Permalänk
Inaktiv

TV 55 tum eller mer ~8k

Hej,

Jag har kollat runt lite på TV marknaden och det är svårt. Alla företag verkar bedämna liknande funktioner med helt olika namn osv så jag tänkte be om hjälp.

Det jag söker är en TV 55 tum och uppåt runt 60-65 hade varit nice men verkar vara mer för pengarna runt 55? Runt 8k i budget.

Enda önskemålet jag har är väl att det ska fungera med Google assistans och att den ska gå att köpa i butik exempelvis netonnet, elgiganten eller media markt.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du kollar in denna guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Köpte själv en 55" PUS8204 på Elgigantens sommarrea förra veckan och är hur nöjd som helst. Den uppfyller alla dina krav (samt Ambilight och Nest Mini-bonus), anses vara mellanklass och är troligen den mest prisvärda modellen just nu. 65"-modellen går för 7990 kr.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/46750/philips-65...

Sen kan man ju också ha i åtanke att årets modeller oftast är billigast i november-december.

EDIT: Vill också slå ett slag för två prisvärda toppmodeller med LCD-panel. Dock är det bara 55" som gäller här om man ska hålla sig inom budget. Jag tror därför att 65-tummaren som jag rekommenderade först kommer ge mer av en wow-känsla, men dessa är bra alternativ om du prioriterar lite bättre bildkvalitet och förutsättningar för HDR. Av dessa så tror jag XG9505 är den bättre, speciellt i mörka rum p.g.a. VA-panelen, men jag vet inte allt för mycket om dem.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe55q70...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FZL:

Rekommenderar att du kollar in denna guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Köpte själv en 55" PUS8204 på Elgigantens sommarrea förra veckan och är hur nöjd som helst. Den uppfyller alla dina krav (samt Ambilight och Nest Mini-bonus), anses vara mellanklass och är troligen den mest prisvärda modellen just nu. 65"-modellen går för 7990 kr.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/46750/philips-65...

Sen kan man ju också ha i åtanke att årets modeller oftast är billigast i november-december.

EDIT: Vill också slå ett slag för två prisvärda toppmodeller med LCD-panel. Dock är det bara 55" som gäller här om man ska hålla sig inom budget. Jag tror därför att 65-tummaren som jag rekommenderade först kommer ge mer av en wow-känsla, men dessa är bra alternativ om du prioriterar lite bättre bildkvalitet och förutsättningar för HDR. Av dessa så tror jag XG9505 är den bättre, speciellt i mörka rum p.g.a. VA-panelen, men jag vet inte allt för mycket om dem.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe55q70...

Väldigt bra tips, ja av dessa tycker jag nog den första känns aningen mer intressant. Detta då jag i dagsläget har en 55 och wow-känslan vill man ju ha. Är lite orolig för om det blir för stort för mitt lilla vardagsrum bara. 2-3 meter till TVn.

På media markts hemsida står det ca 2-3 meter avstånd till 55 tum.

Samsung säger väldigt annorlunda på deras hemsida. "Denna punkt kan beräknas så länge du känner till storleken på din TV. För att få fram det lämpliga avståndet, multiplicerar du skärmstorleken med 1,2. Så för en 75-tums-TV innebär det att du ska sitta 90-tum, eller 2,3 meter från TV:n"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Väldigt bra tips, ja av dessa tycker jag nog den första känns aningen mer intressant. Detta då jag i dagsläget har en 55 och wow-känslan vill man ju ha. Är lite orolig för om det blir för stort för mitt lilla vardagsrum bara. 2-3 meter till TVn.

På media markts hemsida står det ca 2-3 meter avstånd till 55 tum.

Samsung säger väldigt annorlunda på deras hemsida. "Denna punkt kan beräknas så länge du känner till storleken på din TV. För att få fram det lämpliga avståndet, multiplicerar du skärmstorleken med 1,2. Så för en 75-tums-TV innebär det att du ska sitta 90-tum, eller 2,3 meter från TV:n"

Vad har du för 55" idag och hur kommer det sig att du vill byta?

Tror inte storleken blir något problem men du borde ju kunna avgöra om du kan tänka dig ha större jämfört med dagsläget. Sitter ca 1.8 meter från min 55" och jag kan nog tänka mig 65" iallafall. Tror inte det är någon exakt vetenskap det där, så länge det känns bra och du inte anstänger dina ögon, nacke el. dylikt när du tittar Vinkel och ljusinsläpp är viktigare för själva bilden.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du får inte någon toppklass-tv i 65" för 8000kr tyvärr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FZL:

Vad har du för 55" idag och hur kommer det sig att du vill byta?

Tror inte storleken blir något problem men du borde ju kunna avgöra om du kan tänka dig ha större jämfört med dagsläget. Sitter ca 1.8 meter från min 55" och jag kan nog tänka mig 65" iallafall. Tror inte det är någon exakt vetenskap det där, så länge det känns bra och du inte anstänger dina ögon, nacke el. dylikt när du tittar Vinkel och ljusinsläpp är viktigare för själva bilden.

Jag har just nu en Philips 55PFT6550. Specifikationer finns här: https://www.philips.se/c-p/55PFT6550_12/6500-series-slimmad-l...

Anledningen varför jag vill ha en ny är för att den krånglar konstant. Tappar anslutningen till kontrollen, appar crashar hela tiden. Är less på att "Youtube har slutat svara" 5 gånger precis när jag startat TVn. En del appar fungerar inte alls och casting fungerar i princip bara på YouTube. De streamingtjänster jag varit i kontakt med hänvisar till att mitt Android OS är för gammalt. Den tappar även anslutningen till Wi-Fi. 5.1 ljud fungerar inte som det ska via arc heller. Får starta om soundbaren ett par gånger så börjar ljudet dyka upp igen. Fungerar för en kompis med samma soundbar så tror inte den är problemet där heller.

Köpte den 2016, så garanti finns inte.

Många bäckar små helt enkelt. 4K och HDR hade varit nice också.

Skrivet av daskedennis:

Du får inte någon toppklass-tv i 65" för 8000kr tyvärr.

Jag vet det. Jag är intresserad av toppklass därav budgeten på 8000 då jag mitt intresse av TV inte motsvarar summorna man behöver lägga för toppklass. Tack för din input.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon134512:

Många bäckar små helt enkelt. 4K och HDR hade varit nice också.

4K och HDR är standard på alla TV sedan flera år tillbaka.

Bra HDR är dock främst förbehållet toppklassen.

Man måste anstränga sig för att finna en TV i normalutbudet som inte lever upp till detta. Full HD-modeller finns idag i det verkliga undangömda budgetsegmentet. Den TV du har är en sådan budgetmodell precis från tiden när Full HD började fasas ut. Det är ganska typiskt för den typen av TV att smart-systemen snabbt blir otillräckliga. Men detta går alltid att lösa externt med valfri Androidbox, AppleTV etc.

Med din budget är det mellanklassen som gäller och det bör var en förbättring mot vad du har, även om du fyra-fem år senare på nytt riskerar sitta med ett utdaterat smart-system.

Permalänk
Medlem

@anon134512:

Du skriver att du är missnöjd med de "smarta" funktionerna vilket alla apparater förr eller senare kommer få. Jag skulle istället för att köpa en till halvdålig TV lägga pengarna på en Apple TV eller motsvarande så slipper du använda de dåliga inbyggda apparna

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@SprengdPanda:

Du skriver att du är missnöjd med de "smarta" funktionerna vilket alla apparater förr eller senare kommer få. Jag skulle istället för att köpa en till halvdålig TV lägga pengarna på en Apple TV eller motsvarande så slipper du använda de dåliga inbyggda apparna

Vad är så speciellt med ÄppelTV. Jag håller mig numera borta från allt som heter Apple. Har haft och kommer ej att köpa något mer som heter Apple.
Många utav de nyaste TV på marknaden använder AndroidTV med olika modifikationer. Till exempel Samsung är en Android kopia, det kan man se om man öppnar upp Youtube. LG som också är populär skulle ej heller förvåna en om det är Android i botten.
Alla de populäraste märken stödjer de flesta normala appar. Netflix, HBO, Youtube, play kanaler och någon filmtjänst.
Det är ej appen i sig själv som är dåligt utan brukar mer vara UI:et för själva tv som blir omodern.
Det är sedan i slutet bättre att köpa en ny TV med inbyggda funktioner än att köpa en extern mediaspelare. Har gjort den resan och kan rekommendera att man hellre köper en ny TV. Tekniken idag är bara sådan att det är bara att köpa nytt när det andra blir för gammalt.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112:

Apple TV får väl anses vara den just nu bäst plattformen eftersom den användas av många och har brett stöd hos diverse leverantörer. Bara för att du inte gillar företaget behöver det inte vara en dålig produkt

Problemet med Smart-TV är att de ofta slutas uppdateras efter något år, Samsung kör ca 2år med uppdateringar på sitt eget Tizen-OS och LG med WebOS brukar inte uppdaterar gamla apparater alls. Därför blir det ofta så att appar efter ett tag slutar fungera på gamla plattformar. Det är även så hos Philips och Sony med Android TV även om de generellt sett kan anses vara lite bättre. Därför är en en box ett utmärkt alternativ eftersom den uppdateras betydligt längre och att TVn bara behöver ha en fungerande HDMI-ingång vilket gör att du slipper sega menyer och annat trassel.

Varför skulle man rekommendera någon att köpa något halvdant igen?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vad är så speciellt med ÄppelTV. Jag håller mig numera borta från allt som heter Apple. Har haft och kommer ej att köpa något mer som heter Apple.
Många utav de nyaste TV på marknaden använder AndroidTV med olika modifikationer. Till exempel Samsung är en Android kopia, det kan man se om man öppnar upp Youtube. LG som också är populär skulle ej heller förvåna en om det är Android i botten.
Alla de populäraste märken stödjer de flesta normala appar. Netflix, HBO, Youtube, play kanaler och någon filmtjänst.
Det är ej appen i sig själv som är dåligt utan brukar mer vara UI:et för själva tv som blir omodern.
Det är sedan i slutet bättre att köpa en ny TV med inbyggda funktioner än att köpa en extern mediaspelare. Har gjort den resan och kan rekommendera att man hellre köper en ny TV. Tekniken idag är bara sådan att det är bara att köpa nytt när det andra blir för gammalt.

Samsung Tizen är klart det bästa operativsystemet för Smart TV-apparater (Bygger ej på Android). Android TV är så mycket sämre.

Är det så att TS bara är besviken på Smart TV-funktionerna i TVn så kan Apple TV vara en bra produkt. Om TS ändå bestämmer sig för en ny TV så kan jag varmt rekommendera Samsung Q70R. Både bra bild, ljud och smart tv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@anon134512: Samsungs 7-serie tycker jag är rätt så lagom. Det brukar ofta finnas reor på 55". Snabbare i menyerna än 6-serien som kan upplevas lite seg tycker jag.

Många säger att OLED är så mycket bättre och förespråkar dyrare apparater, men ärligt talat är jag skitnöjd med den 7-serie jag köpte förra året. Fenomenal bild, snabba menyer, läcker UI (Samsung Tizen) och mycket TV för pengarna.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22875/samsung-55...

Permalänk
Medlem

Samsung Tizen saknar dock många appar? Jag köpte en Q70R i våras och det är en del appar som jag inte hittat. Nu spelar jag mest spel på datorn på den, kollar lite Netflix och Youtube också. Men jag har kikat runt lite i deras "appstore" och hittar inte mycket alls?

Är i övrigt riktigt nöjd med TVn. Hade gärna köpt en OLED men kunde inte motivera en prisökning på 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Samsung Tizen saknar dock många appar? Jag köpte en Q70R i våras och det är en del appar som jag inte hittat. Nu spelar jag mest spel på datorn på den, kollar lite Netflix och Youtube också. Men jag har kikat runt lite i deras "appstore" och hittar inte mycket alls?

Är i övrigt riktigt nöjd med TVn. Hade gärna köpt en OLED men kunde inte motivera en prisökning på 50%

Vilka appar är det du letar efter exakt? Finns alla appar där som jag behöver, inklusive exempelvis Steam Link som kan rekommenderas

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Bildexpert 📺

@tBiorrith: Tänkte först att du menade Samsung Q7-serien som kan hålla ut mot en OLED med nästan snarlik prestanda för mindre pengar. Men RU7-serien och liknande budgetmodeller, inte bara Samsung, utan alla budgetmodeller, är chanslösa mot toppklassmodellerna när man ser dem sida vid sida.

Så det gäller att inte göra den jämförelsen. Undvik att se dem sida vid sida, för då kanske det blir uppenbart varför man vill lägga mer pengar på en bättre TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tBiorrith: Tänkte först att du menade Samsung Q7-serien som kan hålla ut mot en OLED med nästan snarlik prestanda för mindre pengar. Men RU7-serien och liknande budgetmodeller, inte bara Samsung, utan alla budgetmodeller, är chanslösa mot toppklassmodellerna när man ser dem sida vid sida.

Så det gäller att inte göra den jämförelsen. Undvik att se dem sida vid sida, för då kanske det blir uppenbart varför man vill lägga mer pengar på en bättre TV.

Ja självklart, sida vid sida kommer man säkert att se skillnad. Fast hur många har två TV-apparater på sin bänk hemma?
Sida vid sida i affär tycker jag inte heller gör sig rättvist med sina överdrivna inställningar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@tBiorrith: Tänkte inte alls på butik, utan mer sida vida sida för direkta jämförelser med hur ljus och färger återges under kontrollerade omständigheter. Lite krasst och generellt har en modell som RU7 likt majoriteten andra budgetmodeller inga fördelar i den jämförelsen mot en toppklassmodel, likt en OLED eller en Q70R. Ja, prislappen då förstås.

Det enda tillfälle en Samsung RU7 kan jämföra sig med en enklare toppklassmodell, exempelvis Samsung Q70R är ifall man ställer dem till samma ljusstyrka och tittar på ljust bildinnehåll i en vardagsrumsmiljö och sitter precis framför RU7:n. Då kommer RU7 och Q70R te sig ganska snarlika. Gäller dock att man undviker att jämföra rörlig bild i en film eftersom RU7 inte kan reproducera 24p utan att rycka och dessutom saknar de flesta (alla?) modeller just den serien interpolering för att försöka göra flytet mjukare.

Sedan kan en RU7 förstås fungera väldigt väl och täcka de behov man har. Bara en fråga om var man drar sin egen gräns. Men det finns inget som är bättre och väldigt lite som är likvärdigt med bättre modeller.