Softbank kan komma att sälja av kretsutvecklaren ARM Holdings

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirialia:

Varför skulle USA stoppa det? ARM är väl brittiskt och eventuell konkurrens blahaj behandlas väl i Storbritannien?

Apple är Amerikanskt och att ge dem total kontroll över mobilmarknaden rimmar illa med amerikanska lagar så jag tror att myndigheterna skull reagera om de försökte köpa ARM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Leker med tanken att Huawei skulle köpa Arm Holdings och sedan hämnas ordentligt för att de inte längre fick använda Google Services

Den hämnden vore klockren. Dessutom borde de förbjuda Amerikanska företag att använda kretsar och instruktioner. Tufft för Apple och Google. Jag hade skrattat högt när jag såg Trumps min framför mig med rök vällande ur öronen och allt.😀

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Den hämnden vore klockren. Dessutom borde de förbjuda Amerikanska företag att använda kretsar och instruktioner. Tufft för Apple och Google. Jag hade skrattat högt när jag såg Trumps min framför mig med rök vällande ur öronen och allt.😀

Jag hade också skrattat högt i samma scenario du beskriver, men mitt skratt hade ist kommit i dess efterdyningar när väst klipper handeln helt med Kina och rök kommer ur öronen på Xi Jinpeng när väst återuppbygger sin industri helt oberoende från fascistiska kommunistdiktaturer, och allt kinesiskt ägande i väst avvecklas och vi återgår till vår forna storslagenhet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske svenska staten? (Som uk gjorde med oneweb)

Svårt för regeringen att motivera ett köp av "datadelar-företag" för 400 miljarder, samtidigt som polisens 20 miljarder, försvarets 40 miljarder, trafikverkets 50 milharder och många andra myndigheter är underfinansierade sedan många år. Dessutom när vi närmar oss en arbetslöshet på 10%.

Däremot vore det nog i EUs intresse att säkerställa icke-låsta proppar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wonk:

Svårt för regeringen att motivera ett köp av "datadelar-företag" för 400 miljarder, samtidigt som polisens 20 miljarder, försvarets 40 miljarder, trafikverkets 50 milharder och många andra myndigheter är underfinansierade sedan många år. Dessutom när vi närmar oss en arbetslöshet på 10%.

Däremot vore det nog i EUs intresse att säkerställa icke-låsta proppar...

Men Maud köpte ju kolkraft i Holland för 89 miljarder https://www.expressen.se/nyheter/maud-olofsson-oppnar-upp-om-...
Då vore det ju vettigare att investera i nått som det faktiskt finns efterfrågan på och vi ska ju digitalisera samhället så det ligger ju bra till även där till skillnad från kolkraft som inte varit så hippt de sista 50 åren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är Amerikanskt och att ge dem total kontroll över mobilmarknaden rimmar illa med amerikanska lagar så jag tror att myndigheterna skull reagera om de försökte köpa ARM.

Det skulle väl var Apple Ireland som i så fall köper? Inget USA behöver blanda sig i när det handlar om ett europeiskt bolag som köper ett annat europeiskt bolag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tydligen har ARM Holdings börjat höja licenspriser för en del företag, med upp till 400% för vissa enligt nyheten.
https://www.reuters.com/article/us-softbank-group-arm-exclusi...

"In recent talks, Arm’s sales representatives have pressed for price hikes that would boost overall license costs for some customers by as much as four times, two people familiar with the matter said."

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Apple Irland är inte fristående och har inte pengarna. Apple tog hem pengarna för några år sedan och pengarna går/hålls numera via Jersey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men Maud köpte ju kolkraft i Holland för 89 miljarder https://www.expressen.se/nyheter/maud-olofsson-oppnar-upp-om-...
Då vore det ju vettigare att investera i nått som det faktiskt finns efterfrågan på och vi ska ju digitalisera samhället så det ligger ju bra till även där till skillnad från kolkraft som inte varit så hippt de sista 50 åren.

Jo det var lite så jag tänkte, dock tror jag inte det kommer hända. Lite kul som tanke bara

Permalänk
Medlem

Apple kommer aldrig köpa ARM. Dom har aldrig varit det framdrivna företaget som innovera nåt nytt, utan låter andra ta första steget, ändrar och gör bättre. Apple taktik har varit köpa upp mindre innovativa företag än själv innoverar. Deras största köp var BEATS och kostade $3B, ARM är värderad till $32B. Kan aldrig tänka mig dom lägger upp så mycket pengar på köpa ARM. Inte direkt deras stil.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Bloomberg säger nu att Nvidia har initierat samtal med Softbank om eventuellt köp av ARM. Det är preliminära samtal och andra kan förstås också komma med erbjudanden till Softbank.
https://wccftech.com/arm-the-british-chip-designer-may-be-acq...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bloomberg säger nu att Nvidia har initierat samtal med Softbank om eventuellt köp av ARM. Det är preliminära samtal och andra kan förstås också komma med erbjudanden till Softbank.
https://wccftech.com/arm-the-british-chip-designer-may-be-acq...

Ingen av arms kunder borde få chansen tycker jag, då kan de ju blockera sin egen konkurrens... Nvidia skulle ju inte tveka på att stänga ute Qualcomm för egen vinning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Bloomberg säger nu att Nvidia har initierat samtal med Softbank om eventuellt köp av ARM. Det är preliminära samtal och andra kan förstås också komma med erbjudanden till Softbank.
https://wccftech.com/arm-the-british-chip-designer-may-be-acq...

Känns som ARM försvagas med Nvidia som ägare. Men kanske ökar chansen för nya uppstickare. Jag håller med @medbor här.