Nya ramminnen, får inte ut full XMP hastighet/timings

Permalänk

Nya ramminnen, får inte ut full XMP hastighet/timings

Tjena!
Har en i9 9900k, z390 aorus elite, processor klockad till 5 ghz, 1.3v.
Har haft 3200mhz cl 16 minnen innan och det har funkat på timings och hastighet som står på paketet. Har haft 1.15 is vccio och sa.

Köpte g.skill 3600 mhz cl 16 trident z neo idag, och skrev in alla värden men får det inte att fungera. Fastnar med windows-fel och blåskärm.
Fick igång det på 3400 mhz och rätt timings. Har även höjt vccio och sa till 1.25 då det verkar rimligt efter lite googlande.
Någon som har en aning om hur man får ut de sista 200 mhzen?

Högre vcore? Är det cpu-överklockningen som sätter käppar i hjulet?

Oerhört tacksam för hjälp

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofsson_tom:

Tjena!
Har en i9 9900k, z390 aorus elite, processor klockad till 5 ghz, 1.3v.
Har haft 3200mhz cl 16 minnen innan och det har funkat på timings och hastighet som står på paketet. Har haft 1.15 is vccio och sa.

Köpte g.skill 3600 mhz cl 16 trident z neo idag, och skrev in alla värden men får det inte att fungera. Fastnar med windows-fel och blåskärm.
Fick igång det på 3400 mhz och rätt timings. Har även höjt vccio och sa till 1.25 då det verkar rimligt efter lite googlande.
Någon som har en aning om hur man får ut de sista 200 mhzen?

Högre vcore? Är det cpu-överklockningen som sätter käppar i hjulet?

Oerhört tacksam för hjälp

Kan du inte bara aktivera xmp-profilen? I vissa bios så finns det direkt på "startsidan" en XMP-knapp som bara är att klicka i. Annars så kan du utan problem köra 1.35V

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olofsson_tom:

Tjena!
Har en i9 9900k, z390 aorus elite, processor klockad till 5 ghz, 1.3v.
Har haft 3200mhz cl 16 minnen innan och det har funkat på timings och hastighet som står på paketet. Har haft 1.15 is vccio och sa.

Köpte g.skill 3600 mhz cl 16 trident z neo idag, och skrev in alla värden men får det inte att fungera. Fastnar med windows-fel och blåskärm.
Fick igång det på 3400 mhz och rätt timings. Har även höjt vccio och sa till 1.25 då det verkar rimligt efter lite googlande.
Någon som har en aning om hur man får ut de sista 200 mhzen?

Högre vcore? Är det cpu-överklockningen som sätter käppar i hjulet?

Oerhört tacksam för hjälp

Borde lätt klara 3600Mhz cl 16 med i9 9900k. Har mycket svårt att tro att cpu överklocken skulle vara orsaken.
Men för att göra det lätt, kör allt stock och ange XPM profilen.
Fungerar det inte, lämna tillbaka dom.

Edit: ev att ditt gigabyte mordekort anger fel subtimings. Du kan ladda upp en bild på din 3400Mhz setup via asrock TimingConfigurator om du vill
https://download.asrock.com/Utility/Formula/TimingConfigurato...

Kolla också så att inte dram voltage körs i 1.2v

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

kan mycket väl vara så att din cpu är ett halvdassigt exemplar och inte klarar mer än 3400Mhz då det är utanför vad intel garanterar deras i9 9900k ska kunna hantera enligt intels produkt spec på i9 9900k där upp till DDR4 2666Mhz ska fungera allt över det är överklockning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för svar, men jag tror jag löste det. Skriver här ifall någon annan råkar få samma problem. Googlade lite och det verkar som att det var för att jag satt minnena i slot 1 och 3, och med 1 menar jag den närmast processorn. När jag bytte till slot 2 och 4 så funkar det.
Vet att man kan köra med xmp men har för mig någon rekommenderade att föra in värdena själv när man överklockar processor med, att det skulle vara stabilare. Har för mig att det hjälpte mig att få systemet stabilt när jag överklockade processorn från första början

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men VCCIO är väl spänning för IO kontrollen på CPU? Spänning för ram heter väl DRAM voltage du ska ändra till 1.35V? Har inte haft någon aorus bräda så kan ha fel.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce