Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Det är ju bra då slipper jag vara orolig att den inte duger den är ju även billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

@Niivpzi: Det är ju bra då slipper jag vara orolig att den inte duger den är ju även billig.

Uppgraderade själv nyligen en 4670k till 3600 och det är WOW skillnad på ALLT. Körde även GTX770 2GB till Vega64 8GB, kom billigt undan med allt, går inte jämföra med vad en intel/nvidia setup hade kostat och rätt drivers/settings ger sjuk prestanda.
Speciellt RX570/580 fick en update i år som gav en 15% boost i de flesta titlarna, så behåll det.
Sen om ditt kort är 4GB räcker det ett tag till, är det 2gb så kan det vara intressant att köpa en 6/8gb variant efter jul, men det kommer vara solklar skillnad i allt med ny cpu/ram/mobo och ditt nuvarande grafikkort.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Uppgraderade själv nyligen en 4670k till 3600 och det är WOW skillnad på ALLT. Körde även GTX770 2GB till Vega64 8GB, kom billigt undan med allt, går inte jämföra med vad en intel/nvidia setup hade kostat och rätt drivers/settings ger sjuk prestanda.
Speciellt RX570/580 fick en update i år som gav en 15% boost i de flesta titlarna, så behåll det.
Sen om ditt kort är 4GB räcker det ett tag till, är det 2gb så kan det vara intressant att köpa en 6/8gb variant efter jul, men det kommer vara solklar skillnad i allt med ny cpu/ram/mobo och ditt nuvarande grafikkort.

Jag hade tidigare en gtx 670 men köpte rx570 i hopp om att den skulle orka spelen jag spelar, men eftersom att det är till största del cpu som var kass så blev de bara en minimal skillnad.
Men det ska bli kul att se skillnaden med 3600.

Permalänk
Medlem

Du kommer bli väldigt nöjd med 3600 Jämfört med vad du har nu. AMD är bra om man tittar på prestanda i förhållande till pris dock är intel fortfarande bättre i gaming men avsevärt mycket dyrare

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Kommer jag behöva kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Kommer jag behöva kylpasta

Om du använder kylaren som följer med processorn så är kylpasta redan förapplicerad, om du köper en ny kylare så är kylpasta antingen förapplicerad eller så följer det med en liten tub med kylpasta. Enda tillfället du behöver köpa kylpasta själv är när du vill använda en tidigare använd kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du använder kylaren som följer med processorn så är kylpasta redan förapplicerad, om du köper en ny kylare så är kylpasta antingen förapplicerad eller så följer det med en liten tub med kylpasta. Enda tillfället du behöver köpa kylpasta själv är när du vill använda en tidigare använd kylare.

Okej så jag kommer få med en kylare till processorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kulgrej:

Okej så jag kommer få med en kylare till processorn.

Det beror på vilken modell du köper.

Ryzen 5 3600 som det verkar som att du är inne på följer det med en kylare till. Inget superavancerat, men tillräckligt för att köra processorn utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror på vilken modell du köper.

Ryzen 5 3600 som det verkar som att du är inne på följer det med en kylare till. Inget superavancerat, men tillräckligt för att köra processorn utan problem.

Jo men jag har beställt delarna och det var den processorn jag köpde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror på vilken modell du köper.

Ryzen 5 3600 som det verkar som att du är inne på följer det med en kylare till. Inget superavancerat, men tillräckligt för att köra processorn utan problem.

Hur ska jag göra med windows?
Jag har windows på min nuvarande moderkort men den är inte aktiverad.
Ska jag lägga över den på ett USB-minne och sedan in på nya moderkortet eller behöver jag göra något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Så jag behöver bara självaste nyckel koden?

Windows 10 pro nyckel kan köpas på ebay för 60kr. Jag har köpt flera till olika datorer och de fungerar felfritt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Windows 10 pro nyckel kan köpas på ebay för 60kr. Jag har köpt flera till olika datorer och de fungerar felfritt.

Behöver jag bara nyckeln?
Måste jag alls gå in i BIOS eller behöver jag bara gå in som vanligt på datorn?

Edit: Efter att jag har köpt den.

Permalänk
Medlem

windows 10 finns på ebay för typ 60kr.

MSI b450-A Pro Max
köp detta moderkort. funkar riktigt bra och du är inte beroende av en processor för att uppgradera bios. STABIL SOM F*N!! kostar tusenlappen och har alla funktionaliteter du behöver..
jag kör denna med 3700x och 2070super, funkar hur stabilt som helst.

https://www.komplett.se/product/1136722/datorutrustning/dator...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Moderkortet passade inte i chassit.
Ska jag köpa ny moderkort eller chassi?

Permalänk
Medlem

@Kulgrej:
Hur menar du att det inte passar. Vad har du för moderkort och vilket chassi?

Bilder hjälper också mycket.

Moderkortet kan sakna några skruvhål eller vara mindre än det tidigare utan problem, och ibland går det bra med större ön det gamla också, men det beror liksom på

Permalänk
Medlem

Det moderkortet du hade är mATX, du behöver ha ett moderkort med samma format.
Kolla prisjakt på B450M så hittar du passande.

Nytt moderkort eller nytt chassi, upp till dig. Är moderkortet du köpte oanvänt/omonterat så lämna tillbaka och köp ett nytt. Eller köp ett nytt chassi, beror väl på vilken storlek på chassit du vill ha.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Kulgrej:
Hur menar du att det inte passar. Vad har du för moderkort och vilket chassi?

Bilder hjälper också mycket.

Moderkortet kan sakna några skruvhål eller vara mindre än det tidigare utan problem, och ibland går det bra med större ön det gamla också, men det beror liksom på

Chassi: ms-tech CA-0410
Moderkort: b450a pro max

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Det moderkortet du hade är mATX, du behöver ha ett moderkort med samma format.
Kolla prisjakt på B450M så hittar du passande.

Nytt moderkort eller nytt chassi, upp till dig. Är moderkortet du köpte oanvänt/omonterat så lämna tillbaka och köp ett nytt. Eller köp ett nytt chassi, beror väl på vilken storlek på chassit du vill ha.

Jag har monterat ram minnena, processor och fläkt.
Set borde gå att skicka tilbaka men vad ska jag köpa för moderkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Chassi: ms-tech CA-0410
Moderkort: b450a pro max

Finns långa bra mATX brädor där ute, MORTAR MAX, eller Asrock har några bra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns långa bra mATX brädor där ute, MORTAR MAX, eller Asrock har några bra....

Är b450m a pro max bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Är b450m a pro max bra?

Det fungerar nog så länge du inte ska klocka eller köra mer än 8 kärnor?

Det har ganska undermålig strömförsörjning

Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

Är b450m a pro max bra?

Skrivet av medbor:

Det fungerar nog så länge du inte ska klocka eller köra mer än 8 kärnor?

Det har ganska undermålig strömförsörjning

Med andra ord är det helt värdelöst för priset...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Med andra ord är det helt värdelöst för priset...

Vad för moderkort ska jag köpa som är bra?

Permalänk
Medlem

ASRock B450M Pro4 var min favorit utifrån det jag behövde.
Kolla här och köp nåt som har grönt på 100A i kategorin mATX
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

Vad för moderkort ska jag köpa som är bra?

Här är några alternativ i olika prisklasser:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej jag köper den här då och lämnar rilbaka den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Okej jag köper den här då och lämnar rilbaka den gamla.

Finns tydligen billigare på Cdon, kolla på Donnerstals inlägg ovan

Annars kan man såklart byta chassi också, men spelar inte så stor roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns tydligen billigare på Cdon, kolla på Donnerstals inlägg ovan

Annars kan man såklart byta chassi också, men spelar inte så stor roll

Jo jag såg att det var billigare på cdon, jag beställde där i från.
Det blir så jobbigt och köpa nytt chassi och byta ut alla delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns tydligen billigare på Cdon, kolla på Donnerstals inlägg ovan

Annars kan man såklart byta chassi också, men spelar inte så stor roll

Har bytit alla delarna nu och har startat upp datorn men den är väldigt seg, ibland när jag skriver något kan det ta typ 2sekunder för den att skriva, seg på att ta sig in i program.
Jag har kollat tempen och den är låg och ingenting förutom disk(C) går på 100%