[Elektronik] Söker efter låda med många kopplingar IP54+

Permalänk
Medlem

[Elektronik] Söker efter låda med många kopplingar IP54+

Bygger altan och har dragit kabel för kung och fosterland till LED-strips, decklights och led-lampor. Söker nu en låda för att koppla ihop allt.
De få jag hittat är svindyra (läs elcentral). Vill att lådan ska vara minst 12cm x 8cm innermått men får gärna vara större eller mycket större.
Lådan ska innehålla reläer för att kunna tända släcka via ESP8266/home assistant.

Tänker mig att antingen har lådan förmonterade kopplingar (minst 8st) eller att jag monterar dit dom själv.

Exempelbild. Letar efter nåt sånt här. Alltså en koppling, som klarar 230v, 2-5pin, som är lätt att bara plugga i in i lådan samt tål vara utomhus.

Någon här på sweclockers som har tips eller rent av har nåt liknande?

Permalänk
Medlem

Lämplig låda från Fibox och paneluttag och kontakter från Bulgins ekonomiserie kanske?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio, Awesome! precis vad jag sökte efter. det finns ju där ute på internetz bara man vet vad man ska leta efter!

Permalänk
Rekordmedlem

En liten undran, hur ska du få plats med reläer och förskruvningar och annat som är godkänt för 230 V i en låda som ör 12 x 8 cm ? Det låter för litet och tänk på att det troligen behöves en behörig installatör som utför jobbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du gör det onödigt avancerat, kostsamt samt större risk att fel uppstår. Varför behöver du tex kunna plugga i och ur belysningen?

Permalänk
Medlem

Bygg inte in massa felpunkter med kontaktdon etc.

Bygg i en riktigt klassad kapsling och dra in kablarna i botten med kondensavrinningsböj och genom förskruvningar med gummitätning.
Kapsling köper man utan förskruvningar.

Din kapsling skall även ha ett litet kondensavrinningshål på lägsta punkt.

Ta en kapsling som kan ha Din-skena för relämontage.

Obs. Detta är väl inget man egentligen får göra utan behörighet, så du är medveten om vid ev brand eller olycka så kan ditt försäkringsbolag ha synpunkter på det...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.