Undermålig flyttstädning - hyresrätt, vad göra?
Hej allesammans! Jag och sambon har precis flyttat in i en hyresrätt (studentbostad) i Uppsala där vi har upptäckt att flyttstädningen är GROVT undermålig. Exempelvis:
* Hår och fläckar i taket i badrum.
* Massvis med kalk i dusch, toalett och på väggar i badrum.
* Vattenlås ej rengjorda i både kök och badrum, luktar fränt då och då i dessa rum, särskilt badrummet.
* Fläckar i samtliga lådor och skåp i köket
* Fläckar i taket i hall och på garderober
Vi fick tillgång den 1a juli och jag var och genomförde en besiktning själv den 2a juli. Så fort jag var klar gick jag till deras kontor för att påpeka bristerna och lämna in besiktningsprotokoll. Där sa de att de skulle fixa städningen omgående då vi skulle flytta in 2 dagar senare den 4e juli.
Ansvarig för besiktningar var där vid det tillfället och sa följande: ''Ja, just det, den lägenheten, jaa, jag sa åt den person att nu litar jag på dig att du städar ordentligt'' - således verkar det som att hyresvärden inte ens har inspekterat lägenheten efter att den föregående hyrestagaren flyttat ut, vilket skrämmer mig rätt ordentligt, vad är det ens för rutiner när man bedriver bostadsverksamhet?
Flytten kommer den 4e och de har inte städat lägenheten. Var i kontakt med dem igen nu i tisdags den 7e juli och de säger åter igen att de ska ta tag i det så fort som möjligt.
Nu är det den 11e och en städning har fortfarande inte gjorts och vi är nu helt inflyttade och klara i lägenheten. Jag ska gå och prata med dem igen nu på tisdag då deras kontor öppnar igen.
Hur ska jag lägga fram detta på bästa sätt för dem att jag inte tycker att detta är okej och bör kompenseras för deras inkompetens?
Sedan är det flera punkter på besiktningsprotokollet som måste åtgärdas som de inte heller har tagit tag i.
Som jag ser det finns det tre alternativ tillgängliga för tillfället:
1. En eller två gratis månadshyror mot att vi själva får fixa denna städning och står för städningen vid utflyttning.
2. Att de anlitar en flyttstädfirma som städar lägenheten åt oss (plus kompensation då vi måste ta ut samtliga möbler och saker ur dessa rum för att en städning nu ska kunna genomföras ordentligt).
3. Kompensation för att vi tar flyttstädningen (en månadshyra) + att de står för flyttstädningen när vi flyttar ut ur lägenheten.
Är jag orimlig som har dessa krav på hyresvärden, jag känner att en ordentligt städad lägenhet är väl det minsta man kan förvänta sig? Hur tycker ni jag bör gå till väga? Vad har jag för rättigheter som hyrestagare? I kontraktet är det enbart villkor angående utflyttningen och hur skicket på lägenheten skall vara då, men står ingenting om inflyttningen.
Allt gott!