Poll, du som har nätdelen i botten av datorlådan, har du vänt fläkten uppåt eller nedåt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bael:

Har vänt fläkten uppåt eftersom jag kör hybrid mode på mitt seasonic platinum 760w agg & i hybrid mode bör man tänka på att det är konvektor principen som gäller dvs. varm luft stiger när fläkten står still vilket den förmodligen gör 95% av tiden (gissning nu).
https://seasonic.com/position-power-supply/

@Ratatosk

Jag har min fläkt riktad "uppåt".
Detta med precis samma tankegång som Bael ovan. Naturlig konvektion på mitt RM750X nätagg är mer lämpat än att ha den riktad nedåt. Dessutom drar aldrig min dator så att nätagget startar så skulle egentligen klara mig utan fläkten helt.

Seasonic har ju ett par hel-passiva nätagg utan fläkt och de har tydliga varningsetiketter där man måste placera gallret på nätaggregatet uppåt för den naturliga konvektionen.

Även om jag hade haft ett aktivt kylt nätagg hade jag kört luften inifrån. Mindre skit i nätagget, och temperatur-Deltat mellan luften inne i dator och utanför är helt klart överdriven. Fördelen är dock mindre damm och tystare dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Wall of text...

Rumstemperatur ~22 grader.

PSU med fläkt nedåt:

Har XFX ProSeries 750W med ett djup utav 165mm i ljudisolerade Define C med fläkten vänd neråt. Det skapar en del oljud faktiskt. Tänkte testa med att vända fläkten uppåt istället innan köp utav ett nytt och tystare PSU. Tänkte på ett RM650X iom att det får bra plats i detta chassit. Vet att man kan ha 180mm också om man monterar bort HDD vaggan. Men den använder jag just nu. Därför satsar jag hellre på ett med 160 mm. Nätaggregatet är den enda komponenten som generar oljud i chassit vid intag-/utblås. Har inget grafikkort installerat i denna datorn som behöver den friskluften så stekhett borde det inte heller bli. Den zonen ligger just nu på ~28-30 grader. Har bra kylning i chassit; 2 st NF-A14 som insug i fronten samt 1 st NF-S12A som utsug. Monterat 2 st. NF-F12 på processorkylaren (D14) istället för stock fläktarna för att få PWM drift i hela fläktsystemet. Som sagt, inget grafikkort som genererar värme i denna datorn. Mest ute efter mindre oljud.

PSU med fläkt uppåt:

Fläkten låter oavsett upp eller ner men lite mindre oljud blev det allt. Puuh.. Bara ett jävla jobb att få i CPU strömanslutningen ifrån PSU pga av den stora kylaren. Men det lyckade till slut. Temperaturen i den zonen ligger på 27-30 grader. Efter en kort tids drift 32 grader vid PCI-E som ligger närmst till "källaren". Möjligtvis kan jag sänka främst den understa frontfläkten och kanske den översta så mer luftflöde strömmar in till VGA zon, där PSU ligger strax under i källaren så att säga. Men eftersom Thermal Radar 2 redan säger att det är utmärkt luftcirkulation där så tror jag inte det blir mycket bättre än vad det är. Summan av kardemumman är iaf att det låter lika mycket om utblåset ifrån PSU, dock hör jag inte lika mycket ljud ifrån själva fläkten med den monterad uppåt jämfört med nedåt. Kanske är det lite tack vare chassits ljudisolering? Nu ligger inte fläkten mot undertill och generar lika mycket oväsen. Och det var det som jag var ute efter. Den drar ju iofs in chassits varmluft nu med risk att utblåset ökar iom ökad värme. Så det är lite oavgjort faktiskt. Men med tanke på att det inte är särskilt varmt alls i chassit så bör inte detta spela någon större roll. Kommer ha det såhär en stund och testa med det. Kommer ev. placera en sensor på nätaggregatet så jag kan hålla bättre koll på dess temperatur.

Var detta värt allt jobb? Svar nej. Inte egentligen. Men ganska kul i alla fall. Kanske bättre att satsa på ett nytt, tystare nätaggregat med halvpassiv drift. Dock har det som jag använder i denna maskinen mycket bra japanska kondensatorer inuti som tål värme upp till 105 grader, men fläkten/utblåset susar lika väl. Givetvis testar jag också med att tillfälligt stänga av alla chassi-/processorkylar fläktar vid ljudnivå test för att eliminera att det är någon utav dessa som generar ljud. Kanske får man helt enkelt stå ut med lite oväsen eller lägga pengar på ett helt nytt nätaggregat. Lite bättre ljudmässigt blev det i alla fall. Och det var det som jag främst var ute efter. Får se hur det hela blir temperaturmässigt. Men det bör inte vara någon fara med tanke på bra chassikylning. Jämförelse vis har jag ett semipassivt (300W) RM750X i monterat i ett Define R5 då med PSU fläkten monterad nedåt och det generar inget som helst ljud oavsett vad. Därav min tanke om att införskaffa ett semipassivt (260W) RM650X som är endast 160mm djupt och får superbt plats i Define C. Det borde vara lika tyst som ett 750W med skillnad på ~40W semipassivitet och ~2 dB ljudnivå. Jaja hursomhelst, hoppas iaf att någon orkat läsa allt detta.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg verkar aldrig använda fläkten så hur man placerar det känns inte speciellt viktigt.

Skaffade agget (Corsair AX1200i 1200W) för att köra 3st GTX 980 men numera med ett GTX 1080 så är det som att det knappt märks att jag har ett nätagg i datorn.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

jag har ett Jonsbo W2, så min fläkt pekar åt sidan på mitt agg

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Gammal men relevant tråd, så jag drar mitt strå till stacken: ej direkt applicerbart i mitt fall, då jag har ett Silverstone FT05 (nätagget sitter längst upp i bakre hörnet, tar in luft utifrån och blåser ut rakt uppåt, vilket fungerar lika bra passivt som aktivt).

Men om jag skulle ha ett "normalt" chassi med nätagget i nedre bakre hörnet så skulle jag nog ha fläkten uppåt, eftersom jag har ett semipassivt nätagg (vars fläkt så gott som aldrig startar). Som bonus kan man ju då även ignorera dammfiltret på undersidan; ju färre filter att rengöra desto bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Louqe... så åt sidan...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hjälpsam

Några år på nacken, men jag har inte åldrats så mycket, den är fortfarande vänd uppåt, inte ned i backen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har ett Svive s800 som jag hittade billigt på en rea. Det har nätagget uppe i främre kanten av lådan och när det suger luft blir det från cpu hållet och trycker ut det uppåt.

Permalänk
Medlem

Fläkten är placerad nedåt så den får suga in luften genom dammfiltret i botten på lådan.

Har ett Seasonic-agg som verkar konstigt om det skulle behöva monteras med fläkt uppåt, då all text skulle hamna uppochned istället.

Permalänk
Hjälpsam

@Galvanizer: Har du iofs rätt i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mellan när tråden postades och nu, icke applicerbart. Hade ett Corsair AX1200 som fläkten lagt av i med 290X crossfire. (ej hörbart även i tung last). Så inget luftflöde alls..

Datorn började skära av under last, +12V linan visade ned till 10.2V innan det skar av. Tacka Corsair som stoppar in en $1 yate loon fläkt med 1 års livslängd och 1 års garanti i sitt absoluta top of the line nätagg med 7 års garanti.

Men nedåt för frisk luft i vanliga fall .

Permalänk
Medlem

När jag körde SLI så vände jag på nätagget så den hjälpte till att dra ut varmluft från grafikkort nummer 2

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Fläkten är placerad nedåt så den får suga in luften genom dammfiltret i botten på lådan.

Har ett Seasonic-agg som verkar konstigt om det skulle behöva monteras med fläkt uppåt, då all text skulle hamna uppochned istället.

Märkligt, jag har mitt Seasonic agg monterat med fläkten uppåt & då kommer texten på rätt håll!

Enligt Seasonic om man har agg med hybridläget på!
https://knowledge.seasonic.com/article/32-how-to-position-you...

Så hur man monterar det beror på vad för typ av agg man har & i vilket läge man kör det i!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min RM750X kvävdes i mitt fractal Define R5 när fläkten var riktad ut, och gick upp i högvarv. Sedan jag ändrade riktning så den suger ut luft har det inte varit ett problem.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Nedåt, men den startar aldrig.

Permalänk
Medlem

Nedåt får det nog bli, även om det egentligen är från vänster sida, nere bak.
Jag vill inte ha in varmluft från moderkortet i PSU, sen skulle det ju ta upp viktig fläktplats för luftintag på högersidan, då jag föredrar övertryck i chassit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Nedåt. Varm luft stiger uppåt, och där uppe har jag 2 st. 140mm fläktar (en baktill och en upptill) som tar hand om värmen. Kall luft sugs in nertill (i fronten och golvet), passerar bakåt och uppåt i chassit och släpps ut upptill bak. Att ha nätagget sugande luft nedåt skulle mest bara skapa virvlar som vispar runt varmluften i datorn och stör det naturliga luftflödet.

skulle säga att det skapa bättrer cirkulation under grafikkortet speciellt med modell skitstort kort med värmevisp kylning mycket varmluft som blir stående under kortet när det knappt är något som drar ut varmluften luften under grafikkortet.

kör med fläkten uppåt funkar bra för mig och slipper rensa filtret i botten stup i kvarten och min gpu går svalare än när jag hade agget med fläkten nedåt..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Galvanizer:

Har ett Seasonic-agg som verkar konstigt om det skulle behöva monteras med fläkt uppåt, då all text skulle hamna uppochned istället.

Skrivet av Bael:

Märkligt, jag har mitt Seasonic agg monterat med fläkten uppåt & då kommer texten på rätt håll!

Nu tänker ni båda lite fel.
Om ni vänder nätagget så visas texten på motsatta sidan, vilket är vinklat rätt. Så ni skulle båda kunna vända nätagget och fortfarande ha texten åt rätt håll.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu tänker ni båda lite fel.
Om ni vänder nätagget så visas texten på motsatta sidan, vilket är vinklat rätt. Så ni skulle båda kunna vända nätagget och fortfarande ha texten åt rätt håll.

Nej, på denna modellen så ser det inte ut så. Texten är "rättvänd" på alla sidorna när fläkten är placerad nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu tänker ni båda lite fel.
Om ni vänder nätagget så visas texten på motsatta sidan, vilket är vinklat rätt. Så ni skulle båda kunna vända nätagget och fortfarande ha texten åt rätt håll.

Nej det gör jag inte, titta på texten ovanför dom modulära kontakterna samt även texten vid nätbrunnen så hamnar dom på rätt håll! Vänder jag agget hamnar texten upp & ner!

Men hur som helst så kör jag agget i hybridläge & då är agget monterat rätt enligt Seasonic!

Citat:

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Seasonic säger, vid passiv eller hybriddrift ventilationsöppningen uppåt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nedåt så drar du bara kalluft och det agget går svalare och då tystare.
Har du det uppåt så drar du varmare luft och en högre fläktkurva kommer då behövas för att hålla samma temp.

Enda anledningen till att ha det uppåt är om man har stora problem med att få ut värme ur chassit, då kan det hjälpa till att öka flödet i chassit.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället