Samsung lanserar UV Sterilizer för desinfektering av telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det många inte vet är att ska du desinfektera meningsfullt, då ska ytan vara helt täckt av desinfektionsmedel i tiotals sekunder. Alltså helt blöt. Detta går hårt åt grejorna.

Har läst kommentarer på ett sjukhus där elektriker gjorde sig lustiga över att vårdpersonalen dränkt belysningsknappar med sprit och orsakat problem. Det är snarare det som krävs....

Både ja och nej!
Ja, ytan måste vara helt täckt av sprit och ska ges tid att lufttorka för effekt!
Nej, det krävs inte att "dränka" något i sprit. Så länge ytan är ordentligt täckt (ej rinnande) och får lufttorka så räcker det. Hemligheten ligger många gånger i att behandla ytan med sprit i kombination med mekanisk rengöring, inte volymen sprit så länge som ovanstående uppfylls!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Helt galet, se till att ingen annan använder teelfonen och lägg den inte på platser dom kan ha virus/bakterier du inte vill ha. De bakterier du själv överför till telefonen gör dig inte mer skada för att de legat på din mobil. Att sprita telefonen när man kommer hem kan möjligen vara en idé om dina händer desinficeras i samma stund, men använd ytdesinfektion och inte handsprit för guds skull. Desinficera händerna innan du tar i mobilen om de varit i kontakt med människor eller offentlig miljö. Hur ska du kunna lägga mobilen i UV-lådan utan att sprida bakterier/viruset på utsidan av lådan?

Dagens e-waste-uppfinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag drar över telefonen med handsprit efter jag har varit ute, det borde fungera bättre?

Kom bara ihåg att det klassiska magsjukeviruset inte påverkas alls av handsprit eller ytdesinfektion. Där krävs det klorin

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som (seriöst alltså) diskar min telefon med diskmedel och mjuk svamp. 😇

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Inte varit sjuk på säkert 5 år sedan jag började sprita mobilen och tvätta händerna så fort jag kommer hem så en sån här blir det nog för att spara på spriten.

Med tanke på att det vanliga förkylningsviruset och influensan är luftburna så rör det sig nog mer om tur än något annat...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

bara jag som använder min telefon så om jag smittas smittar jag nog bara mig själv, dessutom är det bra att vara lite sjuk ibland då kroppen lär sig och blir bättre på att försvara sig.

Går säkert åt som smör och än sålänge är det bara företaget som ger garantin om att den dödar 99% av alla bakterier.

Eftersom vi människor konstant är täckta av miljarder av bakterier så blir nog telefonen lika skitig igen väldigt snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

bara jag som använder min telefon så om jag smittas smittar jag nog bara mig själv, dessutom är det bra att vara lite sjuk ibland då kroppen lär sig och blir bättre på att försvara sig.

Går säkert åt som smör och än sålänge är det bara företaget som ger garantin om att den dödar 99% av alla bakterier.

Eftersom vi människor konstant är täckta av miljarder av bakterier så blir nog telefonen lika skitig igen väldigt snabbt.

Alla utomstående bakterier och virus som du får på händerna av olika handtag, knappar och människor då. Du tror inte dessa hamnar på telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Alla utomstående bakterier och virus som du får på händerna av olika handtag, knappar och människor då. Du tror inte dessa hamnar på telefonen?

Mina goa bakterier slaktar dom. Det är mina home boys.

Blev sjuk i corona och innan det var det ca runt ett år innan jag hade något.
Tror inte denna grej ökar mina chanser speciellt mycket. Det är bra att röra sig och ha kontakt med mycket bakterier och virus för att få ett starkt immunförsvar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

main mobilen tar man ju aldrig utanför hemmet såklart. den älskar man för mycket.