt på blocket eller tradera, 1500kr minst per styck specfiellt om dom är boxade.

samma med SSD, kanske inte 1500 men iaf 1000kr eller nå mer.

Permalänk
Inaktiv

tackar för dom utförliga svaren och då var det som jag misstänkte och fick fram men fint att man fått det verifierat av mer kunnigt folk .

lite dumt att man åkte på tanken när man införskaffade sakerna att 1151 skulle passa på 1151 , men man lever och lär

frågan är då bara vad man gör med minnena , får hoppas att ngn ev visar intresse samt prova lyckan på tradera eller blocket .

tack för hjälpen

en sista fråga , OM man skulle vilja köpa ett moder kort som passar för enbart processorn eller för både processorn och minne finns några förslag på köp ?

Permalänk
Medlem

@anon322047: Det är väl ganska precis att den generationen servrar som använder sådana minnen nu börjar hitta ut till hobbyister, så jag skulle inte oroa mig så mkt om de inte går åt på direkten, men inom närmaste året kanske det kan bli lite efterfrågan.