Permalänk
Medlem

Hemmanätverk (fiber,patchpanel osv)

Hej!

Efter att läst igenom x antal inlägg här var det dags att skapa ett konto för mina egna funderingar.

Har precis fått fiber (100/100) indraget till huset för nån vecka sedan och vi har idag allt som är koppla till Wifi. Men efter som både jag och den stora grabben gillar att spela diverse online spel vill man såklart ha kabel till datorn.

Vi har idag en ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 router och kör allt via Wifi.

Stationära datorer 2st
Laptops 3st (En "fast" och två skoldatorer)
Mobiler 5st
Surfplattor 3st
Sonos 2st

Räknat på minst 16 uttag till att börja med så kör på en 24p switch direkt.

Tanken är ett 19" rack vid fiber ingången som är i källaren och köra patchpanel/switch och dra upp kablar på vinden och ner till barnens rum, 2uttag/per rum. Inte riktigt kommit på hur kablarna ska dras på nedre våningen. Gammalt hus så det får bli en utanpåliggande lösning..

Frågor:

#1 Ska man köra vidare med ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 routern? Vi är nöjda med att vi med den kan styra internetåtkomsten till dom stora som gärna kollar Youtube hela nätterna annars. Kollat lite på andra routers som Ubiquiti. Om det blir en annan router tänker jag mig nån access point för dom trådlösa enheterna.

#2 Kollat på en Switch hos Kjell.com, D-link DGS-1024D Gigabitswitch 24 portar. Köpvärd? Eller en Ubiquiti switch?

Eller finns det nåt typ "kit"? Vill ju gärna att det ska match och se någorlunda stilrent ut i racket 19".

Permalänk
Medlem

Finns massa olika ideer och svar på detta.
Kan bara tala om hur jag löste samma problem.
Satsade på en 24-ports "master"-switch som dessutom har PoE ut (HPE 1920-24).
I varje rum slängde jag sedan ut en Netgear GS105PE som strömmatas via PoE, alltså slipper jag den fula strömadaptern.
Sedan lät jag IPTV gå eget VLAN så det kan jag enkelt plocka ut i varje rum via den enkla switchen som sitter där.
Passade samtidigt på att skilja på gästnätverk och hemmanätverk.
Min brandvägg är en Zyxel USG110 så där får jag en första kontroll av anti-virus innan det når fram till någon dator. Den driver dessutom 2 AP (1 på ovanvåningen och 1 på nedervåningen) så att jag får roaming mellan våningsplanen samt att jag därmed enkelt fick till både hemma och gäst nätverk även över WiFi.
Något "dyr" lösning men fungerar nu underbart.
För ögonblicket håller jag på och lägger upp ett schema så att barnens internet är avstängt under vissa tidsperioder.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är nöjd med nuvarande router så behåll den så länge den fungerar.
Det du kanske behöver utöver det du funderat på är accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jo kommer nog behövas minst en till accesspoint om jag flyttar routern till källaren för att ha det samlat. För nu har vi routern i köket och en kavel genom väggen till fiberomvandlaren. Vill inte ha extra kabel tillbaka ner i källaren igen från routern till switchen.

En fundering till.. Där jag drar upp kablarna till vinden går genom ett litet skåp där proppskåpet sitter. Kan det störa på nåt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpca:

Tack för svaren! Jo kommer nog behövas minst en till accesspoint om jag flyttar routern till källaren för att ha det samlat. För nu har vi routern i köket och en kavel genom väggen till fiberomvandlaren. Vill inte ha extra kabel tillbaka ner i källaren igen från routern till switchen.

En fundering till.. Där jag drar upp kablarna till vinden går genom ett litet skåp där proppskåpet sitter. Kan det störa på nåt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde inte vara något problem med proppskåpet. Värre med mikrovågsugnar

Permalänk
Medlem

@evirob, Vad bra! Ett frågetecken mindre.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha det lite "snyggare" finns det ju 10-tumsrack att tillgå. Då kan du köpa en rackhylla och bara placera router/switch på hyllor helt enkelt. Finns också patchpaneler för 10 tum.

Jag skulle spontant hålla mig till de stora märkena om du ska köpa en 19"-switch. T.ex. HPE, Cisco. Ubiquiti är inte särskilt prisvärda och ser inte direkt mervärdet i dem förutom om du ska konfa ditt nät väldigt mycket och behöver hanteringen. Har själv gammalt hus där jag har en centralt rack och sedan två accessswitchar. I dagsläget kör jag en Dell core-switch och HPE accessswitchar. Att tänka på när man köper saker är att överdimensionera - en läxa jag har fått lära mig den hårda vägen.

Angående router skulle jag sätta upp allting och testa hur det fungerar. Kör du accesspunkter och stänger av WiFi på routern kan den nog vara hyfsat kompetent.

Kan rekommendera Ubiquitis accesspunkter, helt oslagbara prismässigt kontra den enkla hanteringen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jo det har jag sett att det finns mindre rack men då finns det inga 24p patchpaneler så då får man ju köra fler såna också. Kändes enklare att ta några portar fler direkt för ev. framtida behov.

Ok men vad ska man tänka på angående val av switch då? Vågar man köpa en begagnad?

Jo det har ju varit en tanke att stänga av wifi på routern och koppla på accesspunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpca:

Jo det har jag sett att det finns mindre rack men då finns det inga 24p patchpaneler så då får man ju köra fler såna också. Kändes enklare att ta några portar fler direkt för ev. framtida behov.

Ok men vad ska man tänka på angående val av switch då? Vågar man köpa en begagnad?

Jo det har ju varit en tanke att stänga av wifi på routern och koppla på accesspunkter.

Har du plats, kör på 19". Det finns betydligt mer saker och det blir billigare med patchpaneler och switchar.

Ptja, du kan ju börja fråga dig om du behöver en managerad switch eller inte. Ska du köra IPTV via nätverk i framtiden tex? Då behöver du en managerad som du kan styra VLAN på. Eller om du vill separera ditt vanliga nätverk från ett gäst-nätverk exempelvis. Har du inga sådana behov kan du gott gärna köpa i princip vilken Gigabitswitch som helst. Livslängden är otroligt lång för en switch. Jag har 10-megabitshubbar kvar som fortfarande fungerar, som är köpta i slutet av 90-talet.

Lite beroende på hur många accesspunkter du tänkt köra och vad ytorna/förhållanden är så stänger man normalt av WiFi på routern om man kör separata accesspunkter från Ubiquiti eller liknande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan, Vi har canal digital just nu med parabol så iptv är ingen som är aktuellt än. Och just gästnätverk kanske vore nåt att tänka på när barnen har kompisar här som ska ”lana”. Mkt att tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu kommit en bit på vägen med att fixa iordning i källaren där allt är monterat. Fick bygga ett litet ”skåp” till racket. Det jag funderar på nu är om någon har nåt tips på vart köpa kabelkanaler och diverse vinklar till hörn osv. Sett att kjell har en del är dom bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpca:

Har nu kommit en bit på vägen med att fixa iordning i källaren där allt är monterat. Fick bygga ett litet ”skåp” till racket. Det jag funderar på nu är om någon har nåt tips på vart köpa kabelkanaler och diverse vinklar till hörn osv. Sett att kjell har en del är dom bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga nån lokal PA/musik firma för de gör ofta egna rack och högtalare och har i så fall beslag till det, annars finns det på nätet om du letar hos musikhandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah kanske var lite otydlig vart kabelkanalerna skulle vara. Tänkte mer på när man ska dra längs med väggarna till dom olika uttagen i huset För själva skåpet till racket är klart med ett 19" väggmonterat rack inuti.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpca:

Ah kanske var lite otydlig vart kabelkanalerna skulle vara. Tänkte mer på när man ska dra längs med väggarna till dom olika uttagen i huset För själva skåpet till racket är klart med ett 19" väggmonterat rack inuti.

Den typen av kabelkanaler finns hos alla bygghandlare, bara tt väla nån som är lagom stor och fundera på om du vill ha en vanlig fyrkantig som du sätter synligt eller om du ska byta ut listerna mot "kabellister"så allt blir dolt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den typen av kabelkanaler finns hos alla bygghandlare, bara tt väla nån som är lagom stor och fundera på om du vill ha en vanlig fyrkantig som du sätter synligt eller om du ska byta ut listerna mot "kabellister"så allt blir dolt

Jo men det har jag sett och det kommer bli dom fyrkantiga varianterna. Men fundera på om man ska använda såna här i hörnen, kabelkanal hörn är dom tillräckligt "böjda" för en installationskabel UTP tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpca:

Jo men det har jag sett och det kommer bli dom fyrkantiga varianterna. Men fundera på om man ska använda såna här i hörnen, kabelkanal hörn är dom tillräckligt "böjda" för en installationskabel UTP tro?

Det kanske blir trångt i dem om du har cat 6 kabel för de är ganska mycket styvare än cat 5 och hörnet i sig gör ju att det blir lite trängre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske blir trångt i dem om du har cat 6 kabel för de är ganska mycket styvare än cat 5 och hörnet i sig gör ju att det blir lite trängre.

Jo det är cat6 jag kör på. Får helt enkelt prova mig fram och köpa en sån där se hur det blir.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpca:

Jo det är cat6 jag kör på. Får helt enkelt prova mig fram och köpa en sån där se hur det blir.

Har du en installationskabel ? Om du tänkt att kabeln ska finnas kvar för evigt (dvs nästa renovering) så går det ju att klamra den, det ser inte sällan bättre ut än lister om det görs noggrant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en installationskabel ? Om du tänkt att kabeln ska finnas kvar för evigt (dvs nästa renovering) så går det ju att klamra den, det ser inte sällan bättre ut än lister om det görs noggrant.

Jo det är installationskabel. Jo det är väl tanken att satt kabel sitter Men det kanske är som du skriver snyggare med bara friliggande kablar är kabelkanaler. Kommer att dra uppe vid taklisterna och sen ner till ett uttag vid datorn på nedervåningen. Kan ta nån bild imorgon vart kablarna kommer gå

Permalänk
Medlem

Alt #1 Kablarna kommer ut under listen sen fortsätter dom cirka 1,5m innan vinkeln kommer som syns på nästa bild raka vägen bort och ner längs med väggen och in i väggen till uttaget på andra sidan väggen.

Alt #2 Kablarna kommer ut på motsatt sidan än alt. #1 och går rakt hela vägen sen över toadörren och andra små vinklar. Innan kablarna går ner längs med väggen och in i väggen till uttaget på andra sidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpca:

Alt #1 Kablarna kommer ut under listen sen fortsätter dom cirka 1,5m innan vinkeln kommer som syns på nästa bild raka vägen bort och ner längs med väggen och in i väggen till uttaget på andra sidan väggen.
https://farm2.staticflickr.com/1921/45306877461_d242b39aa8.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1901/45306877441_8a07da0118.jpg

Alt #2 Kablarna kommer ut på motsatt sidan än alt. #1 och går rakt hela vägen sen över toadörren och andra små vinklar. Innan kablarna går ner längs med väggen och in i väggen till uttaget på andra sidan.
https://farm2.staticflickr.com/1905/44584632154_6330211864.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1914/30367885657_c551c29b1b.jpg

Jag tror det ser snyggast ut med spikklammer >

om det görs ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på mina gamla tråd häromdagen. Så lägger in ett par bilder på hur det blev i slutändan. Blev kabelkanaler till sladdarna och det fick plats 2st kablar i dom. Så drog dubbla kablar till varje ställe det skulle sitta ett uttag.

Kabelkanal dragningen

En av två stycken Ubiquiti AC Lite.

Racket med 24ports switch, patchpanel, router och POE gömd bakom panelen till AC punkterna.

Hoppas det kan inspirera någon som tänkt göra nåt liknande hemma.

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt! Om jag hade behövt en liknande lösning skulle jag garanterat ta inspiration från detta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Glömde en bild.

Själva racket sitter i källartrappen och där ifrån borrade jag ett hål upp till andra våningen genom taket till ett utrymme i väggen där ett rör från ena toaletten har ett ventilationsrör. Gjorde sedan ett hål i gipsväggen uppe och satte dit en inspektionslucka för att kunna komma åt hålen ovanifrån. Uppe på vinden drog jag ner 2st PEM slangar inuti väggen med ventilationsröret och genom inspektionsluckan kunde jag styra dom rätt i hålen till källaren. Sen kunde jag dra upp 4st CAT6 i ett rör för att dra vidare nätverket till barnen rum på andra våningen.