Inget internet med felkod: ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”

Permalänk

Inget internet med felkod: ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”

Tjena! Var borta i 3 dagar och när jag kommer hem så har jag inget internet på datorn. Wi-fi fungerar utmärkt men på min stationära dator med sladd fungerar det inte. När jag felsöker står det att ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”. När man sedan kontrollerar problemet står det: ”En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad”

Tänkte vafan de är väl sladden som är kaputt, lånade en sladd ifrån grannen och får exakt samma meddelande. Har googlat och tagit hjälp av mina datorkunniga polare men har inte kommit fram till någon lösning. Någon som vet vad som spökar eller hur man ska lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florran00:

Tjena! Var borta i 3 dagar och när jag kommer hem så har jag inget internet på datorn. Wi-fi fungerar utmärkt men på min stationära dator med sladd fungerar det inte. När jag felsöker står det att ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”. När man sedan kontrollerar problemet står det: ”En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad”

Tänkte vafan de är väl sladden som är kaputt, lånade en sladd ifrån grannen och får exakt samma meddelande. Har googlat och tagit hjälp av mina datorkunniga polare men har inte kommit fram till någon lösning. Någon som vet vad som spökar eller hur man ska lösa detta?

Det är inte så att åskan har varit i farten?
Låter som att nätverksporten är trasig, eller möjligen porten i ev switch. Prova att byta port i switchen om möjligt. Annars prova att boota upp datorn med en linux live-cd. Så kan du avgöra om det är switch/dator som är trasig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tråden saknar någon som helst information om problemet!

Vad är din dator kopplad mot? En router? Har du startat om utrustningen? Har du provat att koppla till annan port, annan utrustning?

Permalänk

Brukar bara vara att diagnostisera eller hur de stavas högerklicka på ikonen. Brukar få upp det felmeddelande med. Annars funkar en omstart av routern det mesta

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tråden saknar någon som helst information om problemet!

Vad är din dator kopplad mot? En router? Har du startat om utrustningen? Har du provat att koppla till annan port, annan utrustning?

Ber om ursäkt, den är kopplad upp emot en router. Har både startat om routern och datorn samt testat kopplad till de andra portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florran00:

Ber om ursäkt, den är kopplad upp emot en router. Har både startat om routern och datorn samt testat kopplad till de andra portarna.

Då är det inte så mycket annat än att testa datorn mot annan utrustning, och/eller annan dator mot routern.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev behöver du nog beskriva mer...

Vad har du för moderkort/nätverkskort?

Syns och fungerar nätverksadaptern i Enhetshanteraren?

Har du kört VPN eller liknande som kanske strulat till nätverksinställningarna?

Ser du några ip addresser med kommandot:
ipconfig /all

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns tre ställen felet kan vara på:

1. I routern.
2. I nätverkskabeln.
3. I datorn.

Börja med att isolera var felet är genom uteslutningsmetoden. Testa en annan router med samma kabel och dator, en annan kabel med samma router och dator, eller en annan dator, med samma router och kabel.

Visar det sig att felet ligger i kabel är det bara att byta.

Är felet i routern kan du prova fabriksåterställa routern om felet är där, men det är långsökt. Förmodligen blir det att byta router om det inte hjälper.

Är felet i datorn finns lite fler möjligheter. Det är då bra att testa att boota med en Linux-USB-sticka (endast boot, inte installation) för att testa om Internet funkar i denna miljö, för att utesluta drivrutins-, mjukvaru- eller konfigurationsproblem. Funkar det inte i Linux är det hårdvaruproblem kan du antingen byta moderkort eller stoppa in ett extra nätverkskort via USB eller PCIe.

Funkar det i Linux men ej i Windows så är det lite mer ingående felsökning att göra, men inte innan du gjort det grundläggande ovan!

Permalänk
Medlem

Som IT-stödperson och jobbar med dator/nätverksadministration och har varit med om liknande fall i jobbet skulle jag säga följande saker det kan bero på:

- Nätverksdrivrutinen blivit kaputt. Kan t.ex. handla om en windows uppdatering som gjort den nuvarande icke kompatibel.

Felsökning: Testa avinstallera nätverksdrivrutinen från enhetshanteraren och starta om datorn då Windows borde automatiskt installera den pånytt. Har varit med om flera fall där datorn inte reagerat på att den skulle känna av nätverkskabeln fastän nätverkskabeln är isatt. Ofta kan då just ominstallation hjälpa. Ibland så uppdaterar Windows automatiskt drivrutiner och då kan det ibland bli konstiga problem.

- Åskan har varit i farten och tagit kål på datorns nätverkskort. Ofta är det just nätverkskorten som först går sönder, har varit med det ett par ggr i jobbet faktiskt att endast nätverkskortet gått sönder , speciellt om man använder UPS eller nån enklare överspänningsskydd. Speciellt om man redan testat installera om nätverkskortet eller testat installera olika nätverkskortsdrivrutiner. Har man då möjlighet att låna nånstans ett enkelt usb nätverkskort (billigaste är runt 200 kr) och det börjar funka skulle jag börja misstänka det.

- Varit strömavbrott. Ofta slutar portarna på switchen/routern fungera, men kan också vara så att vissa portar funkar och andra gör det inte. Brukar räcka med omstart av router/switch så börjar de oftast fungera isåfall om det nu inte blivit något fel på dem.

Men som ovan skriver, lönar sig att börja med uteslutningsmetoden, t.ex. om du har möjlighet först att t.ex. testa med en annan dator/laptop med samma kabel så utesluter du ju först om det är datorn eller problemet är router/switch/kablage/ISP problem osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Provat att byta uttag på routern? Är det en hel kabel mellan datorn och routern eller går det via vägguttag?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Provat att byta uttag på routern? Är det en hel kabel mellan datorn och routern eller går det via vägguttag?

Japp, en kabel mellan dator och router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florran00:

Japp, en kabel mellan dator och router.

Det svarade du på i #18503604, akta så du inte får rundgång

Innan du vet att datorn fungerar mot annan utrustning eller att annan utrustning inte fungerar mot routern så finns det inte så mycket att göra. Har du någon annan dator, spelkonsol, eller rent av en TV som går att ansluta med kabel? Då är det bara att testa och rapportera efteråt hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florran00:

Tjena! Var borta i 3 dagar och när jag kommer hem så har jag inget internet på datorn. Wi-fi fungerar utmärkt men på min stationära dator med sladd fungerar det inte. När jag felsöker står det att ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”. När man sedan kontrollerar problemet står det: ”En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad”

Tänkte vafan de är väl sladden som är kaputt, lånade en sladd ifrån grannen och får exakt samma meddelande. Har googlat och tagit hjälp av mina datorkunniga polare men har inte kommit fram till någon lösning. Någon som vet vad som spökar eller hur man ska lösa detta?

Har du INTEL-chip på ethernet/lan porten?

isf. kan du med rätt driver installerad köra diagnostik på anslutning,kabel o hårdvara.

Router borde ju funka eftersom wifi funkar, så är nog datorns lanport som gett upp.
Kolla i bios så den är aktiverad oxå

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av Florran00:

Tjena! Var borta i 3 dagar och när jag kommer hem så har jag inget internet på datorn. Wi-fi fungerar utmärkt men på min stationära dator med sladd fungerar det inte. När jag felsöker står det att ”Anslut en Ethernet-kabel till den här datorn”. När man sedan kontrollerar problemet står det: ”En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad”

Tänkte vafan de är väl sladden som är kaputt, lånade en sladd ifrån grannen och får exakt samma meddelande. Har googlat och tagit hjälp av mina datorkunniga polare men har inte kommit fram till någon lösning. Någon som vet vad som spökar eller hur man ska lösa detta?

Uppdatering: fixade ett USB Nätverkskort så nu rullar de som de ska.