MSI:s VD föll från 7:e våningen på MSI:s kontor idag

Permalänk
Medlem

Usch vad hemskt, lider med hans familj, vänner och anhöriga. Han var inte mycket äldre än jag.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att asiater jobbar ihjäl sig (fördomsfullt men sant).

"Karoshi," as it's known, involves employees committing suicide or suffering from heart failure and stroke because of long work hours."

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

MSI VD Charles Chiang samt en general manager har tyvärr avlidit efter fall från en byggnad. Vi måste tyvärr säga RIP!

https://www.tomshardware.com/news/msi-ceo-charles-chiang-dead...

Är väl ändå Charles som var general manager och CEO, inte två olika personer?

Permalänk
Medlem

@jawik: Jag menade att Sweclockers borde ha använt ett annat ord.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag frågar, men alla ni som skriver RIP-inlägg - och i princip inget annat, tror ni att hans ande, familj eller vänner bryr sig? Värre än er är dock ändå de som, utan mer kunskap om händelsen än vad som står i artikeln, börjar spekulera huruvida det var m... eller s...:(

Väldigt lågt vattenstånd!

Permalänk

Han dog, mest troligt på den nivån är mord, MSI är ett Taiwanesiskt bolag jag gissar att kineserna tröttnade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Kom att tänka på den där figuren som gillade att demonstrera kontorets okrossbara pansarglas genom att springa och slänga sig mot det, tills ramen som glaset monterats i lossnade och föll ut och han med dem..

Det finns alltid de som avlider av ren dumhet, men då brukar det vara fall av "hold my beer" och med många vittnen. Vilket i sin tur gör att den personen blir en kandidat till "Darwin Award".

Men en VD från taket på en byggnad, om han var ensam på taket så är det troligtvis självmord. Enda orsaken jag ser till att han skulle varit där uppe i ett normalt ärende är ifall han skulle kommunicera något till en fastighetsskötare.

Mord - det känns litet långsökt, det finns bättre sätt att ta livet av någon man inte vill ha kvar. Ett stats-introducerat mord brukar dessutom vara arrangerat så att det blir en "signal" till andra. Dessutom så torde det vara överdrivet komplicerat med risk för många vittnen att kasta någon från ett tak.

Permalänk
Medlem

Man kan inte dra någon slutsats mer än att det har varit en tuff period hos MSI på senaste tiden att döma från intervjuerna som nämnts på Tomshardware. Synd är det oavsett vad som lett till denna händelse.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefanp67:

Han dog, mest troligt på den nivån är mord, MSI är ett Taiwanesiskt bolag jag gissar att kineserna tröttnade.

Finns en konspirationsteori del på Flashback gå ditt!

Permalänk

Må han minne vara en välsignelse.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ehsnils:

Men en VD från taket på en byggnad, om han var ensam på taket så är det troligtvis självmord. Enda orsaken jag ser till att han skulle varit där uppe i ett normalt ärende är ifall han skulle kommunicera något till en fastighetsskötare.

Om du verkligen vill ha lite faktisk fakta att basera dina antaganden på är takvåningen (d.v.s. sjunde våningen) av MSI:s HQ (båda byggnaderna) inredda med bland annat restaurang, gym och bänkar utomhus. Sedan är räckena närmare två meter höga och har dessutom tjocklek nog för att ha buskage planterat och räcke ovanpå det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Vad är det med alla konspirationsteorier om mord? Folk har verkligen tappat vettet. Framgångsrika människor är inte immuna mot självmord. Det finns betydligt fler saker att vara deprimerad över än pengar. Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder.

Visst finns det en liten chans att det är mord men att dra den slutsatsen utan några grunder förefaller lagom idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Om du verkligen vill ha lite faktisk fakta att basera dina antaganden på är takvåningen (d.v.s. sjunde våningen) av MSI:s HQ (båda byggnaderna) inredda med bland annat restaurang, gym och bänkar utomhus. Sedan är räckena närmare två meter höga och har dessutom tjocklek nog för att ha buskage planterat och räcke ovanpå det.

Jag tolkade det som att det var taket, men det är en mindre detalj - jag skulle i vilket fall utesluta att det var mord i detta fall. Och om det nu var från den delen med räcke så är det knappast en olycka heller.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag rensat upp i tråden. Oavsett dödsorsak är det fortfarande en människa med nära och kära som lämnat världen och skall behandlas med respekt!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlåBjörn:

Vad är det med alla konspirationsteorier om mord? Folk har verkligen tappat vettet. Framgångsrika människor är inte immuna mot självmord. Det finns betydligt fler saker att vara deprimerad över än pengar. Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder.

Visst finns det en liten chans att det är mord men att dra den slutsatsen utan några grunder förefaller lagom idiotiskt.

Erhm, Kina, Ryssland, Nordkorea... Du har kanske missat alla "olyckliga dödsfall" som varit, de har bara "råkat" vara Putinkritiker? Om vi tar Ryssland t ex. Finns verkligen många exempel på det här, och jag vet inte varför du inte uppmärksammat det.

"Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder. ". Det köper jag, och framförallt i Kina. Men att kalla det idiotiskt för att man tänker i den banan är absolut inte idiotiskt. Däremot att bara anta att det är så, bör man undvika.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Erhm, Kina, Ryssland, Nordkorea... Du har kanske missat alla "olyckliga dödsfall" som varit, de har bara "råkat" vara Putinkritiker? Om vi tar Ryssland t ex. Finns verkligen många exempel på det här, och jag vet inte varför du inte uppmärksammat det.

"Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder. ". Det köper jag, och framförallt i Kina. Men att kalla det idiotiskt för att man tänker i den banan är absolut inte idiotiskt. Däremot att bara anta att det är så, bör man undvika.

Att "tänka i den banan" är ganska annorlunda från att rent ut konstatera det som fakta, vilket många i denna tråd har/hade gjort...

Permalänk
Medlem

Vi kommer inte att ha en aning om en orsak förrän Taiwans polismyndighet gör ett officiellt uttalande, oavsett är det tragiskt och en stor förlust för familj och för MSI

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ursäkta att jag frågar, men alla ni som skriver RIP-inlägg - och i princip inget annat, tror ni att hans ande, familj eller vänner bryr sig? Värre än er är dock ändå de som, utan mer kunskap om händelsen än vad som står i artikeln, börjar spekulera huruvida det var m... eller s...:(

Väldigt lågt vattenstånd!

Men vänta nu, om man inte får diskutera (spekulera) orsak, och inte heller bara enkelt visa sin respekt - vad får man säga?

Ska tråden handla om sina erfarenheter med MSI produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Men vänta nu, om man inte får diskutera (spekulera) orsak, och inte heller bara enkelt visa sin respekt - vad får man säga?

Ska tråden handla om sina erfarenheter med MSI produkter?

Förmodligen ingenting enligt postaren, bry dig inte om det inlägget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Antagligen inte ens då eftersom vad jag hört så styrs polisen i Taiwan av mainland China

Och jag har hört att månen är gjord av ost.

Inte allt man hör är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Antagligen inte ens då eftersom vad jag hört så styrs polisen i Taiwan av mainland China

vem har du hört det av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Vilken tur att du gav mig den här informationen som jag saknat i hela mitt liv 👍
Tycker det säger rätt mycket, att Taiwan nyligen fått en lag att man inte får kritisera Kina och kan bli utlämnad till Kina. Tycker det är ett stort tecken att staten och polisen styrs av Kina. Vad tycker du?

Nu har du nog blandat ihop Hong Kong med Taiwan rätt så hårt, det säger en del om din "fakta", eller vad tycker du?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu har du nog blandat ihop Hong Kong med Taiwan rätt så hårt, det säger en del om din "fakta", eller vad tycker du?

Det stämmer precis vad jag gjorde 😂

Permalänk
Skrivet av anon321099:

Finns en konspirationsteori del på Flashback gå ditt!

Flashback suger, brukar kolla fb ibland om det är något brott i Västerbotten eller Norrbotten men annars verkar det mest vara nazister och "incels" där.

Han kanske råkade ut för en olycka, det är ju inte helt otänkbart, han kanske tappade något utanför staketet och föll av taket när han försökte hämta det.

Vi hade en galen olycka i Umeå för några år sen där en massa folk klättrade upp på taket till studentbostäderna under en studentfest och sen började det regna och taket blev så halt 4-5 pers gled av och föll till marken. Minns inte hur allvarligt skadade dom blev men 4-5 meters fallhöjd kan ge en hel del.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det där taket ramlar man inte från av misstag, kan jag som arbetat i den byggnaden lova.

Kan jag tänka mig. Enligt min kinesiska fru är det ett vanligt sätt fiender gör sig av med sitt offer, "putt från hög byggnad".
När det är från ens egen arbetsplats tak så brukar det vara interna fiender, inom samma företag. Sen är det även ganska vanligt med självmord just genom fall från hög byggnad.
Sorgligt. Må han vila i frid.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Snart ersatt av en av Nalle Puhs kompisar, sen blir det bakdörrar rakt in i håningen.

Fast taiwanesiska MSI har länge haft som produktion i Kina, som har gjort Kina rikare och därmed farligare!
Det är helsjukt, på gränsen till landsförräderi, att många taiwanesiska företag, lägger sin produktion i Kina, vilket är deras farligaste fiende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Fast taiwanesiska MSI har länge haft som produktion i Kina, som har gjort Kina rikare och därmed farligare!
Det är helsjukt, på gränsen till landsförräderi, att många taiwanesiska företag, lägger sin produktion i Kina, vilket är deras farligaste fiende...

Desto större anledning då väl? Liksom försöka lugna ner sagda fiende? Om man vänder på det (inga taiwan företag alls som tillverkar i kina) så kan man ju tänka sig hur bittra kina kan bli på det, vem vet vilka dumheter dom skulle få för sig då.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;