Death Stranding till PC får stöd för DLSS 2.0

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Death Stranding till PC får stöd för DLSS 2.0

Det hyllade Playstation 4-spelet når datorer i juli, och inför lanseringen bekräftas stöd för uppskalning via DLSS 2.0.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Boredbynoobs:

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Borderlands 3 flyter på bra så vet inte vad du dillar om. Däremot är det buggar som bara den. och blir fler för varje update.

OT:
Trevligt att det kommer mer DLSS 2.0 förstår fortfarande inte varför det inte har lagts till i fler spel.

CPU: 486DX2-66 (Turboknapp 100MHz)
RAM: 8 MB
LJUD: Soundblaster 16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Oof vill vara OnlinePizza förare i 4k

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Köpte Death Stranding till PS4 för några veckor sedan när det var på rea men har faktiskt inte spelat det ännu. Man kanske ska köpa det på PC istället/också?

Jag kommer i så fall köpa det på Epic. Gillar det mer än Steam faktiskt.

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Hcz:

Borderlands 3 flyter på bra så vet inte vad du dillar om. Däremot är det buggar som bara den. och blir fler för varje update.

OT:
Trevligt att det kommer mer DLSS 2.0 förstår fortfarande inte varför det inte har lagts till i fler spel.

Det flyter inte på bra. Se bland annat Sweclockers eller Hardware Unboxed test. Men om du med "flyter på bra" menar att du är nöjd med 60 fps på low/medium settings så visst. Men när typ alla andra spel flyter på perfekt med höga fps för mig 120fps+ i 1080p (9900k+2070 Super) så har jag mycket dåligt flyt i Borderlands 3, något som bekräftats av tester och tusentals andra användare. Gäller både medel-fps och min-värden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Fantastiskt spel. Rekommenderas starkt!

i5-6600K @ 4.25 GHz | GTX 1070 | XL2546

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Mycket trevligt!! Tror 2000 serien kan få fin livslängd om DLSS blir mer vanligt.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 32GB 3200mhz XPG Spectrix D60G 14-14-14
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Boredbynoobs:

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Jag vet att DOOM 2016 hade både personer från NVIDIA och AMD som arbetade på det, så vet inte om det finns några särskilda restriktioner på vilka de får arbeta med. Wolfenstein:New colossus var ju AMD sponsrat , ändå var de först med att implementera NVIDIA specifika extensions som VRS. Så visst finns det hopp om de känner för det.

Om NVIDIA inte hade låst DLSS till Turing så skulle de kunnat implementera det med DirectML så hade det varit tillgängligt på alla kort, även för AMD. Eller så kunde de substituera det mot DLSS 1.9 som inte använder sig av tensor cores för de korten som inte har det. Då hade utvecklarna haft större incitament att implementera det.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av tBiorrith:

Köpte Death Stranding till PS4 för några veckor sedan när det var på rea men har faktiskt inte spelat det ännu. Man kanske ska köpa det på PC istället/också?

Jag kommer i så fall köpa det på Epic. Gillar det mer än Steam faktiskt.

Kommer köpa spelet med, och på Epic. 419kr där mot för Steams 60 euro är stor skillnad.
Sedan har jag en sparad voucher så bör få spelet för 319kr. Blir svårt att låta bli känner jag.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av anders190:

Kommer köpa spelet med, och på Epic. 419kr där mot för Steams 60 euro är stor skillnad.
Sedan har jag en sparad voucher så bör få spelet för 319kr. Blir svårt att låta bli känner jag.

Ja just det! Man fick ju en voucher på 95kr!

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Shit vad nice, det blir ett köp direkt. Såklart även med Horizon

Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1. | Magmoor V3 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit | Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer | Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900 | Lavender | Custombygge i Lian Li PC-Q37 | Aquatic Ambiance | Min main rigg i PC-011 Dynamic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2004

Svettigt pris.

| i7 8700 @ 4.4/4.7Ghz | Noctua NH-D15S| ROG Strix-H | 16GB RAM 3200 | Gigabyte RTX 2080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 750GB ssd+4TB | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen 2 |
| Win10 x64 | mx518 HERO| Sennheiser HD 598 | Pioneer VSX-D510 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014

Blir ett köp på EGS. Lagom prislapp och lagom till semestern. Blir att koppla in datorn i TVn och spela med dosa vilket kan vara trevligt. 4K bör gå bra baserat på systemkraven, iaf med DLSS 2.0

Nvidia RTX 2070
AMD Ryzen 3700X
ASUS B450-I
Corsair Vengeance RGB PRO 3200MHz 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

Då blir det ett köp lagom till julrean

Edit: Efter att de tagit bort Denuvo. Annars blir det inget. För helvete Kojima.

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix X470-F Gaming | Ryzen 7 2700X | 16GB G Skill DDR4 @3200Mhz | Samsung 970 EVO 512GB NVMe | Asus RTX 2070 ROG Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair RM750X | PG279Q | LG OLEDbB9 65''

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Tydligen har arstechnica testat både Fidelity Fx CAS och DLSS i spelet och sagt att CAS gör bättre från sig. De har inte fått visa några bilder, så det är svårt att verifiera deras påståenden.

But Death Stranding is a high-falutin' game with auteur aspirations, and this means that tiny details, like sparkly highlights in a cut scene, matter. Until Nvidia straightens this DLSS wrinkle up, or until the game includes a "disable DLSS for cut scenes" toggle, you'll want to favor FidelityFX CAS, which looks nearly identical to "quality DLSS" while preserving additional minute details and adding 2-3fps, to boot.

But FidelityFX CAS preserves a slight bit more detail in the game's particle and rain systems, which ranges from a shoulder-shrug of, "yeah, AMD is a little better" most of the time to a head-nod of, "okay, AMD wins this round" in rare moments. AMD's lead is most evident during cut scenes, when dramatic zooms on pained characters like Sam "Porter" Bridges are combined with dripping, watery effects. Mysterious, invisible hands leave prints on the sand with small puddles of black water in their wake, while mysterious entities appear with zany swarms of particles all over their frames.

Nvidia's DLSS, unfortunately, gets confused by this field of sparkling pixels and messes it up, turning the exposed body into a simple, black mass. Other moments and entities in the game, particularly the swirling-particle creatures known as BTs, suffer from similar issues when put through the DLSS wringer, though in many cases, these occur during live gameplay and are thus less noticeable.

Problembeskrivning: Partiklar

Om vi analyserar problemen som beskrivits så kan jag bara säga en sak: Jag är inte förvånad.
NVIDIA är väl medvetna om dessa problem. Det har de varit sedan Control med DLSS 1.9 och de sa att "de tror att AI skulle rensa upp de sista artefakterna" med ett exempel. Jag har dock bara sett två personer notera felen i DLSS 2.0 [1] [2] så jag antar att NVIDIA inte kände för att nämna problemen. För nämner man inte problemen, så existerar de ej.

Så när vi har följande monster med partiklar som flyger omkring så är det hyfsat enkelt att förutspå att resultatet inte blir så bra med DLSS. Då lär vi se ghosting x1000. Är nog visserligen inte helt problemfri med CAS heller, men orsakar ingen ghosting eller partikelbortfall.

Det lär dock finnas tillfällen då DLSS får ett bättre resultat än CAS när det är stillastående och lugnt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Radolov:

Tydligen har arstechnica testat både Fidelity Fx CAS och DLSS i spelet och sagt att CAS gör bättre från sig. De har inte fått visa några bilder, så det är svårt att verifiera deras påståenden.

Tvärt om vad Digital Foundry kommer fram till, de föredrar DLSS framför native till och med:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-death-...

9900K@5G | 2080 Ti | 32GB@3600Mhz | LG 55 C7V OLED | Acer X34P
MacBook Pro 13" TouchBar 2018 | 16GB | 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@Teval: Efter att ha sett Digital Foundrys video så har jag svårt å förstå hur man kom fram till något annat då jag upplevde skillnaderna som rätt uppenbara.
Har även testat spelet under kvällen å tycker att DLSS ger den bästa kvaliteten.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 32GB 3200mhz XPG Spectrix D60G 14-14-14
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Teval:

Tvärt om vad Digital Foundry kommer fram till, de föredrar DLSS framför native till och med:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-death-...

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

"the two technologies work equally well - so much so that it is difficult to find a defect with the naked eye in an image stretched to a 4K screen from a lower "native" resolution. However,the FidelityFX CAS variant nevertheless seemed clearer to us in certain aspects - such as the effects of raindrops, particles, etc."

Vilket var saker som de inte visade i den här videon. Och de kom fram till att CAS var sämre genom att visa en buske som inte lydde fysikens lagar med DLSS. Om du inte märker vad jag menar, testa att fästa ögonen på ett grässtrå ungefär i mitten av bilden i både DLSS och icke DLSS. Om du fortfarande inte märker pröva med 0,25x hastighet. Vem är det som bestämmer vad som är "bättre" i detta scenario, när de bytt en typ av artefakt mot en annan typ av artefakt? Det är upp till var och en att tycka, varför olika personer kan komma fram till olika slutsatser. Och det är helt OK!

Det jag går emot är beskrivningen som DLSS 2.0 som felfri, även om felen är rakt framför ögonen på en. Det ska vara helt ok att säga : "I många fall fungerar DLSS bättre än native, och i andra fall sämre. ". I överlag vill jag se mer AI-uppskalning, men då ska man även vara medveten om vilka nackdelar det kan medföra. Men jag skulle säga att det är bättre än alternativet p.g.a prestandaboosten som fås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Radolov:

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

De åsikterna du hänvisar till är lite äldre, det kan inte vara så att det baseras på annan utgåva av DLSS/Death Stranding/Drivrutiner? Som jag fattade det så var CAS endast uppskalning + sharpening i detta fallet, ingen rekonstruktion? Jag tyckte iaf att CAS var markant suddigare i DFs video(jämfört med DLSS och Native) så åsikterna från de källorna du hänvisade till låter iaf som de kommer från annan implementering.

Självklart är det subjektivt vad man föredrar, men personligen tycker jag det är riktigt imponerande när man kan få den prestandaökningen utan större försämring av bildkvalite.

9900K@5G | 2080 Ti | 32GB@3600Mhz | LG 55 C7V OLED | Acer X34P
MacBook Pro 13" TouchBar 2018 | 16GB | 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Radolov:

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

"the two technologies work equally well - so much so that it is difficult to find a defect with the naked eye in an image stretched to a 4K screen from a lower "native" resolution. However,the FidelityFX CAS variant nevertheless seemed clearer to us in certain aspects - such as the effects of raindrops, particles, etc."

Vilket var saker som de inte visade i den här videon. Och de kom fram till att CAS var sämre genom att visa en buske som inte lydde fysikens lagar med DLSS. Om du inte märker vad jag menar, testa att fästa ögonen på ett grässtrå ungefär i mitten av bilden i både DLSS och icke DLSS. Om du fortfarande inte märker pröva med 0,25x hastighet. Vem är det som bestämmer vad som är "bättre" i detta scenario, när de bytt en typ av artefakt mot en annan typ av artefakt? Det är upp till var och en att tycka, varför olika personer kan komma fram till olika slutsatser. Och det är helt OK!

Det jag går emot är beskrivningen som DLSS 2.0 som felfri, även om felen är rakt framför ögonen på en. Det ska vara helt ok att säga : "I många fall fungerar DLSS bättre än native, och i andra fall sämre. ". I överlag vill jag se mer AI-uppskalning, men då ska man även vara medveten om vilka nackdelar det kan medföra. Men jag skulle säga att det är bättre än alternativet p.g.a prestandaboosten som fås.

Hoppas verkligen de testar de olika lösningarna. Liksom lite grejen med DF att de är petiga och letar skillnader.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

verkar ha sjukt bra stöd för många CPU kärnor iaf

standard för next gen kanske?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/hruru2/death_stranding_...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Oneone:

Deathripper.

Inte hunnit spela själv, måste bli klar med Last of us 2 innan jag hoppar på detta känner jag. Men blir att hålla koll på vad mina trådar pysslar med medans.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Teval:

De åsikterna du hänvisar till är lite äldre, det kan inte vara så att det baseras på annan utgåva av DLSS/Death Stranding/Drivrutiner? Som jag fattade det så var CAS endast uppskalning + sharpening i detta fallet, ingen rekonstruktion? Jag tyckte iaf att CAS var markant suddigare i DFs video(jämfört med DLSS och Native) så åsikterna från de källorna du hänvisade till låter iaf som de kommer från annan implementering.

Självklart är det subjektivt vad man föredrar, men personligen tycker jag det är riktigt imponerande när man kan få den prestandaökningen utan större försämring av bildkvalite.

Felen har funnits där sedan DLSS 1.9 , dvs 30 Augusti 2019 om man utgår från NVIDIAs bloggpost.

Här är en video från igår där samma problem påvisas, du kan kolla uppe i högra hörnet för att se partiklar, som förvandlas till kometer i DLSS.

Det felet som jag pekar på i videon är bara en förlängning av samma problem applicerat i en annan kontext. När algoritmen väljer ut samples som ska användas för uppskalning så görs detta från flera frames. Detta används sedan för att uppskala bilden.

Men som man kan förstå , om man tar flera bilder av något som är i rörelse så kan det bli knepigt. Speciellt om det är små, snabba föremål. I gräsets fall så rör det sig först åt ena hållet, sedan åt det motsatta hållet (vilket kommer att leda till att vissa positioner för grässtrået kan vara samma som förut med motsatt rörelsevektor... det kan få animationen att upplevas som lägre FPS/hackig). Anledningen till detta är att algoritmen tar hänsyn till de föregående bildrutorna. Partiklarna i de tidigare fallen lämnade en svans efter sig p.g.a samma anledning.

Ska även nämnas att problemet i sig beror inte på att AI används, utan är en konsekvens av uppskalningsalgoritmen som används. DLSS 1.0 skulle inte ha samma problem då den använde sig av single-frame upskalning (om jag förstått det rätt från NVIDIA:s sida). Den skulle dock se sämre ut, vilket är varför de använder den algoritm som de gör i DLSS 2.0. Och det är absolut rätt val. De har hoppats på att de skulle fixa det här i nästan 11 månader och vem vet, kanske de fixar det till slut, kanske inte. Det kan ju även vara så att det kräver mer resurser och mer bearbetning, och där kan Ampere möjligtvis komma in och rädda dagen. ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@Radolov: Man får nog räkna med att det alltid kommer finnas vissa problem med tekniken men det är svårt att inte bli imponerad när det faktiskt finns en diskussion om vad som är bäst native eller DLSS. Spelar personligen spelet i 1440p med DLSS på kvalitets läget och det ger bäst bild för mig ställt mot 1440p native med och utan TAA. Hade inte behövt DLSS då spelet är lätt drivet även utan i 1440p men bilden upplevs betydligt skarpare med DLSS.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 32GB 3200mhz XPG Spectrix D60G 14-14-14
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG