Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja livet suger skit utan jobb, går ju för tusan inte få nåt heller, allt kräver erfarenhet,, man blir bara deppad kolla på alla annonser osv.. såg för nån vecka sen dom sökte efter en diskare på deltid.. jo ok tänkte jag tills jag såg krävs "1-2års erfarenhet" ? hm... trodde alla normala människor kan klara av att diska lite? det gör man väl hemma nästan dagligen? så om man har aldrig diskat på nåt matställe kan man aldrig få ett sånt jobb eller?.... helt värdelöst man tappar bara motivation till nåt när man inte har kontakter eller familj som kan hjälpa en heller.i corona tider... kanske man ska gå hänga sig själv istället så slipper man lida iaf...

Äsch det ska du inte bry dig om..Hade sommarjobb för många år sen på en krog i Båstad. En polare som var kock visade mig på 5 min. vad jobbet gick ut på. I princip skrapar du bort matrester och sedan spolar av tallrikar och bestick med en sån där munstycke, så det går djävligt fort och sen in i diskmaskin, samma med glas. Det enda tråkiga för mig var att torka vinglas, för där var ägaren petig som fan och att när det var mycket gäster och det var det ofta så får man räkna med att det blir inga långa pauser och sällan riktig rast å väldigt varmt inne. Å andra sidan, så var ägaren väldigt generös, när man visade vad man gick för. Så häng dig inte upp på det med erfarenhet, det är ingen raketforskning. Känner du absolut ingen som har restaurang eller liknande som kan säga att du har jobbat hos honom/henne, då säg namn på någon restaurang som inte finns längre, en vit lögn, du lär det jobbet ändå på nolltid. Är tveksam på att någon kollar upp referens för en diskare..du får ha lite skinn på näsan;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Äsch det ska du inte bry dig om..Hade sommarjobb för många år sen på en krog i Båstad. En polare som var kock visade mig på 5 min. vad jobbet gick ut på. I princip skrapar du bort matrester och sedan spolar av tallrikar och bestick med en sån där munstycke, så det går djävligt fort och sen in i diskmaskin, samma med glas. Det enda tråkiga för mig var att torka vinglas, för där var ägaren petig som fan och att när det var mycket gäster och det var det ofta så får man räkna med att det blir inga långa pauser och sällan riktig rast å väldigt varmt inne. Å andra sidan, så var ägaren väldigt generös, när man visade vad man gick för. Så häng dig inte upp på det med erfarenhet, det är ingen raketforskning. Känner du absolut ingen som har restaurang eller liknande som kan säga att du har jobbat hos honom/henne, då säg namn på någon restaurang som inte finns längre, en vit lögn, du lär det jobbet ändå på nolltid. Är tveksam på att någon kollar upp referens för en diskare..du får ha lite skinn på näsan;)

Tror inte du riktigt fångade inläggets andemening.. Du kanske var satiriskt ironisk, men det tvivlar jag. Isåfall världen längsta ironi-inlägg. Hatten av isåfall.

@HazZarD
Vad är dina skills? Du sitter ju här på SweC så du har säkert dator-intresse och kan du felsöka dina egna datorproblemså klassar du till vilken 1st-line tjänst som helst där ute. Jag skulle rekommendera söka allt med support ovasett vilken erfarnhet som står.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Tror inte du riktigt fångade inläggets andemening.. Du kanske var satiriskt ironisk, men det tvivlar jag. Isåfall världen längsta ironi-inlägg. Hatten av isåfall.

@HazZarD
Vad är dina skills? Du sitter ju här på SweC så du har säkert dator-intresse och kan du felsöka dina egna datorproblemså klassar du till vilken 1st-line tjänst som helst där ute. Jag skulle rekommendera söka allt med support ovasett vilken erfarnhet som står.

Möjligt att jag missade poängen, men jag tänkte mest ge tips och använde hans exempel:) Just nu i dessa Corona tider så är det tufft å hitta jobb överhuvudtaget och behöver man stålar, så får man vara lite kreativ och inte så kräsen..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja livet suger skit utan jobb, går ju för tusan inte få nåt heller, allt kräver erfarenhet,, man blir bara deppad kolla på alla annonser osv.. såg för nån vecka sen dom sökte efter en diskare på deltid.. jo ok tänkte jag tills jag såg krävs "1-2års erfarenhet" ? hm... trodde alla normala människor kan klara av att diska lite? det gör man väl hemma nästan dagligen? så om man har aldrig diskat på nåt matställe kan man aldrig få ett sånt jobb eller?.... helt värdelöst man tappar bara motivation till nåt när man inte har kontakter eller familj som kan hjälpa en heller.i corona tider... kanske man ska gå hänga sig själv istället så slipper man lida iaf...

Prova hos ATEA, de söker ofta helpdesk medarbetare och där är det väldigt enkelt att komma in så länge man har intresse av datorer. De har flertal kontor i Skåne.

Permalänk
Medlem

Fixade äntligen punkteringen på cykelns bakhjul slangen hade torkat vid ventilen över vintern (står i ett gemensamt "cykelhus" som är låst ) När det var ihopskruvat inser jag att någon granne har stulit min cykelpump en sådan som sitter fast i ramen och kostar max 99kr så gör väl inget men vad fan... Vet att pumpen satt i sin hållare eftersom jag använde den när jag testade om det bara pyst ut genom ventilen.
Tog bilen till mina föräldrar för att låna en cykelpump, när jag kommer hem så går pumpens slang av pga gummit torkat ut.
Sen kom jag på att jag har en starthjälp i bagaget som även har en däckpump inbyggt. Men nej den lånade jag ju ut till en vän i höstas och har bett om att få tillbaka flera gånger. Antagligen kommer han tycka jag tjatar nu när jag ber honom igen om att få tillbaka mina grejer.

Så nu har jag en cykel med två bra cykelslangar men ingen luft i bakdäcket och är grinig på mina kriminella grannar och min "vän". Ska ta mig ett glas öl och trösta mig med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fixade äntligen punkteringen på cykelns bakhjul slangen hade torkat vid ventilen över vintern (står i ett gemensamt "cykelhus" som är låst ) När det var ihopskruvat inser jag att någon granne har stulit min cykelpump en sådan som sitter fast i ramen och kostar max 99kr så gör väl inget men vad fan... Vet att pumpen satt i sin hållare eftersom jag använde den när jag testade om det bara pyst ut genom ventilen.
Tog bilen till mina föräldrar för att låna en cykelpump, när jag kommer hem så går pumpens slang av pga gummit torkat ut.
Sen kom jag på att jag har en starthjälp i bagaget som även har en däckpump inbyggt. Men nej den lånade jag ju ut till en vän i höstas och har bett om att få tillbaka flera gånger. Antagligen kommer han tycka jag tjatar nu när jag ber honom igen om att få tillbaka mina grejer.

Så nu har jag en cykel med två bra cykelslangar men ingen luft i bakdäcket och är grinig på mina kriminella grannar och min "vän". Ska ta mig ett glas öl och trösta mig med.

Kan det vara så att någon granne skulle cykla iväg och upptäckte att det inte fanns någon luft och hade bråttom till jobbet och sen så såg dom din cykelpump och låna den för att fylla sina däck med luft men hade så bråttom så dom glömde lämna tillbaka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Jag må vara en dålig bilförare men hur lyckas dom krocka här?

Fick köra upp på gatan och när jag åkte förbi dom så såg dom inte så glada ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Krocka på det viset är inte svårt om ena eller båda förarna sitter och smsar eller pillar med radion.
Jag har åkt med en som vid jobbets parkering drog ur nyckeln ur tändningslåset och rullade in på parkeringsplatsen för att spara tid. Problemet var bara en gång att han svängde lite för mycket så rattlåset gick i samtidigt som det kom en mötande bil gissa hur det gick.

Skrivet av superegg:

Kan det vara så att någon granne skulle cykla iväg och upptäckte att det inte fanns någon luft och hade bråttom till jobbet och sen så såg dom din cykelpump och låna den för att fylla sina däck med luft men hade så bråttom så dom glömde lämna tillbaka.

Jag är tveksam men om det är så borde pumpen vara tillbaka i morgon. Cykeln står ju kvar eftersom jag inte har luft i däcken. Jag har nog aldrig varit så stressad så att jag lånad något och glömt lämna tillbaka.

Det är även hyresrätter i ett kommunalt bolag så det finns en och annan underlig individ i området. De kan sitta och grilla på gräsmattan utanför och dagen efter ligger deras matrester i rabatterna tror inte de bryr sig särskilt mycket om andras grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Krocka på det viset är inte svårt om ena eller båda förarna sitter och smsar eller pillar med radion.
Jag har åkt med en som vid jobbets parkering drog ur nyckeln ur tändningslåset och rullade in på parkeringsplatsen för att spara tid. Problemet var bara en gång att han svängde lite för mycket så rattlåset gick i samtidigt som det kom en mötande bil gissa hur det gick.
Jag är tveksam men om det är så borde pumpen vara tillbaka i morgon. Cykeln står ju kvar eftersom jag inte har luft i däcken. Jag har nog aldrig varit så stressad så att jag lånad något och glömt lämna tillbaka.

Det är även hyresrätter i ett kommunalt bolag så det finns en och annan underlig individ i området. De kan sitta och grilla på gräsmattan utanför och dagen efter ligger deras matrester i rabatterna tror inte de bryr sig särskilt mycket om andras grejer.

ah, förstår.

Tråkigt att sånt händer i ditt bostadsområde, i mitt bostadsområde så skräpar dom ner hela tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Akut inflammation i ett finger/knoge. Antagligen "trigger finger". Mega smärta vid berörig. Fick diklofenak.
Tagit det 5 dagar och börjar bli bättre -> drabbas av sjuuukt ryggont plötsligt igår kväll och sitter i idag.
Kräkts och vet ej om det är av smärtan eller diklofenaken (vanlig biverkning tydligen).
Påminner om hur det var innan jag fick njurstensanfall, fast än så länge är ryggsmärtan i ländryggen och inte på en specifik sida så hoppas inte det är sådant skit igen.

Jävligt trött på detta.

Permalänk
Medlem

Nice med en tråd att kunna ventilera i. Är nere i ett jäkla mörker just nu så kanske hjälper att ventilera då jag inte pallar snacka med psykolog/kurator. Gjort tidigare och det ger mig verkligen ingenting. Jag lider egentligen inte av psykisk ohälsa i grunden, utan det är situationer jag blivit utsatt av på senare år som gjort att jag utvecklat social fobi, panikångest m.m. Var lyckligt gift en gång i tiden men förlorade min ex-fru till missbruk (inte död, men bildligt talat) aldrig riktigt kunnat återhämta mig från all den psykiska misshandel jag blev utsatt för under de år missbruket pågick i vårat gemensamma hem med två små barn i ekvationen. Är nu ensamstående varannan vecka med barnen men har svårt att känna glädje när jag är med dom. Blev förmodligen så utbränd under de åren som jag fick ta hand om allt, samtidigt som jag försökte skydda barnen från deras egen mor. Att vara med barnen blir även en katalysator som triggar igång förtränga minnen från den tiden.
Mitt ex är nu "frisk" och vill ha mig tillbaka. Jag vill förstås inte ha ett förhållande med henne igen. Samtidigt så tar det emot att säga nej eftersom man ändå älskar den person hon en gång var. Men då jag aldrig någonsin kan lita på henne igen så går det inte att bygga ett förhållande. Min svartsjuka och den misstro jag skulle ha till henne skulle förgifta ett eventuellt förhållande på nolltid. Skulle även inte klara av att bli sviken en gång till då mitt psykiska välmående redan är så pass dåligt. Hade en period med självmordstankar och kan aldrig utsätta mig för en situation som kan riskera att jag hamnar där igen. Så har bestämt mig för att aldrig ha ett förhållande igen, med någon. Ska försöka leva enbart för mina barn. Detta får mig förstås att inse hur pass ensam jag egentligen är. Semestern är snart slut och det enda jag egentligen ser fram emot, hur sjukt det än må låta, är att få komma tillbaka till jobbet med mina kollegor igen. Så pass värdelös är jag och min vardag, att jag hellre vill spendera min tid på en arbetsplats som egentligen knappt uppskattar att jag är där.

Söker ingen sympati härifrån. Jag vet att jag borde prata med någon men det kommer inte hända. Ville bara få skriva av mig. Tänkte att det kanske hjälper att få ur mig allting. Ha det gött!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av organics:

Jag lider egentligen inte av psykisk ohälsa i grunden

Fast...jo, det gör du.
Finns hjälp att få, även om du skrev att det inte ger nåt.

Permalänk
Medlem

Hur korkat det än låter, så skulle jag föreslå yoga eller liknande, mest för att få någon sorts sinnesro och även köra med fysisk träning, då det i alla fall tillfälligt får bort stress och depression.Du bör definitivt sedan prata med en psykolog, ge det en chans..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Nice med en tråd att kunna ventilera i. Är nere i ett jäkla mörker just nu så kanske hjälper att ventilera då jag inte pallar snacka med psykolog/kurator. Gjort tidigare och det ger mig verkligen ingenting. Jag lider egentligen inte av psykisk ohälsa i grunden, utan det är situationer jag blivit utsatt av på senare år som gjort att jag utvecklat social fobi, panikångest m.m. Var lyckligt gift en gång i tiden men förlorade min ex-fru till missbruk (inte död, men bildligt talat) aldrig riktigt kunnat återhämta mig från all den psykiska misshandel jag blev utsatt för under de år missbruket pågick i vårat gemensamma hem med två små barn i ekvationen. Är nu ensamstående varannan vecka med barnen men har svårt att känna glädje när jag är med dom. Blev förmodligen så utbränd under de åren som jag fick ta hand om allt, samtidigt som jag försökte skydda barnen från deras egen mor. Att vara med barnen blir även en katalysator som triggar igång förtränga minnen från den tiden.
Mitt ex är nu "frisk" och vill ha mig tillbaka. Jag vill förstås inte ha ett förhållande med henne igen. Samtidigt så tar det emot att säga nej eftersom man ändå älskar den person hon en gång var. Men då jag aldrig någonsin kan lita på henne igen så går det inte att bygga ett förhållande. Min svartsjuka och den misstro jag skulle ha till henne skulle förgifta ett eventuellt förhållande på nolltid. Skulle även inte klara av att bli sviken en gång till då mitt psykiska välmående redan är så pass dåligt. Hade en period med självmordstankar och kan aldrig utsätta mig för en situation som kan riskera att jag hamnar där igen. Så har bestämt mig för att aldrig ha ett förhållande igen, med någon. Ska försöka leva enbart för mina barn. Detta får mig förstås att inse hur pass ensam jag egentligen är. Semestern är snart slut och det enda jag egentligen ser fram emot, hur sjukt det än må låta, är att få komma tillbaka till jobbet med mina kollegor igen. Så pass värdelös är jag och min vardag, att jag hellre vill spendera min tid på en arbetsplats som egentligen knappt uppskattar att jag är där.

Söker ingen sympati härifrån. Jag vet att jag borde prata med någon men det kommer inte hända. Ville bara få skriva av mig. Tänkte att det kanske hjälper att få ur mig allting. Ha det gött!

Sitter/satt i en liknande situation i vår.

Sambo av sex år lämnade mig. Blev av med lägenhet. Sen blev jag av med jobbet. Sen fick jag Covid-19. Nu har saker blivit bättre. Fått ny lägenhet. Fått nytt jobb (nervös inte börjat än). Tillfrisknat.

Det som har hjälp mig är Stoicism (länkar en Youtube-spellista som kan introducera dig i slutet av inlägget) samt meditation. Det gäller bara att förstå att känslor kommer och går. Då de kommer upp, sluta med det du gör och "känn" med dem, genom att bara uppleva dem. De försvinner så småningom om. Då man gjort det några gånger så har man plötsligt makt över dem.

Sen att inse att du väljer hur du vill uppleva saker då känslan försvunnit är fantastiskt. Att inte längre lägga värde i "bra" och "dåligt" utan se det bara som en upplevelse med lika värde.

Sen tror jag att Adam behöver sin Eva. Jag tar myrsteg i att träffa någon ny. Blev ganska bränd av mitt ex. Men jag vill ändå känna mig älskad igen. Trotts att man måste blotta sig för att uppleva samma sak igen. Vi är alla värda kärlek. Oavsett hur lessna eller värdelösa vi känner oss i stunden. Kärlek är det bästa vi har i denna gudförlåtna värld.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDVYjnosumiCf_QywoC8AA...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Planerar en utflykt till Rhodos.
Ringer och frågar om man får ta ledigt en vecka från jobbet.
Nej det går tydligen inte. Finns inga andra assistenter som kan hoppa in och jobba.
Dessutom blivit antagen till yrkeshögskola.
Kommer få mer i månaden av CSN än vad jag får på mina assistenttimmar.
Frågan är om man ska säga upp sig nu direkt och leva på CSN lån istället och kunna dra iväg på en veckas semester eller om man ska skita i semestern och ta ledigt nästa sommar istället.
Mycket som gnager i skallen just nu. 🤔🙄

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Planerar en utflykt till Rhodos.
Ringer och frågar om man får ta ledigt en vecka från jobbet.
Nej det går tydligen inte. Finns inga andra assistenter som kan hoppa in och jobba.
Dessutom blivit antagen till yrkeshögskola.
Kommer få mer i månaden av CSN än vad jag får på mina assistenttimmar.
Frågan är om man ska säga upp sig nu direkt och leva på CSN lån istället och kunna dra iväg på en veckas semester eller om man ska skita i semestern och ta ledigt nästa sommar istället.
Mycket som gnager i skallen just nu. 🤔🙄

Fan ska du ut och resa för? Stanna hemma för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Planerar en utflykt till Rhodos.

Hade gärna åkt dit eller liknande, men är det inte massa restriktioner att man måste visa upp negativt coronatest som är max 3 dagar gammalt, sedan sitta i karantän 2 veckor eller liknande?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:
Nej inget coronatest innan man åker ner. Man blir testad där nere och har man corona så får man sitta i karantän där på ett hotell i 2 veckor.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Måste ju ändå hävda att svaret på frågan "Ska jag resa den här sommaren eller nästa?" borde vara fullkomligt självklart med tanke på hur läget ser ut i världen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

@Elektroman:
Nej inget coronatest innan man åker ner. Man blir testad där nere och har man corona så får man sitta i karantän där på ett hotell i 2 veckor.

Blir ju lagom roligt att sitta inne på hotellet om du nu skulle ha Corona.

Permalänk
Medlem

Har känt mig så seg och ängslig idag. Inte orkat något. Kanske för lite kost & vila? Samtidigt dags att fundera över om jag skall fortsätta med Crossfit: en. Stod inför samma val vid den här tiden ifjol.

Känns som att jag inte kommer någon vart längre. Saknar också vår gamle headcoach. Han var riktigt bra, inspirerande och verkade faktiskt bry sig om man funderade över något. Nuvarande verkar mest bara nonchalera en om det är något "jaja, du kör lyft och så, för att det är skönt ja mhm" etc.

Jaha? Varför frågar du ens om du ändå inte bryr dig?

Ovanpå det så är semestern snart slut. Börjar jobba igen den 10:e Augusti.

Slut på gnället.

Tack

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Fast...jo, det gör du.
Finns hjälp att få, även om du skrev att det inte ger nåt.

Jag tror det är precis som han säger.

Utbrändhet med följande depression ser jag inte som psykisk ohälsa. Jag ser depressionen som att hjärnan säger ifrån att nu behöver den lugn och ro för att kunna läka ut efter en stressutmattning. På sitt sätt en naturlig och i grunden sund reaktion. När du är deprimerad orkar du inte göra så mycket och det är exakt det som är poängen med depressionen sett från hjärnans synvinkel.

Inte heller hjälper psykolog, det är inte brist på insikt det handlar bara, det är utbrändhet/stressutmattning. Då handlar det troligen mest om att bara vila. Att ta hand om sig. Att inte utsätta sig för mer stress. Absolut inte ge sig in i nya utmaningar. Att ha tålamod och förtröstan, läkningen kan ta många år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av organics:

Nice med en tråd att kunna ventilera i. Är nere i ett jäkla mörker just nu så kanske hjälper att ventilera då jag inte pallar snacka med psykolog/kurator. Gjort tidigare och det ger mig verkligen ingenting. Jag lider egentligen inte av psykisk ohälsa i grunden, utan det är situationer jag blivit utsatt av på senare år som gjort att jag utvecklat social fobi, panikångest m.m. Var lyckligt gift en gång i tiden men förlorade min ex-fru till missbruk (inte död, men bildligt talat) aldrig riktigt kunnat återhämta mig från all den psykiska misshandel jag blev utsatt för under de år missbruket pågick i vårat gemensamma hem med två små barn i ekvationen. Är nu ensamstående varannan vecka med barnen men har svårt att känna glädje när jag är med dom. Blev förmodligen så utbränd under de åren som jag fick ta hand om allt, samtidigt som jag försökte skydda barnen från deras egen mor. Att vara med barnen blir även en katalysator som triggar igång förtränga minnen från den tiden.
Mitt ex är nu "frisk" och vill ha mig tillbaka. Jag vill förstås inte ha ett förhållande med henne igen. Samtidigt så tar det emot att säga nej eftersom man ändå älskar den person hon en gång var. Men då jag aldrig någonsin kan lita på henne igen så går det inte att bygga ett förhållande. Min svartsjuka och den misstro jag skulle ha till henne skulle förgifta ett eventuellt förhållande på nolltid. Skulle även inte klara av att bli sviken en gång till då mitt psykiska välmående redan är så pass dåligt. Hade en period med självmordstankar och kan aldrig utsätta mig för en situation som kan riskera att jag hamnar där igen. Så har bestämt mig för att aldrig ha ett förhållande igen, med någon. Ska försöka leva enbart för mina barn. Detta får mig förstås att inse hur pass ensam jag egentligen är. Semestern är snart slut och det enda jag egentligen ser fram emot, hur sjukt det än må låta, är att få komma tillbaka till jobbet med mina kollegor igen. Så pass värdelös är jag och min vardag, att jag hellre vill spendera min tid på en arbetsplats som egentligen knappt uppskattar att jag är där.

Söker ingen sympati härifrån. Jag vet att jag borde prata med någon men det kommer inte hända. Ville bara få skriva av mig. Tänkte att det kanske hjälper att få ur mig allting. Ha det gött!

Jag tror du tänker helt rätt.

Om några år kommer du att känna dig starkare och gladare. Du kommer också att kunna se tillbaka på ett liv där du klarade av att bära ett tungt lass. Det är inte alla som kan göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Utbrändhet med följande depression ser jag inte som psykisk ohälsa.

Fast vad du ser det som och vad som är fakta är tydligen inte samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Fast vad du ser det som och vad som är fakta är tydligen inte samma sak.

En klassisk bok i sammanhanget är Trauma and Recovery av Judith Herman:

https://www.amazon.com/Trauma-Recovery-Aftermath-Violence-Pol...

Ett ämne hon tar upp är omgivningens reaktioner och hur det påverkar, på gott och ont. Kan vara intressant läsning.

Permalänk
Medlem

Suttit och krigat en dag med en router (Cisco 819) som inte vill fungera som jag vill och det visar sig att operatören verkar bara tillåta en tvåvägs UDP-kanal när man ligger i "IPv4 shared address space".

Och jag har provat med mer än en router (Mikrotik 4G), så det är inte SBS. Bara för sakens skull så skall jag visserligen testa med en tredje också, men jag förväntar mig inte något någon skillnad.

"if a test fails, test two more times to make the test statistically significant".

Permalänk
Medlem

Om jag tittar på mitt liv just nu från ett utifrån perspektiv, så har jag det jävligt bra. Har en underbar sambo, ett jobb jag trivs med och en unge på väg. Men jag slås ändå av att jag inte är lycklig. Eller inte så att jag är olycklig eller ledsen på något vis, men det känns som om livet har stannat upp. Som att det gick för snabbt att nå hit. Jag fick aldrig uppleva att bo ensam till exempel, jag flyttade ihop med min nuvarande sambo när jag flyttade hemifrån. Det känns som om jag behövt bli "vuxen" innan jag ville det. Gått från att kunna spela datorspel till sent på natten, och dricka öl med polarna, till att knappt hinna med något spelande överhuvudtaget för att livet kommit emellan. Känns lite som att tiden går för snabbt, att jag bara vill trycka på paus och bara vara den jag var för 2 år sen igen, om så bara för en stund. Rörigt inlägg kanske, men det är skönt att ventilera sina tankar ibland.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Om jag tittar på mitt liv just nu från ett utifrån perspektiv, så har jag det jävligt bra. Har en underbar sambo, ett jobb jag trivs med och en unge på väg. Men jag slås ändå av att jag inte är lycklig. Eller inte så att jag är olycklig eller ledsen på något vis, men det känns som om livet har stannat upp. Som att det gick för snabbt att nå hit. Jag fick aldrig uppleva att bo ensam till exempel, jag flyttade ihop med min nuvarande sambo när jag flyttade hemifrån. Det känns som om jag behövt bli "vuxen" innan jag ville det. Gått från att kunna spela datorspel till sent på natten, och dricka öl med polarna, till att knappt hinna med något spelande överhuvudtaget för att livet kommit emellan. Känns lite som att tiden går för snabbt, att jag bara vill trycka på paus och bara vara den jag var för 2 år sen igen, om så bara för en stund. Rörigt inlägg kanske, men det är skönt att ventilera sina tankar ibland.

Förstår vad du säger. Har du pratat med din sambo om hur du tänker/känner?
Kanske skulle vara tid att sätta upp någon dag/dagar varje vecka där du kan göra mer vad du vill och inte vad som "måste" göras?

Permalänk
Medlem

Är så otroligt less på it systemet på sjukhuset. Tar 4 timmar att installera en grej som ska ta 15 min. Ringa support för att få tillfälligt admin lösenord. Som admin har du inte internet. Måste hitta en annan dator med trådlöst nätverkskort där det går logga in på öppet nätverk. Komma åt jobbmailen där länk finns för att ladda ner filer och behöver sedan zippa upp filerna lägga upp på usb. Lägg sedan till att de behöver sjuttielva lösenord för varje inloggning och att jag inte är anställd som it tekniker och har ett 20 tal olika arbetsuppgifter som alla är mer eller mindre akuta eftersom patienter får vänta (länge) hur jag än gör...

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidL:

Är så otroligt less på it systemet på sjukhuset. Tar 4 timmar att installera en grej som ska ta 15 min. Ringa support för att få tillfälligt admin lösenord. Som admin har du inte internet. Måste hitta en annan dator med trådlöst nätverkskort där det går logga in på öppet nätverk. Komma åt jobbmailen där länk finns för att ladda ner filer och behöver sedan zippa upp filerna lägga upp på usb. Lägg sedan till att de behöver sjuttielva lösenord för varje inloggning och att jag inte är anställd som it tekniker och har ett 20 tal olika arbetsuppgifter som alla är mer eller mindre akuta eftersom patienter får vänta (länge) hur jag än gör...

Om du ser det tvärt om?
Säkerheten är sådan att alla dessa omständliga steg måste göras för att inte någon infektion ska komma in i IT-systemen.
Du utför jobbet enligt de förutsättningar som finns och då måste det ta denna tid för att det är uppsatt just så.

Ibland önskar jag fler företag hade så här på delar av sina IT-infrastruktur. Det är så jevvla träligt att drabbas av cryptoware och att installera om hela jevla datorparken i isolerad miljö som inte får har åtkomst mellan infekterad och frisk miljö.
Den som tror att ett sådant här bara är att läsa tillbaka backup har fel för sig.. ominstallation är vad som gäller för att vara säker på utrotning av smittan i IT systemet (lite övertydlig då sjukhus ju har andra smittor också )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.