Permalänk

Hög CPU-användning PUBG?

Halloj!
Är det någon annan som har väldigt hög % av processorn som går åt till PUBG? (85-100% emellanåt)
Någon som vet hur man får ner den till rimligare 50-60%?

Specs
i5 8600K
32gb 2666mhz
RTX 2070Super

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill du få ner CPU-användningen?

Permalänk
Medlem

Hur ser GPU-användningen ut och vilken upplösning samt hz på skärmen?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Varför vill du få ner CPU-användningen?

Då jag vill börja streama så tar spelet väldigt mkt cpuload som jag annars skulle kunna lägga på i detta fall OBS.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för inställningar i spelet? Provat sänka? Provat höja?

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Hur ser GPU-användningen ut och vilken upplösning samt hz på skärmen?

Gpun ligger inte högt, runt 50-60% under spel.
Har en 35” ultrawide. Kör 2560x1080 144hz

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vad kör du för inställningar i spelet? Provat sänka? Provat höja?

Kör just nu 1920x1080 cappat till max 120fps.
Har allt annat på Ultra/high.

Har provat sänka utan resultat.
Har även höjt det som går att höja, i detta fall upplösningen till 2560x1080.
Vart ingen skillnad där heller.

Permalänk

Då jag inte just nu vill byta ut mobo,cpu,ram så vill jag om möjligt ordna till denna setup,så jag kan både spela och streama/spela in på samma rigg.

Permalänk
Medlem

Ett problem kan vara att din cpu endast har 4 kärnor utan HT. Skulle du istället kunna streama via shadowplay (nvidia) för att minska belqstningen på CPU?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: 8600k är en 6c 6t cpu.
Använder man NVIDIA NVENC H.264 i OBS så är det samma som om man skulle streama med Shadowplay.

Det jag gör när saker som detta sker är att prova köra med ett helt nyinstallerat operativsystem, drivrutiner samt spel för att utesluta mjukvaran.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

@Grumie: Nej den är 6 kärnor 6 trådar . Jag vet inte hur många trådar Pubg använder dock

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

@Grumie: 8600k är en 6c 6t cpu.
Använder man NVIDIA NVENC H.264 i OBS så är det samma som om man skulle streama med Shadowplay.

Det jag gör när saker som detta sker är att prova köra med ett helt nyinstallerat operativsystem, drivrutiner samt spel för att utesluta mjukvaran.

Okeej!
Tack! Ska prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_Papabear:

Då jag inte just nu vill byta ut mobo,cpu,ram så vill jag om möjligt ordna till denna setup,så jag kan både spela och streama/spela in på samma rigg.

Uppdaterar du till senaste BIOS på moderkortet kan du stoppa in en i9-9000K så har du 8c 16t att leka med
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13882002

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Grumie: Nej den är 6 kärnor 6 trådar . Jag vet inte hur många trådar Pubg använder dock

Skrivet av Hestkulan:

@Grumie: 8600k är en 6c 6t cpu.
Använder man NVIDIA NVENC H.264 i OBS så är det samma som om man skulle streama med Shadowplay.

Det jag gör när saker som detta sker är att prova köra med ett helt nyinstallerat operativsystem, drivrutiner samt spel för att utesluta mjukvaran.

Ok, fel av mig. Mindes att det var 4 i den där.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Snabb googling: Tittar man på denna benchmarken så ser man att PUBG använder 6 trådar. Slutsats? Ditt spel använder hela din CPU och där ligger din begränsning. Du behöver alltså en CPU med fler kärnor om du vill göra fler saker samtidigt som du spelar PUBG utan att kompromissa med prestanda.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro