Lenovo ideapad 700 uppgradera till 16GB RAM

Permalänk

Lenovo ideapad 700 uppgradera till 16GB RAM

Hej!

Har som sagt en Lenovo ideapad 700 som jag av nån anledning har köpt med bara 8GB ram.

Vill fixa till detta misstag så jag har 16 GB, jag har dock aldrig gjort detta (inte ens rört RAM-minnen i en laptop) så hur skall jag gå tillväga?

Minnet som sitter i laptopen nu.

Vad kan jag använda för minne (gärna från inet), finns det något jag kan uppgradera med eller skall jag slänga den gamla och köpa 16 GB nya(vilka i så fall)?

Edit.
Funkar dessa som uppgradering?

Tacksam för svar!

Anders

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv samma uppgradering i min ideapad 720S-14IKB.

https://psref.lenovo.com/Product/IdeaPad/ideapad_700_15

Här ser det ut som att alla modeller använder två stickor, alternativt en fastlödd och en separat. Det är antagligen enklast att öppna och kolla efter, eller hitta samma modell på youtube. Här är ett exempel. Modellnumret står på datorns undersida, för att använda min egen dator som exempel står det: MTM: 81BD002XMX. Sök på det numret på Lenovos sida så ser du antalet minnen.

Är skärmen 15 eller 17"? Det finns två större modeller som passar din beskrivning, om det är en 15" blir det klurigare. Har du i så fall 12 GB totalt? Då finns det en mindre sticka på 4 GB som måste ersättas, alternativt är den fastlödd och då måste du köpa en enkel 16 GB-sticka att montera.

Vad jag vet kan man välja minne fritt, har inte hittat en lista över kompatibla minnen. Se till att det nya har samma eller högre frekvens och gärna lägre timings (CAS-15, CAS-14... Betyder samma sak som CL15, CL14.) än det nuvarande för att garantera att dual channel fungerar som det skall. Här får gärna någon mer kunnig göra tillägg.

Mitt minne gömde sig under den silvriga täckplåten nedan, det krävdes ganska starka nypor för att avlägsna plåten.

Dold text

Edit: ber om ursäkt på förhand för detta röriga inlägg. Hitta modellnumret undertill så kan vi ta det därifrån.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

@eas@tetris:

80RU001KMX är det.

inet har den fortfarande uppe även om modellen har utgått.

1X8GB sitter i och det finns två platser totalt, alltså en ledig slot (max minne enligt inet är 32GB).

Edit.
Köpte corsair minnet jag länkade till i första posten och satte in det.
Datorn kraschade 3 ggr av att bara kolla på youtube
Hittade ny BIOS från Lenovo och testade efter det, funkade att strema en hel fotbollsmatch, men fick en
BSOD när jag körde memtest 64.
Är lite osäker på om det funkar eller inte , körde memtest i 30 minuter efter det utan problem, behöver nog mer test/rl usage test.