Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Hur och var laddar man ner win10?
Varit inne på Microsoft hemsida men där betalar man och laddar ner.
Nyckeln inhandlas på eBay eller cdkey.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Om du vill skjuta in några hundralappar så kan du ju köpa annan cpu samt psu:

Jag höjer även ett varningens finger för att moderkortet inte är kompatiblet med cpu'n utan en uppdatering av bios (detta gäller såväl 3300X som 3600 isf) jag skulle beställa från Inet och kolla om de kan uppdatera bios innan de skickar isf

Här har du windows: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tack alla för info och kompontentsök!
Beställde ett bygge som nån rek här för 8209kr.
Synd bara att vissa komponenter inte fanns hemma än. Största beställning av dessa som gick var det nätaggregatet som inte fanns hemma i nån butik . Brukar kolla och ev backa o ta nån annan. Här blev det inte så. Kanske 31/8 kommer den till lager. Samt CPU fanns inte heller hemma. Grabben lite småsur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Tack alla för info och kompontentsök!
Beställde ett bygge som nån rek här för 8209kr.
Synd bara att vissa komponenter inte fanns hemma än. Största beställning av dessa som gick var det nätaggregatet som inte fanns hemma i nån butik . Brukar kolla och ev backa o ta nån annan. Här blev det inte så. Kanske 31/8 kommer den till lager. Samt CPU fanns inte heller hemma. Grabben lite småsur.

Det är väl bara skicka tillbaka nätaggregatet och beställa ett annat? När skulle cpu finnas i lager igen, fick du nåt svar på det? Jag hade kanske gjort en fuling och beställt en passande cpu ur typ Netonnets fyndhörna där det redan är produkter som är använda och använt så länge och sen bytt när 3300X finns i lager igen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

CPU är beställd från inet. Var slut i samtliga affärer.
aggregatet Är från Netonnet och inkommer under augusti oxå.
Beställer inget för att sen skicka tillbaks. Han får vänta.
Av allt som beställt är det bara ssd som kommit. Grafikkortet är dock på väg. Inet är resten.

Permalänk

Nu är grabben i upplösningstillstånd! Alla prylar har kommit. Så dax att planera byggandet.
Dock uppstod funderingar ang installering av eon 10 och virus program.
Hur går man tillväga här då.?
Ska jag ladda ner på en annan hårddisk eller?
Har byggt en för många år sedan men inte jag som la dit systemet. Då var det ett bränt program som nån la dit.
Grabben vill nog att jag börjar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Hur och var laddar man ner win10?
Varit inne på Microsoft hemsida men där betalar man och laddar ner.
Nyckeln inhandlas på eBay eller cdkey.

Ladda ner Windows 10 till ett USB-minne från:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Du kan köpa en licensnyckel för Windows (billigt på Ebay, Kinguin eller dylikt).

Boota/starta datorn från USB-minnet för att sedan göra en helt ren installation.

Windows har integrerat antivirusprogram som heter Windows Defender.

Permalänk

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Se:
"Använda verktyget för att skapa installationsmedia (USB-enhet, DVD eller ISO-fil) och installera Windows 10 på en annan dator (klicka för att visa mer eller mindre information)"

Använd en usb-sticka och installera där ifrån. Virusskydd ingår i windows 10.

Permalänk

Vi häller på att bygga ihop datorn.
Jisses vad kontakter det finns! Ser oxå att lådan jag tog har ingen cd plats.
Vi letar var man monterar ssd disken. Grafikkortet går över en kontakt jag tror är till ssd:n.
Finns 2 PCIe platser, satte kortet överst .
Går ej att sätta den på den nedre. Då är kontakter ivägen.
Ssd disken funderar jag var den ska sättas?
Hur får man upp bilder här?

Permalänk

Moderkortet är B450M DS3H.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roadrunner67:

Vi häller på att bygga ihop datorn.
Jisses vad kontakter det finns! Ser oxå att lådan jag tog har ingen cd plats.
Vi letar var man monterar ssd disken. Grafikkortet går över en kontakt jag tror är till ssd:n.
Finns 2 PCIe platser, satte kortet överst .
Går ej att sätta den på den nedre. Då är kontakter ivägen.
Ssd disken funderar jag var den ska sättas?
Hur får man upp bilder här?

Skrivet av Roadrunner67:

Moderkortet är B450M DS3H.

Menar du m.2 platsen ? Du monterar ssdn före grafikkortet....
Sataportar lär du ju komma åt om inte grafikkortet är gigantiskt ovanligt stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Vi häller på att bygga ihop datorn.
Jisses vad kontakter det finns! Ser oxå att lådan jag tog har ingen cd plats.
Vi letar var man monterar ssd disken. Grafikkortet går över en kontakt jag tror är till ssd:n.
Finns 2 PCIe platser, satte kortet överst .
Går ej att sätta den på den nedre. Då är kontakter ivägen.
Ssd disken funderar jag var den ska sättas?
Hur får man upp bilder här?

https://m.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorbygg...

Bilder kan laddas upp på Imgur.com och länkas till härifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Vi häller på att bygga ihop datorn.
Jisses vad kontakter det finns! Ser oxå att lådan jag tog har ingen cd plats.
Vi letar var man monterar ssd disken. Grafikkortet går över en kontakt jag tror är till ssd:n.
Finns 2 PCIe platser, satte kortet överst .
Går ej att sätta den på den nedre. Då är kontakter ivägen.
Ssd disken funderar jag var den ska sättas?
Hur får man upp bilder här?

Gör det enkelt, kolla på en guide

CD-läsare används ju sällan nu mer så det kommer egentligen aldrig någon sådan med chassit och finns sällan plats att installera en heller. Grafikkortet ska installeras efter ssd'n om ni valt en m2-ssd.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Ok.
Vi har ssd kingston A2000.
Grafikkort är Amd Radeon 5600 xt.
Grafikkortet är så pass tjock under pga fläktarna så den kontakten ssd ska förmodligen ska sitta i blir skymd under grafikkortet.
Man kliar sina gråa hår för detta. Finns det Utah i grafikkortet där ssd går i?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ok.
Vi har ssd kingston A2000.
Grafikkort är Amd Radeon 5600 xt.
Grafikkortet är så pass tjock under pga fläktarna så den kontakten ssd ska förmodligen ska sitta i blir skymd under grafikkortet.
Man kliar sina gråa hår för detta. Finns det Utah i grafikkortet där ssd går i?

Menar du att grafikkortet blockerar alla satakontakterna ?
Har väldigt svårt att tro att det är så, möjligen är väl en kontakt täckt men inte alla 4 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Han har en M.2 SSD vars port sitter under grafikkortet (Fast på bilden är den porten över grafikkortet så man vet ju ej)

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seziuo:

@mrqaffe: Han har en M.2 SSD vars port sitter under grafikkortet (Fast på bilden är den porten över grafikkortet så man vet ju ej)

M.2 kan mycket väl blockeras av grafikkortet för man behöver ju mer plats för att montera ssdn än när den är monterad. Man ska montera den innan man monterar grafikkortet om det är m.2 man använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ooh jisses. Vi letade och tittade, 3 pers! Kollade videos och såg att alla kort låg jämsmed. Gick tillbaks igen och tittade. Jaha, första man blir blind på är ju ögonen😂😂. Kortet är löst!!
Nu bråkar vi med den inbyggda fläkten. 2 kontakter på den. 1 liten med 3 stift och en större, förmodligen strömmen. Den stora vet jag vad den ska sitta. Men den lilla vet jag inte. Moderkortet hittar vi fan kontakter men dem har 4 stift. Kontakten jag håller i har3.
Hrmm, lite skillnad på datorer från nu och förr. Eller så har man glömt. Sen är inte synen densamma som för 10 år sedan.
Men tusen tackar för det finns folk som är hjälpsamma!!🥰

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ooh jisses. Vi letade och tittade, 3 pers! Kollade videos och såg att alla kort låg jämsmed. Gick tillbaks igen och tittade. Jaha, första man blir blind på är ju ögonen😂😂. Kortet är löst!!
Nu bråkar vi med den inbyggda fläkten. 2 kontakter på den. 1 liten med 3 stift och en större, förmodligen strömmen. Den stora vet jag vad den ska sitta. Men den lilla vet jag inte. Moderkortet hittar vi fan kontakter men dem har 4 stift. Kontakten jag håller i har3.
Hrmm, lite skillnad på datorer från nu och förr. Eller så har man glömt. Sen är inte synen densamma som för 10 år sedan.
Men tusen tackar för det finns folk som är hjälpsamma!!🥰

Vad är det för fläkt du syftar på, har den rgb belysning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Högre moral😂😂😏 vad är det för nåt.

Vill man stödja sämre saker i denna värld så.
Annars kan man köpa ett riktigt och få rent samvete.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Viking
Skrivet av Roadrunner67:

Ooh jisses. Vi letade och tittade, 3 pers! Kollade videos och såg att alla kort låg jämsmed. Gick tillbaks igen och tittade. Jaha, första man blir blind på är ju ögonen😂😂. Kortet är löst!!
Nu bråkar vi med den inbyggda fläkten. 2 kontakter på den. 1 liten med 3 stift och en större, förmodligen strömmen. Den stora vet jag vad den ska sitta. Men den lilla vet jag inte. Moderkortet hittar vi fan kontakter men dem har 4 stift. Kontakten jag håller i har3.
Hrmm, lite skillnad på datorer från nu och förr. Eller så har man glömt. Sen är inte synen densamma som för 10 år sedan.
Men tusen tackar för det finns folk som är hjälpsamma!!🥰

Vad blev det för delar? Lättare att hjälpa om vi vet vilken fläkt osv.

Och vad menar du med att "kortet är löst"? Är det SSD:n som är monterad? Eller grafikkortet? Eller både och?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ooh jisses. Vi letade och tittade, 3 pers! Kollade videos och såg att alla kort låg jämsmed. Gick tillbaks igen och tittade. Jaha, första man blir blind på är ju ögonen😂😂. Kortet är löst!!
Nu bråkar vi med den inbyggda fläkten. 2 kontakter på den. 1 liten med 3 stift och en större, förmodligen strömmen. Den stora vet jag vad den ska sitta. Men den lilla vet jag inte. Moderkortet hittar vi fan kontakter men dem har 4 stift. Kontakten jag håller i har3.
Hrmm, lite skillnad på datorer från nu och förr. Eller så har man glömt. Sen är inte synen densamma som för 10 år sedan.
Men tusen tackar för det finns folk som är hjälpsamma!!🥰

Du kan koppla en 3-pin på fläktkontakten trots att det är 4-pin på moderkortet. Den andra kontakten är troligtvis en "sata" eller möjligtvis en "molex" och du borde hitta en sladd som passar från ditt nätaggregat.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Fläktar med tre pinnar i kontakten går utmärkt att koppla in i en kontakt med 4 pinnar, sista pinnen används för en viss typ av styrning av hastigheten (PWM) som inte alla fläktar har stöd för.

Permalänk

Grabben försökte få i den lilla kontakten i fan 1 med 4 stift. Då såg han att det 4:e stift skulle böjas om han trycker ner kontakten.
Hur får man upp bilder här?
Har ett antal kontakter över. Fick med 2 med moderkortet. Tror dem var sats 3 kablar . Från nätaggregatet finns det 2 kablar med 3 kontakter på varje. Dem misstänker jag är till 2,5 tums ssd, cd,dvd. Sen en 3 kabel. Fan, varit bättre med bild🙄

Permalänk
Viking
Skrivet av Roadrunner67:

Grabben försökte få i den lilla kontakten i fan 1 med 4 stift. Då såg han att det 4:e stift skulle böjas om han trycker ner kontakten.
Hur får man upp bilder här?
Har ett antal kontakter över. Fick med 2 med moderkortet. Tror dem var sats 3 kablar . Från nätaggregatet finns det 2 kablar med 3 kontakter på varje. Dem misstänker jag är till 2,5 tums ssd, cd,dvd. Sen en 3 kabel. Fan, varit bättre med bild🙄

Ladda upp bilder på Imgur
https://imgur.com/

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Grabben försökte få i den lilla kontakten i fan 1 med 4 stift. Då såg han att det 4:e stift skulle böjas om han trycker ner kontakten.
Hur får man upp bilder här?
Har ett antal kontakter över. Fick med 2 med moderkortet. Tror dem var sats 3 kablar . Från nätaggregatet finns det 2 kablar med 3 kontakter på varje. Dem misstänker jag är till 2,5 tums ssd, cd,dvd. Sen en 3 kabel. Fan, varit bättre med bild🙄

Jag tipsade ovan om Imgur (imgur.com/upload)

Sen finns riktigt bra videos för datorbyggning på sweclockers datorbyggarguide som jag också länkade ovan. Där gås alla kontakter igenom

Permalänk
Medlem

Den laddar du ner direkt från MS!

Nedladdning Win 10

Ladda ner en iso-fil samt skriv till ett USB-minne med programmet Rufus.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

https://i.imgur.com/MvzWloX.jpg
Tja, förstå då inte hur den där Imgur fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

https://i.imgur.com/MvzWloX.jpg
Tja, förstå då inte hur den där Imgur fungerar.

Vad exakt är det du inte förstår? Du har skickat en länk till en bild på sata-connectors och molex-connectors, vad är det du undrar?

Har du kollat på en datorbyggarguide än?

https://www.youtube.com/watch?v=bSZfqN_uVIs
https://www.youtube.com/watch?v=DH4NEP5olSM
https://www.youtube.com/watch?v=hK51upU5bkU&t

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.