Dator för att spara filer samt video från kameror

Permalänk
Medlem

Dator för att spara filer samt video från kameror

Hej,

Vi ska flytta till ett parhus inom några månader. Jag skulle vilja skapa ett bra, robust och enkelt "smart hem".

Initiala behov:
Spara in eventstyrda videoflöden från kameror (t.ex. vid rörelse, inomhus/utomhus)
Kontinuerligt spara videoflöden från kamerorna (tidsbegränsad lagring).
Möjlighet till styrning/översikt av övriga smarta produkter via något gränssnitt? T.ex. lampor, gardiner, sensorer m.m.
Kombinera ovan med en NAS för säkerhetskopiering, mediaspelare samt egen molntjänst.

Ett kommande projekt är att byta ut all el och i samband med detta installera t.ex. Plejd.

Jag har googlat väldigt mycket men tycks inte hitta rätt i vad jag ska bygga/köpa för att få det som jag vill ha det.
Har satt ihop följande system (https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4000330&view=o) och börjat snegla på Freenas. Har redan RAM-minnen och systemet är tänkt att köras i RAID 5.
Förstår också de brister som finns med RAID och att jag behöver ha en ytterligare kopia över mina filer för bättre säkerhetsskydd, så den diskussionen behöver vi inte ha här :).

Önskar få era tips och erfarenheter kring mitt upplägg. Alla tips uppskattas!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Svåra är inte vilken dator du ska köpa då du kan använda nästa vilken dator som helt. Så länge den har gigabit nätverk och tillräckligt med hårddiskutrymme.

Svåra valet blir vilket smart hem du tänkt använda.
Om du har en överbliven dator så testa att du får det att fungera först, testa sedan någon smarta hem lösning i samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Hej,

Vi ska flytta till ett parhus inom några månader. Jag skulle vilja skapa ett bra, robust och enkelt "smart hem".

Initiala behov:
Spara in eventstyrda videoflöden från kameror (t.ex. vid rörelse, inomhus/utomhus)
Kontinuerligt spara videoflöden från kamerorna (tidsbegränsad lagring).
Möjlighet till styrning/översikt av övriga smarta produkter via något gränssnitt? T.ex. lampor, gardiner, sensorer m.m.
Kombinera ovan med en NAS för säkerhetskopiering, mediaspelare samt egen molntjänst.

Ett kommande projekt är att byta ut all el och i samband med detta installera t.ex. Plejd.

Jag har googlat väldigt mycket men tycks inte hitta rätt i vad jag ska bygga/köpa för att få det som jag vill ha det.
Har satt ihop följande system (https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4000330&view=o) och börjat snegla på Freenas. Har redan RAM-minnen och systemet är tänkt att köras i RAID 5.
Förstår också de brister som finns med RAID och att jag behöver ha en ytterligare kopia över mina filer för bättre säkerhetsskydd, så den diskussionen behöver vi inte ha här :).

Önskar få era tips och erfarenheter kring mitt upplägg. Alla tips uppskattas!

nuc kör jag med som har en 2.5" disk inbyggd, kör ha som kamera hanterare med väldigt många hd kameror, du skulle ju dock kunna göra det väldigt lätt för dig och köra tex en sheild med en hdd i usb gången, på denna kör du sedan tinycam pro. båda lösningarna kan backa upp till en nas eller spela direkt till och från nas.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Har kommit lite längre i planeringen.

Tänkte köpa in några Annke "Dome" kameror och köra dessa i Xeoma på en VM i Freenasen.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |