Är Ryzen 3 3300X defekta Ryzen 7 3700X?

Permalänk
Medlem

Är Ryzen 3 3300X defekta Ryzen 7 3700X?

Man kan ju börja undra eftersom de inte verkar dyka upp nånstans till normalpris nu efter att de sålt slut? Var det gamla lager av chiplets från processorer som inte höll måttet att bli Ryzen 7 3700X och blev därmed ett sätt att sälja slut dessa genom att introducera Ryzen 3 3300X? Om så är fallet lär de inte hinna rulla ut dem i särskilt hög takt med tanke på att tillverkningstekniken hela tiden förfinas och kanske allt fler Ryzen 7 3700X håller måttet? Kan inte se någon annan möjlighet riktigt? Visst, efterfrågan är väl rätt stor, men då är det väl bara att styra om produktionen så att tillgängligheten kan möta efterfrågan?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Brist på passagerarflygplan, transportfirmor hyr ofta utrymme i passagerarflygplan för snabba marknadsjusteringar och justeringar av lager. Priserna på sådan frakt var väldigt låg och åt inte upp vinstmarginalen.

Med coronaviruset saktade världstransporten ned. Nu måste leverantörer skicka huvudsakligen via landlinor, tåg, lastbilar, fartyg etc. Vilket tar groteskt längre tid och man hinner inte med plötsliga ökningar i försäljning. Inte heller vill man fylla lager med produkter som inte säljer, så marknadsjusteringen faller efter och lagerhyllor står tomma utan att man snabbt fyller dem igen.

För nu kostar samma flygfrakt tio gånger mer, de skulle bokstavligen talat förlora pengar per vara såld. Coronas effekt på den globala logistiken började visa sig för ca två månader sedan i USA, och nu mer i Europa.

De få som finns i lager kan ha skickats med dyrare fraktalternativ för att få dem i lager, retailern måste då öka prislappen för att inte förlora pengar. 3300X har extremt låg vinstmarginal som det är utan problem med logistiken. Det kommer återhämta sig.

Btw alla Zen processorer använder samma chiplets, det är poängen med chiplet designen. Att kunna sälja defekta chiplets i produkter med lägre prestanda/färre kärnor. AMD har nog ingen brist på chiplets till 3300X inte.

Permalänk
Medlem

Om detta vore förklaringen hade vi sett samma brist på Ryzen 5 3600 med stigande priser där med?!
Vad jag menar är att CCX konfigurationen är en och samma i 3300X och är ju sammansatt som en av de i en 3700X. Om en CCX är defekt kanske det blir en Ryzen 3300X istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...