Ubiquiti marknadsför Unifi Video – ett halvår innan den stängs ned

Permalänk
Melding Plague

Ubiquiti marknadsför Unifi Video – ett halvår innan den stängs ned

Plattformen Unifi Video marknadsförs blott en månad före Ubiquiti meddelar att tjänsten stängs ned ett halvår senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen korrekt "uppgradera till alternativet Unifi Protect som inte erbjuder lokal hantering av inspelat material"? Jag har i varje fall mina inspelningar lokalt på min Cloudkey.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@joakim99: Det ser ut som att du har rätt i det, och den meningen är korrigerad till att det kräver inköp av kompatibel hårdvara.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Var det inte LTT Linus som monterade det i sitt hus för några veckor sedan? Antar att det går att vänta en "Rant" video från honom...

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av joakim99:

Är detta verkligen korrekt "uppgradera till alternativet Unifi Protect som inte erbjuder lokal hantering av inspelat material"? Jag har i varje fall mina inspelningar lokalt på min Cloudkey.

Nope. Jag gnällde över att Unifi Protect kräver ny hårdvara som många inte räknat med i kostnaden när de valde Unifi. För er som vill veta mer om detta så är följande inspelningsenheter kompatibla än så länge (kommentera gärna om ni känner till fler).
* Unifi Cloud Key 2 Plus
* Unifi Dream Machine Pro
* Unifi Protect NVR.

Framtiden för övriga NVR-modeller är oklar.

"UniFi Protect is currently only available on the UniFi Cloud Key Gen2 Plus. Support for the UniFi Application Server XG (UAS-XG) and the UVC-NVR / UVC-NVR-2TB are being evaluated for future release."
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360011480554-UniFi-Prot...

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Baxtex:

Var det inte LTT Linus som monterade det i sitt hus för några veckor sedan? Antar att det går att vänta en "Rant" video från honom...

Han hoppade lyckligtvis direkt in på ersättaren Unifi Protect.
https://www.youtube.com/watch?v=NkjD4xIhfTw

Permalänk
Medlem

nu kanske jag har matkoma sen middagen så jag är lite trög.

Det är alltså inga problmem att migrera nuvarande kameror till protect.
Men nuvarande kameror går ändå end of life och slutar få uppdateringar, men fortsätter fungera?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av issue:

nu kanske jag har matkoma sen middagen så jag är lite trög.

Det är alltså inga problmem att migrera nuvarande kameror till protect.
Men nuvarande kameror går ändå end of life och slutar få uppdateringar, men fortsätter fungera?

När det gäller kamerorna så går de att migrera till den nya Unifi Protect-plattformen (undantag för första generationen men den har jag för mig att redan är end-of-life ändå). Kamerorna går alltså att använda vidare. Det som slutar fungera är molntjänsten som kopplar samman kamerorna med Unifi Video-servern, vilken samtidigt slutar få säkerhetsuppdateringar. Som administratör behöver du därför migrera kamerorna till Unifi Protect och skaffa en Unifi Protect-inspelare (se tidigare kommentar för lista över kompatibel inspelningshårdvara).

Permalänk
Medlem

@nikka: a men vad i helvete! Jag missade det där med kompatibel hårdvara utan förutsatte att jag kunde installera protect på egen server, precis som med Unifi video.
Och nu har jag nyligen köpt Ubiquiti Dream Machine som har en inbyggd Cloud key, så då ska jag behöva köpa ännu en Cloud key bara för mina kameror? Vilket skräp.

Finns det något officiell tråd där jag kan få skrika av mig lite?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@issue: jag vet inte om det finns en tråd specifikt för Unifi Video, men det finns en för Unifi mer brett, där kanske en mått av skrikande kan göras? Det finns en tråd om NVR vs Protect, men jag skulle tro att den större Unifi-tråden är bättre för allmän diskussion.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: nu var det på Ubiquitis forum jag tänkte skrika av mig, här på SWEC gör det nog ingen större nytta men har skapat en tråd på deras forum där jag uttrycker mitt missnöje med att behöva köpa en till cloud key bara för kameror när jag redan har en... Hmpf.. me angry...

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@loevet: nu var det på Ubiquitis forum jag tänkte skrika av mig, här på SWEC gör det nog ingen större nytta men har skapat en tråd på deras forum där jag uttrycker mitt missnöje med att behöva köpa en till cloud key bara för kameror när jag redan har en... Hmpf.. me angry...

Du kan köpa en Unifi Protect NVR och köra vidare på din Cloud Key i din Dream Machine.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Du kan köpa en Unifi Protect NVR och köra vidare på din Cloud Key i din Dream Machine.

Absolut, går att köpa mycket. Men börjar bli trött på att köpa nu. Tycker nog att de är tråkigt att de erbjuder en mjukvara som de sedan tar bort och ersätter med en hårdvara. Hade inte gnölat om de bara gjort nya protect-mjukvaran tillgänglig så jag hade kunnat installera den på befintlig hårdvara för video

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Säger sig självt att produktuppdateringar skall finnas garantitiden ut, i Sverige 2 år. Annars får Ubiquiti köpa tillbaka produkterna.

Har visserligen köpt Ubiquiti, men INTE unifi, och jag kommer nog att hålla mig till EdgeMax produkterna. Molnet är inte vitt och fluffigt som många vill inbilla oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@issue: Går det inte att migrera UniFi Video till en VM och köra UniFi Protect på din Cloud Key/DM? Edit: Gissar på att Cloud Key Gen2 eller UniFi NVR krävs för att köra UniFi Protect.

Permalänk
Medlem

Kul me grejer

Det är kul med nya grejer!
En cloud key 2 + är inte speciellt dyr, och då är man med på tåget.

Jag funderar på deras senaste 4k kamera, den verkar mumma...

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@nikka: a men vad i helvete! Jag missade det där med kompatibel hårdvara utan förutsatte att jag kunde installera protect på egen server, precis som med Unifi video.
Och nu har jag nyligen köpt Ubiquiti Dream Machine som har en inbyggd Cloud key, så då ska jag behöva köpa ännu en Cloud key bara för mina kameror? Vilket skräp.

Finns det något officiell tråd där jag kan få skrika av mig lite?

Du kan ju alltid använda officiella communityn. Där gapas det rätt friskt av alla Beta testare.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Säger sig självt att produktuppdateringar skall finnas garantitiden ut, i Sverige 2 år. Annars får Ubiquiti köpa tillbaka produkterna.

Om det är programvaran Unifi Video du menar så har den varit gratis att ladda hem. Kamerorna fungerar fortsatt fint som sagt.

Permalänk
Medlem

Men om jag kör Unifi Video lokalt och kopplar de befintliga kamerorna som finns nu, gen 1 och 2 och 3, så är det väll ingen ko på isen? Eller har jag missat poängen?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Verkar handla om en inlåsning till Protect främst, befintlig utrustning lär fungera vidare. Inte helt orimligt att de vill slippa stödja två olika varianter. Problemet är väl att de låser det till enbart deras egen hårdvara. Lite otydligt där hur det blir med kamerorna och vilka som ev fortfarande kommer få uppdateringar.

Låter som att alternativen där kommer att vara:
A. Köp hårdvara (NVR) som stöder Protect, dvs enbart deras egen.
B. Använd någon annan plattform/mjukvara för att nå kamerorna (ex vis Zoneminder el Blue Iris.

Hm. Haft planer på att sätta upp system med Unifi Video på två olika ställen nu i sommar. Har en massa kameror, servrar m m.
Får omvärdera lite hur det blir lämpligast att göra.
Svarade för en stund sen i en tråd om huruvida man kör Linux, kanske detta blir orsaken att börja med det.

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker man ju att det borde gå att plocka ut relevanta delar av firmwaren från en UDM Pro och se om det går att sparka igång den på annan hårdvara (gissningsvis ARM-baserad eller via QEMU).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Säger sig självt att produktuppdateringar skall finnas garantitiden ut, i Sverige 2 år. Annars får Ubiquiti köpa tillbaka produkterna.

Har visserligen köpt Ubiquiti, men INTE unifi, och jag kommer nog att hålla mig till EdgeMax produkterna. Molnet är inte vitt och fluffigt som många vill inbilla oss.

De har ett års garanti, du tänker nog på reklamationsrätt som är 3 år i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Säger sig självt att produktuppdateringar skall finnas garantitiden ut, i Sverige 2 år. Annars får Ubiquiti köpa tillbaka produkterna.

Har visserligen köpt Ubiquiti, men INTE unifi, och jag kommer nog att hålla mig till EdgeMax produkterna. Molnet är inte vitt och fluffigt som många vill inbilla oss.

Mja det säger sig självt att dom inte kan supporta det hur länge som helst. Däremot borde det göras väldigt tydligt vid köp hur länge det finns uppdateringar och produkten stöds. Det är svinigt att marknadsföra något som har planerat EOL om 6 månader.

Som jag förstått det har molnlösningen varit kostnadsfri? Varför har dom inte en prenumerationstjänst?

Permalänk
Medlem

Verkar finnas utrymme för en del missförstånd. Av det jag tror mig förstå är detta lite en höna av en fjäder, jag kan ju som sagt missförstått något.

Jag förstår dock inte hur protect är molnbaserad mer än en inloggningsportal, har inte ens sett något sätt att molnlagra klipp. Har en Cloud Key Gen 2 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men om jag kör Unifi Video lokalt och kopplar de befintliga kamerorna som finns nu, gen 1 och 2 och 3, så är det väll ingen ko på isen? Eller har jag missat poängen?!

Kon är ju just det att de slutar supportera och utveckla Unifi Video för lokalt bruk, de tar bort "molnet" samt så försvinner med största sannolikhet mobilappen.
De finns de (som jag) som då har dedikerad hårdvara för Unifi Video, och om jag då vill fortsätta få nya features eller säkerhetsuppdateringar så räcker det nu inte med att ladda ned nya Unifi Protect och installera på befintlig hårdvara då de inte släpper Protect som fristående mjukvara, utan vill jag ha det så får jag helt enkelt köpa ny hårdvara från ubiquiti med Protect på.
Det är det jag stör mig på

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Den här artikeln är väldigt missvisande. Ingen hårdvara förutom Unifi NVR som slutade säljas 2016 blir av med stödet. Alla kameror från Ubiquiti kommer fortfarande fungera i Unifi Protect, som dock kräver hårdvara, men alla deras kameror har webbgränssnitt där man kan välja mellan olika standard protokoll och därmed använda sig av vilken mjukvara man vill. Ingen ko på isen mao.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Egentligen tycker man ju att det borde gå att plocka ut relevanta delar av firmwaren från en UDM Pro och se om det går att sparka igång den på annan hårdvara (gissningsvis ARM-baserad eller via QEMU).

Jag kör en virtualiserad Debian(x86) med Unifi Protect som fungerar kanon. Enda problemet är att de två senaste uppdateringarna inte har gått att installera, har version 1.13.1 och senaste är 1.13.3.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Som protect användare så ser jag chansen att köpa några till kameror billigt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Jag kör en virtualiserad Debian(x86) med Unifi Protect som fungerar kanon. Enda problemet är att de två senaste uppdateringarna inte har gått att installera, har version 1.13.1 och senaste är 1.13.3.
https://i.imgur.com/eG114nZ.png

Intressant. Jag tänkte inte ens på att klienten kanske fortfarande var skriven i Java nu när de inte behövde stödja annat än sina egna hårdvaruplattformar. Det är ju dock rimligt då de säkert har flertalet Java-utvecklare i sina utvecklingsteam och förmodligen även har lånat en del kod från Unifi Video.

Är binärerna extraherade från firmwaren för någon enhet som inkluderar det stödet som jag spekulerade i ovan? Vad får du för fel när du försöker köra de senaste versionerna?

EDIT: Jaha, det finns som paket i deras APT repository. Lustigt att de har en version för x86-64. Finns det någon av deras egna produkter som kör den arkitekturen?

EDIT 2: Det verkar som att det kanske är en version tänkt för UAS-XG som kör en Xeon-processor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant. Jag tänkte inte ens på att klienten kanske fortfarande var skriven i Java nu när de inte behövde stödja annat än sina egna hårdvaruplattformar. Det är ju dock rimligt då de säkert har flertalet Java-utvecklare i sina utvecklingsteam och förmodligen även har lånat en del kod från Unifi Video.

Är binärerna extraherade från firmwaren för någon enhet som inkluderar det stödet som jag spekulerade i ovan? Vad får du för fel när du försöker köra de senaste versionerna?

EDIT: Jaha, det finns som paket i deras APT repository. Lustigt att de har en version för x86-64. Finns det någon av deras egna produkter som kör den arkitekturen?

EDIT 2: Det verkar som att det kanske är en version tänkt för UAS-XG som kör en Xeon-processor.

De hade för runt ett år sen filerna tillgängliga av misstag. Jag lyckades efter mycket om och men få igång en av alla packet jag testade att installera. Har kört i snart ett år och det är lika stabilt och faktiskt snabbare än på cloudkeyn. Det fungerade fram till för någon månad sen att helt automatiskt uppdatera mjukvaran precis lika enkelt som på UCK-G2+. Idag får jag 404 meddelande när jag trycker på uppdatering nu knappen.

Ja precis deras XG Server kör x86.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi