Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Bygger vidare på detta, honungsglasyren finns på sida 5: https://nordicspice.se/sortimentlista/

PS: TaunyTiger, vad använde du för kött? Såg riktigt gott ut.

Missat denna:
Köpte kamben(gris) jag grillkryddade själv. Går lika bra och köpa färdigkryddat, men råkade vara kampanj på okryddade.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nu har min termometer tagit kvällen igen.. har kört IKEA/Clas Ohlson och de funkar bra ett litet tag tills de visar helt fel temp.

Vad bör jag införskaffa?
Pris är inte så noga, kanske inte över 1000kr utan riktigt bra motivering.
Ska funka till grill (kol äger jag), ugn & stekpanna såklart!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nu har min termometer tagit kvällen igen.. har kört IKEA/Clas Ohlson och de funkar bra ett litet tag tills de visar helt fel temp.

Vad bör jag införskaffa?
Pris är inte så noga, kanske inte över 1000kr utan riktigt bra motivering.
Ska funka till grill (kol äger jag), ugn & stekpanna såklart!

Jag kör med Thermapen 4, bara att sticka i köttet och ett par sekunder senare så har man en exakt temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Jag kör med Thermapen 4, bara att sticka i köttet och ett par sekunder senare så har man en exakt temperatur.

Ja jag har varit lite sugen på en sådan, känns perfekt när man steker/grillar kött. hur känns byggkvalitén? Den blir inte sämre efter massa användande när den har rörliga delar?

Dock skulle jag vilja ha en termometer man kan lämna i köttet, tex när jag skickar in kyckling i ugnen så är det skönt o bara vänta tills det piper.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ja jag har varit lite sugen på en sådan, känns perfekt när man steker/grillar kött. hur känns byggkvalitén? Den blir inte sämre efter massa användande när den har rörliga delar?

Dock skulle jag vilja ha en termometer man kan lämna i köttet, tex när jag skickar in kyckling i ugnen så är det skönt o bara vänta tills det piper.

Det är bara en rörlig del, den fällbara givaren. Byggkvaliteten är bra, och den är också vattentät (den billigare classic är enbart skyddad mot stänk). Det är enbart att fälla ut givaren så startar den, och är det mörkt så tänds displaybelysningen automatiskt. Värdet på displayen visas också är rätt håll oavsett hur man håller den.

Den är lite större än vad man kan tro när man ser den på bild. Medföljer gör också ett kalibreringsintyg.

Det finns också en variant som också kan mäta temperatur med IR, dock inte vattentät vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej jag förstod det
Håller med om att slänga på lite sidfläsk, blir otroligt gott.
Däremot är en personlig läxa jag lärt mig genom åren att inte använda marinad, körde nästan uteslutande med det förr i tiden, men blir ofta för himla kladdigt och stökigt till att börja med, sen tycker jag det blir godare och enklare att applicera smak på köttet när det är klart.

Detta är ju högst personligt dock, finns mycket kött som blir jättegott av marinad, men för min del får det räcka

Skickades från m.sweclockers.com

låter som du pratar om glaze, marinad kan man ju torka av innan man grillar om man nu vill det, tanken är ju att det ska ha gått in i köttet..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

låter som du pratar om glaze, marinad kan man ju torka av innan man grillar om man nu vill det, tanken är ju att det ska ha gått in i köttet..

Smaken är som baken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Absolut, jag marinerar väldigt sällan köttet, men det är mest för att jag inte nödvändigtvis äter kött som blir bättre av marinering. tänker att det beror som du säger, på smaken.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

@Ravix: Absolut, jag marinerar väldigt sällan köttet, men det är mest för att jag inte nödvändigtvis äter kött som blir bättre av marinering. tänker att det beror som du säger, på smaken.

Happy 🍗🍖🍢

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ni som har en Weber Master Touch 5750, stängs era vents helt när man drar spjället max åt vänster? Mina vents har fortfarande en glipa tycker man borde kunna stänga helt...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Ni som har en Weber Master Touch 5750, stängs era vents helt när man drar spjället max åt vänster? Mina vents har fortfarande en glipa tycker man borde kunna stänga helt...

Är det för att den inte riktigt når att stänga eller för att den gått precis för långt? Mina föräldrar hade problemet att man var tvungen att lämna spjället ett par mm från ändläge för att den skulle stänga helt. På min egna nya grill är det helt tätt.
Otroligt vad den lämnar briketter när man bara grillat något snabbt som kykling lårfiler.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Liquid Smoke?
Testade förut och tyckte det var fantastiskt gott på nästan allt jag grillade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som har en Weber Master Touch 5750, stängs era vents helt när man drar spjället max åt vänster? Mina vents har fortfarande en glipa tycker man borde kunna stänga helt...

Ja, de ska stängas helt. Glöden ska dö rätt fort när du stängt dem och locket.

Skrivet av Chromatic:

Vad tycker ni om Liquid Smoke?
Testade förut och tyckte det var fantastiskt gott på nästan allt jag grillade

Helt ok substitut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Är det för att den inte riktigt når att stänga eller för att den gått precis för långt? Mina föräldrar hade problemet att man var tvungen att lämna spjället ett par mm från ändläge för att den skulle stänga helt. På min egna nya grill är det helt tätt.
Otroligt vad den lämnar briketter när man bara grillat något snabbt som kykling lårfiler.

Jag har kontaktat Weber något är fel. Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Idag körde jag lång-BBQ, kamben stod på menyn.
Gned in med salt, paprikapulver och lökpulver.
Alspån i rökboxen.
Började vid 10tiden, 2h på 100C°.
Sen 2h i ett foliepaket.
Sen 2h till utan foliepaket och på med glaze.
Slutligen tyckte jag inte dom blivit möra nog, så det blev Ca 2h till på lite högre värme, ca 120C°.

Så 8h tillagning ungefär, men det var gött att äta nu.
Givetvis tänkte jag inte på BILDER! Sorry.
Nästa gång blir det nog 120C° från start så man kortar ner tiden lite.

Permalänk
Medlem

Blir sjukt förvånad att 80% grillar karré i tid och otid. Wtf. Jag grillar nästan uteslutande Oxfilé, lite kycklinglårfile och cevapcici.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men kan passa på att fråga, någon som sitter på en bra rekommendation för en termometer för ugn/grill, som kan vara inne hela tiden? Har redan en thermapen 4, men vill inte behöva öppna ugnen tex och hålla på hela tiden. Den passar sig bättre för grillning utan lock.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Nu har jag inte läst hela tråden men kan passa på att fråga, någon som sitter på en bra rekommendation för en termometer för ugn/grill, som kan vara inne hela tiden? Har redan en thermapen 4, men vill inte behöva öppna ugnen tex och hålla på hela tiden. Den passar sig bättre för grillning utan lock.

Jag kör webers igrill, den är utformad för vissa av webers grillar.
Dom har dock en ny på wifi istället för bara blåtand som kanske kan vara intressant.
Himla trevligt att hålla koll i sin telefon i alla fall på hur graderna i grillen och i köttet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Blir sjukt förvånad att 80% grillar karré i tid och otid. Wtf. Jag grillar nästan uteslutande Oxfilé, lite kycklinglårfile och cevapcici.

Smaken är som baken
Grillar allt , men älskar karré och då helst bara peppar och salt på.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Grillar mest skinksnitslar marinerade mellan 24 -120h med huvudsakligen"Smokey Honey" från Santa Maria, brukar även ha i en skvätt grillolja, glaze eller bbqsås ibland. Låter det ligga i en låda i kylen bara.

Senast så körde jag en fläskfile som legat i marinad i kylen i 7 dagar, det var jäkligt fint och bara föll isär med djup smak.

Kör även endel helgrillade fläskytterfile samt fläskfile marinerade i Smokey Honey.

Inte testat att göra egen marinad än, skulle även vilja göra egen bbq sås.

Tillbehören jag mest köper är grillpotatissallad från Rydbergs eller CityGross, sedan vanlig bea är CityGross egna bäst, för hot är det Lohmanders Bea Hot.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Blir lite vilt till helgen om duvbröst räknas till vilt
Har hört att det kan bli ganska torrt , några bra tips? Inlindade i bacon sa en på jobb , men tar inte bacon smaken över då?
Tacksam för alla tips/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Blir lite vilt till helgen om duvbröst räknas till vilt
Har hört att det kan bli ganska torrt , några bra tips? Inlindade i bacon sa en på jobb , men tar inte bacon smaken över då?
Tacksam för alla tips/ Mange

Viktigaste är nog bra termometer så du kan ha koll på temp, och inte överköra bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Slutligen tyckte jag inte dom blivit möra nog, så det blev Ca 2h till på lite högre värme, ca 120C°.
Så 8h tillagning ungefär, men det var gött att äta nu.
Nästa gång blir det nog 120C° från start så man kortar ner tiden lite.

Man brukar sikta på 120, max 130 grader för low 'n' slow. 8 timmar låter dessutom väldigt länge för kamben. Jag kör 2 timmar i rök, 1-1,5 timme i folie med lite smör och äpplejuice, och avslutar med eller utan sås i en halvtimme, och de faller i stort sett sönder. Man brukar köra 2-2-1 på vanliga, större spareribs och äkta St. Louis Cut-ribs (typ Holy Smokes från Ica Selection) kan ta ännu längre tid (3-2-1) då de är mycket tjockare. Jag kan tänka mig att dina kamben torkade ut för mycket på slutet och blev lite för fasta.

Så, börja högre temp nästa gång, svep ordentligt tjght efter två timmar med lite lite vätska, och avsluta sen med en halvtimme för att torka upp dem lite.

Och ställ gärna in en folieform med kokande vatten i grillen från början så får du mer fukt -> mer rök fastnar och bättre barkbildning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Man brukar sikta på 120, max 130 grader för low 'n' slow. 8 timmar låter dessutom väldigt länge för kamben. Jag kör 2 timmar i rök, 1-1,5 timme i folie med lite smör och äpplejuice, och avslutar med eller utan sås i en halvtimme, och de faller i stort sett sönder. Man brukar köra 2-2-1 på vanliga, större spareribs och äkta St. Louis Cut-ribs (typ Holy Smokes från Ica Selection) kan ta ännu längre tid (3-2-1) då de är mycket tjockare. Jag kan tänka mig att dina kamben torkade ut för mycket på slutet och blev lite för fasta.

Så, börja högre temp nästa gång, svep ordentligt tjght efter två timmar med lite lite vätska, och avsluta sen med en halvtimme för att torka upp dem lite.

Och ställ gärna in en folieform med kokande vatten i grillen från början så får du mer fukt -> mer rök fastnar och bättre barkbildning.

Tack, det skall jag göra nästa gång!

Permalänk
Skrivet av reflux:

Man brukar sikta på 120, max 130 grader för low 'n' slow. 8 timmar låter dessutom väldigt länge för kamben. Jag kör 2 timmar i rök, 1-1,5 timme i folie med lite smör och äpplejuice, och avslutar med eller utan sås i en halvtimme, och de faller i stort sett sönder. Man brukar köra 2-2-1 på vanliga, större spareribs och äkta St. Louis Cut-ribs (typ Holy Smokes från Ica Selection) kan ta ännu längre tid (3-2-1) då de är mycket tjockare. Jag kan tänka mig att dina kamben torkade ut för mycket på slutet och blev lite för fasta.

Så, börja högre temp nästa gång, svep ordentligt tjght efter två timmar med lite lite vätska, och avsluta sen med en halvtimme för att torka upp dem lite.

Och ställ gärna in en folieform med kokande vatten i grillen från början så får du mer fukt -> mer rök fastnar och bättre barkbildning.

De spelar ju ingen roll om du har den bästa barken i hela världen eftersom den försvinner när du lägger benen i folie med vätska

Permalänk
Medlem

@Kochkramer: Jajo, men generellt är det ju bra att hålla hög luftfuktighet i den fasen. Bättre med slaktarpapper om man ska slå in annat än just grisrevben

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Vart fyller man på gasen billigast någonstans. Har nu kört med Plantagen tre gånger och de tar 449kr/st men tredje är gratis. Så 900kr för tre fyllningar av en PC10 eller 300kr/st.
Någon som vet något bättre ställe?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vart fyller man på gasen billigast någonstans. Har nu kört med Plantagen tre gånger och de tar 449kr/st men tredje är gratis. Så 900kr för tre fyllningar av en PC10 eller 300kr/st.
Någon som vet något bättre ställe?

Tror det är 259 på både Byggmax och Bauhaus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vart fyller man på gasen billigast någonstans. Har nu kört med Plantagen tre gånger och de tar 449kr/st men tredje är gratis. Så 900kr för tre fyllningar av en PC10 eller 300kr/st.
Någon som vet något bättre ställe?

byggmax, tror jag betalar 259 kr för en fyllning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakman:

Tror det är 259 på både Byggmax och Bauhaus.

Tackar för info. Lite längre att åka men fortfarande inte jättelångt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10