Novis på internet får inte igång det. Villa/Fiber

Permalänk
Medlem

Novis på internet får inte igång det. Villa/Fiber

Hej! Har precis flyttat till ett hus (dödsbo) där fiber finns (tror jag iaf) Men jag får inte igång det. Har bahnoff som internetleverantör och de säger att tjänsten är igång.

Tror det är open infra som "äger" fibern och om jag förstått det rätt så är en felanmälan gjord nu om att fibern inte fungerar, men ingenting händer.

Har någon gammal inteno router och tänkte höra

Wan-lampan - ska den lysa konstant om allt fungerar?
Lan 1 är det internet?
Lan 2 extra port för internet?
Lan 3 Tv ?
Lan 4 Telefon?

Bifogar en bild på åbäket http://www.bilddump.se/bilder/20200707195732-2a00:801:738:e34...

http://www.bilddump.se/bilder/20200707195843-2a00:801:738:e34...

Hur jag än kopplar så fungerar inget, varken tv (comhem) eller internet (bahnhof)

Är det Open infra som inte satt igång boxen då?

Tacksam för svar mvh.

Permalänk
Medlem

Lite otydlig info.
Är detta din ända"router"? Ser ut som "fiber-fördelare".

Din Router ska kopplas in på WAN porten, därefter fördela ut trafiken.

Permalänk
Medlem

@Danne213: Du har ingen fiber inkopplad. Den vänstra delen av din utrustning är mediakonvertern, där skall det komma in en fiber ... på undersidan till den lite tjockare anslutningen. https://www.intenogroup.com/products/legacy/xg-fiber-tray/

Vet du var fibern kommer in i huset?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd

Som @Patriksan skriver så är det ingen fiber inkopplad och då är frågan om det finns någon mer box på annat ställe i huset. Fiberboxen brukar sitta någonstans på ytterväggen mot gatan då det är kortaste vägen att gräva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

@Danne213: Du har ingen fiber inkopplad. Den vänstra delen av din utrustning är mediakonvertern, där skall det komma in en fiber ... på undersidan till den lite tjockare anslutningen. https://www.intenogroup.com/products/legacy/xg-fiber-tray/

Vet du var fibern kommer in i huset?

Om den inte är borrad igenom väggen och dragen in i dosan den vägen. Någon ser ut att ha gjort sig besväret att sätta en plombering på den.

Permalänk
Medlem

Lyser WAN lampan på fiberfördelaren? Den ska lysa konstant grön/orange om det fungerar.
Fiber kan komma in i den delen som är plomberad @Patriksan

LAN1 brukar vara internet
LAN2 brukar vara IPTV

Sen kan resten användas till annat beroende på operatör.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hej på er och tack för svar. Det går att öppna den plomberade lådan om det kan hjälpa?

Ska fibern kopplas in i det uttaget undertill på lilla boxen som ser ut som comhems anslutning?

http://www.bilddump.se/bilder/20200708071016-2a00:801:738:e34...

Det här är den enda lådan som liknar internet jag har hittat hitills tror inte det finns någon annan?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Lyser WAN lampan på fiberfördelaren? Den ska lysa konstant grön/orange om det fungerar.
Fiber kan komma in i den delen som är plomberad @Patriksan

Om inte WAN dioden lyser (du ska inte ha din nätverkskabel inkopplad i WAN porten på undersidan) så är det inte så mycket vi kan hjälpa till med. Det är bara att ringa supporten och se till att de få ut någon som tittar på det ifall de säger att noden är aktiverad.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

Det man ser på bilden så ser WAN porten ut att lysa så prova koppla in en nätverkskabel i någon av de andra LAN-portarna till en dator så ska det funka. Om inte så är det supporten som gäller.
Den LAN-porten du provar med ska börja blinka eller lysa när du sätter i en kabel och dator.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Wan porten lyser för jag har en nätverkskabel inkopplad till min egna amplifi router den sitter på Lan 1 nu. Annars är den död och amplifi säger att inget ip finns. Har provat Lan 1 direkt till laptop också det hjälpte inte heller. Får ligga på Open infra då. Tack för svar!

http://www.bilddump.se/bilder/20200708075345-2a00:801:738:e34...

Permalänk
Medlem

om jag ser bilderna rätt, så finns det inge fiber indraget in i konverteraren utan enbart den svarta som ger ström till det hela.

rätta mig om jag ser fel

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

om jag ser bilderna rätt, så finns det inge fiber indraget in i konverteraren utan enbart den svarta som ger ström till det hela.

rätta mig om jag ser fel

Har du kollat på den senaste bilden då han öppnat konverten, där finns en fiber indragen.

Skrivet av Danne213:

Wan porten lyser för jag har en nätverkskabel inkopplad till min egna amplifi router den sitter på Lan 1 nu. Annars är den död och amplifi säger att inget ip finns. Har provat Lan 1 direkt till laptop också det hjälpte inte heller. Får ligga på Open infra då. Tack för svar!

http://www.bilddump.se/bilder/20200708075345-2a00:801:738:e34...

Låter som du får kontakta din leverantör. WAN-porten borde lysa även om du inte har kabel in då den kommer via fibern (blå kontakt).
Har du provat starta om hela boxen, sånt kan lösa många problem. Dra ur nätsladden och låt den vara avstängd ett par minuter. Sätt tillbaka och håll tummarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Du har nog ingen signal på andra sidan fibern. Om kunden bara dragit in fiber men inte betalat för aktivering, så kan det vara så. Det är 2 fiber dragna till dig (ett par), varav ena går till COAX (TV uttaget) och andra till mediaomvandlaren (intendo).

Dina grejer ska kopplas in på LAN1. WAN ska lysa om fibern är aktiv oavsett om du har grejer ikopplade eller inte, men den är svart mao är fibern 1. trasig eller 2. inte aktiverad hos leverantören.

Ring dom som hanterar nätet, alternativt felanmäl hos ISP. Men du får kanske snabbare hjälp om du ringer direkt, annars är det nog ett par veckor bort om det går via ISP (bahhof).

Permalänk
Medlem

Okej tack, får ringa open infra igen och fråga vad som händer. De som bodde här innan har haft fiber och det drogs in i hela området för 6-8 år sen.

Permalänk
Medlem

Vad sa supporten ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det var förmodligen inte aktiverat från open infra. Testade på skoj att uppdatera Tivo och det funkade.