Unik 3950x - Världens plattaste processor

Permalänk
Avstängd

Unik 3950x - Världens plattaste processor

Vill göra en intressekoll på en AMD 3950x processor som jag efter handläppning* har fått platt till en nogrannhet inom 300nm över hela värmespridarens yta, ett resultat jag kunnat bekräfta via optisk interferometri. Detta är mer än två decimaler plattare än de enda mätresultat jag jag kunnat hitta från någon som använt sig av sandpapper för att polera en processor, då tyska OCinside som upmätte en avvikelse på 32mikrometer över värmespridarens yta på en intel-processor.

En intressant effekt man stöter på när man har väldigt platta ytor som möter varann är att de kan sammanfogas, något som demostreras i videoklippet nedan med den processor jag nu överväger sälja. Kylblocket som den sammanfogats med är av samma planhet.

https://streamable.com/3g3s72

I början när jag startade detta projekt var det för att undersöka för det första hur svårt det skulle vara att lyckas uppnå väldigt plana ytor med handläppning (väldigt svårt) men också för att förhoppningsvis kunna para ihop en väldigt plan processor med ett väldigt plant kylblock för att se om det finns någon vinning i att skippa kylpasta helt och hållet.

Sedermera har jag fått kalla fötter och har insett att det vore en bättre idé om någon annan med mer hårdvara liggandes doppade tårna först och kunde bättre jämföra resultat med olika kyllösningar och förhoppningsvis dela med sig av testdata. Jag har själv inget att jämföra med så min anekdot att den kör svalt betyder inte mycket, jag har ej försökt köra den utan kylpasta och har inte heller använt flytande metall.

Denna 3950x processor inhandlades i slutet av November 2019 och har bara använts i sin standardkonfiguration tillsammans med kylpasta. Hur väl minneskontrollern överklockar kan jag ej säga då jag aldrig försökt köra minnen snabbare än 3600mhz. Under 100% last så kör den i dryga 4ghz och enkeltrådad prestanda har jag lyckats uppmäta via hwinfo till 4.8ghz som mest, dock gissar jag på att detta endast skedde under en millisekund.

Vid eventuell budgivning så kommer jag prioritera köpare som uttrycker en vilja att jämföra denna processors värmeledningsprestanda utan respektive med kylpasta/flytande metall.

*Detta är inte samma process som vanligtvis (och inkorrekt) kallas "lapping" då sandpapper används

Läs hela annonsen här

stavfel
Permalänk
Medlem

Har en stock 3950x som jag kan jämföra med. Budar 5000kr

Permalänk
Medlem

Coolt och bra jobbat! Jag har både vanlig kylpasta och flytande metall men är rädd att min kylares bas inte alls är lika plan

Dessutom är jag lite rädd att din CPU har varit med om lite väl mycket statisk elektricitet så vågar inte köpa den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Processorn har blivit såld till en av mina landsmän med ambition och vinstintresse i att undersöka eventuella prestandaskillnader. Förhoppningsvis publiceras resultat inom snar framtid.