Omformatera dator med Windows 98

Permalänk
Medlem

Omformatera dator med Windows 98

Hej,

Jag är en man född i början av 90-talet som inte kan ett skvatt om gamla datorer. Det lilla jag har lyckats lärt mig lärde jag mig som grabb för över 20 år sedan och glömde ungefär samtidigt. Därför ber jag nu er som kan datorer från den tiden om hjälp.

Bakgrunden är denna: jag har nyligen haft förmånen att få köpa en retroburk från 1998 i utseendemässigt nyskick. Windows 98 redan är inlagt. Den förra ägaren har dock lämnat en del gammalt skräp på den och därför vill jag göra en total rengöring.

Jag vet dock inte hur man går vidare. Omformaterar man datorn först och lägger in Windows 98 på nytt efteråt? Som jag har förstått det kan man bara lägga in Windows 98 en enda gång. Experterna får gärna rätta mig på den punkten om jag har fel.

Jag äger ett oöppnat installationspaket med produktnyckel.

Jag kanske borde betona att jag, som jag nämnde i inledningen, inte vet något om gamla datorer. Ord som omformatering säger mig inte direkt någonting. Jag vill minst av allt skada datorn och är därför angelägen om att göra allt på rätt sätt.

Med tacksam hälsning,
Lascoyt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hej, kul att du dyker ner i gamla datorer

Om din dator kan boota från CDrom så är det bara att stoppa in skivan och trycka på en knapp när datorn säger "Press any key to boot from CD-rom". Väl inne i installationsprogrammet så kan du välja att formatera disken. Formatera FAT32 (quick) och sen tryck dig vidare i installationsprogrammet.

Väl inne i Windows kommer du råka ut för ett problem som inte funnits på länge. Du behöver drivrutiner till precis allt. Ditt nätverkskort kommer inte att fungera utan drivrutiner så du kan inte bara hoppa ut på internet och ladda ned.

Förbered ett USB-minne med drivrutiner för chipset, ljudkort, nätverkskort, grafikkort till att börja med.

Vad är det för specifikationer på datorn? Kanske en Pentium3/AMD K6? 64MB ram? Har den floppyläsare? Om du har disketter kan du behöva en sådan för att kunna boota från CD.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hej, kul att du dyker ner i gamla datorer

Om din dator kan boota från CDrom så är det bara att stoppa in skivan och trycka på en knapp när datorn säger "Press any key to boot from CD-rom". Väl inne i installationsprogrammet så kan du välja att formatera disken. Formatera FAT32 (quick) och sen tryck dig vidare i installationsprogrammet.

Väl inne i Windows kommer du råka ut för ett problem som inte funnits på länge. Du behöver drivrutiner till precis allt. Ditt nätverkskort kommer inte att fungera utan drivrutiner så du kan inte bara hoppa ut på internet och ladda ned.

Förbered ett USB-minne med drivrutiner för chipset, ljudkort, nätverkskort, grafikkort till att börja med.

Vad är det för specifikationer på datorn? Kanske en Pentium3/AMD K6? 64MB ram? Har den floppyläsare? Om du har disketter kan du behöva en sådan för att kunna boota från CD.

Hej,

Tack för snabbt svar!

Jag pratade med den tidigare ägaren och fick följande specifikationer:

Processor: AMD Duron 850 MMX 3DNow 850 MHz

Grafikkort: Helt nytt ATI Rage XL 8MB PCI (nyproducerat från eBay), med fungerande drivrutiner

RAM-minne: 256 MB (2 × 128)

Ljudkort: Trident SV 750, med fungerande drivrutiner

Hårddisk: 120 GB

Behöver jag drivrutiner även om jag inte tänker surfa? Jag använder datorn bara till ordbehandling och gamla spel.

Ett problem är att diskettstationen inte verkar fungera. Jag har försökt med flera disketter och får alltid beskedet att enheten inte är klar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte säkert att din dator kan boota från win cdn så se till att ha en startdiskett för det var så man oftast bootade datorn vid installation på den tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lascoyt:

Hej,

Tack för snabbt svar!

Jag pratade med den tidigare ägaren och fick följande specifikationer:

Processor: AMD Duron 850 MMX 3DNow 850 MHz

Grafikkort: Helt nytt ATI Rage XL 8MB PCI (nyproducerat från eBay), med fungerande drivrutiner

RAM-minne: 256 MB (2 × 128)

Ljudkort: Trident SV 750, med fungerande drivrutiner

Hårddisk: 120 GB

Behöver jag drivrutiner även om jag inte tänker surfa? Jag använder datorn bara till ordbehandling och gamla spel.

Ett problem är att diskettstationen inte verkar fungera. Jag har försökt med flera disketter och får alltid beskedet att enheten inte är klar.

Drivrutiner till grafikkort och ljudkort lär väl räcka för det du pratar om.

Notera dock att det då är drivrutiner som du kan installera i din nya Windowsinstallation som detta handlar om, inte att det ligger drivrutiner installerade i det Windows du tänker blåsa bort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att din dator kan boota från win cdn så se till att ha en startdiskett för det var så man oftast bootade datorn vid installation på den tiden.

Det är just det som är bekymret. Diskettstationen verkar inte fungera.

Skrivet av evil penguin:

Drivrutiner till grafikkort och ljudkort lär väl räcka för det du pratar om.

Notera dock att det då är drivrutiner som du kan installera i din nya Windowsinstallation som detta handlar om, inte att det ligger drivrutiner installerade i det Windows du tänker blåsa bort.

Menar du att drivrutinerna ingår i Windows 98-paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lascoyt:

Menar du att drivrutinerna ingår i Windows 98-paketet?

tvärt om

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Lascoyt:

Hej,

Tack för snabbt svar!

Jag pratade med den tidigare ägaren och fick följande specifikationer:

Processor: AMD Duron 850 MMX 3DNow 850 MHz

Grafikkort: Helt nytt ATI Rage XL 8MB PCI (nyproducerat från eBay), med fungerande drivrutiner

RAM-minne: 256 MB (2 × 128)

Ljudkort: Trident SV 750, med fungerande drivrutiner

Hårddisk: 120 GB

Behöver jag drivrutiner även om jag inte tänker surfa? Jag använder datorn bara till ordbehandling och gamla spel.

Ett problem är att diskettstationen inte verkar fungera. Jag har försökt med flera disketter och får alltid beskedet att enheten inte är klar.

Äsch, helt sprillans dator ju! Duron 800 släptes 2001/2002 nångång.

Din dator kan boota från CD-rom utan att behöva en floppydisk. Lycka till!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lascoyt: Gör en image-backup av hårddisken först. Formaterar gör du sedan från installationsprogrammet/CD:n, precis som första svaret du fick säger. Ska du ändra partitionerna gör du det samtidigt (innan du formaterar).

Kan finnas drivrutiner eller program som är svåra att hitta idag.

Är det ett hemmabygge eller butiksbygge så kolla om moderkortstillverkaren (du bör kunna läsa beteckningen på moderkortet) fortfarande har drivrutiner.

Det går att installera Windows 9X hur många gånger du vill. Installationen vill ha CD-nyckeln, men den kollar inte denna på internet. Windows Update är dessutom nedstängt.

Varför använder du datorn för ordbehandling?

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att din dator kan boota från win cdn så se till att ha en startdiskett för det var så man oftast bootade datorn vid installation på den tiden.

Datorn är så pass ny att det knappast är något problem. El Torito kom till 1995 som färdig standard, skulle säga att från P2 och framåt så hade alla moderkort stöd för det. CD:n har också stöd för det, då det handlar om en vanlig IDE/ATA-enhet när det handlar om en så pass ny dator.

Duron och Duron 850 finns bara som Socket A/467-processor, så det handlar om ett system anno 2001. All hårdvara fanns alltså innan XP lanserades och är utmärkt att köra 9X på.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett problem du kan få är om hårddisken sitter på något annat än moderkortets inbyggda IDE-portar, t ex sata eller någon raid-kontroller. Då kommer du behöva tillföra drivrutiner för det under installation och det är diskett som gäller.

Jag vet inte om det är målet, men det har åtminstone varit populärt bland en del författare att använda wordstar för DOS även i modern tid, för att få ett så distraktionsfritt skrivande som möjligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Räkna inte med att USB fungerar direkt efter ominstallationen så lägg hellre alla drivrutiner på en cd-skiva.

Socket A-moderkort brukar kunna boota från cd-skivor så är bara windows-skivan okej så borde den biten fungera bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Aphex: Går att göra en egen installationsskiva också. Som sagt titta vad du har för moderkort TS, det är få Socket A-moderkort som enbart har raid-kontroller. I övrigt, ja CDs brukar fungera bäst för att flytta över sådant som drivrutiner och program när vi talar den eran.

SD eller CF-kort kommer dock vara den snabbaste metoden idag då det går att skriva till dessa från den moderna datorn hyfsat snabbt. Om du sen kör USB2.0, SATA eller IDE för kortet på måldatorn spelar ju mindre roll.

Vill man flytta filer över nätverket rekommenderar jag att installera Linux för den uppgiften, kommer vara enklare och gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Räkna inte med att USB fungerar direkt efter ominstallationen så lägg hellre alla drivrutiner på en cd-skiva.

Socket A-moderkort brukar kunna boota från cd-skivor så är bara windows-skivan okej så borde den biten fungera bra.

Nej, helt riktigt, man kan verkligen inte räkna med att USB kommer fungera out of the box när det kommer till socket A-moderkort. USB 2.0 och mycket sannolikt Via-chipset...

----

Har man en fungerande installation på datorn brukar det vara en bra idé att kolla upp och notera alla hardware IDs innan man blåser disken, gör det lättare att hitta rätt drivers. HW IDs är det enda idiotsäkra sättet att identifiera hårdvaran, och dessutom utmärkta sökargument för Google när man letar drivers. Någon form av Linux-rescuesticka/CD och kommandona lspci, lsusb, lshw, samt hwinfo kan också vara användbar till detta.

Generellt hatar W98 att man håller på och installerar och avinstallerar drivers, så se till att det blir rätt från början. Det kan till och med vara värt att börja om från början om det visar sig att man installerat någon felaktig driver.

Via paketerade de flesta moderkortsdrivers i sitt 4-in-1-paket, vilket förenklar processen en hel del, det är mest bara drivers för instickskort man behöver snoka rätt på utöver det. Gissar att det rör sig om KT133 eller nåt annat chipset från samma tidsålder på det aktuella moderkortet, tycker 4-in-1 v4.42 eller v4.43 funkar bäst på den familjen. Undvik Hyperion om det inte är något nyare chipset.

Något jag tycker är helt ovärderligt när man grejar med W98-installation på gamla datorer är någon form av IDE-USB-adapter.

Brukar göra så att jag bootar datorn jag tänkt installera till DOS från USB, skiva eller floppy, partitionerar och formaterar hårddisken med FAT32 (detta kan inte som felaktigt antytt tidigare i tråden göras från den grafiska W98-setupen), och kopierar installationsskivan till hårddisken. Här kommer adaptern in i bilden. Plockar ur disken ur datorn som ska installeras, kopplar in den mha adaptern till den maskin jag har slangat drivers till, och packar upp och kopierar över alla drivers som ska användas. Sedan är det tillbaka med disken i datorn som ska installeras, boot från skiva/floppy/USB, och dra igång setupen från hårddisken.

Givetvis kan man också göra alla förberedelser fram till själva installationen med disken inkopplad via USB till en annan dator med någon modern Windows-version, så blir det mindre meck, men föredrar av något löjligt skäl att partitionera/formatera med den version jag tänkt använda.

Åsikterna om det på scenen går isär, men personligen tycker jag U98SESP är klockrent. Installerar enbart core updates, och Tweakui som jag ändå vill ha. Andra svär vid den officiella "Windows security update CD february 2004", och tycker det är allt som behövs, men personligen har jag haft en del stabilitetsproblem efter att ha installerat den, så skippar den numera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!