Permalänk

Tips på grafikkort!

Gjorde en tidigare tråd för några dagar sen men känner den blev lite fel formulerad i text av mig! Har precis köpt en gamingdator till min son! Vi är inga jätte gamers utan vill mest att spelen ska rulla på bra! Min son spelar nog dom flesta nya spel han har möjlghet till, dock har han inte så jätte mycket krav än, Just nu lirar han mest roblox, sandstorm och jag själv pubg men han litar övrigt på xbox och lär väl gå över till dator helt inom kort! Vi nöjer oss helt med en bra och stabil 1080grafik i dagens läge, där man kanske kan nosa på 1440p grafik om man blir sugen framöver! Känner ändå att det är läge att uppgradera grafikkortet då det är lite föråldrat! Vilket grafikkort skulle ni sätta i denna burk som ett naturligt steg att byta ut mitt nuvarande msi gtx 970 4gb med? (som jag ändå tycker rullar på rätt bra med våra krav mätt, men har ju några år på nacken)
Jag hade iaf tänkt mig ett 8gb kort av nå slag och priset får vara max 4500kr! Ge tips och det måste kunna passa in i min dator så den klarar av det, är inte så haj på datorer tyvärr och jag har beslutsångest vad jag ska välja vad som passar bäst, därav denna tråd, hjälp mig!
Fick ett tips förut på Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon och jag som kan så lite om datorer tyckte det lät bra, men om jag låter frågan vara mer öppen, är detta det bästa alternativet i denna prisklass för just min dator? Är det bara och tuta och köra?

Mina spec:
CPU: Intel Core I7 4790K 4,4 GHZ
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Grafikkort: MSI GTX 970 4gb gaming
Ram minne: G.skill 16gb 1600mhz DDR3
Nätaggregat: Cooler Master Thunder 700w 80+
SSD: 240gb 6gbB/s
Hårddisk Toshiba 2TB 7200RPM
Chassi: Cooler Master Silencio 550 GG Edition (Ljuddämpat och mycket tyst)
Skivläsare!
Datorn har 2 fläktar, en fram och en bak!
Mvh peter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Pratar vi om ett grafikkort som skall klara 1440p och där maxbudget ligger på 4500 så ser jag absolut inga bättre alternativ än ett bra 5700XT (exempelvis det Red Dragon du fått tips om).

Från Nvidia så har du egentligen endast RTX 2060 att välja på om du skall hålla dig under 4500 kr. Det är ett betydligt sämre kort än 5700XT. Edit: Såg att det fanns ett 2060 Super för 4000 kr så du kan ju inkludera det i mixen. Kan du sträcka dig till 4500 är fortfarande 5700XT det starkare kortet dock.

För några hundringar upp, ~5000 kr kan du hitta RTX 2070 vilket presterar snarlikt, om än något svagare än 5700XT.

Mycket handlar också om vilken skärm du har - är det en Gsync eller Freesync skärm så är du ju hyggligt begränsad till ena eller andra laget.

Permalänk

Mycket handlar också om vilken skärm du har - är det en Gsync eller Freesync skärm så är du ju hyggligt begränsad till ena eller andra laget.
[/quote]

Jag har inte köpt någon skärm till grafikkortet då jag först väljer nytt grafikkort och sen ny skärm efter det! Vad skulle du rekommendera för skärm till red dragon kortet? Som sagt jag nöjer mig helt med en fin 1080p i dagsläget!

Permalänk
Medlem

5700xt är det som just nu ger dig mest prestanda för 4500kr.
Här är ett som fick bra betyg av sweclockers säljs just nu för 3990kr.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Mycket handlar också om vilken skärm du har - är det en Gsync eller Freesync skärm så är du ju hyggligt begränsad till ena eller andra laget.
[/quote]

Jag har inte köpt någon skärm till grafikkortet då jag först väljer nytt grafikkort och sen ny skärm efter det! Vad skulle du rekommendera för skärm till red dragon kortet? Som sagt jag nöjer mig helt med en fin 1080p i dagsläget!

Att välja skärm är ju också en avvägning såklart Hur stor, paneltyp, uppdateringsfrekvens etc. Jag kan tycka att skärmen bidrar med minst lika mycket av upplevelsen som grafikkortet. En tumregel (som säkert inte passar alla) för mig är att lägga minst lika mycket på skärmen som på grafikkortet. Med den logiken skulle jag säga att du får en kanonbra 27" IPS 144hz, 2560x1440 skärm för under 4000. Acer har både sin Nitro och Predator serie vilka brukar vara uppskattade för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

5700xt är det som just nu ger dig mest prestanda för 4500kr.
Här är ett som fick bra betyg av sweclockers säljs just nu för 3990kr.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Observera att Asus haft mycket problem med montering av sina kylare på just 5700XT korten. Kan ej säga exakt om ROG STRIX var en av dessa, men i just fallet med 5700XT skulle jag hellre välja en annan tillverkare än ASUS.

Permalänk

@jOnÄTÄn: ja och det var exakt det grafikkortet jag fick tips av en kille på en alina affär att jag skulle välja som gjorde mig osäker när jag hade nästan bestämt mig där red dragon kortet! Men som du ser på recensionerna så får det inte bra alls på många ställen, då många verkar ha problem med det, har du någon erfarenhet av kortet?

Permalänk

@Havrefras_: Precis vad jag läste också! Det som gjort mig osäker på detta kort!

Permalänk

@Havrefras_: Ja en 27 tum är det jag vill ha, 144hz är väl mitt val med, men sen är frågan behöver jag 1440p eller ska jag nöja mig med 1080p haha

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Observera att Asus haft mycket problem med montering av sina kylare på just 5700XT korten. Kan ej säga exakt om ROG STRIX var en av dessa, men i just fallet med 5700XT skulle jag hellre välja en annan tillverkare än ASUS.

Problemet ska va vara fixat.

** As a result, all ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards shipped from January 2020 forward feature new screws that increase cooler mounting pressure to 50-60 PSI, resulting in improved heat transfer from the GPU to the heatsink. **

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

https://www.youtube.com/watch?v=ixFrDKM82BI

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Observera att Asus haft mycket problem med montering av sina kylare på just 5700XT korten. Kan ej säga exakt om ROG STRIX var en av dessa, men i just fallet med 5700XT skulle jag hellre välja en annan tillverkare än ASUS.

Jag är medveten om det men såg i tråden om det kortet att Elgigantens verkar vara fixade.
Och är korten fixade är de ju riktigt bra kort till ett bra pris.
här
#18498687

Men kanske bäst att avvakta resultatet från @valonen
#18500780

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Paw: Kanske var därför han på Alina ändå tipsade om det! att han visste det var fixat! Var ju bra kampanj på elgiganten på just det nu fram till söndag, dom blir man ju rädd av alla negativa recensioner!

Permalänk
Medlem

Angående just den trådan så kan du se i slutet av den att skaparen har köpt om kortet av elgiganten och fått hem den fixade versionen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

@Paw: Kanske var därför han på Alina ändå tipsade om det! att han visste det var fixat! Var ju bra kampanj på elgiganten på just det nu fram till söndag, dom blir man ju rädd av alla negativa recensioner!

Ligger mycket i det du säger, det är utan tvekan många som är försiktiga och förmodligen väljer att inte köpa kortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk

@Paw: Ja jag ser det och är ju ett väldigt bra kort som det verkar om det nu är fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

@Paw: Ja jag ser det och är ju ett väldigt bra kort som det verkar om det nu är fixat!

Utan tvekan!

Jag själv sitter på ett gtx 1070 och är sugen på att slå till men trots det är man ändå orolig samt att något säger mig att man borde vänta in dom nya kortet som förhoppningsvis släpps om några månader.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Pratar vi om ett grafikkort som skall klara 1440p och där maxbudget ligger på 4500 så ser jag absolut inga bättre alternativ än ett bra 5700XT (exempelvis det Red Dragon du fått tips om).

Från Nvidia så har du egentligen endast RTX 2060 att välja på om du skall hålla dig under 4500 kr. Det är ett betydligt sämre kort än 5700XT. Edit: Såg att det fanns ett 2060 Super för 4000 kr så du kan ju inkludera det i mixen. Kan du sträcka dig till 4500 är fortfarande 5700XT det starkare kortet dock.

För några hundringar upp, ~5000 kr kan du hitta RTX 2070 vilket presterar snarlikt, om än något svagare än 5700XT.

Mycket handlar också om vilken skärm du har - är det en Gsync eller Freesync skärm så är du ju hyggligt begränsad till ena eller andra laget.

Dock så stödjer Nvidia Freesync numera, tack o lov. Frågan är dock om det inte är bättre att vänta på Nvidias 3000 eller AMDs nya Navi?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Utan tvekan!

Jag själv sitter på ett gtx 1070 och är sugen på att slå till men trots det är man ändå orolig samt att något säger mig att man borde vänta in dom nya kortet som förhoppningsvis släpps om några månader.

Har du redan 1070 kan du nog klara dig i några månader till. Det lär inte bli brist på 5700xt prestanda för runt 4000 under höst/vinter när det släppts nya grafikkort (förutsatt att det inte kommer en ny mining våg eller liknande. )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gällande grafikkort: Det skiljer endast 499 kronor mellan Asus strix kortet och Red Dragon kortet. Det ena är konsekvent testvinnare och brukar rekommenderas för sin goda kylning och tysta drift. Det andra är ett ökänt problemkort som KAN (eller inte??) vara åtgärdat. Oavsett - i det stora hela tycker jag nog att det är värt den femhunkan. Inte omöjligt att Asuskortet har sämre andrahandsvärde också den dagen du skall sälja det pg.a sitt rykte - åtgärdat eller ej.

Gällande skärm: Att köpa en 1080p skärm år 2020 är som att.. ja nä.. Bara gör det inte. Du kommer garanterat att ångra dig. QHD, 144hz, 27"+ samt gärna en IPS panel. Diskussionen blir mycket, mycket lättare om du bestämmer dig för en budget för skärmen först.

Permalänk
Skrivet av Paw:

Utan tvekan!

Jag själv sitter på ett gtx 1070 och är sugen på att slå till men trots det är man ändå orolig samt att något säger mig att man borde vänta in dom nya kortet som förhoppningsvis släpps om några månader.

jag med är as sugen att slå till men vill ju inte köpa ett felaktigt kort och när dom rear ut och dess recensioner blir man ju misstänksam, men jag vill slå till haha men vet inte om jag vågar

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Gällande grafikkort: Det skiljer endast 499 kronor mellan Asus strix kortet och Red Dragon kortet. Det ena är konsekvent testvinnare och brukar rekommenderas för sin goda kylning och tysta drift. Det andra är ett ökänt problemkort som KAN (eller inte??) vara åtgärdat. Oavsett - i det stora hela tycker jag nog att det är värt den femhunkan. Inte omöjligt att Asuskortet har sämre andrahandsvärde också den dagen du skall sälja det pg.a sitt rykte - åtgärdat eller ej.

Gällande skärm: Att köpa en 1080p skärm år 2020 är som att.. ja nä.. Bara gör det inte. Du kommer garanterat att ångra dig. QHD, 144hz, 27"+ samt gärna en IPS panel. Diskussionen blir mycket, mycket lättare om du bestämmer dig för en budget för skärmen först.

ja i slutändan blir det nog ett red dragon, det är det dom flesta ändå rekommenderar, har du tips på länk till en passande bra skärm i typ helst 3000 kr klassen med 1440p eller är det för snålt tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

ja i slutändan blir det nog ett red dragon, det är det dom flesta ändå rekommenderar, har du tips på länk till en passande bra skärm i typ helst 3000 kr klassen med 1440p eller är det för snålt tänkt?

Du kommer inte hitta någon skärm som uppfyller samtliga fyra egenskaper 1. Minst 27", 2. 144hz, 3. IPS panel, 4. 2560x1440 för 3000 kronor. Välj bort minst en egenskap så hittar du säkert en skärm för det priset. Använd prisjakts filtreringsfunktion

Permalänk

Fick ett förfrågan på en annan sida att köpa ett msi gtx 1080 8gb gaming x för 2000kr (oöppnat) men är det ett steg bakåt? eller en bra deal? har fått bra recensioner, finns dock ej längre att köpa! Eller ska man gå på red dragon direktˋ?

Permalänk
Medlem

Strix-korten skall vara fixade. Om de inte är det är det bara att dra ut några skruvar på baksidan med en mejsel, eller slänga dit några brickor på baksidan (Runda ringar med hål i).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Du kommer inte hitta någon skärm som uppfyller samtliga fyra egenskaper 1. Minst 27", 2. 144hz, 3. IPS panel, 4. 2560x1440 för 3000 kronor. Välj bort minst en egenskap så hittar du säkert en skärm för det priset. Använd prisjakts filtreringsfunktion

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em2... Är enda jag hittade under 3000kr och 144hz 2560x1440 27"

@Soptunnebarn 1080 ger nästan dubbla prestandan mot ditt 970, så det blir ju märkbart. 5700xt är i sin tur 25-30% snabbare än ett GTX 1080 i 2560x1440.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett 5700XT är i runda slängar 20% snabbare än ett 1080. Avgör själv hur mycket det är värt :). De 2500 kronorna du sparar där kan du använda till att öka upp din skärmbudget med en tusing till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em2... Är enda jag hittade under 3000kr och 144hz 2560x1440 27"

Observera att detta inte är en IPS panel utan en billigare VA paneltyp. Som sagt - väljer man bort någon av de fyra ovanstående egenskaper så kan man hitta skärmar som kvalar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Observera att detta inte är en IPS panel utan en billigare VA paneltyp. Som sagt - väljer man bort någon av de fyra ovanstående egenskaper så kan man hitta skärmar som kvalar in

Jag vet, men som du nämnde i inlägget jag citerade så var man tvungen att kompromissa med den budgeten. Gå ner till fullHD på 27" skulle jag aldrig göra men VA panel går leva med enligt mig (använder själv en just nu och det fungerar för mig i alla fall.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb