Kommer en optisk displayport-kabel att medföra latens?

Permalänk
Medlem

Kommer en optisk displayport-kabel att medföra latens?

Goddag käraste clockers!

I vanlig ordning så kan jag aldrig riktigt sätta mig ner och vara nöjd så nu går jag i tankarna att flytta datorn till ett annat rum för att få en knäpptyst upplevelse. Jag skall ha en 10m aktiv USB-kabel till en hub samt en 10m Displayport 1.4 som ska orka med min LG på 3840x1600 160hz. Som jag förstått är det enbart optiska DP-kablar som gäller vid denna längd.

Kommer den optiska kabeln att tillföra nämnvärd latens jämfört med en vanlig kabel?

Efter en massa googlande klev jag över ett påstående att signalen omvandlas i varje ände på den optiska kabeln och att det är denna process som lägger till några milisekunder. Det enda relevanta testet jag kan hitta på youtube påstår att han gick från en input delay på 44ms med original HDMI-kabel till 60-70 med optisk kabel. (Antar att skillnaden mellan HDMI och DP är försumbar och att detta test fortfarande är relevant för mig). Jag skulle kunna anta att det här är mitt svar jag söker men då jag inte vet min egen latens så har jag inget referensvärde att gå på och därför söker jag feedback från någon som kanske testat en optisk HDMI eller displayport-kabel. Märkte ni någon skillnad ?

Jag kommer nog att beställa hem en kabel och testa, men tillgången på dessa kablar är inte alltför bra så jag lär få vänta lite. Hoppas på att hitta någon som kan dela med sig av egna erfarenheter/kunskaper kring detta ämne.

Må bäst !

Permalänk
Medlem

Du borde inte märka något.

Vi kan börja med några jämförelsevärden

Om du har en 60hz skärm visas varje bild ~17ms. Vid 160hz 6.25ms

En omvandling av en elektrisk signal till optisk har en latency på 20-40ns i en fiber omvandlare, alltså 0.00002-0.00004ms.

Om det inte sitter något riktigt skräp till omvandlare i den specifika kabeln du köper ska du inte kunna märka något.

Permalänk
Medlem

själva fibern går med ca 0.66C - ganska likvärdigt med en ethernetkabel - det ger ca 5 ns fördröjning per meter + delayerna i media-omvandlaren i var ända som torde ha den största delayen

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Du borde inte märka något.

Vi kan börja med några jämförelsevärden

Om du har en 60hz skärm visas varje bild ~17ms. Vid 160hz 6.25ms

En omvandling av en elektrisk signal till optisk har en latency på 20-40ns i en fiber omvandlare, alltså 0.00002-0.00004ms.

Om det inte sitter något riktigt skräp till omvandlare i den specifika kabeln du köper ska du inte kunna märka något.

Skrivet av xxargs:

själva fibern går med ca 0.66C - ganska likvärdigt med en ethernetkabel - det ger ca 5 ns fördröjning per meter + delayerna i media-omvandlaren i var ända som torde ha den största delayen

Tack för snabba svar !

En kabel från en seriös tillverkare låter som mitt bästa hopp med andra ord. Kollade på denna från amazon https://www.amazon.de/gp/product/B00XDRUW2I/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A1NKH53T1DU028&psc=1 men med hänsyn till priset verkar det vara en kabel av lägre standard trotts sitt positiva omdöme.

Kan ni rekommendera någon tillverkare som gör bra grejer ? Har för det mesta hittat no-name kablar med undantag för Direktronik och DeLOCK, är dessa något att ha ?

Tack ännu en gång !

Permalänk
Medlem

inte en aning vad produkterna klarar - men den låga prislappen och korta sträckor så är det troligen multimode fiber som används - en enkel FSP för en router kan kosta mer än så...

---

För mig i optisk dataöverföring så har man FSP i var ända och och singel-mode fiber i enkel eller i par med FC/(A)PC i kopplingarna mellan i ODF eller svetsat och för anslutning mot FSP så används LC/(A)PC-optiska kablar och man pratar sträckor i km nivå, ja flera mil också...

För display-port gissar jag att man skall tugga ihop bitlödena för 4 Lane + aux till en fiberlänk och sedan splittas isär i andra ändan - det är den delen som kostar tid men fortfarande i regioner tvåsiffriga nanosekunder fördröjning och det kan jag med ganska stor säkerhet lova att det kan du inte detektera som märkbar tidsfördröjning - om det finns märkbart extra lagg så beror det på helt annan saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

inte en aning vad produkterna klarar - men den låga prislappen och korta sträckor så är det troligen multimode fiber som används - en enkel FSP för en router kan kosta mer än så...

---

För mig i optisk dataöverföring så har man FSP i var ända och och singel-mode fiber i enkel eller i par med FC/(A)PC i kopplingarna mellan i ODF eller svetsat och för anslutning mot FSP så används LC/(A)PC-optiska kablar och man pratar sträckor i km nivå, ja flera mil också...

För display-port gissar jag att man skall tugga ihop bitlödena för 4 Lane + aux till en fiberlänk och sedan splittas isär i andra ändan - det är den delen som kostar tid men fortfarande i regioner tvåsiffriga nanosekunder fördröjning och det kan jag med ganska stor säkerhet lova att det kan du inte detektera som märkbar tidsfördröjning - om det finns märkbart extra lagg så beror det på helt annan saker.

Väldigt intressant läsning för en helt okunnig som mig. Jag känner mig övertygad och ska ge det en chans! Slog på stort och ska testa den på 30m från Amazon då det knappt skillde något i pris mot 10m och i mitt fall öppnar längden upp ännu fler möjligheter för mig. I värsta fall går den i retur.

Jag återkommer med min personliga upplevelse när jag hunnit testa allt. Kanske hjälper det någon annan i framtiden som överväger liknande lösningar. 😁

Permalänk
Medlem

@Miniwonka: Följer 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Det enda relevanta testet jag kan hitta på youtube påstår att han gick från en input delay på 44ms med original HDMI-kabel

Antingen så har han världens sämsta HDMI kabel och/heller en av dom sämsta skärmar man kan hitta idag.
Alternativt en 10-15 år gammal LCD tv (som ingen bör testa delay/lagg på/med).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Antingen så har han världens sämsta HDMI kabel och/heller en av dom sämsta skärmar man kan hitta idag.
Alternativt en 10-15 år gammal LCD tv (som ingen bör testa delay/lagg på/med).

Kände lite så jag med... det är detta klipp jag syftar på https://youtu.be/1LdjPvP801U 4.03 pratar han om latensen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Miniwonka: De HDMI-kablar jag testat latens på, med Leo Bodnar Input Lag tester mot en TV i spelläge har inte gett någon märkbar ökad latens. Det är Supras AOC, Rui Pro och FIBBR som jag provkört.

Ingen aning DP-kablarna dock, och det beror som skrivet på hur de själva konverteringen används. Fibern i sig är inte problemet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hej igen gott folk !

Idag fick jag hem paketet från Amazon med den maffiga 30m kabeln. Det blev en stor besvikelse tyvärr ...får ingen signal över överhuvudtaget. Dubbelkollat så att rätt ände sitter på rätt plats osv. Kanske har det att göra med den beryktade 20e pinnen som det skrivits en del om i diverse forum. En review på Amazon hintade mig om detta på denna kabel men jag ville testa ändå. Kanske är det min LG 38gl950 som är kinkig...jag är då bra förbryllad iallafall.

Det som återstår är att försöka hitta en ny kabel på åtminstone 10 meter från ett välkänt märke. Just displayport verkar vara lite mer ovanligt i jämförelse med HDMI. Det enda på 10m som jag lyckas hitta på är från Direktronik och Delock, osäker på om det är välkända märken.

Permalänk
Medlem

Direktronik har jag handlat en hel del av. De är hjälpsamma och kunniga (i alla fall när det gäller serieportskort). Har väldigt svårt att tänka mig att de säljer kablar som inte håller vad de lovar. Skulle kabeln du får inte fungera skickar de säkert snabbt en ersättare.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

@Earthchill: Blev faktiskt denna https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaaudio-visual/forlangaresplitter---displayport/displayport-1.4-aoc-kabel-10m/?variationCode=125-0633 från Direktronik. Vägrar ge upp denna vision innan jag fått uppleva den...hehe...På återseende igen !

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om denna Linus Tech Tips videon.
Framför allt om hur dom förlänger USB grejorna är intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=jvzeZCZluJ0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Direktronik har jag handlat en hel del av. De är hjälpsamma och kunniga (i alla fall när det gäller serieportskort). Har väldigt svårt att tänka mig att de säljer kablar som inte håller vad de lovar. Skulle kabeln du får inte fungera skickar de säkert snabbt en ersättare.

Det är inte alltid bara o trycka i en lång HDMI/DVI/Displayport kabel som andra säger funkar.
Det kan mycket väl vara att du får en kabel av någon som använt den och den funkar felfritt men hemma hos dig med din tv/reciver/dvd/dator (dvs dom två enheter kabeln ska sitta imellan) så är det stendött.
Beror helt enkelt på vilka HDMI/DP chip som sitter i enheterna vissa kan fungera mycket bättre med långa kablar än andra.

Och detta gäller redan vid ganska korta kablar i stort sett allt över 3meter, vid 5m så är det inte direkt ovanligt med problem, har själv haft en 5m hdmi kabel som ej funkade över 480p mellan dator/tv heller dator/reciver men mellan mediaspelare (popcorn C-200) och Tv heller reciver funkade fint i 1080p.
Hade ingen nytta av den mellan C-200 o reciver (funkade ej heller mellan reciver/tv med C-200 dock) men vet att det funkade felfritt då jag provade i en vecka (tills jag orkade böka runt o sätta i vanliga hdmi kabeln igen).

Därmed så är det väldigt svårt för en butik att säga med 100% säkerhet att DENNA kabel kommer funka, heller helt enkelt inte sälja några långa kablar för o eventuellt slippa dessa problem/klagomål (är rätt säker på att en del butiker gör detta valet idag).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kanske det är fel HDMI version på kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är inte alltid bara o trycka i en lång HDMI/DVI/Displayport kabel som andra säger funkar.
Det kan mycket väl vara att du får en kabel av någon som använt den och den funkar felfritt men hemma hos dig med din tv/reciver/dvd/dator (dvs dom två enheter kabeln ska sitta imellan) så är det stendött.
Beror helt enkelt på vilka HDMI/DP chip som sitter i enheterna vissa kan fungera mycket bättre med långa kablar än andra.

Och detta gäller redan vid ganska korta kablar i stort sett allt över 3meter, vid 5m så är det inte direkt ovanligt med problem, har själv haft en 5m hdmi kabel som ej funkade över 480p mellan dator/tv heller dator/reciver men mellan mediaspelare (popcorn C-200) och Tv heller reciver funkade fint i 1080p.
Hade ingen nytta av den mellan C-200 o reciver (funkade ej heller mellan reciver/tv med C-200 dock) men vet att det funkade felfritt då jag provade i en vecka (tills jag orkade böka runt o sätta i vanliga hdmi kabeln igen).

Därmed så är det väldigt svårt för en butik att säga med 100% säkerhet att DENNA kabel kommer funka, heller helt enkelt inte sälja några långa kablar för o eventuellt slippa dessa problem/klagomål (är rätt säker på att en del butiker gör detta valet idag).

Jag är allt för medveten om det. Har första generationen ASUS ROG Swift, den fungerar bara med kabeln den levererades med 🤣. Har prövat igenom Inets "bästa" kablar och de var alltid sjysta och lät mig lämna tillbaka när det inte fungerade. I och med att kablarna vi nu pratar om är optiska ökar ju sannolikheten att det kommer fungera. Är ju bara några centimeter i varje ände där man har traditionella kopparkabel-problem.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är inte alltid bara o trycka i en lång HDMI/DVI/Displayport kabel som andra säger funkar.
Det kan mycket väl vara att du får en kabel av någon som använt den och den funkar felfritt men hemma hos dig med din tv/reciver/dvd/dator (dvs dom två enheter kabeln ska sitta imellan) så är det stendött.
Beror helt enkelt på vilka HDMI/DP chip som sitter i enheterna vissa kan fungera mycket bättre med långa kablar än andra.

Och detta gäller redan vid ganska korta kablar i stort sett allt över 3meter, vid 5m så är det inte direkt ovanligt med problem, har själv haft en 5m hdmi kabel som ej funkade över 480p mellan dator/tv heller dator/reciver men mellan mediaspelare (popcorn C-200) och Tv heller reciver funkade fint i 1080p.
Hade ingen nytta av den mellan C-200 o reciver (funkade ej heller mellan reciver/tv med C-200 dock) men vet att det funkade felfritt då jag provade i en vecka (tills jag orkade böka runt o sätta i vanliga hdmi kabeln igen).

Därmed så är det väldigt svårt för en butik att säga med 100% säkerhet att DENNA kabel kommer funka, heller helt enkelt inte sälja några långa kablar för o eventuellt slippa dessa problem/klagomål (är rätt säker på att en del butiker gör detta valet idag).

Kort och gott så kan det vara min gpu/skärm som sinkar mig ? Då lär inte ens den dyraste kabeln ta mig i mål. :/

Plan B kanske är att satsa på en Corning Thunderbolt 3 kabel och köra in i en hub, men då lär jag öppna lädret lite extra😂

Måste få säga att det trotts motgångarna ändå är kul att få nörda in sig i något nytt hörn, en kabel är bara en kabel tänkte jag, ack så fel man haft 😅

Permalänk
Medlem

Dåså ! Kabeln som jag beställde igår ifrån Direktronik har anlänt. Med några sekunders tveksamhet efter att ha tryckt in kablarna i varsin ände så dök bilden upp !!! Till min förvåning fungerar det riktigt bra och ÄN så länge känner jag inte av någon tydlig fördröjning(Tål att nämna att jag är känslig). Det finns dock en issue och den tror jag har att göra med den 20e pinnen i kontakten som strulat till det för många andra. Varje gång jag startar datorn eller stänger av skärmen och trycker på igen så tar det en väldans lång tid att få bild. När bilden väl är tillbaka så kan den switcha av i några sekunder titt som tätt. När bilden väl är tillbaka på riktigt så är det felfritt. Är det bara till att försöka modda till 20e pinnen eller finns det någon work-around rent mjukvarumässigt ?

Permalänk
Medlem

Vore kul om du kunde göra ett blindtest på latensen. Låt någon annan byta mellan kort och lång kabel och testa om du kan märka skillnad när du inte vet vilken som är inkopplad.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Kommer en optisk displayport-kabel att medföra latens?

@Miniwonka: Optisk DP-kabel borde falla under fiberkablar. Jag tror att du är safe. Ljuset går så fort att du inte borde få något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Vore kul om du kunde göra ett blindtest på latensen. Låt någon annan byta mellan kort och lång kabel och testa om du kan märka skillnad när du inte vet vilken som är inkopplad.

Det kan jag absolut göra, återkommer för det !