vCenter server installation problem

Permalänk
Medlem

vCenter server installation problem

Hej Alla

I flera dag försöker jag att installera vCenter Server 6.0 på min VM.s. Och det går inte så bra, när den kommer till 30 till 40% då installation kraschar. Testat både med Windows 2012 och 2019, samma problem. Då undrar jag kan det vara fel i windows server konfiguration, eller kan det vara nåt annat. Kan man installera utan DNS konfiguration. Alla klipp på nätet visar samma sak. Starta installation och klicka på nästa.
Undrar om någon kan hjälpa mig att installera vCenter Server utan problem?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Försöker du installera vCenter server på en windows server?
Jag har alltid installerat vCenter som en egen VM, kanske nåt du kan testa?

Permalänk
Avstängd

Har du testat Linux?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Försöker du installera vCenter server på en windows server?
Jag har alltid installerat vCenter som en egen VM, kanske nåt du kan testa?

Hej

Jag har installerat windows server som en egen VM, och sedan installera vCentar på den.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Kör vCenter appliance istället. Du startar installern på din dator och under installationen så deployas en linux-vm på din ESXi-host. En lokal DNS-server är rekommenderat när det kommer till vCenter.

Edit: det krävs inga linuxkunskaper för detta, allt sköts via web-gui efter installation.

vCenter appliance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njanja:

Själv kör jag med vcenter appliance ova på Linux funkar hur bra som helst.

Om du ska använda Windows testa en äldre Windows eller server version?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Hej

Min iso fil har inte vCenter Appliance :(. Har 6.0. Försökte att ladda 6.7 går inte.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@superegg: Hej

Min iso fil har inte vCenter Appliance :(. Har 6.0. Försökte att ladda 6.7 går inte.

mvh
Njanja

6.0
https://my.vmware.com/web/vmware/details%3FproductId%3D491%26...

Men kanske läge att uppdatera till nyare Vmware när du är i farten

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Skulle laddat ner linux-appliance och kört istället som andra säger. Det är det man rekommenderar idag.

Vet inte om det är några specifika prerequisites som krävs. Men kolla så att du har ett uppdaterat Windows. 2019 stöds inte, https://kb.vmware.com/s/article/2091273

Permalänk
Medlem

@jocke92: Hej

Kan inte logga in i vmware eller ladda nåt.
Nu fungerar men kan inte se min esxi. Kan det beror på att vCentar och Esxi är inte i samma subnet?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@jocke92: Hej

Kan inte logga in i vmware eller ladda nåt.
Nu fungerar men kan inte se min esxi. Kan det beror på att vCentar och Esxi är inte i samma subnet?

mvh
Njanja

Nr 1 är att du måste fixa DNS, både vcenter och host ska kunna slå upp varandra.

Och, om du kan så lägg dem på samma subnät.

Din installation på windows har vmware gått ifrån sedan ett tag tillbaka, appliance:n är ett färdigt installationpaket som du bara pekar på en vmware host så deployar den en vcenter åt dig, helt automagiskt. Så om du kan, försök få ner en av dem. Gärna 6.7 då.

Och, hur får du ner dina installationspaket nu? Är du medlem i vmware usergroup eller kör du trials på vmware:s hemsida? Kan starkt rekomendra Vmware Usergroups (VMUG) om du vill lära dig om vmware annars, kostar ca 1800:- per år men då får du tillgång till alla vmwares produkter och kan använda dessa för privat bruk.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

@njanja: ligger dom inte på samma nät måste du se till att fixa statiska routes. Testa pinga mellan ESXi och vCenter för att bekräfta att dom når varandra. Enklast är såklart att ha dom på samma nät.

vCenter appliance - static routes
ESXi static routes

Permalänk
Medlem

Du måste lägga till dina hostar i vcenter, dom dyker inte upp automagiskt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)