Samsung spår att 6G-nätverk rullas ut på bred front till år 2030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då var det dags att börja kolla efter en 6G telefon då innan man ens kommit upp i 5G😀
Har människan behov av 16K filmer? Kan vi ens se skillnad på 4K, 8K eller 16K?

Största skillnaden var ju när fullHD kom, det vill säga 1080p på blue ray. Det går ju knappt att se på dvd filmer längre. Kan bero på att tvn skalar upp.
Det ÄR skillnad på hd och uhd, speciellt med HDR eller dolby vision.
8k har jag inte sett och gissar att det är på riktigt stora skärmar det kommer vara fördel. 16k...jag vet inte om det behövs.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Största skillnaden var ju när fullHD kom, det vill säga 1080p på blue ray. Det går ju knappt att se på dvd filmer längre. Kan bero på att tvn skalar upp.
Det ÄR skillnad på hd och uhd, speciellt med HDR eller dolby vision.
8k har jag inte sett och gissar att det är på riktigt stora skärmar det kommer vara fördel. 16k...jag vet inte om det behövs.

16k behövs för VR om man vill slippa screen-door helt

Jag tror helt klart HDR och rätt bildfrekvens är viktigare än upplösningen.

Sen ska man separera upplösning och bandbredd och komma ihåg att 16K ibland kan se sämre ut än 1080p om bitrate är bättre och/eller komprimeringen är bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidas:

kollade in en 8k tv som dom hade uppe för demo när jag var i Tokyo 2019, den var helt bisarrt nice bildkvalité och upplevelse var fan top notch, med det sagt hade jag sett skillnad på den och en duktigt nice 4k sida vid sida under mer normala omständigheter med samma källmaterial.. det vettefan.. men den var bra nog för att jag ska komma ihåg den 1,5 år senare så nog gjorde den intryck iaf.

Skrivet av KingCobra:

Största skillnaden var ju när fullHD kom, det vill säga 1080p på blue ray. Det går ju knappt att se på dvd filmer längre. Kan bero på att tvn skalar upp.
Det ÄR skillnad på hd och uhd, speciellt med HDR eller dolby vision.
8k har jag inte sett och gissar att det är på riktigt stora skärmar det kommer vara fördel. 16k...jag vet inte om det behövs.

Klart det man visar på en demo är det bästa som man kan uppbringa men som inte ens kanske är ekonomiskt försvarbart men allt går givetvis ner i pris. Kom ihåg när första plasman kom och prislappen var norr om 100tkr och då har jag för mig att den var 26”.
8k och 16k gör säkerligen nytta på större skärmar men jag kan som max sätta in en drygt 100” hos mig och det klarar sig fortfarande med 4k. Då har jag ändå rätt stort vardagsrum och sitter nästan fyra meter från skärmen. Idag har jag 65” och den kändes enorm när jag köpte den men nu skulle det gå att öka😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då var det dags att börja kolla efter en 6G telefon då innan man ens kommit upp i 5G😀
Har människan behov av 16K filmer? Kan vi ens se skillnad på 4K, 8K eller 16K?

Ja såklart om vi vill zooma in på en fin stillbild. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Så för att få bra hastighet ska du stå precis bredvid en mast, typ 2 m. Sedan hoppas att det inte regnar eller är dimma då signalstyrkan försämras avsevärt.

På dom frekvenserna får du nog se till att andas ut i mungipan för att inte tappa signalen eller bara använda telefonen när det är -15 eller kallare.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Ja såklart om vi vill zooma in på en fin stillbild. 😀

Sant, men har inte haft behovet av att se på näsporer på människor som är 100 meter bort
Inom övervakning måste detta få en enorm fördel då man faktiskt kan zooma in och fortfarande ha en knivskarp bild och man inte behöver göra som i NCIS där de bara blippar till och bilden är perfekt och man ser exakt vad som behövs se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Bara löjligt.. Tror inte på 5-6G alls..
Tror mer på Starlink och Europas Galileo

att sätta upp Antenner var 100 meter är bara korkat...

känns lite som kampen mellan Nikola tesla och Thomas Edison om störmkriget (ac vs dc), finns en intressant dokumentär på youtube!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har raderat inlägg som gick OT, här gäller diskussionen 6G, Samsungs vision och framtida trådlösa nätverkstekniker.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Blir spännande att se vilka sjukdomar 6G kommer med då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har människan behov av 16K filmer? Kan vi ens se skillnad på 4K, 8K eller 16K?

Ögat har bara hög upplösning precis i mitten av synfältet. På en 6.5" mobiltelefon ser du inte skillnad på 1080p och högre, och många ser inte skillnad mellan 720p och högre. Större videoupplösning spelar bara roll med bredare synfält: på skärmar som man flyttar runt blicken på. Alltså: skärmar som man har på väggen och inte i fickan.
En stor skärm på väggen är inte mobil, och behöver inte mobiltelefoni (... om inte mobiltelebranchen hittar något sätt att förstöra konkurrensförmågan hos trådbunden bredband till hemmet dvs.)

Det som jag tycker mobiltelefonnät skulle kunna behöva däremot är bra täckning och garanterad bandbredd när det är trångt i frekvensutrymmet, inte att den teoretiska maxhastigheten är hög.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Posta denna nyhet i "Stoppa 5G" gruppen på facebook.

Luta dig tillbaka och se anstormningen av kommentarer av folk slita sig i håret och svära.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi ens behöver det. Alla konspirationsteoretiker flippar säkert någonstans haha