Permalänk
Medlem

gaming laptop mellan 10-15k

Tjena har haft min stationära dator nu ett tag och hade tänkt byta över till en laptop då jag vill ha något som jag lätt kan packa ner på resor.

jag letar efter en laptop som klarar dem flesta spelen och även film redigering då jag filmar mycket.

vet inte om jag fått fel för mig men det känns som att ett 1660 TI kort är bättre än ett rtx 2060.

har ni några tips på någon bra gaming laptop.

Permalänk

Aldrig haft denna själv men tänker mig att sex cpu kärnor och 100% sRGB i skärmen kan vara najs,

https://www.inet.se/produkt/x136671/acer-predator-helios-300-...

Det var visst nedsatt pris

Permalänk
Medlem

såg precis ett klipp på Dell g5 se som använder sig av AMD kraft både cpu och gpu verkar riktigt bra för sitt pris men hittar inget på svenska marknaden

Permalänk

Borde den inte gå att beställa från dell.com?

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ny-...

Jaha AMD ja den fanns visst inte där, sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena har haft min stationära dator nu ett tag och hade tänkt byta över till en laptop då jag vill ha något som jag lätt kan packa ner på resor.

jag letar efter en laptop som klarar dem flesta spelen och även film redigering då jag filmar mycket.

vet inte om jag fått fel för mig men det känns som att ett 1660 TI kort är bättre än ett rtx 2060.

har ni några tips på någon bra gaming laptop.

RTX 2060 är bättre än 1660 TI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Denna är det ett väldigt bra pris på

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/157466...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

ja jag har sett den datorn men även sett och läst att den har överhettnings problem
annars är det riktigt bra pris

har även hittat en dator på komplett men det enda som gör mig fundersam är att jag inte hittar den på någon annan sida
https://www.komplett.se/product/1157681/gaming/speldator/barb...

du får ju väldigt mycket för pengarna men vill gärna ha någon review på den haha

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att skillnaderna mellan 1660 ti och 2060 är marginella beroende på kyllösning. Den stora skillnaden blir då RTX eller ej. Tror det mest gäller tunnare klienter med sämre kylning som exempelvis asus zephyrus g14 där de i princip presterar likvärdigt. Du får helt enkelt leta upp tester för att se om det är värt med ett 2060 i just den modellen du är intresserad av.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Jag har för mig att skillnaderna mellan 1660 ti och 2060 är marginella beroende på kyllösning. Den stora skillnaden blir då RTX eller ej. Tror det mest gäller tunnare klienter med sämre kylning som exempelvis asus zephyrus g14 där de i princip presterar likvärdigt. Du får helt enkelt leta upp tester för att se om det är värt med ett 2060 i just den modellen du är intresserad av.

har kollat på några tester och sett att 2060 kortet är det mest prisvärda

stör mig lite på att jag som sagt inte hittar något om nitro 5 datorn som jag länkade den verkar bra för det du betalar för men det gjorde TUF A15 också fram till man såg att den har sjukt höga temperaturer under spel cpu går över 90 grader.

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Tycker den där är ganska dyr för vad du får, hade inte köpt den för de pengarna (Komplett).

Vet ej om ASUS TUF har problem, men märker du att den blir för varm så kan du ju lämna tillbaka den på öppet köp om du inte är nöjd med den, priset är ju fantastiskt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@zapboz: Tycker den där är ganska dyr för vad du får, hade inte köpt den för de pengarna (Komplett).

Vet ej om ASUS TUF har problem, men märker du att den blir för varm så kan du ju lämna tillbaka den på öppet köp om du inte är nöjd med den, priset är ju fantastiskt

Mvh

hade helt glömt bort att kolla på mediamarkt såg dessa två datorerna på rea
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-gp65-leopard-9se-23...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y740-81he...

vad tror ni om dessa

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Tycker det är klent med bara 6 kärnor som mest, men jag hade nog valt Leopard från MSI isåfall även om jag inte tycker att någon av dem är prisvärd.

Står fast vid att ASUS TUF är bäst för 11 990 kr, dessutom en bättre processor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@zapboz: Tycker det är klent med bara 6 kärnor som mest, men jag hade nog valt Leopard från MSI isåfall även om jag inte tycker att någon av dem är prisvärd.

Står fast vid att ASUS TUF är bäst för 11 990 kr, dessutom en bättre processor.

Mvh

detta gör att man inte vågar satsa på den datorn. du har rätt i att man får sjukt mycket för pengarna men cpu på över 90 grader är sjukt mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=HJS-ZAmcreI

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Har sett den videon men det spelar ingen större roll, processorn klarar av det utan problem, om den någonsin går sönder under garantitiden så kan du reklamera den.

Jag tror inte det är någon större fara faktiskt, även om det är högt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är en mer balanserad recension av Hardware Canucks, om dom är minst lika seriösa som HWU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är en mer balanserad recension av Hardware Canucks, om dom är minst lika seriösa som HWU.

https://www.youtube.com/watch?v=FQ1AGi9kXpM

Mvh

såg klippet nu och visst blir man sugen men han säger att om man redigerar videor och bilder så ska man nog hålla sig ifrån vet inte om jag glömde säga det innan men jag redigerar videor och kommer använda datorn till det också.
dock när jag är hemma kommer den vara kopplad till en annan skärm iofs.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@zapboz: Tycker den där är ganska dyr för vad du får, hade inte köpt den för de pengarna (Komplett).

Vet ej om ASUS TUF har problem, men märker du att den blir för varm så kan du ju lämna tillbaka den på öppet köp om du inte är nöjd med den, priset är ju fantastiskt

Mvh

Precis vad jag har gjort nu 😂
Har dammsugit nätet efter en dator med bra specs men som ändå inte kostar en förmögenhet! Skulle jag inte va nöjd datorn, med att den blir för varm eller att skärmen inte håller måttet så lämnar jag tillbaka den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Olander:

Precis vad jag har gjort nu 😂
Har dammsugit nätet efter en dator med bra specs men som ändå inte kostar en förmögenhet! Skulle jag inte va nöjd datorn, med att den blir för varm eller att skärmen inte håller måttet så lämnar jag tillbaka den!

skulle du kunna skriva tbx när du testat datorn och säga vad du tycker

Permalänk

Självklart kan jag göra det!
Har hittills bara hunnit installera minecraft åt min dotter...
Men det jag känner just nu är att datorn är bättre än vad jag väntat mig, men jag har å andra sidan inte hunnit spela något mer krävande spel på den heller😭 Skärmen tycker jag är ok, klart fläktarna ökade lite när jag testade minecraft men inte så att det störde mig.
Det jag prioriterade var en bra cpu och en bra gpu, klart jag får överväga om värmen kan bli ett problem när jag spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Olander:

Självklart kan jag göra det!
Har hittills bara hunnit installera minecraft åt min dotter...
Men det jag känner just nu är att datorn är bättre än vad jag väntat mig, men jag har å andra sidan inte hunnit spela något mer krävande spel på den heller😭 Skärmen tycker jag är ok, klart fläktarna ökade lite när jag testade minecraft men inte så att det störde mig.
Det jag prioriterade var en bra cpu och en bra gpu, klart jag får överväga om värmen kan bli ett problem när jag spelar!

Härligt återkom när du testat ett mer krävande 👍
Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Olander:

Självklart kan jag göra det!
Har hittills bara hunnit installera minecraft åt min dotter...
Men det jag känner just nu är att datorn är bättre än vad jag väntat mig, men jag har å andra sidan inte hunnit spela något mer krävande spel på den heller😭 Skärmen tycker jag är ok, klart fläktarna ökade lite när jag testade minecraft men inte så att det störde mig.
Det jag prioriterade var en bra cpu och en bra gpu, klart jag får överväga om värmen kan bli ett problem när jag spelar!

Hur har det gått med datorn hur är det med temperaturen vid mer prestanda pressande spel 👍

Permalänk

Mina gamla spel är på skiva varav jag var tvungen att försöka installera spel från en extern hd, men fick det inte att fungera 😭 Har varit ifrån pc spelandet i många år så har inte riktigt koll på vilka spel som är bra!

Permalänk

Har lyckats installera en gammal goding till spel (Skyrim)
Har ingen referens att utgå ifrån och att Skyrim kanske inte är det mest prestanda pressande spel! Men fläktarna
gick ganska snabbt upp i varv och fick 55 i decibel, ska man höra något så är det hörlurar eller ett externt ljudsystem som måste till! Upplevde inte att datorn blev supervarm, visst blåste det varmt och den kändes varm underifrån där grafikkortet sitter men inte så det kändes för varmt! Vet inte hur jag kollar tempen på datorn... 🤔
Hoppas det var till någon hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Olander:

Har lyckats installera en gammal goding till spel (Skyrim)
Har ingen referens att utgå ifrån och att Skyrim kanske inte är det mest prestanda pressande spel! Men fläktarna
gick ganska snabbt upp i varv och fick 55 i decibel, ska man höra något så är det hörlurar eller ett externt ljudsystem som måste till! Upplevde inte att datorn blev supervarm, visst blåste det varmt och den kändes varm underifrån där grafikkortet sitter men inte så det kändes för varmt! Vet inte hur jag kollar tempen på datorn... 🤔
Hoppas det var till någon hjälp!

Tack så mycket för du delade med dig tror det blir en sådan dator för mig med 👍

Permalänk

Finns inte någon annan dator med så bra specs för det priset som elgiganten har just nu! Och ångrar du dig så lämnar du bara tillbaka den på öppet köp👍

Permalänk
Medlem

Hej igen har fortfarande inte köpt en dator än men undrar efter många videor och tester är det verkligen lönt att betala mer för ett 2060 kort istället för ett 1660TI fps skiljer sig inte så mycket och ray tracing är fortfarande inte riktigt aktuellt.