Burk för rendering, illustration och lite CAD

Permalänk

Burk för rendering, illustration och lite CAD

Behöver en ny burk till kontoret då laptopen hostar gång på gång. För tillfället sitter jag på en Macbook Pro 2019 15-inch, 2,6 GHz 6-Core Intel Core i7, 16GB Ram, Radeon Pro 555X 4GB som då inte gillar större illustratorfiler eller indesigndokument. Rendera går ok men datorn blir megavarm. Gör ingen videoredigering öht.

Jag har kikat in detta bygge på Komplett, är jag rätt eller fel ute? Kan jag skala av 10 000 kr och fortfarande få en bra maskin för mina behov, eller kommer jag behöva fläska på mer ändå?

Uppskattar all input.

Mer information
Permalänk
Medlem

Vilken typ av rendering pratar vi om? Rendering av Illustrator/InDesign till färdiga outputs eller 3D-rendering i ex Cinema 4D?

Generellt; Du behöver troligtvis inte en workstation med dyr Xeon-processor och dyr Quadro-grafik. En bra dator typ speldator med snabb processor och ett Nvidia-grafikkort med Nvidias Studio-drivrutiner skulle förmodligen fungera väldigt bra.

För 3D-rendering som använder CPUn är AMD Ryzen-system med många kärnor att rekommendera, men en Intel-processor kommer högst troligt att ge bättre prestanda/vara snabbare i Adobe-program som Illustrator och InDesign.

Vad känns viktigast för dig?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Vilken typ av rendering pratar vi om? Rendering av Illustrator/InDesign till färdiga outputs eller 3D-rendering i ex Cinema 4D?

Med rendering syftar jag till produktvisualiseringar i 3D, i program som Keyshot och Blender.

Permalänk
Medlem

Byggde själv en dator till kontoret med liknande behov. Dock ca ett år sedan så finns säkert några nya komponenter att stoppa in. Supernöjd med min! Fick mycket info när jag ställde liknade fråga i följande tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1557862-kraftpaket-for...

Mycket bra info kring ämnet:

https://www.cgdirector.com/

Permalänk
Skrivet av and247:

Byggde själv en dator till kontoret med liknande behov.

Tack för tipsen! Verkar som vi båda har liknande behov så jag har tagit samma setup som dig förutom chassi och hårddisk. Hade siktat på 64GB i RAM men testar med 32 och uppgraderar senare om det skulle behövas. Länk till listan.

Hur har din rigg funkat för dig?

Permalänk
Hedersmedlem

En i9-9900K hade jag inte rekommenderat att du köper idag, när du kan köpa en i9-10900K för samma pengar om du ska köra Intel.

Men utifrån det du listat så tror jag att du egentligen skulle ha bättre behållning av en Ryzen-processor för t.ex. Blender?

Permalänk
Medlem

Du vill ha en dator med så många kärnor som möjligt om du ska cpurendera. Dessutom är ett RTX grafikkort nästan ett krav då GPU-rendering är så pass mycket snabbare, renderar du även i blender så är deras denoiser riktigt bra med RTX grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ryzen nu i blender, och det fungerar perfekt både i bledner och i adobe media encoder (gör VFX), men vilken av motrerna i blender komemr du köra?
Om du kör blender render: ta en stark CPU och mycket ram.
Om du kör cycles: Ta en RTX GPU, gärna flera! och sen massor med Vram och RAM till det. CPU spelar liten roll.
Största skillanden för mig var när jag gick från ett RTX 2060 till ett RFTX 2060 och ett RTX2070, då gick renderingstiderna ned med nästan 40%.
men det beror på vad du prioriterar, vilka scener du renderar osv. Samt vad datorn primärt ska användas till.

i övrigt skulle jag ha valt en Ryzen antingen Threadripper eller 12-kärning standard AM4 processor. Du tjänar så oändligt mycket i den typen av arbetslaster på stark flertrådad presntanda. programmen uppdateras i varje batch med bättre trådning och det går allt effektivare ut över kärnorna. hyperthreading är totalt värdelöst om du anvädenr alla trådar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Men utifrån det du listat så tror jag att du egentligen skulle ha bättre behållning av en Ryzen-processor för t.ex. Blender?

Skrivet av sarlucic:

Dessutom är ett RTX grafikkort nästan ett krav då GPU-rendering är så pass mycket snabbare, renderar du även i blender så är deras denoiser riktigt bra med RTX grafikkort.

Skrivet av Nbwu:

i övrigt skulle jag ha valt en Ryzen antingen Threadripper eller 12-kärning standard AM4 processor.

Låter som att så länge jag kör en Ryzen (tänkte isf 3950X) tillsammans med ett RTX 2080 Ti så ska jag vara på det torra?

Permalänk
Medlem

Har själv en liten mediaburk byggd för samma ändamål.

Threadripper 2970WX, 32 gig ram, nyligen uppgraderad med 2070 Super.

Den äter allt jag slänger till den både i keyshot och vray

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

@ODDNAME: Alright, vad kör du för moderkort till det? Vad ligger totalkostnaden på? Vill hålla mig runt 30k totalt.

Permalänk
Medlem

När den byggdes låg kostnaden under 30k, nu har ju 2970 sjunkit i pris, finns andra ryzen etc, så 30k är nog inte alls omöjligt

Moderkortet jag kör är ett ASRock X399M TAICHI

Tanken var ett custom chassi från början med satsade på ett silenco till slut och här står bygget i hyllan

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Tillbaka till AMD då igen! Listan landar på detta, något över budget, men ska räcka ett bra tag framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Tillbaka till AMD då igen! Listan landar på detta, något över budget, men ska räcka ett bra tag framöver!
https://i.imgur.com/3XDP01W.png

Jag skulle köra på högst ett 2070 super idag för att den serien är så gammal redan och det bara är några månader bort till nästa som ryktas vara mycket snabbare och mer energieffektiv.

I övrigt kan det vara värt att fundera över threadripper även om det såklart blir ganska mycket dyrare. Fördelen är mer PCIe banor och nästan obegränsad max-prestanda ifall du vill ha mer kärnor. Tror dock det är overkill här.

Känns för övrigt väldigt snålt med 500GB SSD, jag skulle satsa på mer definitivt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag skulle köra på högst ett 2070 super idag för att den serien är så gammal redan och det bara är några månader bort till nästa som ryktas vara mycket snabbare och mer energieffektiv.

Alright, är prestandan ingen skillnad menar du? Halverar kostnaden med ett 2070 så det är såklart välkommet! Men kortet som åker in i burken nu kommer få sitta kvar. Får hålla mig borta från att läsa om nylanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Alright, är prestandan ingen skillnad menar du? Halverar kostnaden med ett 2070 så det är såklart välkommet! Men kortet som åker in i burken nu kommer få sitta kvar. Får hålla mig borta från att läsa om nylanseringar.

Jag menar att du inte kastar bort 9000kr på ett två år gammalt kort som snart kommer vara mid-range. 2000 serien var dålig för sin prestanda redan när den kom och har inte blivit mycket billigare.

Viktigaste aspekten för de flesta GPU-accelererade effekter och sådant är att man har tillräckligt med VRAM på GPU och jag tror 8GB räcker till det mesta (men jag kan ha fel här).

Kan du vänta till Oktober eller i alla fall uppgradera GPU då och sälja den du köper nu skulle det vara bäst tror jag. Grafikkort är bokstavligen 3-4 skruvar att byta inklusive att chassit ska öppnas...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Viktigaste aspekten för de flesta GPU-accelererade effekter och sådant är att man har tillräckligt med VRAM på GPU och jag tror 8GB räcker till det mesta (men jag kan ha fel här)

Villa kort är bra och kapabla istället för denna serie? Kan väl inte vara så att grafikkortsmarknaden varit avsaknad av bra kort de senaste två åren?

Permalänk
Medlem

Japp, som sagt, är supernöjd med bygget. Har fungerat felfritt sen dag ett!

Men som dom andra säger, idag skulle jag köpt Ryzen, hade inte släppts när jag byggde min. Satt lite i samma situation som du gör nu iom att nya grafikkorten inte är långt borta. Men jag valde ändå att köpa, svårt att alltid tajma och det kommer ständigt nya prylar.

Men jag skulle fundera på behovet om du skall rendera via CPU eller GPU. Jag valde färre kärnor till fördel för snabbare hastighet samt värre grafikkort. Jag sitter inte bara och renderar och då vill man ha rappt system, inte alltid att alla kärnor utnyttjas.

Ryzen 9 3900X tycker jag också verkar intressant om man vill spara lite pengar. Funderar själv på att bygga ihop en budget-variant för hemmakontoret med 3900X och ett RTX2070.

Du kan alltid stoppa i fler GPUer senare om du vill uppgradera. Så länge resten av systemet stöder det...

Permalänk

Läste på lite om grafikkorten och känner nog att ett 2080 Super räcker gott för mig. Hamnar således på detta

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli problem att köra dubbla fläktar. Standard höjd för d15 är 165mm med upp till 32mm höga minnen. Trident neo z är 41mm dvs du får flytta fläkten 9mm och gör därmed kylaren 174mm hög. Max höjd i carbide 275q är 170mm

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Läste på lite om grafikkorten och känner nog att ett 2080 Super räcker gott för mig. Hamnar således på detta
https://i.imgur.com/PCXRiuN.png

Jag tror du kommer bli nöjd med det bygget!

Inga stora slösade pengar och svårt att få perfekt prestanda för pengarna i denna prisklass. Alla val är kompromisser och du väljer här lite bättre prestanda för lite mer pengar, helt ok för mig!

Det bör dock sägas att det går att bygga en dator som presterar ca 80% av detta för kanske en halverad budget, och om man tummar på kvalitet och funktioner kanske man kan klämma in några procent till för samma pengar. Sammanfattningsvis är det dock överlag rimliga val och datorn kommer lätt gå att uppgradera på alla fronter om andan faller på i framtiden.

Det ska också poängteras att inte allt har med prestanda och renderingstider att göra i kreativa arbetsflöden...

https://m.youtube.com/watch?v=Pc31L3zJiaU

@Oppna:
Det går att sätta fläkten på baksidan av kylaren utan stort tapp i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror du kommer bli nöjd med det bygget!

Inga stora slösade pengar och svårt att få perfekt prestanda för pengarna i denna prisklass. Alla val är kompromisser och du väljer här lite bättre prestanda för lite mer pengar, helt ok för mig!

Det bör dock sägas att det går att bygga en dator som presterar ca 80% av detta för kanske en halverad budget, och om man tummar på kvalitet och funktioner kanske man kan klämma in några procent till för samma pengar. Sammanfattningsvis är det dock överlag rimliga val och datorn kommer lätt gå att uppgradera på alla fronter om andan faller på i framtiden.

Det ska också poängteras att inte allt har med prestanda och renderingstider att göra i kreativa arbetsflöden...

https://m.youtube.com/watch?v=Pc31L3zJiaU

@Oppna:
Det går att sätta fläkten på baksidan av kylaren utan stort tapp i prestanda.

Absolut går det, men ha i beaktning om du sätter dom i pull/pull så kan man få riktigt sköna missljud. Jag gjorde det på min och läste en om några andra här på swec som också fick någon resonans mellan chassifläkt och CPU fläkt. Både med en fractalfläkt och noctua. Med detta sagt så fungerar D15 bra med bara en fläkt samt att det alls behöver bli resonans med ett annat chassi eller annat moderkort. Men hade jag haft möjlighet när jag köper nytt hade jag nog kollat på lågprofilram istället.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det bör dock sägas att det går att bygga en dator som presterar ca 80% av detta för kanske en halverad budget, och om man tummar på kvalitet och funktioner kanske man kan klämma in några procent till för samma pengar. Sammanfattningsvis är det dock överlag rimliga val och datorn kommer lätt gå att uppgradera på alla fronter om andan faller på i framtiden.

Det ska också poängteras att inte allt har med prestanda och renderingstider att göra i kreativa arbetsflöden...

Stort tack för denna kommentar! Jag har en bärbar vid sidan av "huvudarbetet" som funkar helt ok för Adobetjafset, duger i krig osv, medan den stationära ska vara draghästen merparten av tiden. Om du skulle sätta ihop den dator som presterar 80% av detta, vad skulle du ändra?

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt detta. Notera dubbla grafikkort. Dessa presterar tillsammans minst 50-60 procent bättre i blender-rendering jämfört med ett ensamt 2080 Ti, för bara ca 2000 kr mer. Intel-processorn presterar bättre i själva arbetet med blender, pga högre enkeltrådsprestanda. Vid rendering är det till 90 procent grafikkorten som kommer att göra jobbet, så en lite sämre prestanda för själva processorn där är lätt att offra mot lägre kostnad (som ger bättre renderingskapacitet) och bättre prestanda vid modellering.
Minneshastigheten spelar ingen egentlig roll, så dessa duger utmärkt. Lite större lagring, för det är väl snålt med 500 GB, men det går ju att skala av en slant om man vill det och lägga till lagring senare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13884366

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Stort tack för denna kommentar! Jag har en bärbar vid sidan av "huvudarbetet" som funkar helt ok för Adobetjafset, duger i krig osv, medan den stationära ska vara draghästen merparten av tiden. Om du skulle sätta ihop den dator som presterar 80% av detta, vad skulle du ändra?

80% är lite löst definerat om vilka delar av prestandan som mäts, men för att göra det enkelt:
1. 3700X, lika snabb på allt som inte är rendering. Ta en extra kaffe så är det klart ändå
2. 2070 super, samma mängd VRAM så ska klara samma nivå av alla filter som det andra kortet (vad jag vet)
3. Moderkort med B450 kostar ofta under halva det du valt. Till exempel MSI MAX serien hat lovat stöd för dagens och framtidens serier på denna plattform
4. En av de billigare SSD enheterna på 1TB kommer inte så ofta märkas och kostar under 1500kr

Inte detaljkollat allt, men för det mesta är det liknande. Går att spara hundralappar och så överallt, men kankske är onödigt i vissa fall.

Det mesta ’vardagliga’ arbetet kommer vara snarlikt på denna maskin, men de gånger du renderar är den såklart segare. Beror helt på ditt arbetssätt hur det kommer påverka dig. Titta på videon ovan, han beskriver ganska bra varför han inte behöver en bättre dator än en quadcore trots ganska tunga saker för att han inte renderar/exporterar så ofta och gör massor med andra saker med datorn som inte kräver allt annat. Men kostar det dig en timme i veckan kanske det är värt kostnaden för din del?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wowbagged:

Läste på lite om grafikkorten och känner nog att ett 2080 Super räcker gott för mig. Hamnar således på detta
https://i.imgur.com/PCXRiuN.png

Nu när du fått en slant över skulle jag råda att byta ut minnena mot två av dessa.
Samsung DDR4 2666MHz ECC, 1958 kr/st
Med två stycken, får du 64 GB ECC-minne, skulle inte det räcka så kan du köpa två till och få 128 GB.
De är inte buffrade, även om prisjakts rubrik antyder det.

Ett billigare bygge här nedan, tillkommer minne enligt ovan, drygt 21 500 kr med 64 GB (Minnet kostar 4000 kr) och 25 500 kr med 128 GB (Minnet kostar 8000 kr).
Moderkortet har WiFi, 2,5 GB Ethernet, två NVMe platser 6 SATA-porter och klarar upp till 128 GB minne, ECC-minne och vanligt.

Lite info om hårdvara tillsammans med Adobe Premiere Pro.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Fel chassi.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Intel-processorn presterar bättre i själva arbetet med blender, pga högre enkeltrådsprestanda. Vid rendering är det till 90 procent grafikkorten som kommer att göra jobbet, så en lite sämre prestanda för själva processorn där är lätt att offra mot lägre kostnad (som ger bättre renderingskapacitet) och bättre prestanda vid modellering.

Otippat val av processor måste jag säga! Minst 50% av arbetet kommer ligga i Adobepaketet med större Illustrator–, Indesign– och Photoshopfiler, hur skulle datorn prestera där kontra vad jag plockat ihop? Om valet är mellan renderingskapabilitet kontra det grafiska så faller det på det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Otippat val av processor måste jag säga! Minst 50% av arbetet kommer ligga i Adobepaketet med större Illustrator–, Indesign– och Photoshopfiler, hur skulle datorn prestera där kontra vad jag plockat ihop? Om valet är mellan renderingskapabilitet kontra det grafiska så faller det på det senare.

Jag skulle säga att ’alla’ moderna processorer är snabba nog för det grafiska arbetet i adobe som att klippa videos eller foton. Där kommer inte processorns prestanda påverka nämnvärt. Mycket viktigare med en SSD och tillräckligt med RAM för att det ska kännas ’snappy’.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Otippat val av processor måste jag säga! Minst 50% av arbetet kommer ligga i Adobepaketet med större Illustrator–, Indesign– och Photoshopfiler, hur skulle datorn prestera där kontra vad jag plockat ihop? Om valet är mellan renderingskapabilitet kontra det grafiska så faller det på det senare.

Det vet jag inte. Jag utgick från informationen i början av tråden, där det handlade om 3D-arbete i bl a blender. För det är mitt "paket" väldigt starkt.

Men enligt Puget Systems som testar, så verkar det vara jämnt skägg mellan toppmodellerna av Ryzen och Core gen 9 i Photoshop. Kanske gäller det även Illustrator och Indesign? I så fall är det ju ingen praktisk skillnad där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wowbagged:

Otippat val av processor måste jag säga! Minst 50% av arbetet kommer ligga i Adobepaketet med större Illustrator–, Indesign– och Photoshopfiler, hur skulle datorn prestera där kontra vad jag plockat ihop? Om valet är mellan renderingskapabilitet kontra det grafiska så faller det på det senare.

Vet inte om du kollat denna sida, kanske kan vara av intresse?
Recommended Systems for Adobe Premiere Pro

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |