Vart köper jag 4meter ultra Hdmi kabel?

Permalänk

Vart köper jag 4meter ultra Hdmi kabel?

Vart köper jag en 4 meter 4k ultra Hdmi kabel?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
99:e percentilen

Kort svar: Köp en Premium High Speed-certifierad kabel.

Långt svar: Vad är en "4k ultra Hdmi kabel"? Är det en HDMI-kabel som klarar 4K UHD? Om ja, vilken uppdateringsfrekvens, färgdjup och färgupplösning (chroma subsampling) vill du köra? Och framförallt: Vilket problem är det du egentligen vill lösa? Berätta alltid så mycket som möjligt om vilka enheter du ska koppla ihop och varför, så kan vi ge bättre svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Letade inte så hårt men webhallen har en https://www.webhallen.com/se/product/75593-Supra-HDMI-kabel-4...

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

5 meter, stödjer upp till 18 gbps (4k 60z)

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Bildexpert 📺

Här finns beskrivning för hur certifierade Ultra High Speed-kablar och deras märkning ska se ut.
https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

Märkning är metall/grå jämfört med Premium High Speed som är orange. Denna certifiering är ny och blev officiell i början på 2020.

Jag har dock inte sett någon certifierad Ultra High Speed-kabel i handeln ännu. Mest en del som länge påstått att det är "Ultra" på något sätt, likt Belkins kablar – vilka jag tror inte ens är Premium Certifierade eftersom de jag sett saknar QR-kod och Hologram

Observera att man räknar med maxlängder om 2-3 meter på dessa kablar för passiva lösningar. Finns tillverkare som lovar 48 Gbps bandbredd över aktiva kablar: https://www.avprostore.com/Bullet-Train-5M-HDMI-10K-48Gbps-Ca...

Men själva certifieringen är ännu inte där.

@dennis_svensson: Som skrivet ovanför? Vad mer är det du försöker uppnå? Det kan räcka med en kabel du enkelt köper i svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mest en del som länge påstått att det är "Ultra" på något sätt, likt Belkins kablar – vilka jag tror inte ens är Premium Certifierade eftersom de jag sett saknar QR-kod och Hologram

Belkins kablar var säkert inte certifierade alls tidigare men åtminstone deras Premium High Speed kablar (som de dumt nog kallar för Ultra HD High Speed) bör vara det numer. Tyvärr har alla förpackningarna redan gått till återvinningen men fick hem fyra stycken häromveckan och dessa hade i alla fall hologram och allt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mayhem SWE: Bra, låter som en bättring. Den jag såg för ca 1 år sedan hade ingen QR-kod eller hologram.

Permalänk

Jag är också på jakt efter nya HDMI-kablar. Har ett sammelsurium av diverse kablar idag (fyra stycken, mer eller mindre skitgamla), och har bla problem med att bilden försvinner mellan varven när jag tittar på 4K med HDR-källa. Tänkte börja med att byta ut kablarna.
Vad tror ni om dom här?
https://www.dustinhome.se/product/5011091170/hdmi-21-8k

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@DaddyCoolSwe: Det är en två meter lång HDMI-kabel och det mesta fungerar i den längden. Så där är den så bra som whatever. Antingen fungerar det, eller så fungerar det inte. Du vet när du testar.

Det finns certifierade kablar och det finns icke-certifierade kablar – på kabeln du länkar finns ingen sådan information. Utan informationen listar teknisk info – wikipedia-style – om funktioner som inte har med kabeln att göra, likt ”Dynamiskt HDR”. Så du vet när du testat själv om kabeln fungerar eller inte.

Med en certifierad kabel vet du att kabeln är den mindre troliga orsaken till signalbortfall.

Går igenom hur det hänger ihop i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Permalänk

Har datorn i rummet brevid och 4k TV på andra sidan väggen. Vill få så bra bild och HZ som det går och behöver minst 3.4 meter kabel. Tänkte kolla youtube netflix etc. Behöver man 48 gb/s för 4k?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dennis_svensson:

Tänkte kolla youtube netflix etc. Behöver man 48 gb/s för 4k?

Det finns inget (ännu) som kör mer än 18 Gbps. 48 Gbps är för framtiden, i första hand spel, i andra hand 8K-material och finns ännu inte på konsumentmarknaden. Ingen utrustning idag använder mer än 18 Gbps

Kolla gärna artikeln jag länkade, förklarar detta med bandbredd etc: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

Den klarar inte ultra, det är en kabel som möjlighen kan ta 4k i 30 fps men tveksam. det är en High Speed HDMI

Kör 4k hemma ibland. Men då med 30 fps. Kan inte streama 4k då jag har bara 10 mbit/s på mitt internet. Behöver ca 20 mbit för att kunna streama i 4k och 30 fps.
För att få uhd 4k med 60 fps så räcker inte min vanliga bkue-ray spelare heller, behöver då en bluray för just uhd och priserna ligger på ca 5.000 och uppåt så det lär dröja innan det blir av. Då blir det även byta av kabel.

Komplettering
Permalänk
Bildexpert 📺

@abki: Supras passiva kablar klarar 18 Gbps och därmed är 4K/60 8-bit inom räckvidd. 4 meter ska verkligen inte vara problem. Vid 10 meter plus kan kabeln fortfarande fungera och den längsta av deras passiva kablar jag bekräftat med testutrustning och 18 Gbps är 15 meter. Vid 10 meter och längre hänger dock mycket på kvaliteten hos både sink och source såväl som miljön kabeln dras igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Den klarar inte ultra, det är en kabel som möjlighen kan ta 4k i 30 fps men tveksam. det är en High Speed HDMI

Kör 4k hemma ibland. Men då med 30 fps. Kan inte streama 4k då jag har bara 10 mbit/s på mitt internet. Behöver ca 20 mbit för att kunna streama i 4k och 30 fps.
För att få uhd 4k med 60 fps så räcker inte min vanliga bkue-ray spelare heller, behöver då en bluray för just uhd och priserna ligger på ca 5.000 och uppåt så det lär dröja innan det blir av. Då blir det även byta av kabel.

En begagnad Xbox One S är ju ett ganska prisvärt alternativ annars, eller ny om den är billig förstås. Jag köpte min BF 2018 för under 2000 med 1TB inklusive några spel. Dock bör man lösa något annat sätt att kontrollera den än handkontrollen då den inte är smidig alls för filmuppspelning, dels för att den stänger av sig automatiskt efter en stund men också för att den inte alls är anpassad för att styra filmuppspelning så knapparna är helt ologiska och så. Fjärren till min TV styr Xboxen utan problem dock och min Harmoney Hub, annars finns det ju diverse kontroller som passar bra och man kan till och med använda telefonen med Xbox-appen.

Sen kan man ju ha den till lite annat också även om man inte är så intresserad av dess spelutbud. Netflix, Plex och liknande finns exempelvis, men det brukar ju finnas inbyggt i dagens TV-apparater också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av abki:

För att få uhd 4k med 60 fps så räcker inte min vanliga bkue-ray spelare heller, behöver då en bluray för just uhd och priserna ligger på ca 5.000 och uppåt så det lär dröja innan det blir av. Då blir det även byta av kabel.

En UHD BD-spelare kostar ny från mindre än 2000 kronor och uppåt: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2510&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vill man ha entusiastspelarna så som Pioneers eller Panasonics värstingmodeller får man ju betala, men vill man köpa de så har man säkert HiFi/hemmabio för en hel del pengar. För 2000 kr får du ju en spelare med både DV, HDR10 och HDR10+. För någon som bara vill para ihop en modern TV i medel/högre klass krävs inte mer precis som du antyder.

Permalänk

Köpte en billig 18gbps så länge.
Har en till fråga. Jag köpte en sån hdmikabel med ethernet i. Jag kopplar från datorn grafikkort till tvin. Datorn är kopplad från router med ethernet kabel.
Kan jag få internet i TVn utan att ha datorn påslagen? Behöver jag ställa in nått i bios? Tex någon WLAN funktion.

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

@dennis_svensson: Nej du kan inte använda ethernet-funktionen med ditt grafikkort eller din TV. Det är bara en specifikation som i praktiken inte används av någon konsumentelektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis_svensson:

Köpte en billig 18gbps så länge.
Har en till fråga. Jag köpte en sån hdmikabel med ethernet i. Jag kopplar från datorn grafikkort till tvin. Datorn är kopplad från router med ethernet kabel.
Kan jag få internet i TVn utan att ha datorn påslagen? Behöver jag ställa in nått i bios? Tex någon WLAN funktion.

Brukar använda min TV som monitor. Då kan man surfa och ha bilderna på TV:n men datorn måste vara påslagen.
Har du en smart-TV så går det att göra en del men det gör man via routern. Kopplingen sker trådat eller trådlöst. Brukar köra min med you-tube lite då och då. Men det finns många olika appar att välja på som t.ex. VLAN för bild, musik och video/film.

Ska du kunna se 4K så krävs en high-speed HDMI men då ser man upp till 30 fps. Ska det vara mer krävs en ultra HDMI. Filmer med ULTRA 4K som kommer på skiva kräver även speciella blue-ray spelare som klarar ultra. De kostar normalt några tusenlappar till men ansluts med USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En UHD BD-spelare kostar ny från mindre än 2000 kronor och uppåt: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2510&o=produkt_pr...

En del av de spelarna kan inte spela upp Ultra 4K blu-ray-skivor. Däremot kan de konvertera en 1080P-film till 2160P-film på skärmen. Ska ge bättre bild men inte lika bra som en äkta Ultra 4K-bild. Men såg några som jag tror fungerar innan man når 5.000 så skulle tro att man kan klara sig på 3.000. Men se då upp med att det kan saknas några format på filmerna. Kan bli surt att sitta med en skiva som inte går att spela upp. MKV brukar vara populära för 4K.

Permalänk
Bildexpert 📺

@abki: Det du nämner är något annat. Traditionella Blu-rayspelare som skalar till 4K är en ganska vanlig och hyfsat överflödig finess. Den vanliga förvirringen runt dessa är att man tror att de kan spela UHD-skivor på den typen av spelare eftersom det står "4K" på kartongen.

Men det är alltså inte vad jag länkar till. Jag länkar till Ultra HD-Blurayspelare som kör Ultra HD Blu-rayskivor. Typiskt har de bokstaven "U" i produktnamnet, likt Panasonic UB-modeller och kostar alltså från cirka 2000 kronor och uppåt.

Sedan kanske du söker någon specifik finess och behöver lägga till mer pengar för dina krav. Ifall du tänker på mkv-uppspelning finns det gott om lösningar utöver en spelare avsedd för fysiska skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Brukar använda min TV som monitor. Då kan man surfa och ha bilderna på TV:n men datorn måste vara påslagen.
Har du en smart-TV så går det att göra en del men det gör man via routern. Kopplingen sker trådat eller trådlöst. Brukar köra min med you-tube lite då och då. Men det finns många olika appar att välja på som t.ex. VLAN för bild, musik och video/film.

Ska du kunna se 4K så krävs en high-speed HDMI men då ser man upp till 30 fps. Ska det vara mer krävs en ultra HDMI. Filmer med ULTRA 4K som kommer på skiva kräver även speciella blue-ray spelare som klarar ultra. De kostar normalt några tusenlappar till men ansluts med USB.

Vad pratar du om? Du vill inte ha en Ultra HD Blu-ray-läsare till datorn, och stämmer TS signatur kan han inte ens spela upp Ultra HD Blu-ray på sin dator. Även när det fungerar är det en dålig lösning. Finns givetvis interna (SATA) Ultra HD Blu-ray-läsare också. Tror ingen modell säljs i Sverige.

Appen du syftar på är nog VLC.

De som gör piratkopior brukar inte köra med de läsare som officiellt stöder Ultra HD Blu-ray dock, eller kräver läsare med viss firmware.

Skrivet av abki:

En del av de spelarna kan inte spela upp Ultra 4K blu-ray-skivor. Däremot kan de konvertera en 1080P-film till 2160P-film på skärmen. Ska ge bättre bild men inte lika bra som en äkta Ultra 4K-bild. Men såg några som jag tror fungerar innan man når 5.000 så skulle tro att man kan klara sig på 3.000. Men se då upp med att det kan saknas några format på filmerna. Kan bli surt att sitta med en skiva som inte går att spela upp. MKV brukar vara populära för 4K.

Som sagt så är alla spelare för Ultra HD Blu-ray. Minst en av de runt 2000 kr har stöd för både HDR10, HDR10+ och DV, flera av de billigare har DV och HDR10-stöd. Den billigaste på Prisjakt (1690 kr) har inte stöd för Dolby Vision, men i övrigt är det en kompetent spelare. Ultra 4K finns det inget som heter

Entusiastspelarena kostar snarare 10000 kr och uppåt, men det är inte relevant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@abki: Det du nämner är något annat. Traditionella Blu-rayspelare som skalar till 4K är en ganska vanlig och hyfsat överflödig finess. Den vanliga förvirringen runt dessa är att man tror att de kan spela UHD-skivor på den typen av spelare eftersom det står "4K" på kartongen.

Men det är alltså inte vad jag länkar till. Jag länkar till Ultra HD-Blurayspelare som kör Ultra HD Blu-rayskivor. Typiskt har de bokstaven "U" i produktnamnet, likt Panasonic UB-modeller och kostar alltså från cirka 2000 kronor och uppåt.

Sedan kanske du söker någon specifik finess och behöver lägga till mer pengar för dina krav. Ifall du tänker på mkv-uppspelning finns det gott om lösningar utöver en spelare avsedd för fysiska skivor.

Man t.ex. titta på Sony UBP-X500 Smart Ultra HD Blu-ray från din lista.
Den kan visa en 4k-bild men jobbar då används med 4K Scaling, den läser inte en 4k-fil men lämnar en bild som är 4k.
Nu kostar den en bit över 2000 eller 2.290 via cdon.
Det är fler av de billiga modellerna som inte läser informaton för 4k men de lämnar information för 4k till bildskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Man t.ex. titta på Sony UBP-X500 Smart Ultra HD Blu-ray från din lista.
Den kan visa en 4k-bild men jobbar då används med 4K Scaling, den läser inte en 4k-fil men lämnar en bild som är 4k.
Nu kostar den en bit över 2000 eller 2.290 via cdon.
Det är fler av de billiga modellerna som inte läser informaton för 4k men de lämnar information för 4k till bildskärmen.

UBP-X500 spelar upp UHD-BD. Alla spelare som listas under Ultra HD Blu-ray på Prisjakt spelar upp UHD-BD. UBP-X500 är inte en särskilt lämplig modell av helt andra anledningar (stöder få "HDR-format").

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av abki:

Man t.ex. titta på Sony UBP-X500 Smart Ultra HD Blu-ray från din lista.
Den kan visa en 4k-bild men jobbar då används med 4K Scaling, den läser inte en 4k-fil men lämnar en bild som är 4k.
Nu kostar den en bit över 2000 eller 2.290 via cdon.
Det är fler av de billiga modellerna som inte läser informaton för 4k men de lämnar information för 4k till bildskärmen.

Om du ska komma med sådana påståenden får du gärna ha någon form av källa – särskilt efter att du orerat om "ultra HDMI", "ULTRA 4K" och "speciella blue-ray spelare som klarar ultra" och "ansluts med USB".

Utan att göra anspråk på att veta om UBP‑X500 faktiskt stöder Ultra HD Blu-ray ska jag iallafall föregå med gott exempel och länka tre källor som menar att den gör det:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers