Externt ljudkort som håller livet ut

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort som håller livet ut

Sitter nu på "Sound Blaster X-Fi Titanium HD" sedan 2012.
Använder alltid "Entertainment Mode" då det ger klarast ljud och ingen extra bas.

Har tröttnat på drivrutiner mer och mer så kommer hit igen för o se om någon känner till ett liknande/bättre ljudkort jag kan ha utanför datorn och slippa drivrutiner.
Creative Sound Blaster X-Fi HD Ser ut o vara samma som mitt fast externt?
Creative Sound BlasterX G6 Litet o lätt, bra om jag skaffar konsol.
Creative Sound Blaster X7 Too much?

Jag lägger gärna 3k om det är seriösa saker men jag har svårt att bedöma vad som är "bäst" när det kommer till ljud.
Mina hörlurar är Massdrop x Sennheiser HD 6XX.
Använder Sennheiser PC 360 som mic, kollar även på fristående micar som uppgradering.

Vad är skillnaden på 24 vs 32bit?
hz spelar ingen roll då jag kommer köra 48.
Mitt projekt är att få tag i ett ljudkort jag bara kan plugga in o börja köra, orkar inte med drivrutiner som krånglar fram o tebaka. Har uppe många program så ändrar ljudinställningar sig självt eller rätt av så dör ljudet och jag måste starta om programmet eller ändra ljudinställning fram o tebak för att ljudet ska komma på igen. Händer med alla spel även firefox så det är dags o byta då mitt ljudkort inte får nya drivrutiner längre.

All hjälp är välkommen stor som liten!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det finns inget ljudkort som fungerar utan drivrutiner.

För en del ljudkort (externa såväl som interna) så finns alla nödvändiga drivrutiner inbyggda i Windows så att du inte behöver tänka på att ladda ner och uppgradera dem manuellt, men drivrutiner behövs likväl.

Permalänk

Jag hade personligen kört med en Schiit Fulla 3 eller Schiit Hel. Den har även mikrofoningång som är lite mer sällsynt när det kommer till audiofilnivå av Hörlur Dac/Amps.
Jag har kört med deras Modi och Magni kombination som är dedikerad dac och en amp. Har inget annat än gott att säga om min upplevelse med dessa.

https://www.schiit.com/products/fulla-1
Finns även europeiska återförsäljare om man tittar på google.

Permalänk
Medlem

@Erik_T:
@Konno Yuuki: Kör nog på en Schiit Hel. Hitta review som gemför den med ARC Mk2, typ samma ljud fast Hel är billigare och har det jag behöver i anslutningar.
Kommer komma tillbaka o se om nån mer vill säga nått i en vecka innan jag betalar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker:
Säg till om du hittar någonstans o beställa från. Deras EU butik (https://www.schiit.co.uk/schiit-gaming-products/Hel) har haft den out of stock långt innan Covid19, och det hjälper väl inte direkt.

Permalänk

Focusrite gör väldigt bra ljudkort.
kolla på focusrite solo eller 2i2.

https://www.prisjakt.nu/product.php?j=5155819,5155821

Har själv ett mk2 och funkat prima senaste 3 åren. Och inget fiddlande med drivare än sålänge iaf utan bara att plugga in och köra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kika på listan här:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audi...

Har precis bytt ut en av mina ODAC mot en Topping E30 där jag kan rekommendera båda. Ingen skillnad i ljud vad jag kan höra då båda är i stort sett transparenta men smidigt med fler ingångar och fjärrkontroll på E30.

Permalänk

Vi kan likställa bitdjup(24,32 bit) med en datorskärms upplösning, och Hz(samplingsfrekvens) med FPS. Dock är inte en högre upplösning nödvändigtvis bättre utan du får prova dig fram med olika sampllingsfrekvenser du kan välja mellan. I windows så skalas allt ljud om till den frekvensen du väljer.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

För att ens kunna svara på denna fråga så behöver vi ju veta när du planerat att dö?
Är det inom några få månader så funkar det nog bra med nästan allt, är det om 25+år så är det nog mer inget som skulle fungera i alla fall inte utan några problem som tex drivrutins bekymmer med nya windows/linux/etc, heller helt enkelt kondingar som torkat ut i antingen nätdelen och/heller ljudkortet i sig med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Uhm
@madeofelias: Ja det blir nog inte 32bit som bestämmer köpet. Inte för att jag testat.
@Rouge of Darkness: Får jag inte tag på Hel så blir mk2 en fin kandidat, läste mycket bra om den förra året. focusrite har jag inte hört om, får ta en titt.
@Reyintaz: Ja du... då blire jobbigt. Ska säga te. Kan hända jag väljer mk2 istället.
@kino: Oj det var en stor lista! Ska ta o kika på den.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Tänk också på att när du bedömmer ljudutrustning, försök att själv lyssna på det med dina egna öron, det finns ganska mycket snack om att saker ska vara "objektivt" och mätnart bättre men det är ganska svårt att applicera på ljud när det kommer till personlig preferens. Så oavsett hur bra eller dåligt något mäter, gillar du ljudet, så kör på det.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Schiit Fulla och Hel lider av en del skrapljud i volymkontrollen. Inget som stör lyssnandet när volymen är satt men ändå ganska drygt. Annars väldigt bra grejer. Focusrite Solo mk3 och 2i2 mk3 har fått sämre värden på olika mätningar än den äldre mk2. Kan vara värt att tänka på.

Spana in dessa två lite närmare. Bra kort.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5367323

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5367390

Permalänk
Medlem

DragonFly är värd att kika på, jag gillar att den dessutom fungerar på telefonen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Focusrite gör väldigt bra ljudkort.
kolla på focusrite solo eller 2i2.

https://www.prisjakt.nu/product.php?j=5155819,5155821

Har själv ett mk2 och funkat prima senaste 3 åren. Och inget fiddlande med drivare än sålänge iaf utan bara att plugga in och köra.

This ^

Är själv ägare av ett Focusrite Solo Gen 3 och har valt Focusrite de senaste 7 åren. Vill hävda att ljudkort som fokuserar huvudsakligen på "musikproduktion" är av det mer seriösa slaget än alla de "spel-brandade" ljudkorten som folk av någon märklig anledning verkar föredra. Sedan vill jag också pusha för Focusrite då det är en av världens mest sålda serie, så strul med drivrutiner är väldigt sällsynt med dessa.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Så länge du håller dig borta från Creative så finns massa bra ljudkort. 😉

Personligen tycker jag Asus har klart gokönda kort, STX II är bra kort för pengarna.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Flesta musik orienterade har ingen 3.5mm mic uttag vilket jag tänker många gamers vill ha. Focusrite ser fint ut men behöver en speciell mic anslutning om jag inte skaffar en usb mic.
@Dem8n: Creative har ju världens bästa drivers

Tack för alla fina tips i tråden, ska ta mig tid och utbilda mig om dem och se vad jag gör med den där micen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

För att få något ljud in och ut? Visst då är de schyssta, har till och med använt två sådana modeller (Ej exakt samma, men insidorna är snarlika) runt 2011-2012 som jag köpte från kina. Men kvalitén på ljudet är ju ofta sämre än datorns inbyggda ljudkort och tror TS vill använda separat ljudkort för att uppnå bättre ljudkvalité?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

@YamahaDGX630: Flesta musik orienterade har ingen 3.5mm mic uttag vilket jag tänker många gamers vill ha. Focusrite ser fint ut men behöver en speciell mic anslutning om jag inte skaffar en usb mic.
@Dem8n: Creative har ju världens bästa drivers

Tack för alla fina tips i tråden, ska ta mig tid och utbilda mig om dem och se vad jag gör med den där micen.

Focusrite enheterna är utrustade med combo 6.3mm tele och XLR ingångar för mick och 6.3mm tele för hörlurar.

behöver du 3.5mm tele så funkar en adapter alderles utmärkt både till mick och hörlurar.
t.ex. https://www.thomann.de/se/the_tbone_headphone_adapter.htm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows