Spela in på en köpt CD-skiva

Permalänk

Spela in på en köpt CD-skiva

Jag önskar någon som kan hjälpa mig visa/lära mig hur man ladda ner någon låt på en CD-skiva (med färdig musik på) som är köpt i affären. Dom är ju låsta och jag kan inte lista ut hur eller om man ens kan ladda ner någon låt på dem. Men det är viktig att det är en vanlig köpe CD-skiva som man spelar in på. Snälla är det någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

Du kan inte bränna på en köp-cd.

De tillverkas med ett fast innehåll som inte kan modifieras.

De pressas med innehållet redan i formen som skapar skivan i formsprutan, sen lägga metallskiktet på för att den ska bli läsbar. Innehåller består av gropar i skivans yta som lasern registrerar.
Skivor för bränning använder en helt annan teknologi.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp cd r skivor så är det köpeskivor som du kan spela in vad du vill på.
På pressade skivor kan du som sagt inte spela in för de pressas, du kan ju om du verkligen vill pressa skivor men att göra bara 1 blir dyrt men ska du ha många är det billigare än att bränna.
https://www.mediaplant.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ladda ner detta program och spela in de låtar du vill ha https://www.audacityteam.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ladda ner detta program och spela in de låtar du vill ha https://www.audacityteam.org/

Det är dock inte alls det TS efterfrågar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om att rippa cd-skivor lagligt här, om det är det som menas:

Hjälp med hur jag rippar CD på lagligt sätt
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586027-hjalp-med-hur-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är dock inte alls det TS efterfrågar.

Han ville ha låten så nog är det rätt eller rippingen som var det centrala ? Låten var inte så viktig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Han ville ha låten så nog är det rätt eller rippingen som var det centrala ? Låten var inte så viktig ?

Han skriver att det är viktigt att man spelar in på en köpe CD.

Jag får intrycket av att TS vill lägga till något på en köpt skiva.

Hur som helst vore det kanske lämpligt att TS försökte göra sin post lite mindre förvirrande och otydlig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Karaff:

Ja, det viktiga är att ha en helt vanligt köpt CD-skiva ifrån affären och sedan ta hem den och ladda ner ny musik på den. Men jag börjar förstå att det är bara att fet glömma.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en skrivbar skiva. Det berhöver inte vara något på den.
Det finns. Jag kommer inte ihåg vad det heter och hur många som säljer det idag.
Kan för lite om dem för att veta om någon är bättre eller mer lämpad men inet har två olika:
https://www.inet.se/kategori/473/cd-r

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen

Det luktar XY-problem. Vad är det du egentligen vill åstadkomma, @Olof_svensson88?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_svensson88:

@Karaff:

Ja, det viktiga är att ha en helt vanligt köpt CD-skiva ifrån affären och sedan ta hem den och ladda ner ny musik på den. Men jag börjar förstå att det är bara att fet glömma.

Köpeskivor är inte brända som man gör hemma, i en vanlig brännare skrivs innehållet från mitten ut till kanterna bit för bit. Något som tar någon minut.

Hos köpeskivor pressas datan in i plasten med en mall och sedan läggs metallagret uppe på den pressade ytan. Detta möjliggör otroligt snabb skrivning jämfört med att bränna.

Den enda sortens skiva du kan bränna in ny data på är en "ReWritable"

Inte helt rätt beskrivet men nära nog för att få fram skillnaden på dom olika typerna av skiva.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni ska krångla till det, ta hem programmet som jag länkade , spela in vad du ska ha och bränn sedan musiken, varför krångla till det och försöka göra omöjliga saker...

Permalänk
Medlem

Kan det vara att spara ner musiken från köpeskivan till sin hårddisk som trådskaparen menar? Jag bara gissar eftersom frågeställningen är så luddig.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Förstå inte varför ni ska krångla till det, ta hem programmet som jag länkade , spela in vad du ska ha och bränn sedan musiken, varför krångla till det och försöka göra omöjliga saker...

Antagligen ska någon blåsas eller så ska innehållet inte gå att upptäckas i hemmet utan att skivan spelas. Förmodligen det tidigare alternativet då en cd är lätt att gömma.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Verkar vara något med att de ska "se" vanlig ut/se köpt ut.
men att du vill fylla den med annat material.

typ:
Du vill inte att folk ska veta att du lyssnar på Justin Bieber, och vill därmed ha in hans musik på vad som tidigare var en Lill-babs skiva.
(eller liknande)

Eller någon absurd regel om att någon vägrar spela musik som inte är original/betalad för på sitt system.

Kortfattat svar dock.
Det är bara en viss typ av skivor som man kan bränna till.
Övriga skivor är som de var gjorda från fabrik, eller av "enggångssort" och kan enbart ha det material de hade från start.

Är det utseendet som är orsaken så finns det ju sätt att printa på brända CD-skivor.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så svårt att förstå vad TS menar?
Han vill ta en vanlig köpt musik-CD och lägga till någon låt på den, eller möjligen ändra någon låt på den.
Som åtskilliga andra redan har förklarat så är detta omöjligt då en vanlig musik-CD inte går att skriva till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_svensson88:

@Karaff:

Ja, det viktiga är att ha en helt vanligt köpt CD-skiva ifrån affären och sedan ta hem den och ladda ner ny musik på den. Men jag börjar förstå att det är bara att fet glömma.

Ja, det är tyvärr en omöjlighet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Köpeskivor är inte brända som man gör hemma, i en vanlig brännare skrivs innehållet från mitten ut till kanterna bit för bit. Något som tar någon minut.

Hos köpeskivor pressas datan in i plasten med en mall och sedan läggs metallagret uppe på den pressade ytan. Detta möjliggör otroligt snabb skrivning jämfört med att bränna.

Den enda sortens skiva du kan bränna in ny data på är en "ReWritable"

Inte helt rätt beskrivet men nära nog för att få fram skillnaden på dom olika typerna av skiva.

Själva formsprutningen av en CD ligger nånstans på 3s skulle jag tippa på. Alltså var 3:e sekund spottar en formspruta ut en skiva, 24/7. Detta ger över en halv miljon skivor i veckan per maskin och verktyg. Varför tror ni man pressar istället för att bränna?

En kuriosa är att en mekaniskt driven arm hämtar skivan när den är klar i verktyget, driven av formrörelsen. Detta då robotar är för långsamma.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Okej, då fattar jag att det inte går. Jag får fixa detta på annat sätt, tack för era svar och tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_svensson88:

Okej, då fattar jag att det inte går. Jag får fixa detta på annat sätt, tack för era svar och tid.

Det är inga problem, vet man inte så vet man inte - innan man frågat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hade fortfarande varit roligt att få veta bakgrunden till detta, men det får väl bli rikets bäst bevarade hemlighet

Hoppas TS får till bästa möjliga lösning trots att detta kanske inte funkar som tänkt!

Visa signatur

.:bjorn