Permalänk
Medlem

[Hyresrätt] Renoverings Krav?

Ville bara veta om det är någon här som är lite mer vetande inom hyresrättslagar samt renoverings plikt av bolaget vi hyr från.

Har under en lång period haft ett hål i plastmattan samt en konkav böjning ner i betongen under, Detta är något jag hade helt glömt av existerade tills jag flyttade på mattan eftersom jag planerar på att möblera om hela mitt rum vilket gör att mattan som just nu gömmer golvet under kommer att försvinna.

Vad jag vill veta är om denna golv skadan som är gör så att hyresvärden blir tvungna att göra något åt saken eller om det är någon som dom bara skriver av som slitage och skiter i?

Min värd har redan sagt till mitt ansikte att dom inte kommer göra NÅGON renovering eller fix överhuvudtaget tills problemet blir för stort eller evt skapar problem för grannar (som t.ex en läcka).

(Ni får ursäkta hur golvet ser ut för övrigt, har legat en matta ovanpå i flera år nu och har ingen lust att skura skiten bara för att ta en bild)

Bild 1 - Bild 2

Som kan ses så är skadan i Bild 1 mycket värre en den i Bild 2, men båda två kan kännas väldigt lätt genom mattan om man sätter foten på dom

Permalänk
Medlem

Svårt att bedöma hur stor skadan är med bara närbilder.
Så nån/några lite mer översikts bild/er kan vara bra.

Har ingen aning om kontrakt/etc själv dock.
Men ett sätt att möjligen sätta lite press på dom är ju att posta bilder på deras twitter/facebook sidor, och/heller lokala grupper och sen posta länkar till dessa poster på deras twitter/facebook (om man är så pass skadad att man klarar av att ta sig in på två av internets sämsta/skadliga sidor vill säga).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Kithio:

Ville bara veta om det är någon här som är lite mer vetande inom hyresrättslagar samt renoverings plikt av bolaget vi hyr från.

Har under en lång period haft ett hål i plastmattan samt en konkav böjning ner i betongen under, Detta är något jag hade helt glömt av existerade tills jag flyttade på mattan eftersom jag planerar på att möblera om hela mitt rum vilket gör att mattan som just nu gömmer golvet under kommer att försvinna.

Vad jag vill veta är om denna golv skadan som är gör så att hyresvärden blir tvungna att göra något åt saken eller om det är någon som dom bara skriver av som slitage och skiter i?

Min värd har redan sagt till mitt ansikte att dom inte kommer göra NÅGON renovering eller fix överhuvudtaget tills problemet blir för stort eller evt skapar problem för grannar (som t.ex en läcka).

(Ni får ursäkta hur golvet ser ut för övrigt, har legat en matta ovanpå i flera år nu och har ingen lust att skura skiten bara för att ta en bild)

Bild 1 - Bild 2

Som kan ses så är skadan i Bild 1 mycket värre en den i Bild 2, men båda två kan kännas väldigt lätt genom mattan om man sätter foten på dom

Kontakta hyresgästföreningen och se vad de säger. Vissa hyresvärdar har ju ett tidsschema på när renoveringar i lägenheter ska göras och om hyresgästen vill ha något utfört i förtid så får man betala en extra summa. De där golvet ser ju inte alls roligt ut och frågan är om skadan fanns där när du flyttade in eller om det är något som du orsakat?

Det finns ju hyresgäster som missköter sina lägenheter så att det blir totalrenovering när de sedan flyttar ut. Om mattan var fin när du flyttade in så kan jag förstå att hyresvärden inte vill byta ut den beroende på hur lång tid du bott i lägenheten.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest